BMS_w080_SW_Int_HV_Disconnect

Startet av offpist, lør 08. apr 2023, kl. 19:11

« forrige - neste »

offpist

Starter i grunnen denne tråden fordi det var nærmest umulig å finne andre med tilsvarende feil.
Så kanskje kan det hjelpe noen neste gang.

Feilmeldingen kom mens jeg kjørte min 2013 P85, hadde akkurat kjørt over en fartsdump og skulle gi gass da dashboardet ble fullt av feilmeldinger.

Heldigvis var det bare 500M borti gata fra der vi bor så ganske udramatisk og kunne bare svinge inn i en sidegate og parkere der.

Ringte en nabo med Model Y som kom med slepetau, men innen han hadde kommet på plass så døde 12V batteriet og dermed fikk vi ikke slått av parkeringesbrems.

Jeg ordnet så med et 12V 100AH Lifepo4 batteri med startkabler og da ble fikk vi liv i MCU og slått på tauemodus og fikk tauet den hjem. Bremsekraft forsterker og servostyring er faktisk AV i tauemodus.
Tydeligvis bare ment for å få bilen på en henger, ikke faktisk taue med.. men det gikk.

Foreløbige undersøkelser tyder på at det er sikringen i HV batteriet som har røket.
Det er noe jeg har forstått kan skje på de gamle sikringene da forbindelsen inni der kan bli dårlig over tid, sikkert i kombinasjon med temperaturforandringer og belastning.

De nye sikringene nå er pyrotekninsk. Altså sitter det et lite kretskort som måler strømmen, og i det øyeblikket det blir for høy strøm (2000A) så blåser den av en liten ladning som bryter forbindelsen.

Feilmeldingene bilen gir nå er altså:
BMS_w080_SW_Int_HV_Disconnect
BMS_f080_SW_Int_HV_Disconnect

Har bestilt pent brukt pyrotekninsk sikring fra USA for 680 kr.
Pluss nytt deksel til sikringen, da de har en tendens å ruste over tid så like greit å sette på nytt.

Planen er å droppe batteriet selv og bytte sikringen.
Samt inspisere og rengjøre "umbrella valve" som også er en svakhet på disse S85 pakkene.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

I hovedbatteriet på tidligere modeller, som det også står i innlegget.  :laugh:
Visstnok noe herk å få byttet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

offpist

Vil bare oppdatere her at det VAR sikringen.
Betalte 680 kr for ny på eBay men fant ut senere den koster faktisk bare 2000 kr inkl mva hos Tesla.

Byttet samtidig sikringsdeksel til et nytt i rustfritt stål, samnt oppgraderte umbrella valves og guard rails under batteriet til siste versjon.

Skikkelig DIY style, droppet batteriet hjemme på gårdplassen ved hjelp av 4 bukker og 4 garasjejekker.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Klykken

Haha, rått! Ganske vanvittig om du aldri har gjort lignende før :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

VegarHenriksen

Norges mest (smakfulle) modifiserte Model S
P90DL+ (v3) | FUSC | Tinkla +++
Henger for det meste på Tesla Discord og TMC
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA