Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kinesisk serie- og parallellhybrid.

Startet av Griffel, søndag 27. januar 2008, klokken 19:21

« forrige - neste »

Griffel

Den kinesiske batteriprodusenten BYD har kjøpt en bilfabrikk for å selge sin batteriløsning. Batteriprodusenten BYD startet opp i 1995 med 20 ansatte og er nå vokst til en gigant på rundt 100 000 ansatte.

50 kW bensinmotor  for lading + elmotor på 75kW, og bilen kan gå både som serie- og parallellhybrid.

Skal den importeres til Norge bør det kanskje lages en spesialvariant som bare er serie-hybrid?

http://www.tu.no/samferdsel/article131995.ece
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Ikke var den stygg heller.

Høres ut som der er en slags lås som kan kobles mellom fossilmotor og elmotor.  Burde være mulig å spesifisere bilen uten denne delen for å spare avgifter, på lik linje med at det er mulig å ta ut seter av en varebil av samme grunn.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Laban

Spennende dette ja!

Spørs bare hvor sikker den blir bygd. Har ikke kineserne hatt problemer tidligere med å bli godkjent biler i EU på grunn av dårlig sikkerhet?

Får håpe den tilfredstiller europeiske krav slik at de kan importeres til Norge.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lynet

Nok en gang: seriehybrid er nok ikke avgiftsfri, det er diskutert her: http://elbil.no/forum/index.php?topic=594.15

Det etterlyses nok en gang hvem som har satt ut ryktet om avgiftsfrihet for seriehybrid, og at vedkommende kan bevise at det er avgiftsfrihet.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#4
1.gang jeg så det var i denne strengen.

http://elbil.no/forum/index.php?topic=384.0

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 13. oktober 2007, klokken 16:13
Dersom en bil har strøm som eneste fremdrift, er det en elbil. Om strømmen kommer fra et kjempeaggregat, eller batterier spiller ingen rolle.

Dermed kan det tenkes at det kommer elbiler, med utelukkende elektrisk fremdrift, men som er hybridbiler. Dagens hybrider fra Toyota og Honda er ikke slike.
Lars

Etter min mening kan reglen leses slik, bensin motoren er ikke til framdrift, så jeg stolr på Lars.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Da forventer vi at Lars tar seg en prat med Tollvesenet og får avklart dette en gang for alle.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

OK, tar utfordringen (litt i hvertfall)  :o

I Stortingets  " Vedtak om særavgifter til statskassen for budsjetterminen 2007." som vi finner på lovdata, under § 6 om avgiftsvedtak står det under punkt 9:

Motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke tilfeller hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor.

(Samme tekst er brukt for budsjetterminen 2008, men den finner jeg bare som Stortingsproposisjon.)

Dermed får ikke pluggg-inn hybrider den avgiftsletten vi trodde de ville få, og jeg "trekker" dermed påstanden jeg tidligere har ytret, som det her er referert til.  >:(

Når det gjelder mva-fritak, står det følgende om hvem som ikke skal betale i mva-loven:
§ 16, første ledd nr 14:   Kjøretøyer som bare bruker elektrisitet til framdrift.

Spør du meg, er reglene dermed slik at det skal betales engangsavgift på plugg-inn hybrider, men ikke mva (nullsats).

Konklusjonen er da.... ikke fritak engangsavgift, muligens fritak mva.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Mener forresten at Renault Kangoo elbil, med range extender ble innført avgiftsfritt. (Dette er vel i prinsippet en seriehybrid...) Har dog ikke noe kunnskap om de faktisk ble innført til Norge, og om de faktisk fikk avgiftsfritak. Kanskje noen andre vet?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Ooops. Ser ut til at vi må til med en dampgenerator for å produsere avgiftsfri strøm under kjøring.

Nå, hvem selger slikt

Det som blir "løsningen" i praksis er å bestille en Volvo recharge eller tilsvarende seriehybrid som ombyggingsprosjekt, for så å demontere fossilmotoren. Dermed får en en ny og sikker Elbil avgiftsfritt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 28. januar 2008, klokken 10:25hvor batteri under kjøring tilføres strøm ved bruk av en ekstern stempeldrevet forbrenningsmotor.

*monterer jetmotor*

;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Ikke så fjærnt som en kanskje skulle tro. Det var faktisk et norsk firma som for 10-15 år siden hadde utviklet en gassdreven generator til bruk i huset.

Den laget 220V, og spillvarmen gikk til oppvarming av varmtvannet i huset.

En slik sak montert i elbilen, så har en både avgiftsfri lading, og varmt vann til varmeapperatet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Ja Rover hadde jo sin Jet 1 i 1950 med motor på 200hk gassturbin, fra en 250 kg motor, men de fikke ikke det med bensinforbruk helt til så det ble med demonstrasjonbiler. I en bok jeg har fra 1959 regnet de med et gjennombrudd for gassturbiner i løpet av en 10års tid, og at biler med gassturbin ville bli vanlig på 60 tallet. Uansett er dette nok litt i overkant, vi klarer oss med 50kW.

Mazda har jo sin rotasjonmotor kanskje den kunne brukes i et aggregat og smette gjennom regelverket.

Men aller helst endret regelverk til fordel for Plug-in hybrider. En plug-in hybrid vil vell i alle fall komme gunstig ut med CO2 avgift siden utslippet på (de første) 100km kan bli 0?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 28. januar 2008, klokken 20:45

Mazda har jo sin rotasjonmotor kanskje den kunne brukes i et aggregat og smette gjennom regelverket.


Ser ut som om du ikke trenger henvende deg til Mazda. Her er et komplett agregat:

http://www.moller.com/files/Rotapac_Power_Module.pdf
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Denne fortjener snart en egen tråd. Wankel-motoren ser overlegen ut i teorien. Kun 2 bevegelige deler og ingen deler som snur bevegelsesretning mange ganger i sekundet.

Prøvekjørte en RX2 (eller var det -3?) på 80-tallet, den dro jamt bra fra 2000 - 8000 RPM, men brukte dobbelt så mye bensin som en like sterk 4-takter.

Ser noen selvmotsigelser i artikkelen det linkes til; på størrelse med en stresskoffert, men det trengs to mann til å bære den.

Mindre drivstofforbruk enn en 2-takts motor!? Det er vel ikke det man bør sammenligne med i dag.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Wankelmotoren har en dårligere virkningsgrad enn bensinmotoren, ca 5% lavere. Det og noe dårligere levetid er årsaken til at den er lite utbredt.
Effekt/vekt forholdet er bedre på Wankel. Men hvorfor da ikke gå direkte til jetmotoren som har enda dårligere virkningsgrad men enda høyre effekt/vekt forhold.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA