Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye E-Niro mot gammel modell?

Startet av VoltWay, fredag 21. april 2023, klokken 18:41

« forrige - neste »

VoltWay

Noen som har prøvd begge utgavene av E-Niro og kan si noe om forskjellene? Vi skal ha en familiebil nr. 2 med behov for litt plass til barneseter. Ikke så veldig store krav ut over det, så vi kan kanskje finne en greit priset på Finn.

Ørjan


Jeg har hatt "gammel" modell og har den nye nå som bil nr 2.
For oss kunne de fint fungert som bil nr 1 også :) Utforming og størrelse på bagasjerom samt mulighet for takboks gjør at en får ganske mye med seg i en bil på bare 4.40 m

Vil si det er små forskjeller.
Den nye modellen er litt bedre lydisolert, litt stivere i fjæringen, ser mer moderne ut og kan ha henger opptil 750 kg.
Når det gjelder plass, rekkevidde, batteri/motor er de så og si identiske.

Er ikke henger og "look" så viktig så kan en fint kjøpe den gamle modellen.
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

navyelsen

#2
Jeg hadde den gamle modellen som bil nr.1 i tre og et halvt år. Med en takboks fungerte den utmerket til langtur med to voksne, hund og en unge. Hadde nok også gjort jobben med to unger. Men kan nok bli litt trang med tre i baksetet...
Kjempegod bil å kjøre med god nok rekkevidde. Jeg skulle gjerne beholdt den lenger, men pga. manglende godkjenning for tilhenger (First Edition) ble jeg nødt å selge den.

Den nye har jeg ikke kjennskap til, men ser at du kan gjøre gode kjøp på bruktmarkedet nå. 2019 First Edition har droppet nesten 100k i pris siste 4 måneder, etter Teslas prisbombe i januar.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

VoltWay

#3
Takk for svar. Det praktiske er det som betyr mest, så det går nok greit med den gamle modellen, men er jo alltid moro med noe nytt.

First Edition 2019 starter på 260k på Finn om dagen. Lå de virkelig ute til 360k før Tesla satte ned prisene? Da er du i dag nesten oppe på prisen av ev ny 2023-modell, som du kan få til 400k. Importbil riktig nok, men det går visst mange av de der ute.

Jeg synest det er et vanskelig marked om dagen. Ser jeg på en 2019-modell så er det fort å tenke på om jeg heller skal ta en fire år nyere bil til 140k mer.

geear

Nei, ganske sikker på at de billigste taxikjørte, evt. import, lå under 300k mot slutten av fjoråret. Husker jeg tenkte at kanskje vi på en god dag kunne fått 315-320k for vår norske med moderat kilometer. Det var sikkert noen som lå til 360 også, men det var drømmerne, og de samme drømmerne ligger ikke på 260 i dag.

IK

Hei
Frisker opp tråden.
Jeg  tenker i utgangspunktet å kjøpe e niro fra 2021-22.
Er det verdt ekstra penger å velge niro Ev /2023 ?
Liker veldig utseende.

Ser ut som bilen har fått "snow mode" som skal hjelpe på vinterføre...

meitran

Jeg går bort fra E-Niro nå, delvis pga. at det fungerer dårlig med bakovervendt barnestol. Passasjersetet foran får ganske rett rygg og det blir ubehagelig på langtur. Men det kommer vel an på hvilken bil man kommer fra. Har ellers vært strålende fornøyd med bilen, men den mangler 4x4 (bor på en topp) og hengerfeste (gammel modell).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA