Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32A 3-fas IT / 6 eller 10mm2

Startet av DaddyCool, søndag 16. april 2023, klokken 15:40

« forrige - neste »

DaddyCool

Hei. Mulig dette er besvart her før, men klarer ikke å finne noe som gir et tilfredsstillende svar.
Skal legge et strekk på 25m fra sikringsskap til Easee Home i garasjen. Har hørt at 25m er i grenseland for å bruke 6mm2. Men har også lest meg fram til at TFXP Flex-kabel tillater større belastning enn f.eks. PFSP. Vil dette da si at jeg trygt kan bruke TFXP 4G6 Flex til dette strekket? En ting til samtidig; Easee har en såkalt lastbalanserings-funksjon. Er det noe som i tilfelle er positivt for mitt case her? Er veldig glad for verifiserte svar og ikke bare synsinger. ;)

Grosor

Hvis man skal unngå synsing så finnes det ikke noe fasitsvar basert på opplysningene du kommer med. Må vite forlegningsmåte og kortslutningsverdier på anlegget.
 
Du må nesten bare høre med en installatør hva som må til i ditt tilfelle. Ikke sikkert nettselskapet tillater 3x32A til elbillader i ditt område engang.

Easee sin lastbalansering har ingen påvirkning på dimensjonering av kabler.

DaddyCool

 :+1: Jeg kaller dette for et verifisert svar. Skal sjekke  :+1:

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Grosor på søndag 16. april 2023, klokken 18:07Hvis man skal unngå synsing så finnes det ikke noe fasitsvar basert på opplysningene du kommer med. Må vite forlegningsmåte og kortslutningsverdier på anlegget.
 
Du må nesten bare høre med en installatør hva som må til i ditt tilfelle. Ikke sikkert nettselskapet tillater 3x32A til elbillader i ditt område engang.

Easee sin lastbalansering har ingen påvirkning på dimensjonering av kabler.
Tillater meg å synse.... :)
* Nettselskap har på generellt grunnlag ikkje anledning til å nekte etablering av kursar så lenge inntakssikring  er den samme.
(Litt info https://pqa.no/kan-nettselskap-nekte-bruk-av-apparater/)
* 3fase kursar er "snillare" mot mot nettet en 1fase mht skjeivspenning. For IT nett fordrar det ein Tesla 3/Y.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

geear

Det er andre biler enn 3 og Y som kan utnytte "kvasi 3-fas" og dermed gi mindre skjevlast. Nye X og S støtter full 3-fas som Y og 3, de eldre støtter kvasi 3-fas, e-tron og e-Golf 300 km lader vel også begge på 2x16A i stedet for 1x32A, hvis de blir tilbudt 3-fas? Andre?

Ellers til trådstarter så er alt opp til elektrikeren, men jeg har lignende oppsett med 32A 3-fas IT og Powerflex 5G6 fra sikringsskap i nedgravd 50 mm rødt rør, 17-18 meter tenker jeg. Dimensjonert av elektriker. TFXP er vel samme type kabel med PVC-kappe, som gjør at de tåler høyere temp og man dermed ofte kan gå ned en dim kontra PFSP/PFXP.

Radial

Eller bare legge 10mm2, og vært garantert lavest mulig spenningsfall.

Kostnadene mellom 6 og 10mm2 er minimale, fordelene med på ha 10mm2 i bakken er større enn ulempene.

Men klart det er litt mer styr å legge en 10mm2, den er litt større og stivere.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Hvorfor ikke bare følge produsentens og elektrikerens anvisninger og legge 6mm2 hvis oppsettet tilsier den dimensjonen, eller 10mm2 hvis det er den riktige? Hvorfor blir ikke 16mm2 i stedet for 10mm2 hvis man bruker din logikk?

DaddyCool

Dette har noe med interne forhold og estetikk å gjøre. Mitt spørsmål var egentlig bare om TFXP 4G6 tåler den belastningen som kan komme på et 25m strekk i en 32A kurs.

hELgenen

Sitat fra: DaddyCool på mandag 17. april 2023, klokken 09:21Dette har noe med interne forhold og estetikk å gjøre. Mitt spørsmål var egentlig bare om TFXP 4G6 tåler den belastningen som kan komme på et 25m strekk i en 32A kurs.

Lengden betyr nada mhp hva en kabel "tåler" - lenger kabel vil bare gi mer tap og spenningsfall.
Vil du redusere spenningsfallet øker du  dimensjonen. Det er forsåvidt marginale forskjeller her......

DaddyCool

Så det vil si i et svar til dummies?; Om du låser Easee-laderen til 1-fas med et 25m strekk er det ikke sikkert at du får utnyttet hele 7360 kW.🤔Right?

jlan

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. april 2023, klokken 16:08Lengden betyr nada mhp hva en kabel "tåler" - lenger kabel vil bare gi mer tap og spenningsfall.
Vil du redusere spenningsfallet øker du  dimensjonen. Det er forsåvidt marginale forskjeller her......
Vel, det er et krav mhp kortslutningsstrøm. Kortversjonen: Hvis det oppstår en kortslutning i enden av en lang kabel, så er det viktig at sikringen  (i den andre enden) går. Hvis kabelen er for lang og tynn, så kan en risikere at det går for lite strøm til at sikringen går med en gang. Da har man en lang og tynn "ovn".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ferry

Sitat fra: jlan på mandag 17. april 2023, klokken 19:00Hvis det oppstår en kortslutning i enden av en lang kabel, så er det viktig at sikringen  (i den andre enden) går. Hvis kabelen er for lang og tynn, så kan en risikere at det går for lite strøm til at sikringen går med en gang.

Det er riktig, men kanskje ikke helt innlysende for menigmann. De fleste tenker vel intuitivt at sikringen skal hindre at kabelen smelter av ved høy strøm. Kravet er, som du skriver, at sikringen skal gå raskt nok ved en kortslutning ytterst i enden. Husker ikke antall ms, men det var kanskje 100 ms? Uansett vil man nok oppleve det som om sikringen løser ut momentant også ved lett underdimensjonering av kabelen.
Overdimensjonering av kabler virker tilsynelatende ok, best å være på den sikre siden osv. Men hvis man skulle gjøre det overalt så ville det medføre mye unødig bruk av ressurser. Med ekstra gruvedrift, transport, energibruk osv. Spiller liten rolle på ett 18-meters strekk, men i større skala kan det bli betydelig.
Skal du ha full score på eksamen i beregning av kabler og vern, så må dimensjonering være riktig. Ikke for liten, ikke for stor. Økonomisjefen blir ikke blid om du har overdimensjonert kablingen på et helt industribygg f.eks. Det svir på bunnlinja.
Det er lagt inn solide marginer i NEK-en, så det går helt fint å følge den. Bare sjekk databladet for f.eks. Radox 125, så ser man fort at kabelen tåler tildels mye mer enn hva som er vanlig praksis i bygg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA