Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?

Startet av Elektro12, søndag 19. mars 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Svk

Nytt er jo Nytt.

Denne er en grei inspirasjon om du vurderer Y:


https://youtu.be/_fNzAQ9BZ34

Rosstopher

Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 10:43
Nytt er jo Nytt.

Det er faktisk et godt poeng. Det at bilen er helt ny og at utstyr, sikkerhet, etc. er på et helt annet nivå enn på en 5-7 år gammel fossilbil har en verdi. Hvor stor verdi det har er opp til hver enkelt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 09:51
Forsåvidt, men de er jo gått langt sammenliknet med en ny model y som 100 tiden mer og 5 års garanti.

Ja, det er jo to helt forskjellige biler. Husker bare fra tidligere at du ikke likte rammeløse vinduer, manglende ryggekamera osv, så er jo Audi e-tron en bil som er en sånn old-school-bil som har alt det der. Er vel et par hundre kilo ekstra støtabsorberende stoffer og inni en e-tron...og setene er jo fantastisk gode.

Sånn apropos ladekostnader så ligger det rundt 4-5 kroner per kWh for Tesla-eiere, og med forbruket til en Model Y så blir det ganske rimelig. En annen ting er at du får jo de første 40 milene til hjemme-lade-pris. Så hvis du skal kjøre 100 mil, så betaler du bare superladepris på 60 av milene, om du klarer å time det så du har mindre enn 10 mil igjen på batteriet når du har kommet hjem/frem. For de fleste vil jo og den daglige kjøringen være der en bruker mest strøm gjennom året, men det varierer selvfølgelig fra person til person. Jeg har for øvrig rundet 40.000 km med min Model Y, og over 80% er hjemmelading - er ingen feil så langt heller.
Ser for øvrig at prisen på Lillesand-stasjonen er under 4 kroner for Tesla-eiere (ikke åpen for andre). Vet ikke om det er et mønster andre steder der det ikke er åpent for andre bilmerker....at de er billigere for Tesla-eiere enn stasjoner som er åpen for alle. Brokelandsheia var for eksempel dyrere for Tesla-eiere enn Lillesand.

Nå utgjør rentekostnader en stor del- kan fort bli 25.000 (minus 22% skattefradrag) i året.
Men angående verdifall så vil inflasjonen redusere verdifallet en del....om 4 år koster det gjerne 700.000 for en ny Model Y....da kan det godt være at bruktprisene holder seg godt.

Har forresten sett noen bruktbileiere ha helt sinnsyke reparasjonskostnader i det siste. Men kjøper en RAV4 eller tilsvarende så slipper en nok unna billigere...

....så økonomisk tror jeg Model Y er et billig valg om en kjører en del i året...
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 10:43
Nytt er jo Nytt.

Denne er en grei inspirasjon om du vurderer Y:


https://youtu.be/_fNzAQ9BZ34

Jo, poenget er bare at brukt  3 år gammel Audi med 75000 km, klein rekkevidde og dyre servicer til 400 000 er i min verden dårligere enn TMY LR til 529000 med nye hjul og garanti.

Har sett filmen, litt mye bla bla og folieringsreklame. Virker ikke som han er veldig bilkyndig.

Svk

Selv med Fossil som bruker 0,5L på mila, så er elektrisk mye rimeligere pr mil med hjemmelading og litt hurtiglading. Dekker fort inn store deler på et Tesla Y lån. Ser Renta i Teslas Bestillingsportal er noe lavere enn andre aktører også.

Svk

Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:02
Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 10:43
Nytt er jo Nytt.

Denne er en grei inspirasjon om du vurderer Y:


https://youtu.be/_fNzAQ9BZ34

Jo, poenget er bare at brukt  3 år gammel Audi med 75000 km, klein rekkevidde og dyre servicer til 400 000 er i min verden dårligere enn TMY LR til 529000 med nye hjul og garanti.

Har sett filmen, litt mye bla bla og folieringsreklame. Virker ikke som han er veldig bilkyndig.

Blir litt langdradd og blabla... men grei input for oss som vurderer Y. Greit med tester av de som ikke er rene bilfolk også. Gir kanskje en litt annen vinkling, som kan være bra...

Elektro12

#21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. mars 2023, klokken 10:57
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 09:51
Forsåvidt, men de er jo gått langt sammenliknet med en ny model y som 100 tiden mer og 5 års garanti.

Ja, det er jo to helt forskjellige biler. Husker bare fra tidligere at du ikke likte rammeløse vinduer, manglende ryggekamera osv, så er jo Audi e-tron en bil som er en sånn old-school-bil som har alt det der. Er vel et par hundre kilo ekstra støtabsorberende stoffer og inni en e-tron...og setene er jo fantastisk gode.

Sånn apropos ladekostnader så ligger det rundt 4-5 kroner per kWh for Tesla-eiere, og med forbruket til en Model Y så blir det ganske rimelig. En annen ting er at du får jo de første 40 milene til hjemme-lade-pris. Så hvis du skal kjøre 100 mil, så betaler du bare superladepris på 60 av milene, om du klarer å time det så du har mindre enn 10 mil igjen på batteriet når du har kommet hjem/frem. For de fleste vil jo og den daglige kjøringen være der en bruker mest strøm gjennom året, men det varierer selvfølgelig fra person til person. Jeg har for øvrig rundet 40.000 km med min Model Y, og over 80% er hjemmelading - er ingen feil så langt heller.
Ser for øvrig at prisen på Lillesand-stasjonen er under 4 kroner for Tesla-eiere (ikke åpen for andre). Vet ikke om det er et mønster andre steder der det ikke er åpent for andre bilmerker....at de er billigere for Tesla-eiere enn stasjoner som er åpen for alle. Brokelandsheia var for eksempel dyrere for Tesla-eiere enn Lillesand.

Nå utgjør rentekostnader en stor del- kan fort bli 25.000 (minus 22% skattefradrag) i året.
Men angående verdifall så vil inflasjonen redusere verdifallet en del....om 4 år koster det gjerne 700.000 for en ny Model Y....da kan det godt være at bruktprisene holder seg godt.

Har forresten sett noen bruktbileiere ha helt sinnsyke reparasjonskostnader i det siste. Men kjøper en RAV4 eller tilsvarende så slipper en nok unna billigere...

....så økonomisk tror jeg Model Y er et billig valg om en kjører en del i året...

Manglende sensorer mener du antakelig og ja, jeg synes det er noe dritt.

Takk for et godt innlegg, mange gode tanker.  Ulempen med RAV4 er jo at de koster for 250-350 tusen for en 7 år gammel bil med 70000 km de også og slurper dinosaursaft som bare det.

Jeg sitter også med samme tanker: "TMY kan vel ikke bli så mye rimeligere enn dette? Med ok vedlikehold vil jeg tro den er verd 350 lapper om 2-3 år og en ny koster antakelig da 650+...?"

Noen punkter som trekker veldig:
- 1600 kg krok
- Trygg bil
- God plass
- Eneste bilen der jeg nesten småhumrer når man tråkker på gassen
- Ingen servicekost
- Sentrymode, men uvisst hvor godt det er i praksis.
- Telefon som nøkkel, har det allerede på huset. Sammen med Apple Pay så er livet lekende lett...

Om 3-4 år lurer jeg sikkert på hvorfor jeg ikke kjøpte en LR og en RWD. :D

Elektro12

Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 11:07
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:02
Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 10:43
Nytt er jo Nytt.

Denne er en grei inspirasjon om du vurderer Y:


https://youtu.be/_fNzAQ9BZ34

Jo, poenget er bare at brukt  3 år gammel Audi med 75000 km, klein rekkevidde og dyre servicer til 400 000 er i min verden dårligere enn TMY LR til 529000 med nye hjul og garanti.

Har sett filmen, litt mye bla bla og folieringsreklame. Virker ikke som han er veldig bilkyndig.

Blir litt langdradd og blabla... men grei input for oss som vurderer Y. Greit med tester av de som ikke er rene bilfolk også. Gir kanskje en litt annen vinkling, som kan være bra...

Absolutt, synes bare det er litt dårlig reklame for bilen: Her er Tesla Model Y, det første du bør gjøre er å dekke den med plast. :)

Svk

Har plan om å bytte bil,så vurder mye forskjellig. Mye tenking og synsing. Men Y ser ut til å trekke det lengste strået,, ett annet pluss som du ikke har nevnt er ladenettverket til tesla, samt 8år garanti på driveunit,kan starte/låse bilen med mobilen/klokka som du alltid har med deg, billige deler?(ref frontlykt Tesla 3)

Største minus? Tynn lakk og rufsete kundeservice?


Elektro12

#24
Ser ut som vi er i samme land i forhold til resonnement.

Tynn lakk, men forstår at den hvite er bedre? Og panser, front og dører er plast/alu?

Jeg tok for moro å satte opp et røft Excel-ark på ny Tesla mot f.eks. en 2016 Toyota til ca 180 000.

Tar man service på japaneren for å holde garantien og annet og korrigerer for kjørte kilometer og slitte dekk så kommer du nokså likt ut på ny Tesla vs. brukt japse.

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:42
Jeg tok for moro å satte opp et røft Excel-ark på ny Tesla mot f.eks. en 2016 Toyota til ca 180 000.

Tar man service på japaneren for å holde garantien og annet og korrigerer for kjørte kilometer og slitte dekk så kommer du nokså likt ut på ny Tesla vs. brukt japse.
Grovt regnet er det jeg også så når jeg byttet. Den gamle bilen min kostet meg ca 20.000 i året på rep og servicer. I tillegg brukte den 0,9 på mila. Så det blir 38.000 på drivstoff om man regner 24 kr/l. Så nesten 60.000 i året på rep og drivstoff...
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Elektro12

Sitat fra: edyrli på mandag 20. mars 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Elektro12 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:42
Jeg tok for moro å satte opp et røft Excel-ark på ny Tesla mot f.eks. en 2016 Toyota til ca 180 000.

Tar man service på japaneren for å holde garantien og annet og korrigerer for kjørte kilometer og slitte dekk så kommer du nokså likt ut på ny Tesla vs. brukt japse.
Grovt regnet er det jeg også så når jeg byttet. Den gamle bilen min kostet meg ca 20.000 i året på rep og servicer. I tillegg brukte den 0,9 på mila. Så det blir 38.000 på drivstoff om man regner 24 kr/l. Så nesten 60.000 i året på rep og drivstoff...

Og på en måte er NCAP-resultatet alene verd halve prisen når kone og unger er rundt på farten...

Elektro12


Svk

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 20. mars 2023, klokken 11:53
ang lakk så er nok de 2 nye fargene i berlin mye bedre i og med det er 8 eller 13 lag med lakk.

https://www.torquenews.com/11826/elon-musk-announces-new-paint-colors-8-13-layers-tesla-model-y-made-giga-berlin

Trenger ikke å bli så tykt for det, en robot legger veldig tynne lag om den er programmert til det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA