Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12% degradering på batteri etter 240k km

Startet av Dank, torsdag 27. april 2023, klokken 12:41

« forrige - neste »

Dank

Tesla påstår selv at det kun er 12% degradering av batteri på Model S/X etter ca. 240 000 km.
Se side 39 i denne ppt presentasjon =>
2022-tesla-impact-report.pdf

Dette stemmer bra med vår gamle 2014 mod. RWD Model S som har et 85kwh batteri. Vi hadde ca. 14 km mindre på estimert rekkevidde etter 8 år med 150 000 km på telleren når bilen er 80% ladet.

Samme kan vi ikke si om vår 1.gen i3, her tapte vi langt mer i % ila de første 5 årene... huske dessverre ikke hvor mye men nok til at vi merket det godt til daglig og for lite til å kunne få et nytt batteri på garanti...

Begge bilene er solgt nå, men hadde vært interessant om å samlgne degradering mellom de 2 nå.
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

Øyvind.h

#1
For å måle degradering må du gange forbruk med kjørt distanse på en lang strekning.
En kan dessverre ikke se på km, for det estimatet har Tesla korrigert underveis.
På 3 år /70.000km gikk kapasiteten på vår X ned ca 10-11%.
Estimert rekkevidde endret seg noe underveis, men mye mindre enn faktisk kapasitetsfall. Merket lite til det i det daglige, men avslørt på enkelte langturer samt ved gjennomgang av forbruk og distanse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dank

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. april 2023, klokken 12:48En kan dessverre ikke se på km, for det estimatet har Tesla korrigert underveis.
Det stemmer nok. Jeg husker siste turen(Oslo-Valdres) med den gamle model s, så endte vi opp med mindre batteri kapasitet enn da bilen var ny.
2023 Model S Plaid
2024 i4M50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA