Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kor lenge lagrar Tesla video ved ulykker?

Startet av Turbo-Leif, fredag 31. mars 2023, klokken 18:59

« forrige - neste »

RJK

Er ikke først og fremst pga størrelsen man anbefaler SSD, men pga sikkerheten og stabiliteten. SSD tåler mange lese og skriveoperasjoner bedre enn flash-enheter, og kan fordele bruken og derved og slitasjen langt bedre. Det skal føre til at disken ikke blir ødelagt av mye skriving på enheter (flashminne) som er ømtålig først og fremst for skriving.

En 128 GB eller 256 GB er sikkert greit nok, men prisforskjellen gjør at jeg ville valgt en 512 GB per i dag, i tillegg til at mann kanskje sliter med å finne mindre enheter i salg.

Alternativt, om man skifter ut en M2 SSD eller mSATA på den størrelsen fra PC/Laptop, så kan man skaffe seg et eksternt kabinett og bygge seg en egen eksterndisk til en svært gunstig pris.

2 TB er nok overkill, og blir en vel dyr enhet å tape om fukt og store temperaturvariasjoner blir for tøft for enheten. Så det hadde jeg nok valgt bort, om jeg ikke kunne delt den i2 partisjoner, og brukt den andre til å lagre filmer og musikk på for medieavspilling på tur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

k1

Bør man ikke forvente at "Tesla" flash driven/USB pinnen som følger med i dag bør klare jobben/holde seg stabil?

På min gamle TMX er jeg helt enig at SSD var suverent mye bedre enn USB pinne - helt stabil på SSD disken, mens spiste jo nesten slike USB pinner til frokost en gang i uka...

RJK

Med tanke på hva disse er laget for å støtte, nei.

Bruk den til portabel lagring som en hvilken som helst annen usb minnepinne. Og så skaff en skikkelig SSD for bruk i slike krevende omgivelser som en bil er.

Husk det kan bli temmelig varmt i bilen på en sommerdag uten at AC går, selv om den ikke befinner seg i selve kupéen.

Det er derfor du ikke under noen omstendigheter skal levne små barn og dyr der, ihvertfall ikke uten Dog-mode/camper mode på (utility Mode på Hyundai/KIA-biler), og med overvåkning fra appen.

Heldigvis blir dette enda bedre på Teslaer, når funksjonen oppdateres til og å inkludere mulighet for video-overvåkning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

k1

OlaM

Sitat fra: Muffinman på mandag 10. april 2023, klokken 14:46Har en ssd på 512 her. Bare smårusk som er brukt, så det var ikke mye vits i å sette inn den.

Interessant. Det er derfor jeg lurer på om det er noe GDPR-greier på gang. Jeg har en SSD fra en tidligere laptop liggende som har fått seg hus og USB-interface, kan teste den på neste langtur. Tviler på det gjør noe forskjell.
'21 3LR

kaistian

Tipper det ikke utgjør noen forskjell, skal man ha ting lagret lengre må man gå for noe slik som teslausb https://github.com/marcone/teslausb

Kim-

Hadde min orginale minnepenn på 128GB fra tesla i 2 år uten problemer. Nå leveres det vel kanskje enda større som bedrer skriv/lese kapasiteten betraktlig. Dette er nok et 'ikke problem'
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA