Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 refresh (highland)

Startet av model3pw, torsdag 13. april 2023, klokken 16:56

« forrige - neste »

Hideyowife

Syns original designet er mye finere  8)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

ToWalkOrDrive

Sitat fra: model3pw på fredag 26. mai 2023, klokken 10:41Har du kjørt nye X/S?

Du swiper jo opp/ned på hele det venstre området på skjermen, så man må ikke fjerne blikket overhodet. Muskel-minne etter litt tid. Man ser jo hvor skjermen er når man ser fremover.

Om man LIKER den måten å gire på er en helt annen sak :-) Sikkert mange som ikke vil kjøpe bilen med kun skjerm eller «nødknapper» for å gire.

Mitt poeng med posten her er kun at blikket er fremover, så sikkerhet for syn er jeg helt uenig i.



Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 10:20
Sitat fra: SayWhoooaaat på torsdag 25. mai 2023, klokken 20:10Denne blir vel produsert uten blinklysspak slik som S og X.
Noen som gidder å kjøpe den da?
Er vel bedre å vente til de innser feilen og spaken kommer tilbake.

Det som er enda verre etter min mening er at den leveres uten gir-spak. Så når du skal rygge må du stoppe og trykke på skjermen for å rygge. Du må altså se vekk fra veien når du skal rygge. Litt kjedelig om en skulle komme litt for langt ut i veien i et kryss, og vil rygge kjapt - bare vent litt lastebil - skal bare senke blikket mitt til venstre side av skjermen, og trykke på pil-ned....

Nei, har ikke prøvd dette i praksis. Men jeg må ofte bruke vindusviskerne manuelt på Model Y, og da må jeg først ta et kjapt trykk på utsiden av spaken for å få en nødvisk (f.eks. ut av en tunnel med regn ute), for da kommer menyen for viskere opp nederst i venstre hjørne på skjermen, hvorpå jeg kan velge II eller III, for å få gang i regnet. Hadde betalt 3000 ekstra for å få vindusvisker-spake (som opsjon om det hadde fantes)....og 5000 ekstra for å få regnsensor fra Toyota Avensis....glatt...
Tesla Model Y                         2021-

olekvi

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 11:57Nei, har ikke prøvd dette i praksis. Men jeg må ofte bruke vindusviskerne manuelt på Model Y, og da må jeg først ta et kjapt trykk på utsiden av spaken for å få en nødvisk (f.eks. ut av en tunnel med regn ute), for da kommer menyen for viskere opp nederst i venstre hjørne på skjermen, hvorpå jeg kan velge II eller III, for å få gang i regnet. Hadde betalt 3000 ekstra for å få vindusvisker-spake (som opsjon om det hadde fantes)....og 5000 ekstra for å få regnsensor fra Toyota Avensis....glatt...

Du kan trykke på nevnte knapp på utsiden av spaken og deretter trykke til høyre på venstre scrollehjul på rattet for å velge II eller III, trenger ikke bruker skjermen i det hele tatt nå lenger :-)
'19 TM3P

OlaM

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 11:57Hadde betalt 3000 ekstra for å få vindusvisker-spake (som opsjon om det hadde fantes)

Det er sånn ca det (litt mer) det koster med "S3XY buttons". Jeg har en på baksiden av ratteikene med rulleknapper, kort trykk har jeg satt til senk/øk visker hastighet, langt trykk venstre er "off" som også funker når man har på TACC, hold inn høyre er "return to auto". Med på kjøpet får man to knapper til, terrengmodus, osv osv.
'21 3LR

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: olekvi på fredag 26. mai 2023, klokken 16:27Du kan trykke på nevnte knapp på utsiden av spaken og deretter trykke til høyre på venstre scrollehjul på rattet for å velge II eller III, trenger ikke bruker skjermen i det hele tatt nå lenger :-)
Når spakene blir fjernet i neste gen Model 3/Y så forsvinner også denne muligheten.

Tror nok jeg sier nei takk til Tesla uten spaker bak rattet og med haptiske kontroller på rattet for blinklys osv.; Kan klare meg med minimalismen i dagens Model 3/Y, men for meg går dette for langt med spakene borte og haptiske kontroller i stedet for dagens rullehjul og knapper på rattet.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

JorEl

Her mener man at Musk er i Kina, og skal vise frem nye 3. 

https://youtu.be/-hzuKnlEWmg
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 11:57
Sitat fra: model3pw på fredag 26. mai 2023, klokken 10:41Har du kjørt nye X/S?

Du swiper jo opp/ned på hele det venstre området på skjermen, så man må ikke fjerne blikket overhodet. Muskel-minne etter litt tid. Man ser jo hvor skjermen er når man ser fremover.

Om man LIKER den måten å gire på er en helt annen sak :-) Sikkert mange som ikke vil kjøpe bilen med kun skjerm eller «nødknapper» for å gire.

Mitt poeng med posten her er kun at blikket er fremover, så sikkerhet for syn er jeg helt uenig i.



Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 10:20
Sitat fra: SayWhoooaaat på torsdag 25. mai 2023, klokken 20:10Denne blir vel produsert uten blinklysspak slik som S og X.
Noen som gidder å kjøpe den da?
Er vel bedre å vente til de innser feilen og spaken kommer tilbake.

Det som er enda verre etter min mening er at den leveres uten gir-spak. Så når du skal rygge må du stoppe og trykke på skjermen for å rygge. Du må altså se vekk fra veien når du skal rygge. Litt kjedelig om en skulle komme litt for langt ut i veien i et kryss, og vil rygge kjapt - bare vent litt lastebil - skal bare senke blikket mitt til venstre side av skjermen, og trykke på pil-ned....

Nei, har ikke prøvd dette i praksis. Men jeg må ofte bruke vindusviskerne manuelt på Model Y, og da må jeg først ta et kjapt trykk på utsiden av spaken for å få en nødvisk (f.eks. ut av en tunnel med regn ute), for da kommer menyen for viskere opp nederst i venstre hjørne på skjermen, hvorpå jeg kan velge II eller III, for å få gang i regnet. Hadde betalt 3000 ekstra for å få vindusvisker-spake (som opsjon om det hadde fantes)....og 5000 ekstra for å få regnsensor fra Toyota Avensis....glatt...
Det er "girknapper" på midtkonsollet også, rett under ladeplassen til mobiler, men de er ikke aktive så lenge skjermen virker. Vi kan kanskje håpe på at de blir gjort aktive hele tiden. Burde ikke være noe i veien for det...

sjokomelk

De er aktive hele tiden, men lyser ikke opp før du trykker der. Så det har alltid vært fritt frem til å bruke girknappene i S/X refresh.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ludde

Synes denne ser litt mer voksen ut enn dagens. Enig i at det hadde gjort seg med noen luftekanaler mot bremsene for å bryte litt opp. Det kunne de feks gjort kun på performance for å skille den mer ut, men det er vel ikke helt i teslaånd å lage unike deler til "samme bil"..

Ser litt inspirasjoner fra tesla roadster der, så er spent på hva de har gjort på baken

magnetic

#24
En maserati front hadde vøri tøft, passa bra  8)





marud

Tesla har lagt inn tydelig beskjed om at rentekampanjen er over for all levering fra og med 1 september. I tillegg har leveringstiden på Model 3 plutselig hoppet til september-oktober. Er det Highland som kanskje gjør det? Model Y står fortsatt med levering juli-august som model 3 hadde for 2 dager siden..
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

OlaM

Sitat fra: marud på torsdag 20. juli 2023, klokken 20:19Tesla har lagt inn tydelig beskjed om at rentekampanjen er over for all levering fra og med 1 september. I tillegg har leveringstiden på Model 3 plutselig hoppet til september-oktober. Er det Highland som kanskje gjør det? Model Y står fortsatt med levering juli-august som model 3 hadde for 2 dager siden..

Jeg gjetter at highland ikke kommer til Europa før et godt stykke inn i 2024. Model 3 selger i mye mindre volum enn Y, så nå bygger de vel et par båtlass med Y mens de samler opp nok bestillinger på 3 til at det er verdt en produksjonsserie.
'21 3LR

Kires

Electric Viking mener i en video på youtube nå, at hvis man bestiller Model 3 nå vil man få Highland. Han baserer det på flere ting, men blant annet at leveringstiden nå er oktober-januar.

Blir spnnende og se hva som dukker opp.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

marud

Kan de ikke bare få den i konfigurasjonen snart så jeg kan legge inn bestilling og være sikker på at jeg får den 😂
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Magnus Hansen

Men hva gjør man hvis man helst vil slippe Highland i frykt for å miste girspaken? 😊

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA