Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte stabilisatorstag-foringer

Startet av borges, lørdag 01. april 2023, klokken 19:02

« forrige - neste »

borges

Jeg kryper til korset og bytter mer forstilling for å bli kvitt ulyd. Det meste er godt dokumentert med videoer på nett.

Men jeg finner ingen ting om bytte av stabstag-foringene foran. Har noen her info om hvor vanskelig det er å komme til?

Delebutikkene selger nye foringer. Er det bolter som bør byttes ut i samme slengen?


Børge


corvy

Jeg kjøpte foringer med tanke på å skifte. Men det virker helt håpløst å komme til. Spesielt førersiden. Noen som har klart å få til å bytte uten å demontere hele bilen?
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

corvy

Til informasjon fikk jeg til å bytte disse selv. Jeg tok av dekkene og fikk løsnet den fremre bolten til bøylen som holder fast foringen fra hjulsiden. På venstre siden er det umulig å komme til den bakre bolten. På passasjersiden er det mulig med en liten skralle med en kort forlenger og en kort pipe.

Bilen måtte opp på faste bukker så hele fronten var i luften. Løsnet deksel under (undertray) som er ca rett under fører/passasjedørene. Når dette er borte kommer du til den bakre bolten også på førersiden. Det er ikke enkelt men med en del tolmodighet og en fastnøkkel klarte jeg få den ut.

Fant ingen annen måte enn å ta bøylene helt av for å få inn de nye foringene. Så løsnet begge to helt. Jeg løsnet også stabilisator-link stagene i hjulbuen slik at stabilisatorstaget var helt løst når jeg jobbet. Det er mulig dette ikke er nødvendig, men det gjør jobben enklere.

Fettet inn de nye klemforingene og satte de inn. Startet med førersiden, siden den var vanskeligst å komme til. Festet bare bolten i bakkant med 3-4 omdregninger, satte så inn bolten på fremsiden med 10-15 omdregninger. Strammet ikke til før alle bolter på begge sider var entret godt.

Etter alt var strammet til festet jeg link-stagnene (det ene måtte byttes) og så var knirkelydene borte. Husk å feste dekselet under bilen :)

Typisk eksempel på dårlige klemforinger er at det knirker når du kjører over fartsdumper. Spesielt i kaldt vær. Når det er varmere ute blir foringene mer fleksible og lyden blir borte.
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA