Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

vgnils

Sitat fra: Elektro12 på søndag 26. mai 2024, klokken 17:17
Sitat fra: vgnils på søndag 26. mai 2024, klokken 15:37
Sitat fra: Elektro12 på søndag 26. mai 2024, klokken 14:26Er det samme utstyr i RWD og Long range Model 3? Samme seter, skjermer, anlegg og funksjoner? Det er bare motor og batteri som er forskjellen?

Synes Model 3 RWD virker som en ganske ok konebil/feriebil for 4 stk. til 380 lapper med hjul og krok? No?

Mer motor, større batteri, firehjulsdrift, høyere ladehastighet, bedre lydanlegg, alcantara i dørsidene i stedet for stoff. Jeg kjøpte RWD da den kostet 50k mer enn nå, og føles fortsatt som mye bil for pengene.

Long range har bedre lydanlegg? Litt misvisende siden til Tesla da - virket som det var en pakke på begge.

Det er ok plass til familie på 4? 2 voksne og 2 ungdommer? Synes den fremstår som mye smell for pengene for 380 med 5 års garanti...

Virker park-sensor-kameraene ok? Du har blitt vant med å trykke på knapp for blink?

Flere høyttalere og subwoofer i Long Range. Sammenligning her: https://youtu.be/he8hK-pUTQw?feature=shared

Jeg er nesten alltid alene i bilen så skal ikke si noe sikkert om plass. Tror familie på fire går greit.

Kamerabaserte parkeringssensorer fungerer fint, kom en oppdatering tidligere i år som gjorde det bedre. Ikke noe kamera i frontfanger så jeg er litt ekstra forsiktig med avstand foran.

Blinklys på ratt fungerer helt greit, også i rundkjøringer. Eneste gangene jeg må tenke meg om, er i kryss der jeg kommer fra sving slik at rattet er dreid. Hendler er bedre, men rattknapper fungerer det også.

Syklist

Sitat fra: Elektro12 på søndag 26. mai 2024, klokken 17:17Det er ok plass til familie på 4? 2 voksne og 2 ungdommer? Synes den fremstår som mye smell for pengene for 380 med 5 års garanti...

Bra med plass, vi har fått med feriebagasjen uten problemer med 2 tenåringer.  Dersom alternativet er "Golf-klassen", er det mer bagasjeplass i Model 3, men man savner jo av og til stor bakluke.

Ellers, hva er praksisrekkevidden på Highland RWD?  (EPA rekkevidde vist ved fullladede batterier stemmer rimelig bra etter min erfaring.)

Det er litt fristende å bytte inn en 3 år gammel LR med en Highland RWD med disse prisene, men det er vel fare for at innbytte og bruktpris på LR ikke akkurat ligger på gjennomsnittet på Finn.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Syklist på mandag 27. mai 2024, klokken 08:15
Sitat fra: Elektro12 på søndag 26. mai 2024, klokken 17:17Det er ok plass til familie på 4? 2 voksne og 2 ungdommer? Synes den fremstår som mye smell for pengene for 380 med 5 års garanti...

Bra med plass, vi har fått med feriebagasjen uten problemer med 2 tenåringer.  Dersom alternativet er "Golf-klassen", er det mer bagasjeplass i Model 3, men man savner jo av og til stor bakluke.

Ellers, hva er praksisrekkevidden på Highland RWD?  (EPA rekkevidde vist ved fullladede batterier stemmer rimelig bra etter min erfaring.)

Det er litt fristende å bytte inn en 3 år gammel LR med en Highland RWD med disse prisene, men det er vel fare for at innbytte og bruktpris på LR ikke akkurat ligger på gjennomsnittet på Finn.

Det er i hvert fall utrolig mye bil for pengene med RWD. Vi hadde Model 3 før vi gikk over til Model Y. Var overraskende mye vi fikk plass til i Model 3 - mye mer enn hva en skulle tro, ja. Hjelper godt med rommet under gulvplaten i bagasjerommet. Men for vår del er Model Y hakket bedre på plass. Men på sommerferier kan en uansett ha takboks eller krokboks.
Tesla Model Y                         2021-

Håvar

Sitat fra: Syklist på mandag 27. mai 2024, klokken 08:15

Sannsynligvis et greit mellomlegg der ja :|
Du kan jo be om et uforpliktende estimat: https://www.tesla.com/no_NO/tradein

Ang lyd: Det finnes et høyttalerkit fra FOCAL til 3/Y som er plug&play. Usikker på om det er 3 Highland eller kun gamle 3.
Et fullt kit koster 21k hos Bilradiospesialisten, men de selger mindre pakker fra 5-6k også.
I RWD trenger en mulig ny forsterker også, men det er verdt å ha dette i mente dersom en vurderer RWD og er skeptisk til lydanlegget.

Settet heter Focal T3Y https://www.focal.com/catalog/car-audio/plug-play-kits/tesla
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

THE

En utfordring med Model 3 er jo at nyttelast er veldig lav for en bil med så mye plass til både folk og bagasje.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kires

Model 3 RWD er et knallkjøp til den prisen. Vi var på noen ferieturer med vår 2021 RWD, fikk plass til overraskende mye bagasje med to barn så null problem.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

Handyman

Hadde -19 modell TM3 LR med to "nesten utvokste" ungdommer. God plass så lenge de i baksetet ikke er over ca 180cm.
Bedre bagasjeplass enn i Avensis stasjonsvogn så lenge vi man under bagasjeromstrekket. Noe vi gjorde for å kunne bruke bakspeilet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elektro12

Testet nå, takhøyden i baksetet er for dårlig på M3. Subber i glasstaket.

Moas

Har du barnevogn så er tm3 temmelig ubruke som familie bil. Ikke mye plass igjen.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Handyman

Kommer mye an på vogna. Man kan velge vogn etter hvilken bil man har, og ikke omvendt. Selv om det kanskje sitter langt inne for noen nybakte foreldre.

Stipi

Sitat fra: Moas på mandag 27. mai 2024, klokken 22:23Har du barnevogn så er tm3 temmelig ubruke som familie bil. Ikke mye plass igjen.

Ubrukelig er å ta litt hardt i. Hadde bilferie i noen uker i 2021. 2 voksne, en 3 åring og en på 8 mnd.
Hadde med barnevogn, reiseseng, og ganske mange bagger.

Det gikk helt fint, men måtte planlegge plassering mer enn i Yèn. Det hadde selvsagt vært verre med kofferter, men med bagger gikk det smertefritt. 1-2 stk i frunk, sikkert 2-3 i rommet under bagasjerom. Resten i bagasjerom med vogn og reiseseng.

2024 Tesla Model 3 LR HL i bestilling
 2022 Tesla Model Y P
x2021 Tesla Model 3 LR
x2021 Renault Zoe

Handyman

Det er jo faktisk de som mener at man må ha Caravelle dersom man har barn. Folk har svært forskjellige krav og behov.

offpist

Er det noen som har mottatt Highland model 3 uten hengerfeste i det siste? Spørsmålet mitt er om det står 1000 kg hengervekt i vognkortet på alle bilene nå slik at hengerfeste kan ettermontert.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Radial

Sitat fra: offpist på tirsdag 28. mai 2024, klokken 12:36Er det noen som har mottatt Highland model 3 uten hengerfeste i det siste? Spørsmålet mitt er om det står 1000 kg hengervekt i vognkortet på alle bilene nå slik at hengerfeste kan ettermontert.

https://shop.tesla.com/no_no/product/slepepakke-for-model_3

Og test av nye TM3 RWD lister jo også 1000kg, så det må jo være det samme.

https://elbil.no/test-av-tesla-model-3-aldri-opplevd-maken/
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Drive

Sitat fra: offpist på tirsdag 28. mai 2024, klokken 12:36Er det noen som har mottatt Highland model 3 uten hengerfeste i det siste? Spørsmålet mitt er om det står 1000 kg hengervekt i vognkortet på alle bilene nå slik at hengerfeste kan ettermontert.

Jepp, ettermontering er mulig. Står i vognkortet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA