De hadde ikke behøvd å nevne at det var en Tesla

Startet av Strøm Tycoon, søn 23. apr 2023, kl. 14:41

« forrige - neste »

Ingeniøren

Det måtte det jo være... Er vel sønn til Fleksnes i den røde  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

hanche

Jeg ble litt nysgjerrig på denne, søkte litt med google maps, og fant at det må være snakk om denne broa: https://goo.gl/maps/Asmw81RWT6kQBCSs6

Kjør litt frem og tilbake med Streetview, så er det klart at pga. svingen rett etter broa og trærne, så hadde ikke Grzegorz noen mulighet til å se bilen som kom imot før han kjørte ut på broa. Så han var i sin fulle rett til å gjøre det, og Fleksnes jr. skulle ha stoppet og ventet.

Minner om et gammelt «lurespørsmål» fra førerprøven: Når to biler møtes på en smal bro og det ikke er plass til å passere hverandre, hvem har vikeplikt? Korrekt svar: Begge. (Hvem som så må rygge, må bli opp til sunn fornuft og §3.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

Electric cars in Norway

hanche :+1:  takker for google lenken....jeg bare måtte klikke på den  :-)

Er det rart det blir krig i verden....

Her er den berømte Broen over Kwai og det er da en flott fin oversiktiglig behaglig plass....

Strøm Tycoon

Tenk å være så barnslig, men, kom i avisa i det minste, om enn anonymt

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 23. apr 2023, kl. 18:21hanche :+1:  takker for google lenken....jeg bare måtte klikke på den  :-)

Er det rart det blir krig i verden....

Her er den berømte Broen over Kwai og det er da en flott fin oversiktiglig behaglig plass....
Her er et nærmere broen...

Electric cars in Norway

Må jo være et fint sted å fiske fra - dette her... bare slippe kroken rett ut av bilvinduet  ;D

Electric cars in Norway

Sett fra andre siden...ikke så lett fiske fra bilen der, men siden de hadde så god tid så kan man jo bare rett og slett satse på et flott enhånds kast og håpe at man treffer vannet...eller så er det bare å prøve en gang til...man sitter jo uansett en stund i bilen og det skjer jo lite ellers....

Electric cars in Norway

Ingeniøren

Og det var et bra stykke å rygge. Mange som hadde fått problemer der, meg inkludert, for det er ikke min sterkeste side... Fleksnes altså  ;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Burde ikke skiltingen her vært byttet om? Det er bedre oversikt i den retningen som i dag har ikke har vikeplikt.

En annen ting er at det smale strekket er over 50 meter, som etter skiltnormalen tilsier at lysregulering skal vurderes.

Sitat fra: https://viewers.vegnorm.vegvesen.no/product/859937/nb#id-224f247a-91c9-486e-8a45-03956774f999212 Vikeplikt overfor møtende kjørende
Skiltet angir forbud mot å kjøre inn på smal vegstrekning dersom dette medfører at møtende trafikk blir hindret, jf. skiltforskriften skilt 212.

Anvendelse
Skilt 212 kan brukes til å regulere vikepliktforholdet ved veginnsnevringer som er så smale at to kjøretøy ikke kan passere hverandre, og bestemmelser i trafikkreglene § 7 nr. 6 ikke kan anvendes.

MERKNAD
Generelt anbefales det å ikke regulere med skiltene 212/214, da det anses som sikkerhetsmessig best at trafikanter i begge retninger i størst mulig grad er innstilt på å vise hensyn og vike. Ved større trafikkmengder enn ÅDT 500-1000, eller når den smale vegstrekningen er over 50 meter, kan skyttelsignalanlegg vurderes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Det er vel enklest å ha det slik mht venteplass. Har sikkert fungert fint i alle år til Fleksnes junior dukket opp.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svein_H

Det var da voldsomt til oppmerksomhet rundt denne episoden... Jeg bor i området og har kjørt over denne brua mange ganger, og klarer ikke fatte oppførselen til Teslasjåføren. Det virker til å være kun på pur f..., det er kanskje derfor vedkommende ønsker å være anonym.

Ja, det er mye bedre oversikt når man kommer fra nordøst, men skiltingen er nå engang som den er. Kommer man fra sørvest har man forkjørsrett over brua, men samtidig er det en ganske krapp høyresving rett før brua slik at man ikke har oversikt over brua før man er rett ved den, så her "juger" nok bildene fra Google Maps litt. Jeg pleier alltid bremse godt ned før svingen og være forberedt på å stoppe før brua, i tilfelle det allerede er noen på vei over i motsatt retning. Det går an å bruke hue...
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

Sitat fra: Svein_H på ons 26. apr 2023, kl. 19:34Det var da voldsomt til oppmerksomhet rundt denne episoden... Jeg bor i området og har kjørt over denne brua mange ganger, og klarer ikke fatte oppførselen til Teslasjåføren. Det virker til å være kun på pur f..., det er kanskje derfor vedkommende ønsker å være anonym.

Ja, det er mye bedre oversikt når man kommer fra nordøst, men skiltingen er nå engang som den er. Kommer man fra sørvest har man forkjørsrett over brua, men samtidig er det en ganske krapp høyresving rett før brua slik at man ikke har oversikt over brua før man er rett ved den, så her "juger" nok bildene fra Google Maps litt. Jeg pleier alltid bremse godt ned før svingen og være forberedt på å stoppe før brua, i tilfelle det allerede er noen på vei over i motsatt retning. Det går an å bruke hue...
:+1: Tesla sjåføren / Fleksnes junior brukte "hue" til de grader lite at han burde vært tatt ut av trafikken en god stund !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

SurSnasen

Tillater meg å trekke inn det som er skrevet i en annen tråd (på Tesla-delen):

Sitat fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3Skiltet angir forbud mot å kjøre inn på smal vegstrekning dersom slik kjøring medfører at møtende kjørende blir hindret.
Som du ser det står skrevet: "Skiltet angir forbud mot å kjøre inn på smal vegstrekning dersom slik kjøring medfører at møtende kjørende blir hindret"
I dette tilfellet var det sannsynligvis ikke noen møtende kjørende som ble hindret i det vedkommende i Peugeoten passerte skiltet, dvs kjørte inn på smal vegstrekning. Eller hva mener du er "point of no return"?
Skal man på en slik vei måtte stanse bilen, og rygge tilbake, dersom man er nesten helt fremme, men det kommer en bil imot gitt at da bilen imot må bremse, eller sågar stoppe?

Så kan vi jo se hva som står i den hellige paragraf 3 i Vegtrafikkloven:
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

"Annen trafikk" er i dette tilfellet for Teslaen den Peugeoten som kommer imot ham.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA