Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prissjokk EU-kontroll

Startet av TerjeFjern, tirsdag 21. mars 2023, klokken 13:44

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei

Er det bare naivt av meg å tro at det finnes verksted som ikke presser prisene så høyt de kan?

Dagens historie: Bilen skulle til EU-kontroll. Jeg bestilte EU-kontroll hos merkeverkstedet som er rett nedi gata der jeg bor. De ringte meg opp og sa at nok en gang må bremseskiver og -klosser foran skiftes. Sukk, sånn er det visst å ha elbil, jaffal en 2012 Leaf. Dette skulle de ha 10423 kr for. Og så må det skiftes frontoppheng og venstre styrekule (aner ikke hva det er, hehe). Dette skulle de ha 10490 kr for. (Det var et par andre ting også som måtte/burde fikses, men ikke i samme prisklasse).

Dette er jo en betydelig pris for å holde en 2012 Leaf rullende, når den har begrenset markedsverdi og bruksverdi. Derfor ringte jeg det andre verkstedet som også er i samme gate. Har hatt litt varierende hell med dette verkstedet i årenes løp, derfor valgte jeg opprinnelig å ta EU-kontrollen på merkeverkstedet. De skulle ha 12.000 kr for samme jobben. Dvs nesten 9000 kr mindre. Så ringte jeg tilbake til merkeverkstedet, og da satte de plutselig prisen ned til fra 20.913 til 14.500 kr.

Er ikke det ganske drøyt at de rett og slett prøver seg på å skvise "mindre bevisste" kunder SÅ mye? Jada, jada de forsvarte seg med "merkedeler koster mer" etc, men det er vel en avsporing.

(Minner meg om selgeren i 2012 på samme merkeverksted som skrøt av hvor mye billigere elbiler var på service. Men, første service jeg hadde på merkeverkstedet, det var vel ettårsservice tipper jeg, lå akkurat på samme prisleie som vanlig service på min gamle og fortsatt oppegående 2003 Avensis.)

elektrolux

Skulle ikke forundre meg om bremsene kun trenger litt rustfjerning.

Gjør dette selv hver vår i forbindelse med hjulskift.

Ta ut bremseklossene og slip ned slitasjekanten ytterst og innerst på skivene med en fil eller vinkelsliper. Puss selve bremseflaten med roterende sandpapir og skrap vekk rust fra glideflatene til bremseklossene.

Smør opp og sett på sommerhjulet.

Regn 1/2t/hjul og bruk sparte penger på partneren i stedet for på verkstedet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA