Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?

Startet av Elektro12, søndag 19. mars 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Elektro12

Vi trenger ny bil og kravene er som følger.

- Romslig, minimum størrelse som mellomklasse st.vogn til 4-5 personer. 7 seter hadde vært topp.
- Vil bruke max 500+ på en bil, men gjerne mindre.
- Må fungere på lengre turer med rask lading uten å sitte på en burgersjappe ved hurtiglader. Uansett hvor god elbilen er så vinner fossil på det praktiske ved at man kan heller ta pausen ved en brygge enn på Burger King med utsikt til trailere som suser forbi.
- Skiluke er fint og rails/mulighet for taklast. Krok med >1 tonn.

Ut fra mine kalkulasjoner er egentlig Tesla Model Y LR eneste bilen som oppfyller dette, men jeg er skeptisk til holdbarhet på bilen, samt ryktene om facelift/oppdatering rundt hjørnet. Jeg synes også 530 tusen er mye for en bil til vårt bruk. Jeg vet det innes andre elbiler, men erfaring med lading tilsier at Tesla er klart bedre her. (Stod med nær tom ID.4 og fikk 46 kw på en 350 kw lader nylig som en av to biler på totalt 10 ladere)

Alternativet så langt jeg kan se er:
- Kjøpe en brukt st.vogn/flerbruksbil med fossil fremdrift. Med prisene som er på markedet nå er mitt anslag at jeg må betale mellom 160-220 tusen for en grei bil fra 2016-2018 som er gått under 80 000 km.
- Ulemper her er "gammel bil", lite garanti, større utgifter på drivstoff og service, potensielle reparasjoner.

Det er ca. 350 tusen "spart", men så har jeg fundert litt. De bilene er 5-7 år gamle og vil en TMY holde seg såpass i verdi at den er verd 300 lapper om 5 år? Da er TMY 3 år og den brukte fossilen potensielt 10 år. At det nesten er like fornuftig å kjøpe dyr elektrisk ift. totalregnskapet?

Kollisjonssikkerheten er antakeligvis også noe bedre på TMY og det er verd en del.


Tanker?

turfsurf

Vet ikke hvor du har det fra at holdbarheten skal være dårlig på Y. Foreløpig ser de ut til å holde bra. En av få elbiler som ikke sliter med rust på bremseskiver bl.a. Ett unntak er problemene som har vært med varmepumpe, men som ser ut til å være fikset nå.

Opplevd kvalitet er det delte meninger om dog, men det er mye en smakssak.

Men Y er ganske stiv, og det skrangler fort på dårlige veier. Jeg liker biler som er direkte, gir god feedback og god respons (akselerasjon/styring). For meg passer Y bra.

Så hva prioriterer dere?  Hva med infotainment? App? Vil dere ha ting på taket så er det mulig på Y, men det er jo bedre med rails.

Ellers er resoneringen din sunn.  TCO er ikke nødvendigvis høyere på en TMY enn en eldre fossil. Og man har da som du sier en vesentlig nyere bil som garantert er sikrere og sannsynligvis også mere driftsikker.

Jeg har ihvertfall 230.000+ km i Tesla nå uten en eneste driftsstans. Men kanskje jeg bare har vært heldig.

Uansett, hvis du ikke har prøvekjørt, så bør det gjøres.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Ren diesel/bensinbil vinner på at batterivekt ikke spiser av lastekapasitet. F.eks. Citroen Berlingo/Peugeot Rifter i fossilutgave er jo utrolig praktisk og det finnes endel brukte utgaver som ikke har lagt bak seg noe særlig mange mil på veien.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

geear

Vi har igrunnen ganske samsvarende behov (familie på fem med mange jern i ilden, taklast, mye kjøring til familie og venner langt borte, div hengere osv.). Y oppfyller alt dette for oss, pluss mer, men du må vurdere selv. Er man klar for å tenke litt alternativt med åpent sinn, ikke klenge seg fast i gamle sannheter om hvordan ting må være, så er det verdt å prøve. Har kjørt Tesla i seks år og har aldri hatt driftsstans, så driftssikkerheten er omtrent på bunn av listen over bekymringer.  ;)

Har også tapt veldig lite penger på å kjøpe helt nye Teslaer og ha både garanti og noen av verdens mest kollisjonssikre biler, men hvordan bruktverdien blir fremover er vanskelig å garantere for. It's been a ride, på godt og vondt, og jeg har ikke hoppet av enda. Savner fortsatt alternativer.

OleBrum2


Om du er ute etter å spare 75k kan du jo gå for 2wd model Y. Samme utstyr, hebgervekt og størrelse. Lader nesten like fort, god rekkevidde fortsatt på 400 og noe km sommer

Elektro12

Takk for input.

Vanskelig valg, en TMY koster for over 10 tusen per mnd nedbetalt over 10 år med forsikring, det er jo penger...

Et annet regnestykke kan være:

Tesla Y LR = 529 tusen. Om 5 år er den verd.....250 tusen?!? Kost 279 000. Fordelt på måneder ca. 5000 med forsikring.

Brukt fossil til 185 tusen. Om 5 år er den verd 30-40 tusen i beste fall? 150 000 i kost. ca. 3000 pr mnd.

En fordel for min del som hater bulker og riper så er det litt mindre stress med en litt mer brukt bil enn å få steinsprut og riper i ny bil.

edyrli

Jeg gjorde en liknende vurdering for 1,5 år siden. Da endte jeg opp med BYD Tang. Alternativet mitt var Galaxy eller s-Max da jeg må ha 7 seter.
Tang oppfyller mesteparten av kriteriene dine men blir litt dyrere enn modell Y. Ser prisene begynner på ca 580.000.
Men da får du 7 seter, 1500kg hengervekt, taklast, relativt stort bagasjerom og med 509 Hk går den helt latterlig godt. WLTP er bare 400km men med fin kjøring går den litt over og den har relativt sett lite tap om vinteren. Lading er ok pga en ganske flat ladekurve. 119kw opp til ca 60% og 85kw til godt over 80%.
Men klarer du deg med 5 seter har du sånn sett mye annet å velge imellom.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

geear

Sitat fra: Elektro12 på søndag 19. mars 2023, klokken 20:09
Takk for input.

Vanskelig valg, en TMY koster for over 10 tusen per mnd nedbetalt over 10 år med forsikring, det er jo penger...

Et annet regnestykke kan være:

Tesla Y LR = 529 tusen. Om 5 år er den verd.....250 tusen?!? Kost 279 000. Fordelt på måneder ca. 5000 med forsikring.

Brukt fossil til 185 tusen. Om 5 år er den verd 30-40 tusen i beste fall? 150 000 i kost. ca. 3000 pr mnd.

En fordel for min del som hater bulker og riper så er det litt mindre stress med en litt mer brukt bil enn å få steinsprut og riper i ny bil.
Hvor er drivstoff og bomkostnader i regnestykket ditt? Og service/reparasjoner?

Jeg har gjort regnestykkene mange ganger før og ender alltid opp med at selv en ny elbil slår tilsvarende ny eller brukt fossilbil, iallfall om man snakker sekssifret beløp og oppover.

vinterdekk

Hvor mange km i året den fossile bilen eller eks. Tesla Model Y skal kjøre betyr jo mye for regnskapet. Tolket det originale innlegget som at trådstarter eier en Model 3 fra før.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

#9
Trådstarter her:

- Jeg har ikke utgifter til bom utover enkelte langturer. Hurtiglading på langtur er så dyrt at kost ift. bensin/diesel nesten ikke er noe å tenke på - ihvertfall ikke noe som tar mye plass i regnskapet.

- Har fra før av en gammel Leaf som egentlig står for nesten all kjøring allerede så besparelse på drivstoff er ikke noen stor post, men vi er avhengig av 2 biler i hverdagen og Leaf 24 med 11 av 12 barer er ikke skapt for noe mer enn max 3-4 mil tur/retur uten at angsten kryper oppover ryggen.

Ingen andre biler og 5 seter er nok, men hadde for en del år siden S-Max og da vet man "hvor listen ligger" for plass og praktisk bruk. Ulempen med mange brukte fossilbiler er dyrt vedlikehold og komponenter som kan gå. Eks. dyre automatkasser++

- BYD Tang ser bra ut, men det blir for kort rekkevidde og tung lading. Tesla LR virker å være minimum for min del ut fra rekkevidde og infrastruktur på lading.

En brukt fossil til 150 000 er det som virker best per i dag da en TMY koster nesten 400 lapper mer, men det er komplisert matematikk... :) Spesielt 97% i NCAP trekker litt når man skal ut på landeveien hvor det er mye trailere som suser i mot andre veien...


På siden av dette:
- Noe jeg ikke forstår er hvordan bilforhandlere i Norge skal bli kvitt fossiler på 3-5 år i alder med 40-80 000 km på telleren til mellom 250 og 700 tusen når kurante elbiler fås nye i den rangen.

Svk

Toyota Prius pluss.
solgte nettopp min. Hatt den i 7.5 år. kjørt den 150.000km

Forbruk 0.4-0.6 l pr mil. Driftskostnader foruten service og bremser disse åra er ca 12.000kr(nye bremsewire bak, nye bremse rørbak, bensin påfyllingsrør og hjullager høyre foran)

Men en Y RWD koster sikkert ikke så mye mer pr mnd om en tar drivstoffutgifter i regnestykket. og er jo mer morro å kjøre...   :-)

Elektro12

Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 08:09
Toyota Prius pluss.
solgte nettopp min. Hatt den i 7.5 år. kjørt den 150.000km

Forbruk 0.4-0.6 l pr mil. Driftskostnader foruten service og bremser disse åra er ca 12.000kr(nye bremsewire bak, nye bremse rørbak, bensin påfyllingsrør og hjullager høyre foran)

Men en Y RWD koster sikkert ikke så mye mer pr mnd om en tar drivstoffutgifter i regnestykket. og er jo mer morro å kjøre...   :-)

Y RWD blir litt snau på rekkevidde og skal man først brukt 466 tusen så kan man likegodt få 10 mil rekkevidde til for 529. Vil tro LR holder prisen tilsvarende brukt over RWD.

Prius og Toyota hybrid er nok beste kortet på markedet, men når 1 tonn på krok er ett ønsket behov å dekke blir det vanskelig.

Svk

Krok er veldig praktisk :-)  sjekk ut etron advandce sport. får en 2020mod for under 450.000. 2år garanti igjen...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på mandag 20. mars 2023, klokken 09:00
Krok er veldig praktisk :-)  sjekk ut etron advandce sport. får en 2020mod for under 450.000. 2år garanti igjen...

Ja, det virker som at e-tron-er kan fås til en veldig billig penge akkurat nå som den nye modellen har kommet.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=294866520
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=292970213
Tesla Model Y                         2021-

Elektro12

#14
Forsåvidt, men de er jo gått langt sammenliknet med en ny model y som 100 tusen mer og 5 års garanti.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA