Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Montering TWC gen 3

Startet av pHminmax, onsdag 22. mars 2023, klokken 12:40

« forrige - neste »

pHminmax

Vi skal få i dag montert TWC gen 3 fra elektriker. Er det noe de/vi må passe på? Noe god tips for å ikke gjøre noe feil/eller unødvendig?

sjokomelk

Gi elektrikeren manualen. Alt han trenger å vite står der: https://www.tesla.com/no_NO/support/installation-manuals-wall-connector
Det skal ikke være noe spesielt å tenke på.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

pHminmax

Gikk ganske OK alt ser ut. De monterte jordfeil bryter selv om det er kanskje ikke nødvendig?

Og hva setter dere under instillinger? Når det står ground monitoring? At det skal være "På"?

Hos oss er det 400 V anlegg.

Handyman

Sitat fra: pHminmax på torsdag 23. mars 2023, klokken 14:32De monterte jordfeil bryter selv om det er kanskje ikke nødvendig?
Jordfeilbryter Type B skal ikke være nødvendig i følge Tesla, men Type A må man ha. Type B er mye dyrere enn A. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pHminmax

OK takk for info.

Merket nå at de montert den på en høyde 1.62 (Tesla logo på laderen). I manual står det maximum 1.52m på den type høyde. Bør jeg ringe dem slik at de går litt ned i høyde?

Handyman

Hvis du fornøyd med høyden, så er det jo OK.
Høyden er nok kun angitt for at det skal være praktisk å bruke den, også for svært lave personer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pHminmax

Fikk nå faktura fra elektriker og der står b.a. disse to punktene som de ønsker å fakturere oss:

OVERBELASTNINGSVERN 32A 4P PLSM-OV32/4 
JORDFEILAUT. 16A 3P+N/C A-TYPE MRB6-16/3N/C/003-A

Er begge disse 2 nødvending for TWC gen 3? Jeg har sagt til dem at TWC har innebygd jordfeilbryter RCD Type A + DC 6 mA.

Men vet ikke om det har noe å si? Noen som vet det?

jlan

32A Overbelastningsvern er muligens ny hovedsikring.
16A jordfeilautomat type A på kursen er også helt vanlig tror jeg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Gladtrd

Du er nok blitt riktig fakturert her.
Overbelastningsvernet er nok iht. krav, samt at den jordfeilbryteren er for å beskytte kabelen frem til laderen, samt laderen frem til jordfeilvernet innvendig i laderen.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

geear

#9
Sitat fra: pHminmax på onsdag 19. april 2023, klokken 14:35Fikk nå faktura fra elektriker og der står b.a. disse to punktene som de ønsker å fakturere oss:

OVERBELASTNINGSVERN 32A 4P PLSM-OV32/4 
JORDFEILAUT. 16A 3P+N/C A-TYPE MRB6-16/3N/C/003-A

Er begge disse 2 nødvending for TWC gen 3? Jeg har sagt til dem at TWC har innebygd jordfeilbryter RCD Type A + DC 6 mA.

Men vet ikke om det har noe å si? Noen som vet det?
Mener overspenningsvern ble absoluttkrav ved installering av ladeløsning for elbil i NEK400:2018, så hvis du ikke allerede hadde dette fra før er det helt riktig å installere, og TWC3 (og alle andre ladebokser..) krever jordfeilbryter type A i sikringsskapet, så her er det neppe noe å steile over, om ikke prisene er på ville veier da. Jordfeilbryter type B er mye dyrere, og den har du sluppet. Forhåpentligvis er overspenningsvernet montert på inntaket, slik at det beskytter hele anlegget ditt, og du har i så fall fått en bedre løsning for hele anlegget ditt, enn det du hadde før.  :+1:

Kim-

Det er ikke fakturert for noe overspenningsvern her.

Du har fått ny hovedsikring på 32A samt 3 fas 400v 16A sikring til TWC
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Oi. Så feil. Da antar jeg det er overspenningsvern i tavla fra før.

Hvorfor er hovedsikringen skiftet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA