Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jekke opp Enyaq

Startet av Rusalka, mandag 17. april 2023, klokken 11:29

« forrige - neste »

Rusalka

Da har jeg skiftet dekk for første gang selv hjemme.  Oppdaget et problem.  Jeg har en solid (og tung ..) garasjejekk (Bacho 3 tonn) som jeg er veldig fornøyd med.  MEN den har en relativ stor sirkelformet anleggsflate.
Ser at anleggkanten på Enyaqen er IKKE det laveste punktet.... Så jeg kunne ikke sentrere jekkens anleggsflate under anleggkanten på bilen.  Ellers hadde det kommet trykk på dekselet på innsiden (hadde ikke lyst å prøve det ...) Tok sjansen å jekket opp med bilen bare 1/4 inn på anleggsflaten ......  det gikk men jeg hadde høy puls.  Noen som har tips ?  Kan en gummipute løse problemet f.eks. denne?
https://www.pakketer.no/auto-moto/gummipute-for-hydraulisk-jekk-fri-frakt/?gclid=CjwKCAjw3POhBhBQEiwAqTCuBuY03NX_wRnkB1OfbKsdm12cggp7Ipl45goMVrend4pwXdYpgU2TzRoCd_cQAvD_BwE


Roy Aasen


02jan

Har samme 3 tonn jekk og har nylig lagt over til sommer. Tullete av bilprodusentene å lage så diffuse/knølete/spesiale jekkepunkt slik at det er veldig lett for en ikke-proporsjonel gjøre feil.

A. Enten balansere jekken på kant (når man først har en stabil og standardisert garasje jekk) B. Jekke opp bilen på platen under og dermed herpitisere batteri kassen/batteripakke, med dertil kostnader/skader.

Tipper mange går på en smelle her ved innbytte vurdering/eu kontroll.

Var samme spesialjekkefeste system på BMW i3 , som var en av årsakene jeg forlot BMW. så viser seg at det er samme tankesett for å jekke en Skoda. Vanvittig dårlig merket hvor punktet skal være. 

Har 60-80 talls BMW & Porsche, som hobby bil, der er både merking og konstruksjon for å kunne jekke opp bil med skikkelig garasjejekk.

Er det laget for at mannen i gata ikke skal få mulighet for å vedlikeholde/bytte hjul selv ?



 
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ledam

Følger det ikke noe verktøy med bilen?
Fant en liten pose med en slepekrok og en trådbøyle for å trekke av hetta over hjulbolten.
Det er kanskje ikke meningen at man skal legge om hjul selv lengre? 

VoltWay

Bilene blir vel levert med punkteringsfrie dekk, så det er ikke behov for jekk. Det ble levert jekk med biler for å skifte på farten, ikke i garasjen.

Egil S

Jeg har sakseløfter og hadde samme problem når jeg satte på sommerdekkene i påsken.

Jeg hadde 8 gummiputer av denne typen, så jeg fikk bygget opp med nok klaring til å gå klar av det jeg antar er batterikassen.

https://www.amazon.de/-/en/Baosity-universal-platforms-protection-octagonal/dp/B07QDKRDFG

Helt idiotisk at jekkeputene ikke er laveste punkt med god klaring til annen struktur.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Ledam

Sitat fra: VoltWay på torsdag 20. april 2023, klokken 20:43Bilene blir vel levert med punkteringsfrie dekk, så det er ikke behov for jekk. Det ble levert jekk med biler for å skifte på farten, ikke i garasjen.
Har nettopp lagt om på ID.4 som hadde en liten pose med jekk osv. Dette er jo Norge og bilene leveres med to hjulsett. Det er ikke noe problem, jeg bare bruker verktøyet som fulgte med ID.4. Men litt pussig er det likevel. 

Bigdrago

Haf en 2t biltemajekk. Trenger ikke å legge noe mellom jekk og bil for å jekke opp.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

02jan

Joda, jekket min 80x med 3 tonn garasjekk uten #problemer". Utfordringen er hvis du ønsker å jekke opp bilen på en stabil og trygg måte, er det på min bil slik at jekkeflaten (til jekken) også treffer batteripakken.  Løsningen (for min del , ikke anbefalt), var å la bilen på 2.2 tonn balansere (som en ballettdanser på tå), i ytterkant av jekkeflaten.

Kunne jo bruke saksejekk/originaljekk ? Problemet med disse er hos meg tele/vårløsning i grunnen når jeg skal bytte til sommerhjul. Har mistet/sklidd biler ned flere ganger (pga grunnen gir etter)  i "gamledager" før jeg gikk over til ordentlig jekk.

Kunne sikkert løst dette med å enten flytte til varmere strøk, lagt betongdekke, begynt å bruke dekkhotell etc. Men litt snodig da dette ikke er en problemstilling på noen av mine eldre hobby biler.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Rusalka

Som sagt brukte jeg samme "ballettdansermetode" som 02jan (samme jekk, 3t Bacho). Vurderer å kappe en liten "skalk" av jekkeflaten/sadel (nå diameter på ca 11 cm) for at kanten på bilen blir mer sentrert på platen. Er det dumt? (Kan ikke finne sadler med mindre diameter til Bacho som selges løst på nettet)
For øvrig fulgte ikke jekk med bilen (80x, ikke regulerbart bagasjeromgulv)...... eller er det bare jeg som ikke har funnet den?  Hvor er den plassert hos dere ?

i3/RSiV

Denne fungerer. Brukte den på dekkskifte i dag. Klemmer litt på plasten på sidene, men ikke så noe går i stykker.
https://qwt.no/produkt/foring-jack-pad-adaptor-pf3-1661/jack-pads-jack-pads

gylve

Jeg kjøpte denne til å jekke opp min Skoda (ikke Enyaq), men skjønner ikke helt hvilken "støttebukk" disse er ment å brukes på. Sporet passer fint til platefalsene (terskel?) på jekkepunktet, men de to "beina" på puten kollapser når de blir belastet.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/gummipute-til-stottebukk-2-stk-2000045811

Den svenske produktbeskrivelsen bruker ordet "donkraft", som vel er jekk?

gylve

#12
Har ikke prøvd denne, men ser ut til å både kunne jekke opp en hel bilside, OG har spor for platefalsene?

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/loftebjelke-005931/

TILLEGG: kan være lurt å lese gjennom "anmeldelsene" om man vurderer denne.

Bigdrago

Domkraft er svensk for jekk ja.
Hvorfor ikke bare bruke denne? Smal kopp som ikke treffer batteripakke.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-1500-kg-2000038517
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

gylve

#14
Jeg har den billigste garasjejekken fra Biltema, den du linker til. Den har for lite løftehøyde (30 cm) til å løfte bakdekkene på min Octavia helt fri fra garasjegulvet. I tillegg er jeg skeptisk når jeg ser hvor ustabil den er på toppen av løftehøyden, på en bil som er nesten 1 500 kg. Totonnsjekken som er neste trinn på prisstigen, har løftehøyde 35 cm.

Og selv om koppen på 1,5T-jekken ikke er så stor, så har den ikke dype nok spor til å rekke opp i anleggsflaten på jekkepunktet, nettopp det som er tema i tråden? Løftebjelken fra Bahco passer visstnok til 3T-jekken fra samme merke, som trådstarter sier han har.

Avsporing: Garasjejekk, bremsestempelverktøy, våtstøvsuger etc. Veldig ofte angrer jeg på å kjøpe det aller billigste alternativet på Biltema. De dyrere alternativene er etter min erfaring mye bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA