Trøbbel med auto-vindusviskere

Startet av zarko, mandag 17. april 2023, klokken 21:05

« forrige - neste »

zarko

Fersk model Y LR her.

Nesten hver dag blir jeg distrahert og irritert av vindusviskere som slår seg på når det er tørt ute. Det kommer og går. Det ødelegger den hele autopilot opplevelsen (man får ikke slå de av i autopilot modus). Bilen er ellers og oftest ganske ren.

Sånn beskrev jeg i melding til Tesla via den norske websiden, lurte hvis det er noe som jeg kan gjøre eller hvis det finnes noe løsing i det hele tatt. Etter et par timer fikk jeg bare en autogenerrert epost for å vurdere deres kundestøtte via en liten kundeundersøkelse. Jeg tipper det bare betyr at de har sett på forespørselen og lukket med en gang.

Noe lignende erfaring/løsning ang. vindusviskerne?

Prøver AI/KI å fortelle meg gjennom de rare vindusviskerne at jeg må vaske bilen flere ganger i uken eller?

Og hva i verden driver de med i KS?

snakkesalig

Oi, her må du ha vært maks uheldig. Både kundestøtte og autoviskere fungerer helt perfekt for alle oss andre.

Silkefot

Lei for det Zarko, men det snakkesalig noe ironisk mener å si er at dette dessverre er et problem Tesla fortsatt ikke har løst på en god måte. Vet at det er en her på forumet som endret litt på høyre visker for at den skulle ta bedre i l området der kameraet er men husker ikke om det gjorde autofunksjonen bedre
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

zarko

Sitat fra: snakkesalig på mandag 17. april 2023, klokken 21:28Oi, her må du ha vært maks uheldig. Både kundestøtte og autoviskere fungerer helt perfekt for alle oss andre.

Bare ny med det romskipet. Synd at de bommer på sånne relativt små greier. Mener det er ikke greit å tvinge noen til å avhenge av en halvfungerene løsning.

Handyman

Like viktig å formidle at mange opplever at autoviskere fungerer som de skal.
Eksempelvis har både min far og svigerfar TM3, og da svigerfar forbannet seg over viskernes "tørrgnikking", skjønte ikke min far hva han snakket om en gang. På vår TMY fungerer det nå helt strålende. Det er altså store forskjeller mellom bilene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 17. april 2023, klokken 23:31Like viktig å formidle at mange opplever at autoviskere fungerer som de skal.
Eksempelvis har både min far og svigerfar TM3, og da svigerfar forbannet seg over viskernes "tørrgnikking", skjønte ikke min far hva han snakket om en gang. På vår TMY fungerer det nå helt strålende. Det er altså store forskjeller mellom bilene.
Enig. Og så er det nok mange som ikke forstår helt hvordan det fungerer.

Det hjelper f.eks ikke at synsfeltet til føreren er rent så lenge kameraet er dekket til eller motsatt. Går viskerne uten at man skjønner hvorfor er det enten dritt eller fukt foran kameraet.

Autoviskerne virker like bra som på andre biler med regnsensor som vi har hatt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: zarko på mandag 17. april 2023, klokken 21:05Fersk model Y LR her.

Nesten hver dag blir jeg distrahert og irritert av vindusviskere som slår seg på når det er tørt ute. Det kommer og går. Det ødelegger den hele autopilot opplevelsen (man får ikke slå de av i autopilot modus). Bilen er ellers og oftest ganske ren.

Sånn beskrev jeg i melding til Tesla via den norske websiden, lurte hvis det er noe som jeg kan gjøre eller hvis det finnes noe løsing i det hele tatt. Etter et par timer fikk jeg bare en autogenerrert epost for å vurdere deres kundestøtte via en liten kundeundersøkelse. Jeg tipper det bare betyr at de har sett på forespørselen og lukket med en gang.

Noe lignende erfaring/løsning ang. vindusviskerne?

Prøver AI/KI å fortelle meg gjennom de rare vindusviskerne at jeg må vaske bilen flere ganger i uken eller?

Og hva i verden driver de med i KS?
Hva slags webting har du rapportert på? En generell greie sikkert? Feil til Tesla melder du via app, gå inn på bilen din, trykk service og legg inn opplevd feil. Der kan du også chatte med folk når requesten er opprettet. Du bestiller ingenting før du leverer inn bilen og du kan kansellere når som helst fra app.

Viskerne har tidvis opp gjennom årene vært som du beskriver, men den siste måneden, fra 2023.3.8, har de endelig vært meget bra. Hvilken sw har du?

Sitat fra: snakkesalig på mandag 17. april 2023, klokken 21:28Oi, her må du ha vært maks uheldig. Både kundestøtte og autoviskere fungerer helt perfekt for alle oss andre.
Takk for dine svært opplysende og nyttige bidrag til fellesskapet.

zarko

Sitat fra: geear på tirsdag 18. april 2023, klokken 06:46Hva slags webting har du rapportert på? En generell greie sikkert?

https://www.tesla.com/no_NO/contactus

Angående "Kjøretøy- og appegenskaper" -> "Autopilot og fremtidige selvkjørende egenskaper"

Sitat fra: geear på tirsdag 18. april 2023, klokken 06:46Viskerne har tidvis opp gjennom årene vært som du beskriver, men den siste måneden, fra 2023.3.8, har de endelig vært meget bra. Hvilken sw har du?

2023.6.11. Bilen er med "Enhanced Autopilot".

geear

EAP har ingen betydning, men meld inn via service i app hvis du har bilspesifikke problemer. Viskerne skal ikke gå på tørr rute "nesten hver dag". Det skjer ikke hos meg.

OlaM

Dugg foran kameraet kan forårsake det, varmeelementene er på når du har på forvarming så det kan hjelpe. Sterk motsol har også forårsaket det hos meg, der er det ikke mye man kan gjøre.
'21 3LR

Orbit

En del bilvaskemidler (spesielt de som inkluderer "voks") har silisiumforbindelser for å gjøre lakk blank og få vann til å prelle av. På ruter, kan denne hinnen gi et slør som forvirrer kamerabaserte funksjoner og regnsensorer. I slike tilfeller kan det hjelpe å gå over ruten der sensor/kamera sitter med silikonfjerner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

zarko

Takk for en del svar og tips så langt. Jeg fortsetter med å holde øye på problemet, bygge litt mer erfaring.
I dag jobbet vindusviskerne i et par minutter i tørrvær, inntil jeg kjørte inn i tunnel. Ingen motsol underveis. Etter tunnelen forble de av.
Tror neste gang ber jeg kona ved siden av meg ta video av hendelsen(e).

OlaM

Sitat fra: zarko på tirsdag 18. april 2023, klokken 23:26Takk for en del svar og tips så langt. Jeg fortsetter med å holde øye på problemet, bygge litt mer erfaring.
I dag jobbet vindusviskerne i et par minutter i tørrvær, inntil jeg kjørte inn i tunnel. Ingen motsol underveis. Etter tunnelen forble de av.

Du kan også prøve å sette på avdugging av frontruten.
'21 3LR

larsgk

Sitat fra: zarko på tirsdag 18. april 2023, klokken 23:26Takk for en del svar og tips så langt. Jeg fortsetter med å holde øye på problemet, bygge litt mer erfaring.
Finnes en 7 siders lang tråd her og som omhandler vindusviskere Idiotisk viskerautomatikk

geear

Gir du den et trykk på spyleren når den begynner å viske på tørr rute? Sjelden det skjer for meg, men hvis det skjer så spyler jeg som en umiddelbar reaksjon fordi jeg tenker det er noe dritt foran kamera... har aldri opplevd at de går i et par minutter, stopper etter noen få sveip.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA