Drive unit feil - igjen

Startet av Leafern, lør 08. apr 2023, kl. 18:39

« forrige - neste »

Leafern

Bilen stoppet på vei hjem fra fjellet på E6 kun to km hjemmefra. Begynte ned at P R N D symbolene lyste rødt i displayet og motoreffekt forsvant - kom kort tilbake og forsvant igjen. Fikk navigert opp avkjørsel til lambertseter og intill kanten i bakken. Konstant rødt i nevnte symboler og ingen DU effekt etter dette og fikk bilen tauet hjem. Hjemme på gårdsplassen «fungerer» DU igjen og lar seg kjøre litt frem og tilbake? Hva nå? Vil Tesla kunne finne spor i loggen? Tar imot tips fra slle dere erfarne😀
Model S 2013.

NB: DU ble sist byttet for drøyt to år siden på «utvidet» garanti. Da var den helt død.
Leaf 2012
S85 2013

offpist

Gå inn i Service meny og se om du ser noen logger der.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Leafern

Takk for tips @offpist kun en rekke varsler på åpent frunk under tauing ellers ingen aktive varsler. Mulig det var noen der tidligere.
Leaf 2012
S85 2013

offpist

Vanskelig å gi noen god diagnose basert på dette men om jeg skulle tippe så er det dårlig kontakt i denne pluggen i Drive Unit:
https://youtu.be/u1vXmcUtgJI?t=45

Trenger ikke nødvendigvis være løs slik som i filmen men det kan ha kommet vann inn, som igjen lager dårlig kontakt.
Men igjen dette er mer tipping enn kvalifisert diagnose.

Det er relativt enkelt å komme til der selv, ta ut pluggen.. rengjøre, inspisere pinnene og pakningen og sette sammen igjen.

Alternativt en av ABS sensorene på en av hjulene, men da ville man normalt sett fått noen feilmeldinger.

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Leafern

Snakket med Tesla i dag som ikke kunne finne noe i loggen på sin side. Avtalt en sikkerhetstest på servicesenter i morgen - så får vi se :)
Leaf 2012
S85 2013

Leafern

Da er veteranbilen på veien igjen. Servicesenteret fant ingen feil under diagnostikk, men ved sjekk av kabler og elektronikk fant de defekt sensor rear motor speed som ble byttet. Det var del: encoder sensor a1468 1002722-00-C som ble byttet. At drive unit velger å slå seg av når denne feiler er jo en merkelig beslutning, men håper at det er det ikke vil skje igjen :) Totalt ca kr 4000.
Leaf 2012
S85 2013

sjokomelk

Det er sensoren som forteller bilen hvor fort motoren faktisk går rundt, så det er veldig rett at bilen nekter å kjøre når den ikke har 100% kontroll på hva som faktisk beveger seg.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Leafern

Men det er nok ikke det som er årsaken her for i dag ble det ny stopp med bilberging. Oslo til Porsgrunn uten problemer i går. Porsgrunn til oslo i dag med stopp mosseveien nordstrand. Etter 90 min venting på bilberger hadde den hvilt nok til å kjøre opp på planet selv.

Jeg er betenkt over at merkeverksted påstår at feil er utbedret - spesielt av typen bil stopper å respondere.

Tusen takk til dere to som hjalp med dytting av bil til tryggere sted!
Leaf 2012
S85 2013

El-boy

Svært dårlig konstruksjon Drive Uniten til Tesla Model S.

Det er bra rettspraksis setter presedens for at Tesla er ansvarlig for designsvakhetene med denne. Jeg tror Drive Uniten har blitt konstruert som en del av en studentoppgave ...

https://www.smp.no/nyheter/i/KnlVOX/frank-slo-tesla-i-retten-etter-at-bilen-begynte-aa-lage-ulyder

Lyden av min, som Tesla sa var helt normale driftslyder - og det er slik en Tesla skal være:

https://drive.google.com/file/d/1TqaeKj_cb0wV9Xy_HZI-R4Fw9Zx9VVPY/view?usp=share_link

også før garantien gikk ut:

https://drive.google.com/file/d/1cX8Topa65_6IhKI31LnFkpY8vzWxofsG/view?usp=sharing

Jeg måtte ta Tesla til Forliksrådet.

Tesla kan ikke anbefales til noen :-(

TeslaSvein63

Litt på sidelinjen.
Har det noen gang vært skiftet olje på driveuniten på service hos Tesla?
Har oljenivået noen gang vært sjekket?
Det svetter / lekker ofte på venstre simmering. (bør sjekkes og byttes event)

Hos meg hart Tesla garantert aldri byttet olje. Den så ut som faen, når jeg skiftet den selv. Masse dritt på magneten også. Har aldri vært nevnt på noen faktura.

Jeg oppdaget at en kontakt/plastdeksel inn til driveuniten var sprukket/skadd, når jeg inspiserte og skiftet olje. Den har en slik plassering at jeg tror og mener at Tesla har skadd denne ved bytte av bærebruene bak, venstre side, (klonket til denne ved uttaking av bærebroen).
Kan ikke bevises, men dog. Her kan / kunne det nok ha kommet inn vann. Fikk Tesla til å bytte denne og nevnte min påstand, da ingen andre en Tesla har holdt på med bilen før dette.
Så får man håpe at det har gått bra.

Leafern

Da har de gitt lyd fra seg igjen etter noen dager og nå er det denne de vik bytte som som vel er hele drive unit? ASSEMBLY - REMAN - BASE REAR DRIVE UNIT - LDU (1025276- 00-Q) totalpris med feilsøking rett under 80k.

Det jeg lurer mest på er hvor sikkert er det at det er dette som er årsaken til at bilen stopper så lenge det ikke er noen feilmeldinger på DU og at de trodde det var en sensor uken før?

Eller spurt på en annen måte, vil man med ny DU være ganske sikker på at det ikke er noe annet som er årsaken.

Og med referanse til ferske tråden på DU garanti. Vil ny DU som jeg betaler for ha 4y/50k garanti?

Leaf 2012
S85 2013

geear

Vet ikke hvor du holder til, men hva med å sjekke med Elbilmek om de kan gjøre noe? Evt. bruke DU fra en vrakbil? Bor du langt unna kan det til og med hende det kan lønne seg å sende bilen på transport.

https://www.elbilmek.no/

Skifter du DU hos Tesla for egen kost som privatperson får du fem års reklamasjonsrett mot Tesla via Forbrukerkjøpsloven. Ingen kilometerbegrensning. Om Tesla stiller egen garanti utover FKL må du nok eventuelt avklare med de og få dok på.

El-boy

Sitat fra: TeslaSvein63 på tor 20. apr 2023, kl. 23:34Litt på sidelinjen.
Har det noen gang vært skiftet olje på driveuniten på service hos Tesla?
Har oljenivået noen gang vært sjekket?
Det svetter / lekker ofte på venstre simmering. (bør sjekkes og byttes event)

Hos meg hart Tesla garantert aldri byttet olje. Den så ut som faen, når jeg skiftet den selv. Masse dritt på magneten også. Har aldri vært nevnt på noen faktura.

Jeg oppdaget at en kontakt/plastdeksel inn til driveuniten var sprukket/skadd, når jeg inspiserte og skiftet olje. Den har en slik plassering at jeg tror og mener at Tesla har skadd denne ved bytte av bærebruene bak, venstre side, (klonket til denne ved uttaking av bærebroen).
Kan ikke bevises, men dog. Her kan / kunne det nok ha kommet inn vann. Fikk Tesla til å bytte denne og nevnte min påstand, da ingen andre en Tesla har holdt på med bilen før dette.
Så får man håpe at det har gått bra.

Hei.
Hva var fargen på oljen du tappet av?
Sort eller "rød" automatgirfarget?

El-boy

Sitat fra: geear på lør 22. apr 2023, kl. 09:46Vet ikke hvor du holder til, men hva med å sjekke med Elbilmek om de kan gjøre noe? Evt. bruke DU fra en vrakbil? Bor du langt unna kan det til og med hende det kan lønne seg å sende bilen på transport.

https://www.elbilmek.no/

Skifter du DU hos Tesla for egen kost som privatperson får du fem års reklamasjonsrett mot Tesla via Forbrukerkjøpsloven. Ingen kilometerbegrensning. Om Tesla stiller egen garanti utover FKL må du nok eventuelt avklare med de og få dok på.
Slike verksteder reparerer bare symptomene ikke grunnårsaken til lagerhavariene på drive units.
For at reparasjonen skal være varig må settes inn strømisolerte lager og jording av rotor. Nyere drive units har et forbedret rotor design som produserer mindre "stray current" enn tidlige design så det er en fordel å skifte DU til en nyere variant.

Leafern

Er det mulig å se om DU er av nyere variant basert på dette: ASSEMBLY - REMAN - BASE REAR DRIVE UNIT - LDU (1025276- 00-Q) ?
Leaf 2012
S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA