Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Løsning for sensorløse biler kommer

Startet av Motorwatt, søndag 19. mars 2023, klokken 15:01

« forrige - neste »

Kim-

Han kan vel bare stenge ladenettverket igjen de stedene han ikke har fått direkte støtte for utbygging
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

daktari

Morsom fersk video av forskjellen på diverse ryggekamera. Det er nok litt større forskjell IRL enn det ser ut som på videoen. De kunne også med fordel målt skjermens/bildets størrelse, da det er ganske kritisk for et godt kamera imho.
https://www.youtube.com/watch?v=fA6XgBGRKls
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

k1

Sitat fra: Contango på torsdag 30. mars 2023, klokken 21:25Flere erfaringer: https://www.motor.no/aktuelt/tesla-vision-kan-ikke-stole-pa-avstandene/245400
Kan vel si meg enig i det som sies i den artikkelen etter 2 dagers bruk. Har hittil ikke opplevd "parkeringshjelp utilgjengelig", men da har jeg jo noe å se frem til  :-\

La oss se om det kommer forbedringer, eller om de nå har satt en "check" på denne på deres lange liste over oppgaver som skal løses.

Contango

Det ser ut som om det kan fungere tålelig med et riktig plassert kamera, men at med kun vinduskameraet i front blir det tull. HW3 biler uten sensorer blir muligens aldri særlig nøyaktige. Jeg spekulerer nå i at foran/bak kameraene i HW4 får en rengjøringsløsning. De er så oppgradert i kvalitet, har såpass viktig funksjonalitet i hverdagen og trengs ift  selvkjøringsambisjonene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: filtvet på torsdag 30. mars 2023, klokken 07:12Veldig rart at de solgte ladenettet...
Det er jo ikke solgt! Tesla eier dette selv, men de har åpnet mange lokasjoner for lading av andre bilmerker. De kan antakelig stenge de aller fleste plassene igjen dersom de skulle ønske det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Håpet ligg vel  her:

"I den nærmeste fremtid, når disse funksjonene oppnår likeverdig ytelse med dagens biler, vil de bli gjenopprettet via en serie OTA-oppdateringer av programvare. "

https://www.tesla.com/no_no/support/transitioning-tesla-vision
Model Y LR Quicksilver, 2023

Motorwatt

#67
Sitat fra: Handyman på fredag 31. mars 2023, klokken 13:40
Sitat fra: filtvet på torsdag 30. mars 2023, klokken 07:12Veldig rart at de solgte ladenettet...
Det er jo ikke solgt! Tesla eier dette selv, men de har åpnet mange lokasjoner for lading av andre bilmerker. De kan antakelig stenge de aller fleste plassene igjen dersom de skulle ønske det.

Opprinnelig skrev jeg "solgte" i anførseltegn, med det ble visst "lost in translation"...

Men: Når elbilene blir likere, og konkurransen blir hardere, så burde man kanskje tatt vare på det som var helt unikt. De sparer milliarder (sammenlignet med andre i samme bransje) på ikke å annonsere og reklamere. Bedre reklame enn det unike ladenettet til Tesla finnes knapt.

ps. Nå ser det heldigvis ut som det ikke medfører utfordringer i Norge. Ennå... ( idag begynner påskeutfarten, og da får det vel kjørt seg)
)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ville det ikke bare vært et spørsmål om tid før ladenettverkene for "alle andre" ble tilstrekkelige, og Tesla hadde mistet sjansen til å hive seg med i ladekappløpet også? Jeg føler egentlig at de åpnet opp på et veldig riktig tidspunkt, og salget har jo overhodet ikke stupt etterpå, kanskje bare flere har fått øynene opp for Tesla?

Motorwatt

Tja. I 2022 økte salget av elbiler med 60%. Ladenettverkene klarer ikke å holde tritt, og vil sannsynligvis skape køsituasjoner om få år på de mest trafikkerte stedene. Da må Tesla-eiere pent stille seg i køen de også. Derfor tror jeg at en eksklusiv tilgang til Superladere ville kunne vært verdifull for ganske mange i valget av elbil.

Men nå er vi (igjen) langt fra tema.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

#70
Sitat fra: Motorwatt på fredag 31. mars 2023, klokken 14:11
Sitat fra: Handyman på fredag 31. mars 2023, klokken 13:40
Sitat fra: filtvet på torsdag 30. mars 2023, klokken 07:12Veldig rart at de solgte ladenettet...
Det er jo ikke solgt! Tesla eier dette selv, men de har åpnet mange lokasjoner for lading av andre bilmerker. De kan antakelig stenge de aller fleste plassene igjen dersom de skulle ønske det.
Opprinnelig skrev jeg "solgte" i anførseltegn, med det ble visst "lost in translation"...
øøøh?? Har du to kontoer og glemte hvilken du svarte med?  :police:
EDIT; RJK klarte å se sammenhengen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på lørdag 01. april 2023, klokken 00:02
Sitat fra: Motorwatt på fredag 31. mars 2023, klokken 14:11
Sitat fra: Handyman på fredag 31. mars 2023, klokken 13:40
Sitat fra: filtvet på torsdag 30. mars 2023, klokken 07:12Veldig rart at de solgte ladenettet...
Det er jo ikke solgt! Tesla eier dette selv, men de har åpnet mange lokasjoner for lading av andre bilmerker. De kan antakelig stenge de aller fleste plassene igjen dersom de skulle ønske det.
Opprinnelig skrev jeg "solgte" i anførseltegn, med det ble visst "lost in translation"...
øøøh?? Har du to kontoer og glemte hvilken du svarte med?  :police:
Til hans forsvar, så skrev han dette i følgende innlegg (min markering":

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mars 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:25Det er flere som leverer bra elbiler, ingen tvil om det. Problemet for en del produsenter at at de tjener lite penger på disse. De må delta mer aktivt i utviklingen og ikke la Tesla være benchmark for nyutvikling. En av deres hovedutfordringer mener jeg er nettopp det du beskriver som "store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc." De må altså skjerpe seg på måten de "driver butikken på". Etter min mening henger de igjen i gamle vaner og tradisjonelle tankesett. Det er vanskelig å hevde om Tesla.... på både godt og vondt.
Jeg vil/kan snu litt på det. Tesla har som de fleste ungdommer voksesmerter. Og det bare med 4 modeller. De klarer fremdeles ikke å betjene delelogistikken, og mange opplever tildels lange ventetider på deler. Noe burde de lært på 10 år (og ja, før alle nå trekker sammenligninger med andre produsenter, så finnes det nok å ta av blant disse også, men nå snakker vi om Tesla). Tesla lager heller ikke unike elbiler lenger. Både på teknikk og rekkevidde finnes det allerede konkurrenter, og flere kommer "daglig". Også for Tesla finnes det en nedre grense på hva de kan gjøre med prisene for å holde salget oppe.

Én ting har de gjort, og det er forenklingen med bestillingsprosedyren, men også her kommer konkurrentene for fullt. De "solgte" arvesølvet ved å åpne Superladere for alle. Merkelig beslutning spør du meg. Konkurrentene har alle en stor fordel, og det vil vi merke etterhvert. De slipper å forholde seg til en Musk-type.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på lørdag 01. april 2023, klokken 00:09
Sitat fra: Handyman på lørdag 01. april 2023, klokken 00:02
Sitat fra: Motorwatt på fredag 31. mars 2023, klokken 14:11
Sitat fra: Handyman på fredag 31. mars 2023, klokken 13:40
Sitat fra: filtvet på torsdag 30. mars 2023, klokken 07:12Veldig rart at de solgte ladenettet...
Det er jo ikke solgt! Tesla eier dette selv, men de har åpnet mange lokasjoner for lading av andre bilmerker. De kan antakelig stenge de aller fleste plassene igjen dersom de skulle ønske det.
Opprinnelig skrev jeg "solgte" i anførseltegn, med det ble visst "lost in translation"...
øøøh?? Har du to kontoer og glemte hvilken du svarte med?  :police:
Til hans forsvar, så skrev han dette i følgende innlegg (min markering":

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. mars 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:25Det er flere som leverer bra elbiler, ingen tvil om det. Problemet for en del produsenter at at de tjener lite penger på disse. De må delta mer aktivt i utviklingen og ikke la Tesla være benchmark for nyutvikling. En av deres hovedutfordringer mener jeg er nettopp det du beskriver som "store og tunge organisasjoner, enorme delelager, etc, etc." De må altså skjerpe seg på måten de "driver butikken på". Etter min mening henger de igjen i gamle vaner og tradisjonelle tankesett. Det er vanskelig å hevde om Tesla.... på både godt og vondt.
Jeg vil/kan snu litt på det. Tesla har som de fleste ungdommer voksesmerter. Og det bare med 4 modeller. De klarer fremdeles ikke å betjene delelogistikken, og mange opplever tildels lange ventetider på deler. Noe burde de lært på 10 år (og ja, før alle nå trekker sammenligninger med andre produsenter, så finnes det nok å ta av blant disse også, men nå snakker vi om Tesla). Tesla lager heller ikke unike elbiler lenger. Både på teknikk og rekkevidde finnes det allerede konkurrenter, og flere kommer "daglig". Også for Tesla finnes det en nedre grense på hva de kan gjøre med prisene for å holde salget oppe.

Én ting har de gjort, og det er forenklingen med bestillingsprosedyren, men også her kommer konkurrentene for fullt. De "solgte" arvesølvet ved å åpne Superladere for alle. Merkelig beslutning spør du meg. Konkurrentene har alle en stor fordel, og det vil vi merke etterhvert. De slipper å forholde seg til en Musk-type.

Takk for oppklaringen! Nå gav det mer mening.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Ganske genialt det Tesla har gjort med ladenettverket.
- de er plutselig en ladegigant med over 500.000 potensielle bilkunder
- de har fortsatt nok ladere som er eksklusive for Tesla-eiere på utfartsdager
- de bygger ut nye ladere i rasende fart, så køer er svært sjeldent
- åpningen til andre kunder skremmer vekk andre ladeaktører som Ionity, så Tesla har svært bra markedsandel
- de får stordriftsfordeler pga høyt ladevolum
- de tvinger fossile over på elbil siden det er så sømløst å kjøre elbil over hele landet takket være superladere, og mange stolper på hver stasjon, og innen elbil er Tesla svært konkurransedyktige.
- elbileiere får smaken på sømløs lading, og kan fort velge "originalen" neste gang de kjøper bil.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA