Girskift til Drive

Startet av kasmir, tir 11. apr 2023, kl. 10:23

« forrige - neste »

Rocklobster

Jeg har resignert og har nå lurt meg selv til å tro at det er dobbel-tapp på girspak for å sette bilen i drive. Som det jo i praksis er. Hadde ikke klart å leve med at jeg må sitte å vente på at bilen skal bli klar til å kjøre hver gang... 8)
Den burde startet sikkerhetssjekk hver gang man satte seg i forsetet og ikke ventet på bremsepedal IMHO.

RuneW

Sitat fra: Handyman på man 17. apr 2023, kl. 10:26
Sitat fra: RuneW på man 17. apr 2023, kl. 10:01Usikker på hvorfor Tesla krever denne delayen for at blinking andre veien skal registreres...
Jeg er veldig usikker, men lurer på om det er for å filtrere bort dersom man utilsiktet kommer borti hendelen ved ratting. Det er typ "slag" på hendelen som ikke skal være blinking.
Dette er altså kun en "svak" teori.

Kanskje... men likefullt:

Antall ganger jeg har kommet borti blinklyshendelen ved et uhell når jeg ratter: 0
Antall ganger jeg har prøvd å endre blinkeretning i runkjøringer og vært for kjapp: 733
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Trikset er bare å vippe den helt over.. Ikke 3-blinks.

Klykken

Gjør som geear sier 90% av tilfellene, og det fungerer 100%. De gangene jeg glemmer det og bare vipper opp til 3-blink, blir det som oftest ingen blink.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Kim-

Sitat fra: RuneW på man 08. mai 2023, kl. 14:12
Sitat fra: Handyman på man 17. apr 2023, kl. 10:26
Sitat fra: RuneW på man 17. apr 2023, kl. 10:01Usikker på hvorfor Tesla krever denne delayen for at blinking andre veien skal registreres...
Jeg er veldig usikker, men lurer på om det er for å filtrere bort dersom man utilsiktet kommer borti hendelen ved ratting. Det er typ "slag" på hendelen som ikke skal være blinking.
Dette er altså kun en "svak" teori.

Kanskje... men likefullt:

Antall ganger jeg har kommet borti blinklyshendelen ved et uhell når jeg ratter: 0
Antall ganger jeg har prøvd å endre blinkeretning i runkjøringer og vært for kjapp: 733
Det er for sånne som meg som ikke bruker bremsen, men kjører i fart mot «objektet» og vipper i revers når bilen er i fart og bruker «gassen» til å bremse med. Noen ganger går det litt for fort til at den legger seg i revers, da er dingdongen grei.

Sikkert vært noen kræsj pga dette..

Edit/ vet ikke hva jeg leste, men trodde jeg leste om dingdong ved girskifte 😅
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Klykken på man 08. mai 2023, kl. 14:48Gjør som geear sier 90% av tilfellene, og det fungerer 100%. De gangene jeg glemmer det og bare vipper opp til 3-blink, blir det som oftest ingen blink.
Det hjelper ikke om man gjør det for fort. Det er jo det som er saken, ikke til første eller andre trinn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Handyman på man 08. mai 2023, kl. 23:20
Sitat fra: Klykken på man 08. mai 2023, kl. 14:48Gjør som geear sier 90% av tilfellene, og det fungerer 100%. De gangene jeg glemmer det og bare vipper opp til 3-blink, blir det som oftest ingen blink.
Det hjelper ikke om man gjør det for fort. Det er jo det som er saken, ikke til første eller andre trinn.
Hadde akkurat det problemet som du beskriver før da jeg kun brukte 3-blinken, men etter jeg la om til å vippe den helt over, direkte fra venstreblink til høyreblink, og det fungerer alltid. Gjorde ikke det før. Da måtte jeg først slå av, vente litt, og så blinke igjen.

Handyman

Sitat fra: geear på tir 09. mai 2023, kl. 14:15
Sitat fra: Handyman på man 08. mai 2023, kl. 23:20
Hadde akkurat det problemet som du beskriver før da jeg kun brukte 3-blinken, men etter jeg la om til å vippe den helt over, direkte fra venstreblink til høyreblink, og det fungerer alltid. Gjorde ikke det før. Da måtte jeg først slå av, vente litt, og så blinke igjen.
Hos meg så fungerer det når jeg gjør det i èn rolig bevegelse. Gjøres det for fort så slås bare blinklyset av.

geear

Så hva er det da som skjer? Står hendelen fysisk i permanent blinkeposisjon og ingenting skjer?

Jeg gjorde det flere ganger nå nettopp, for å teste, blinket venstre, ned til såvidt ett blink, og vippet rett over til fast høyreposisjon og den blinker perfekt.. helt til rattbevegelsen slår det av igjen.

Handyman

Sitat fra: geear på tir 09. mai 2023, kl. 19:01Så hva er det da som skjer? Står hendelen fysisk i permanent blinkeposisjon og ingenting skjer?

Jeg gjorde det flere ganger nå nettopp, for å teste, blinket venstre, ned til såvidt ett blink, og vippet rett over til fast høyreposisjon og den blinker perfekt.. helt til rattbevegelsen slår det av igjen.
Hendelen returnerer jo alltid til midtposisjon og står jo aldri til en av sidene i Y og 3. 
Eks: Når man skal til venstre i rundkjøring blinker man fult til venstre før rundkjøringen, når man skal ut bilnker man fult til høyre. Hvis man beveger hendelen for fort helt til høyre slås bare blinkingen av.
Gjør man  det ikke raskt, så blinker den som den skal til høyre. Av den grunn har mange lagt til seg vanen med å bevege hendelen to ganger til høyre. En som slår av ventreblinkingen, og den neste som slår på høyreblink. TeslaBjørn gjør dette. Selv har jeg vendt meg til rolig bevegelse og anbefaler venner og bekjente om det samme når de klager på dette.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tir 09. mai 2023, kl. 19:29Av den grunn har mange lagt til seg vanen med å bevege hendelen to ganger til høyre. En som slår av ventreblinkingen, og den neste som slår på høyreblink. TeslaBjørn gjør dette. Selv har jeg vendt meg til rolig bevegelse og anbefaler venner og bekjente om det samme når de klager på dette.
Man kan og blinke til venstre igjen for å slå av venstreblink før man blinker til høyre. Synes det er lettere for muskelminnet. Bruker alltid "blink samme vei igjen" for å slå av.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på ons 10. mai 2023, kl. 05:21
Sitat fra: Handyman på tir 09. mai 2023, kl. 19:29Av den grunn har mange lagt til seg vanen med å bevege hendelen to ganger til høyre. En som slår av ventreblinkingen, og den neste som slår på høyreblink. TeslaBjørn gjør dette. Selv har jeg vendt meg til rolig bevegelse og anbefaler venner og bekjente om det samme når de klager på dette.
Man kan og blinke til venstre igjen for å slå av venstreblink før man blinker til høyre. Synes det er lettere for muskelminnet. Bruker alltid "blink samme vei igjen" for å slå av.
Godt poeng. Det er da minst tre måter å omgå problemet på.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA