Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: hagestol på tirsdag 20. august 2024, klokken 18:05Vurderer en m3 Sr highland. Budsjettet er ganske lavt, men jeg skal nesten bare kjøre motorvei. Jeg kan presse budsjettet opp 29 for å få eap. Er dette tullete?
Det er umulig å svare objektivt på.
Det kommer nemlig an på hvor mye de 29000 betyr for deg, om hva du verdsetter EAP til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hagestol

#391
Usikker. Jeg kjører ofte Oslo - Drøbak/larvik/hokksund. Har forsøkt S3xy, men synes ikke automatikken er ideell. Tenkte at eap løser vevingen på e18/e6. Og slipper momsen på eap. Men er som sagt usikker. Mest usikker fordi jeg oppgraderer den dårligste versjonen.

Budsjettet mitt er egentlig 200, men med rentekampanjen kan jeg dekke tre år pluss ek og så refinansiere. Nybilgaranti og rekkevidde gir mye i dag over en brukt kona/bolt. Finnes det andre biler med bedre verdi per krone?

turfsurf

Model 3 SR er ett veldig bra kjøp. Auto filbytte fungerer bra når det ikke er alt for tett trafikk. Autopark har og blitt genialt, EAP er nesten verdt det kun for det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moas

#393
Sitat fra: hagestol på tirsdag 20. august 2024, klokken 18:05Vurderer en m3 Sr highland. Budsjettet er ganske lavt, men jeg skal nesten bare kjøre motorvei. Jeg kan presse budsjettet opp 29 for å få eap. Er dette tullete?
Hvis du heller går for pre Highland så sparer du penger og får goodies som ekte parkingssensorer og slipper ISA. Kanskje du får med eap inkl. i prisen? Se f.eks. på 22 utgaver. Kina tm3 er omtrent skuddsikre når det gjelder kvalitet.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Sitat fra: Moas på onsdag 21. august 2024, klokken 09:25
Sitat fra: hagestol på tirsdag 20. august 2024, klokken 18:05Vurderer en m3 Sr highland. Budsjettet er ganske lavt, men jeg skal nesten bare kjøre motorvei. Jeg kan presse budsjettet opp 29 for å få eap. Er dette tullete?
Hvis du heller går for pre Highland så sparer du penger og får goodies som ekte parkingssensorer og slipper ISA. Kanskje du får med eap inkl. i prisen? Se f.eks. på 22 utgaver. Kina tm3 er omtrent skuddsikre når det gjelder kvalitet.
Er det fremdeles sensorer på TMY som leveres nå? Trodde det forsvant høst 22 eller i 23, og at det kun er "Tesla Vision" (kamerabasert) på de som leveres nå!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hagestol

Sitat fra: Moas på onsdag 21. august 2024, klokken 09:25
Sitat fra: hagestol på tirsdag 20. august 2024, klokken 18:05Vurderer en m3 Sr highland. Budsjettet er ganske lavt, men jeg skal nesten bare kjøre motorvei. Jeg kan presse budsjettet opp 29 for å få eap. Er dette tullete?
Hvis du heller går for pre Highland så sparer du penger og får goodies som ekte parkingssensorer og slipper ISA. Kanskje du får med eap inkl. i prisen? Se f.eks. på 22 utgaver. Kina tm3 er omtrent skuddsikre når det gjelder kvalitet.

Jeg vurderer det, men ser veldig få M3 til salgs med ok KM og som ikke er langt oppå 200k-tallet. For meg er det fastrente mot flytende-rente-tankegangen her: Høyere månedlig utgift, men ingen overraskelser har en verdi når budsjettet er trangt. Hvor dyr må en M3 være brukt for at det vil "lønne" seg å kjøpe den nye sr?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hagestol på onsdag 21. august 2024, klokken 10:15
Sitat fra: Moas på onsdag 21. august 2024, klokken 09:25
Sitat fra: hagestol på tirsdag 20. august 2024, klokken 18:05Vurderer en m3 Sr highland. Budsjettet er ganske lavt, men jeg skal nesten bare kjøre motorvei. Jeg kan presse budsjettet opp 29 for å få eap. Er dette tullete?
Hvis du heller går for pre Highland så sparer du penger og får goodies som ekte parkingssensorer og slipper ISA. Kanskje du får med eap inkl. i prisen? Se f.eks. på 22 utgaver. Kina tm3 er omtrent skuddsikre når det gjelder kvalitet.

Jeg vurderer det, men ser veldig få M3 til salgs med ok KM og som ikke er langt oppå 200k-tallet. For meg er det fastrente mot flytende-rente-tankegangen her: Høyere månedlig utgift, men ingen overraskelser har en verdi når budsjettet er trangt. Hvor dyr må en M3 være brukt for at det vil "lønne" seg å kjøpe den nye sr?

Jeg ville ALDRI kjøpt en gammel Model 3 i stedet for en Highland. Støydempingen og fjøringen skal visst være merkbart bedre på Highland. I tillegg får du rentekampanjen og en garanti som varer lenger.

Hvis du har tid bør du gjerne teste en bil med og uten EAP.
Hvis valget var gammel Model 3 med EAP eller ny Model 3 uten ville jeg 10 av 10 ganger valgt ny Model 3.
Tesla Model Y                         2021-

Moas

Med 18" hjul på min tm3 så er jeg ganske fornøyd med både fjæring og støy, selv om den ikke er nyeste super duper utgave. Kanskje dere som har 20+ tommer sliter med dette? Da er det i så fall fint å oppgradere, men med 18" så er nok situasjonen ikke så prekær som enkelte vil ha det til. 2022 utgaven har til og med ting som ekte gir- og blinkhendler bak rattet. Noe som er digg selv i 2024.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Nihon

Jeg gikk fra å eie en M3 LR 2020 med FSD til en M3 LR Highland med standard Autopilot og angrer ikke på det.
Bortsett fra at den har nå stått på service i snart 2 uker på grunn av vibrasjoner i bilen som de ikke klarer å finne ut av.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Nihon på onsdag 21. august 2024, klokken 15:03Jeg gikk fra å eie en M3 LR 2020 med FSD til en M3 LR Highland med standard Autopilot og angrer ikke på det.
Bortsett fra at den har nå stått på service i snart 2 uker på grunn av vibrasjoner i bilen som de ikke klarer å finne ut av.

Aoch! Den er lei! Ja, er jo en risiko for sånne ting.
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

Sitat fra: Moas på onsdag 21. august 2024, klokken 14:59Med 18" hjul på min tm3 så er jeg ganske fornøyd med både fjæring og støy, selv om den ikke er nyeste super duper utgave. Kanskje dere som har 20+ tommer sliter med dette? Da er det i så fall fint å oppgradere, men med 18" så er nok situasjonen ikke så prekær som enkelte vil ha det til. 2022 utgaven har til og med ting som ekte gir- og blinkhendler bak rattet. Noe som er digg selv i 2024.

Enig at gir og blinkhendler er en fordel.  Men selv om den er grei nok på riksveier med 18" felger, så er det ganske så ubehagelig fjæring på eldre tm3 når du kommer ut på dårlig vedlikeholdte fylkesveier med telehiv, vaskebrett o.s.v. (Kommer man fra Golf GTI eller Audi S-line eller noe slikt, er dette kanskje normalt, men dersom man er vant til komfortorienterte biler uten sportchassis, oppleves Model 3 som stiv.)

Og dekkstøy er et problem. Så forbedret fjæring og støydemping er absolutt argumenter for Highland.

Tilbake til råd for trådstarter: Vanlig Autopilot og cruisekontroll er greit nok for kø, inten vits å betale mer for software dersom budsjettet er stramt.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: Nihon på onsdag 21. august 2024, klokken 15:03Jeg gikk fra å eie en M3 LR 2020 med FSD til en M3 LR Highland med standard Autopilot og angrer ikke på det.
Bortsett fra at den har nå stått på service i snart 2 uker på grunn av vibrasjoner i bilen som de ikke klarer å finne ut av.
Høres ikke ut som et gærnt swap :+1:

Synd med den service saken dog :o håper det ordner seg...

Nihon

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. august 2024, klokken 07:12
Sitat fra: Nihon på onsdag 21. august 2024, klokken 15:03Jeg gikk fra å eie en M3 LR 2020 med FSD til en M3 LR Highland med standard Autopilot og angrer ikke på det.
Bortsett fra at den har nå stått på service i snart 2 uker på grunn av vibrasjoner i bilen som de ikke klarer å finne ut av.
Høres ikke ut som et gærnt swap :+1:

Synd med den service saken dog :o håper det ordner seg...

Måtte bytte motor og akslinger bak. Det har blitt bedre, men fortsatt en god del mer støy enn i andre 2024 Model 3 jeg har sittet i.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

TeslaKristian

Bruktmarkedet på Model 3 er jo helt dust sammenlignet med ny bil idag. Er INGEN gode bruktkjøp på finn.no
-2024 Tesla 3 HLP
-2009 Ford S-MAX
---
-20xx Tesla Cybertruck (Reservert)
-20xx Tesla Founder Roadster (Henvisningspremie)

x2024 Tesla YLR | x2024 BMW i4M50 | x2024 Tesla YRWD
x2023 BMW iX40 | x2023 BMW iX3 | x2023 Tesla YP | x2022 Tesla YP
x2021 Tesla 3P | x2021 Tesla 3SR | x2020 Tesla 3P | x2020 Audi Etron 50
x2020 Tesla 3LR | x2019 Tesla 3LR | x2019 Tesla X100D | x2017 Tesla X75D
x2016 Tesla X60D | x2014 Tesla S60 | x2015 VW e-Golf

anorway

Er det noen som sitter på en fin oversikt over forskjellene på Model 3 Standard Range og Long Range?

Bortsett fra at Standard Range har litt mindre rekkevidde, RWD og litt tregere. Så er det vel noen ting med interiøret osv.også? Prøver å finne en sammenligning av de forskjellene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA