Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor blir det av alle «Tesla killers»?

Startet av Vollis47, søndag 19. mars 2023, klokken 13:07

« forrige - neste »

Rosstopher

#15
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 30. mars 2023, klokken 13:44Men foreløpig er det ingen som selger volum i nærheten av Tesla.

Det er årets underdrivelse. Model Y alene har solgt mer enn de andre 9 modellene på topp 10-lista til sammen i Norge i år.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Ja, det begynner å bli stygt nå. Lurer på hvordan resten av året blir seende ut. Tesla kan nok umulig selge like mye de neste kvartalene, men høye salg blir det nok, selv om de sikkert justerer opp prisen rundt 15. april, etter at angrefristen går ut på de som har fått levert bil den siste uken.

Er jo helt sinnsykt...og for første gang med store mengder så er det ikke salg gjort over lang tid, men bare biler solgt i år....
Tesla Model Y                         2021-

1317142119

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 30. mars 2023, klokken 13:44
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. mars 2023, klokken 15:22Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Helt siden Tesla kom har media skrevet om at Tesla snart ville få problemer med salget og/eller gå konkurs fordi den og den Tesla-Killeren snart kom på markedet.

Vil tro de fleste elbiler du har hørt om har fått slike artikler i massemedia. Men foreløpig er det ingen som selger volum i nærheten av Tesla.

Hvis kjenner til regnskapene til bilprodusentene vs Tesla sitt blir det hysterisk morsomt å lese om Tesla-killer'ene.
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 30. mars 2023, klokken 14:02
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 29. mars 2023, klokken 15:22Det er da nok av såkalte "tesla-killers" på markedet i dag (uten at jeg vet hva du nødvendigvis legger i det begrepet) ...

Det er ikke jeg som har lansert begrepet Tesla killer. Men mange bilprodusenter og/eller deres loyale tilhengere har jo flere ganger påstått at snart kommer de med en ny modell som alle vil velge fremfor en Tesla. Det er ikke bare i Norge Tesla selger godt. Også i Tyskland selger Tesla bra i forhold til tyske merker, som BMW, Audi, Mercedes og VW.
Det spiller ingen rolle hvor mye Tesla selger eller hva fortjenesten deres er.

Alle de som kjøper noe annet enn Tesla, har en "Tesla-killer" etter deres egen definisjon. Det er ingen som er så dumme at de betaler 100-200000 mer for en bil de selv synes er dårligere ...

For noen er tilgang til eget hurtigladenettverk viktig, for andre er stillhet inne i bilen viktig. Det er ens egne subjektive oppfatning av hva som er viktig som avgjør om noe er "Tesla-killer" eller ei.

Electric cars in Norway

#18
SitatDet spiller ingen rolle hvor mye Tesla selger eller hva fortjenesten deres er.

Alle de som kjøper noe annet enn Tesla, har en "Tesla-killer" etter deres egen definisjon. Det er ingen som er så dumme at de betaler 100-200000 mer for en bil de selv synes er dårligere ...

For noen er tilgang til eget hurtigladenettverk viktig, for andre er stillhet inne i bilen viktig. Det er ens egne subjektive oppfatning av hva som er viktig som avgjør om noe er "Tesla-killer" eller ei.

Mye sant i de ordene der. Alle vurderer ut fra eget bilmerke :+1:

Noe helt annet..... pass opp for BYD som kommer raskt oppover i lederfeltet her. Kinabil,,,, produseres for fulle mugger  :D lørdagshumor

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. april 2023, klokken 08:13Noe helt annet..... pass opp for BYD som kommer raskt oppover i lederfeltet her. Kinabil,,,, produseres for fulle mugger  :D lørdagshumor
Pussig nok selger BYD dårlig her til lands. Virker som bra biler, hva er svakheten som gjør at folk ikke kjøper de i Norge? Er vel solgt ca hundre biler fordelt på Han og Atto og ETP3 hittil i år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. april 2023, klokken 08:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 01. april 2023, klokken 08:13Noe helt annet..... pass opp for BYD som kommer raskt oppover i lederfeltet her. Kinabil,,,, produseres for fulle mugger  :D lørdagshumor
Pussig nok selger BYD dårlig her til lands. Virker som bra biler, hva er svakheten som gjør at folk ikke kjøper de i Norge? Er vel solgt ca hundre biler fordelt på Han og Atto og ETP3 hittil i år.

Prøvesatt en BYD Tang, og den var svær på utsiden, og trang inni (for min kropp). Litt sånn som Audi e-tron. Bare tykkelsen på fremsetene (ryggen) var så tjukk at den må jo ha stjålet mange cm i forhold til Tesla.

Ser de sier at Nio ET5 "går rett i strupen på Tesla", altså ny Tesla-killer. Den er og billigere, sier de. Men du får ikke med batteri. Det må du leie utenom til 1300 i måneden....så da er den jo ikke så billig likevel...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatPussig nok selger BYD dårlig her til lands. Virker som bra biler, hva er svakheten som gjør at folk ikke kjøper de i Norge? Er vel solgt ca hundre biler fordelt på Han og Atto og ETP3 hittil i år.

Kan en av årsakene være at noen har blitt mer skeptisk som følge av Xi & Putin samrøren, til å kjøpe et kinesisk bilmerke som ikke er så utbredt i Norge?

Da kjøper de heller et annet bilmerke. Jeg tror det.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 02. april 2023, klokken 19:35Kan en av årsakene være at noen har blitt mer skeptisk som følge av Xi & Putin samrøren, til å kjøpe et kinesisk bilmerke som ikke er så utbredt i Norge?

Da kjøper de heller et annet bilmerke. Jeg tror det.
Selv tar jeg ikke i kinesiske biler med ildtang, men trodde ikke de fleste brydde seg om det. Men kanskje det er flere enn jeg trodde som tenker slik...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatSelv tar jeg ikke i kinesiske biler med ildtang, men trodde ikke de fleste brydde seg om det. Men kanskje det er flere enn jeg trodde som tenker slik..

Ja kansje.... Men det er vanskelig å analysere om slikt skjer. Det handler jo om preferanser....

Rollep

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. april 2023, klokken 09:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 02. april 2023, klokken 19:35Kan en av årsakene være at noen har blitt mer skeptisk som følge av Xi & Putin samrøren, til å kjøpe et kinesisk bilmerke som ikke er så utbredt i Norge?

Da kjøper de heller et annet bilmerke. Jeg tror det.
Selv tar jeg ikke i kinesiske biler med ildtang, men trodde ikke de fleste brydde seg om det. Men kanskje det er flere enn jeg trodde som tenker slik...
:+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA