Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiltlesing igjen (sorry, not sorry)

Startet av Hjortefot, mandag 03. april 2023, klokken 16:41

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Noen som vet om det er mulig å deaktivere funksjonen som automatisk reduserer fartsgrensen ved cruise control?

Jeg opplever til stadighet at bilen trår på bremsen med beskjed om at hastigheten er begrenset til en helt feil fartsgrense.

Midt i en tunnel i 100 sonen står den på bremsen, fordi den mener det er 50, til tross for alle skilt viser 100 (tror den bruker GPS og henter fartsgrensen fra en vei over tunnelen).

Nær hvor jeg bor også, på en europavei i 70 sonen, står den konsekvent på bremsen på nøyaktig samme sted med beskjed om at fartsgrensen er 50, til tross for at skiltene med 50 først kommer 200 meter lenger fremme. Tydeligvis er fartsgrensen lagt på feil posisjon i kartdata.

Fartsgrense-opplegget er fullstendig ubrukelig, og pga cruise control tydeligvis baserer seg på det, blir cruise control funksjonen også fullstendig urbruelig.

turfsurf

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 10. mai 2023, klokken 14:56Noen som vet om det er mulig å deaktivere funksjonen som automatisk reduserer fartsgrensen ved cruise control?
Dette skjer normalt ikke med bare TACC aktivert. Den skal bare følge fartsgrensene med AP aktiv. Så kjører du med kun TACC (ett trykk) eller AP (to trykk)?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Torpedo Ted

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. mai 2023, klokken 15:43Dette skjer normalt ikke med bare TACC aktivert. Den skal bare følge fartsgrensene med AP aktiv. Så kjører du med kun TACC (ett trykk) eller AP (to trykk)?
Du har nok rett - men spørsmålet blir det samme: Er det mulig å få autopilot til å slutte å ta hensyn til fartsgrenser? Jeg vil justere det manuelt.

Thalgar

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 10. mai 2023, klokken 15:54
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. mai 2023, klokken 15:43Dette skjer normalt ikke med bare TACC aktivert. Den skal bare følge fartsgrensene med AP aktiv. Så kjører du med kun TACC (ett trykk) eller AP (to trykk)?
Du har nok rett - men spørsmålet blir det samme: Er det mulig å få autopilot til å slutte å ta hensyn til fartsgrenser? Jeg vil justere det manuelt.

Nei.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Elmo

Sitat fra: Hjortefot på søndag 07. mai 2023, klokken 14:51Jeg vet ikke om det er en ny ting, men jeg oppdaget nå at privatrettslige (svarthvite) skilt også kan leses helt fint.

Etter at jeg fikk 2023.12.5 så har min bil begynnt å lese midlertidige skilt (de med gul bunn).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mobileum

Det har den vel gjort en god stund, men ikke på langt nær alle.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Elmo

Sitat fra: Mobileum på søndag 14. mai 2023, klokken 00:44Det har den vel gjort en god stund, men ikke på langt nær alle.
OK ?
Min har aldri lest et eneste gult skilt før nå
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Handyman

Sitat fra: Elmo på tirsdag 16. mai 2023, klokken 19:28
Sitat fra: Mobileum på søndag 14. mai 2023, klokken 00:44Det har den vel gjort en god stund, men ikke på langt nær alle.
OK ?
Min har aldri lest et eneste gult skilt før nå
Min har gjort det i mange versjoner, og jeg mener det må være mye mer enn ett år.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

'21 3LR

Hjortefot

Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. mai 2023, klokken 23:19Min leser bare gule skilter!
Jeg er knapt overrasket. Det er noe her som ikke virker, men som ikke virker på en annen måte enn vi tror at det ikke virker. Jeg har sett noen av de nyeste FSD-videoene fra rundt om i USA, og de har snåle fartsgrensefeil der også. For lave/høye fartsgrenser på landeveier, lesing av "trucks only"-fartsgrenser og generelt tullball. Jeg er tilstrekkelig overbevist om at bilen min KAN lese skilter (med kamera) OG at den KAN justere sin oppfatning av hva fartsgrensen er etter hva som står på skiltet. Likevel kløner den det til ofte nok til å være irriterende, og på systematisk rart vis. For min del leste den sitt første gule skilt i Trøndelag på fredag. Vet ikke hva det skal bety. La oss være optimister og kalle det framskritt.
Model 3 LR - 2019

Mobileum

MobilEye har patent på lesing av fartsskilt fram til ca. 2030. Tipper at Tesla på en eller annen måte forsøker å omgå dette patentet, men ser ikke ut til å ha lyktes foreløpig. Dette var vel kanskje noe ikke Tesla tenkte da da de på en litt brutal droppet samarbeidet med MobilEye sommeren 2016.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Hjortefot

Når det gjelder patentet til MobilEye, hva kan vi spesifikt foreslå kan være problemet? Bilen min KAN jo lese skilt helt strøkent. Den bare lar være å gjøre det i litt for mange tilfeller. Så "lesing av fartsskilt" generelt er ikke et problem. Hva er problemet med dette patentet om vi skal nerde og spekulere litt?
Model 3 LR - 2019

OlaM

#42
Sitat fra: Hjortefot på søndag 21. mai 2023, klokken 14:42Når det gjelder patentet til MobilEye, hva kan vi spesifikt foreslå kan være problemet? Bilen min KAN jo lese skilt helt strøkent. Den bare lar være å gjøre det i litt for mange tilfeller. Så "lesing av fartsskilt" generelt er ikke et problem. Hva er problemet med dette patentet om vi skal nerde og spekulere litt?

Ok, litt spekulasjon:

MobilEye har vel ikke ha patent på all skiltlesing? Enten kan Tesla kjøpe noen andre sin skiltlesingsmetode eller lage sin egen. Det siste er mest sannsynlig kjenner jeg Elon rett. Det kan også hende de har noe non-compete greier eller noe annen juss som begrenser Teslas valgmuligheter. Uansett så ønsker de nok å bruke minst mulig utvikler-tid på å lage gode løsninger på noe som er et midlertidig problem i følge dem, dette skal jo den magiske AIen fikse av seg selv om kort tid.

Du kan jo fint lese sånn data fra et kart. Men det er sikkert ikke alle land som har dataene like lett tilgjengelig og på samme format, så der er en stor jobb som må gjøres. Garmin og Tomtom har jo gjort denne jobben, men igjen tror jeg Elon misliker å kjøpe ting fra andre og foretrekker å gjøre ting på egen måte med en slagside mot bildegjenkjenning - alt som er mer AI, færre sensorer, mer menneske-likt synes han er bra.

Så i bunn har de nok et gratis eller allerede nedbetalt kartgrunnlag. Dette kan flekkvis være veldig gammelt, uten at jeg kjenner bransjen fra innsiden. Så f.eks. under prøvekjøring av VW ID3 at den viste 90-sone et stykke nord for Bergen, den ble satt ned fra 90 til 80 i 2012 mener jeg - lenge før MEB var påtenkt.

Så har de noe egensnekret oppå det igjen, det kan godt være kartdata utledet fra kjøretøylogger fra tiden med Model S og MobilEye. Hvis bilene i snitt kjørte i 82,03 så kan man jo si at grensen mest sannsynlig er 80 f.eks.

Så på toppen der igjen har de en egen-produsert bildegjenkjenning som er plenty stødig nok, men som må unngå en viss metodikk for å ikke bryte patentet. Hvilken fartsgrense som gjelder avgjøres med at hvert datapunkt i denne stabelen har en eller annen sannsynlighetsverdi (konfidens) og en algoritme som velger eller blander derifra, tidligere snitthastighet kan jo være et tall med mange desimaler men resultatet skal over i et konkret heltall som også er gyldig fartsgrense for området. Noen steder er dette mer en nok til et bra resultat, andre steder blir det elendig. Hvorfor?

Når vi husker hva som ble sagt på autonomy day så er det overraskende mye håndarbeid involvert i å trene disse modellene. Det kan være at visse områder ikke har blitt prioritert for håndarbeidet eller at for få eller for dårlige data for noen områder i treningen gir merkelige og overraskende utslag. Det kan være at midlertidige fartsgrenser og omkjøringer på sideveier o.l. som for lengst er borte forsøpler dataene, som jeg tror er en del av problemet på E6 i Hamar-Minnesund-området. Og det kan også være at sprikende, lav-oppløst data gjør at konfidensen tipper resultatet over i feil heltalls-bøtte, som f.eks. 70 i stedet for 80 som på mange steder langs E16 øst for Bergen. Tunneler med dårlig mobildekning eller usikker GPS-posisjon fjerner mye av de "gode" kjøredataene som hadde gitt riktig fartsgrense.

Konfidensen kan også være med på å avgjøre hvor raskt autopilot bremser deg ned. I den nye tunnelen til Os sør for Bergen så har ikke bilen særlig peiling, men den viser korrekt 100 en stund. Så går den feilaktig ned til 70, men jeg fikk fint lov til å fortsette i 100. Det kan være at lav konfidens på den 70-sonen gjør at autopilot godtar overskridelsen. Mulig dette ble kodet inn som en quick fix etter klager.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på søndag 21. mai 2023, klokken 15:59MobilEye har vel ikke ha patent på all skiltlesing?
Man kan bare patentere implementasjonen, ikke prinsippet. Her er den amerikanske patenten:

MobileEye Vision Patent
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Hva er forskjellen, og hva kan Tesla da gjøre?

En metode for å oppdage og identifisere et trafikkskilt i et datastyrt system montert på et kjøretøy i bevegelse. Systemet inkluderer et kamera montert på kjøretøyet i bevegelse. Kameraet fanger opp i sanntid flere bilderammer av miljøet i kameraets synsfelt og overfører bilderammene til en bildeprosessor. Prosessoren er programmert for å utføre detektering av trafikkskiltet og for å utføre en annen førerassistansefunksjon. Bilderammene er delt inn i bildeprosessoren i en første del av bilderammene for detektering av trafikkskiltet og i en andre del av bilderammene for den andre førerassistansefunksjonen. Ved å oppdage et bilde som mistenkes å være av trafikkskiltet i minst én av nevnte bilderammene i den første delen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA