Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retningsstyrt Wifi!?

Startet av Hjortefot, mandag 27. mars 2023, klokken 12:40

« forrige - neste »

Hjortefot

Jeg har bilen stående på en fast parkeringsplass som er direkte synlig fra et soveromsvindu helt uten hindringer. For oppdateringer hadde det vært greit å ha et wifi-aksesspunkt av noe slag montert i vinduskarmen på innsiden av vinduet (beskyttet fra vær og vind). Jeg prøvde med en traust "god gammel" wifi-router balansert opp på assorterte bøker, og får akkurat så vidt kontakt med den på gode dager, så innstillingene er så riktige som man får dem. Dette er et ganske urbant miljø, så du får sikkert inn signaler fra 100 wifi-nett på den parkeringsplassen om du har følsomt utstyr, men nå har jeg en helt standard Tesla.

Finnes det noe rimelig utstyr som kan virke retningsbestemt og kan siktes mot bilen, og som folk har god erfaring med at virker med en Tesla? Eller tenker jeg helt feil?
Model 3 LR - 2019

Motorwatt

Bilens WiFi-antenne er montert i høyre speil (eller er det venstre?). Hvis bilen er parkert med motsatt side fra routeren kan du prøve å snu bilen (hvis mulig).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Hjortefot

Sitat fra: Motorwatt på mandag 27. mars 2023, klokken 13:02Bilens WiFi-antenne er montert i høyre speil (eller er det venstre?). Hvis bilen er parkert med motsatt side fra routeren kan du prøve å snu bilen (hvis mulig).
Godt poeng, jeg hadde ikke tenkt over hvor i bilen antenna var, men bilen står så godt det lar seg gjøre med tanke på det. Direkte sikt til begge sidespeil.
Model 3 LR - 2019

Rosstopher

Hvor langt er det fra vinduet til bilen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Jonoh

Du kan kjøpe en retningsdirektiv antenne, eller bygge en. Søk på "build a wifi antenna".  Men kanskje litt upraktisk å plassere.
Men det beste er å kjøpe en bedre router.

Hjortefot

Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. mars 2023, klokken 13:14Hvor langt er det fra vinduet til bilen?
8 meter ned og 8 meter bortover sånn circa.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Sitat fra: Jonoh på mandag 27. mars 2023, klokken 15:17Du kan kjøpe en retningsdirektiv antenne, eller bygge en. Søk på "build a wifi antenna".  Men kanskje litt upraktisk å plassere.
Jeg velger å ikke hacke til noe pringlesboks-opplegg, først og fremst fordi jeg vil ha opplegget fastmontert lett synlig.

Kjøpe antenne, ja. Joda, men HVILKEN antenne passer til dette formålet? Jeg finner noen greier som du liksom skal ha to av og som da skal overføre nettet ditt bort til nabohuset. Det hjelper ikke, jeg her ikke noen kårstue, innredet låve eller mancave-garasje, jeg har en Tesla.

"Bedre router" fins det mye av for penger for skyhøy hastighet og kort rekkevidde. Det hjelper meg jo ikke. Jeg vil ha relativ lav og stødig hastighet, men LANG rekkevidde. Ikke noe greier langt uti alfabetet av nyeste og raskeste standarder som en Tesla sikkert ikke støtter likevel.  ;D
Model 3 LR - 2019

Jonoh

Du kan først prøve å bytte kanal på modemet. Last ned en app på mobien og sjekk hvilke kanaler som er mindre i bruk. Wifi analyzer ell.

Jeg har ett modem plassert ved en trevegg mot bilen, kanskje 12m unna uten problemer. Dersom du har betongvegg, eller metalfilm i vindusglasset vil rekkevidden reduseres.

Mitt modem er ett asus 66u. Det er stor forskjell på rekkevidden på modem, f.eks når ikke Telenors særlig langt.

Det er mulig å forsterke signalet, men det blir rotete.  :)
Jeg har brukt en slik på ett wifi kamera en gang. Den virker som ett speil.

https://youtu.be/fw6xkJXXJaA

RJK

Sitat fra: Hjortefot på mandag 27. mars 2023, klokken 15:38
Sitat fra: Jonoh på mandag 27. mars 2023, klokken 15:17Du kan kjøpe en retningsdirektiv antenne, eller bygge en. Søk på "build a wifi antenna".  Men kanskje litt upraktisk å plassere.
Jeg velger å ikke hacke til noe pringlesboks-opplegg, først og fremst fordi jeg vil ha opplegget fastmontert lett synlig.
Kjøpe antenne, ja. Joda, men HVILKEN antenne passer til dette formålet? Jeg finner noen greier som du liksom skal ha to av og som da skal overføre nettet ditt bort til nabohuset. Det hjelper ikke, jeg her ikke noen kårstue, innredet låve eller mancave-garasje, jeg har en Tesla.
"Bedre router" fins det mye av for penger for skyhøy hastighet og kort rekkevidde. Det hjelper meg jo ikke. Jeg vil ha relativ lav og stødig hastighet, men LANG rekkevidde. Ikke noe greier langt uti alfabetet av nyeste og raskeste standarder som en Tesla sikkert ikke støtter likevel.  ;D
Denne er ikke så dyr, og med litt DIY på festet (noen plankebiter på veggen), så får du den siktet direkte mot bilen.

https://www.komplett.no/product/1130401/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner/ubiquiti-nanostation-loco-m2-antenne#

Alternativt denne, som er et aksesspunkt med antenner, ment for utendørs montering:

https://www.komplett.no/product/1215463/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-eap110-outdoor-access-point
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Det som er viktig å tenke på med antenne er at signalet skal begge veier.

En retning styrt antenne vil gjøre bilen mottar signalet. Men, det kreves også at signalet fra bilen kommer tilbake til WiFi sender. Bilens antenne er neppe styrt i en retning.

Minst mulig hindringer og støy (andre WiFi nettverk) vil hjelpe. En utvendig sender kan være en måte å redusere avstand og hindringer på.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

OlaM

Du kan prøve å skifte til 2,4 GHz hvis ruteren står på 5 GHz i dag, den når lengre.
'21 3LR

Hjortefot

Sitat fra: RJK på mandag 27. mars 2023, klokken 18:00Denne er ikke så dyr, og med litt DIY på festet (noen plankebiter på veggen), så får du den siktet direkte mot bilen.

https://www.komplett.no/product/1130401/datautstyr/nettverk/traadloese-antenner/ubiquiti-nanostation-loco-m2-antenne#

Alternativt denne, som er et aksesspunkt med antenner, ment for utendørs montering:

https://www.komplett.no/product/1215463/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-eap110-outdoor-access-point

Gode tips. Etter litt graving ser det ut som iallfall den første først og fremst er for å sette opp en link mellom to like enheter, MEN de kan settes opp slik jeg tenker med litt finjustering av innstillingene. Tror jeg skal klare å google meg til det. Den hadde også en dekningsvinkel på 60 grader omtrent, som får det aller meste signalet ut av vinduet istedenfor å surre rundt i en blokk med 50 trådløse nett i drift. Det bør være bra for alle.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Sitat fra: TB på mandag 27. mars 2023, klokken 18:12Det som er viktig å tenke på med antenne er at signalet skal begge veier.

En retning styrt antenne vil gjøre bilen mottar signalet. Men, det kreves også at signalet fra bilen kommer tilbake til WiFi sender. Bilens antenne er neppe styrt i en retning.

Minst mulig hindringer og støy (andre WiFi nettverk) vil hjelpe. En utvendig sender kan være en måte å redusere avstand og hindringer på.

Skriver det på lista over mulige bekymringer og løsninger. Jeg får nok ikke nabolaget til å slutte med wifi med det første, men jeg tenkte jeg kunne være grei og begrense meg litt ved å gå for noe retningsstyrt, om ikke annet.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Sitat fra: OlaM på mandag 27. mars 2023, klokken 18:51Du kan prøve å skifte til 2,4 GHz hvis ruteren står på 5 GHz i dag, den når lengre.
Godt poeng. Har prøvd det og litt strategiske kanalvalg på "gamleruteren" (en helt OK Netgear-sak fra lenge før koronaen.) Det må tydeligvis kraftigere lut til.
Model 3 LR - 2019

Hjortefot

Sitat fra: Jonoh på mandag 27. mars 2023, klokken 16:55Jeg har ett modem plassert ved en trevegg mot bilen, kanskje 12m unna uten problemer. Dersom du har betongvegg, eller metalfilm i vindusglasset vil rekkevidden reduseres.
...

Det er mulig å forsterke signalet, men det blir rotete.  :)
Jeg har brukt en slik på ett wifi kamera en gang. Den virker som ett speil.
...

Den generelle mengden av signaler i tett urbant miljø er nok mye av problemet. Og jeg noterer antennereflektoren bak øret til jeg blir et par hakk mer desperat.  ;D
Model 3 LR - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA