Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilbarna

Startet av Aspiranten, lørdag 03. november 2012, klokken 14:16

« forrige - neste »

Aspiranten

Først og fremst, jeg ble pappa til en kjekk gutt i går  :D

Når vi kjøpte Leaf`n i fjor var halve nybilgleden at vårt barn skulle få sin aller aller første kjøretur i vårt økokjøretøy, fremtidens transportmiddel. På mandag vil det ønsket bli oppfyllt, til store glede for mor og far.  :)

Men så har jeg i den forbindelse også fundert litt. Hva slags lyder lager elbilbarna når de leker med lekebiler? Bruuuuum brumbrumbrum gir jo ingen mening for dem... Heldigvis  ;D Dere med barn og elbil, har dere observert noen morsomme generasjonsendringer her?
Nissan Leaf

Granheim

Først og fremst, gratulerer med barn, det er gøy!

Dernest, mine to barn er blitt opptatt av eksosrør, og min eldste, en datter på 7, er super bevisst på miljø og eksos. Kanskje har kjøp av elbil en dimensjon jeg ikke har tenkt på, en bonus miljø effekt?

Ungene er i alle fall veldig fornøyd, og damene digger fargen  ;D
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

RunarBT

#2
Jenta vår på fire har veldig fokus på strøm og at me må lade. Når ting ikkje fungerer, så er første forslag at dei er tom for strøm;-)

Edit: gratulerer så myke med barnet :-)

Aspiranten

Sitat fra: Runarbt på lørdag 03. november 2012, klokken 16:09
Jenta vår på fire har veldig fokus på strøm og at me må lade. Når ting ikkje fungerer, så er første forslag at dei er tom for strøm;-)

Haha veldig kult!  ;D


Granheim:

Ja det har det nok! Elbiler som Nissan Leaf er jo også den biltypen som skiller seg klart ut fra øvrig bilsalg - de blir hovedsakelig kjøpt av yngre mennesker! Jeg tenker gammel hund vanskelig å lære triks effekten slår inn :-)

Selv har vi, forruten elbil, også gått til innkjøp av tøybleier. De er like enkle i bruk som papirbleiene, bortsett fra at de går i vaskemaskinen istedetfor søppeldynga (og blir barnets problem når det blir voksent). I tillegg har vi skaffet oss alt vi trenger til barnet sålangt, brukt. Vil tippe ca. 95% er enten skaffet brukt, eller strikket selv mens vi har ventet på godgutten.

Dette er jo en mentalitet/kultur som barna lærer, så jeg tror absolutt at du har et poeng der med dobbel effekt - siden neste generasjon blir enda bedre enn oss igjen  :)

I gamle dager gikk jo alt i elva/på sjøen...
Nissan Leaf

cra

Gratulerer!! Alltid stas med små!  :D

Mine hjemmeboende barn er jenter, så de leker nok ikke så mye med biler. Men det er rett som det er at vi hører "men, er det miljøvennlig, da?" hvis vi er i ferd med å gjøre ett eller annet valg, stort eller lite. Den nest yngste var imidlertid frampå tidligere i dag på veg til butikken: "Pappa, kan jeg arve denne bilen når du dør?"  :)  Så jeg tror nok mine barn kommer til å betrakte det å kjøre fossilbil som en kuriositet, et vagt minne fra tidlig barndom. :)

Siden vi nå har to (eller en? Fikk akkurat System Fault på Think'en - jeg vet hva jeg må gjøre i morgen) elbiler så får vi prøve å knipe inn enda mer strøm andre steder. Jeg gikk derfor til innkjøp av en 150kr LED-pære til en lampe i gangen. Med tidligere erfaringer i minne ble jeg meget positivt overraska over både lysstyrke og fargetemperatur. Spørs om det ikke blir tre til av samme sorten etterhvert som de som står i lampa takker for seg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Phuc

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 03. november 2012, klokken 14:16
Først og fremst, jeg ble pappa til en kjekk gutt i går  :D
Gratulerer så meget! :D
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Thomas Parsli

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 03. november 2012, klokken 16:47
Elbiler som Nissan Leaf er jo også den biltypen som skiller seg klart ut fra øvrig bilsalg - de blir hovedsakelig kjøpt av yngre mennesker! Jeg tenker gammel hund vanskelig å lære triks effekten slår inn :-)

Jeg synes majoriteten av Leaf-eiere er 40+ (meg selv inkludert) så jeg er ikke helt enig i den vurderingen:)

For meg virker det som om gjennomsnittsalderen på elbileiere faktisk er noe høyere enn på fossilbiler. Det eneste spesielle er at jeg aldri har sett noen i relativt høy alder (70-80år) i en elbil!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Far min fyller 77 år om noen dager, og kjører sin andre Think.

Sier bilen rett og slett er en genistrek, og kan ikke tenke seg noe annet.

Det leie med de forrige generasjons Elbiler var ikke bilene selv, men verkstedene som flådde kundene og gjorde mer vont enn godt med bilene. Dermed er det mange eldre som mistet en god bil, selv om de helst ville fortsatt å kjøre elektrisk.

På hvilke andre kjøretøy eller teknisk innrettning bytter man hele "boksen" med lader, motorstyring og DC-DC når en transistor til 200 kr har røket. Ryker vannpumpen på en fossilbil bytter man pumpen, ikke hele motoren. Slik burde det også være på Elbilen.

Heldigvis er vi kommet bedre i gang nå, og PCU'er og SAGEM bokser blir fikset, i stedet for byttet. Neste generasjons bilmekanikere blir allerede nå hentet fra elektrolinjene, ikke bare fra mekaniske fag.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 03. november 2012, klokken 21:26
Jeg synes majoriteten av Leaf-eiere er 40+ (meg selv inkludert) så jeg er ikke helt enig i den vurderingen:)

For meg virker det som om gjennomsnittsalderen på elbileiere faktisk er noe høyere enn på fossilbiler. Det eneste spesielle er at jeg aldri har sett noen i relativt høy alder (70-80år) i en elbil!

Jeg leste i en artikkel ang. det vanvittige Leafsalget at en av selgerene påstod det.

Jeg kjenner en del under 30 som har Leaf. Jeg kjenner omtrent ingen andre under 30 som har fossil nybil - unntatt noen griselønte oljearbeidere da. Kombinasjonen 5 års garanti, ny eco tech og god økonomi i driften gir nok et utslag for mange unge.

Det er vel nesten alltid 40+ som kjøper nybil, så skulle da bare mangle at en del personer i denne gruppen også velger elbil. Men det er vesentlig flere unge som kjøper ny elbil kontra fossile nybiler - ifølge selgeren som jeg leste om. Og dette var den eneste bilgruppen man ser denne trenden i.

Vi ser også den samme tendensen på facebook. Jeg har en mormor som er ivrig bruker av Face - men jeg kan likevel ikke motsi statistikken som viser at det er mer sannsynlig å ha en konto der til yngre man er.

Men er 40 åringer så gamle da?  ;)
Nissan Leaf

Aspiranten

#9
Sitat fra: cra på lørdag 03. november 2012, klokken 18:48
Gratulerer!! Alltid stas med små!  :D

Siden vi nå har to (eller en? Fikk akkurat System Fault på Think'en - jeg vet hva jeg må gjøre i morgen) elbiler så får vi prøve å knipe inn enda mer strøm andre steder. Jeg gikk derfor til innkjøp av en 150kr LED-pære til en lampe i gangen. Med tidligere erfaringer i minne ble jeg meget positivt overraska over både lysstyrke og fargetemperatur. Spørs om det ikke blir tre til av samme sorten etterhvert som de som står i lampa takker for seg. :)

For vår del er neste steg passivhus. Pærene varmer til en viss grad opp boligen i tillegg til å avgi lys, så det er ikke min største bekymring. Om sommeren bruker man gjerne ikke lys heller, siden det er så lyst likevel.

Men jeg leste nylig en artikkel om de nye LED pærene med varmt lys og styrke som virkelig skal tilsvare de gamle 60w pærene. Meget spennende! Også med noe hinsides timer forventet levetid da!

Denne dokumentaren om den gamle svindelpæra er verdt en titt. De gamle lyspærene som ble laget for 100 år siden, ble laget for å vare. Men man tjener jo ikke penger på at ting varer dersom man eier fabrikker, så ting blir konstruert for å bli ødelagt slik at kundene må handle nytt.


http://www.youtube.com/watch?v=251qoGOqpdk

Kapitalismen har ført til utrolig mye bra for oss, men den har vært den mest destruktive knyttneven mot vårt livsgrunnlag siden jorden selv fyrte opp et par tusen vulkaner...
Nissan Leaf

tomrh

#10
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 03. november 2012, klokken 14:16
Først og fremst, jeg ble pappa til en kjekk gutt i går  :D
Først og fremst gratulerer!

Artig å høre hva småbarna deres sier om elbil. Minsten min har også lading som universell løsning på alt som ikke virker.  ;D
Men så har jeg et par tenåringer også. Eldstemann er svært opptatt av økonomi og synes det er utrolig genialt å spare så mye penger. Fjortis-jenta mi er mer opptatt av bilens utseende og hadde nok helst sett at vi heller kjøpte en Leaf fordi den ikke skiller seg så veldig ut.  :D

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 03. november 2012, klokken 21:26
Det eneste spesielle er at jeg aldri har sett noen i relativt høy alder (70-80år) i en elbil!
Men de på 70+ er de som snur seg og nistirrer aller mest på doningen. Og de prøver ikke å skjule det heller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Helge

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 03. november 2012, klokken 14:16
Først og fremst, jeg ble pappa til en kjekk gutt i går  :D

G R A T U L E R E R !

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. november 2012, klokken 22:09Det leie med de forrige generasjons Elbiler var ikke bilene selv, men verkstedene som flådde kundene og gjorde mer vont enn godt med bilene.

På hvilke andre kjøretøy eller teknisk innrettning bytter man hele "boksen" med lader, motorstyring og DC-DC når en transistor til 200 kr har røket.
Nei dette resonnementet kjøper jeg ikke helt... at det skal ha vært eller er noen stor forskjell mht modulær eller deltajreparasjon mellom elbiler og fossilbiler. Tendensen er.... også på fossilbiler.... at det er modulære bytter, særlig på elektroniske komponenter men også andre. Når en ECU/motorstyring til 10.000 kr på en fossilbil går i stykker bytter de hele modulen og går ikke inn i boksen og bytter en eller noen få komponenter. På husholdningsapparater er det akkurat det samme. Bytter hele hovedkortet på kjøleskap, oppvaskmaskiner etc når det kanskje bare en en enkelt komponent på styrekortene som er defekt.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Ja, men på fossilbiler er styremodulen en "billig" og seperat sak til 10000 NOK. Da styremodulen på girkassen på Mercen tok inn vann og røk, slapp jeg å bytte den sammen med motorstyringen selv om begge styremodulene var samlet i samme boks. Og styremodulen kostet kun 2500 kr fra Tyskland.

På Elbil samles ofte flere slike moduler i en boks, som f.eks til Peugeot 106 koster 175000 NOK. En pris hinsides all fornuft.

Vi må lære oss å se på elbilen som flere deler. Den har en lader, en chopper, en DC-DC, en motor som igjen har sine deler. Ryker en av disse delene, kan den aktuelle modulen byttes, ikke hele enheten.

Hva skjer når de nye I-miev eller Leaf trenger en ny lader. f.eks etter lynnedslag? Må hele styreboksen byttes? Hva koster dette? Ryker Generatoren på en fossilbil byttes denne, eller kanskje kun deler av denne. Hva om Dc-DC ryker på en Elbil? Vet hva som står i verkstedsmanualen til PSA, og det er ikke lystig lesning for eierene utenfor garantitiden.

 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. november 2012, klokken 08:33
Hva skjer når de nye I-miev eller Leaf trenger en ny lader. f.eks etter lynnedslag? Må hele styreboksen byttes?

På Leaf sitter ihvertfall laderen bak mens motorstyringen (inverteren) sitter foran. Det er derfor garantert ikke samme boks ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

En ny opplevelse ang. elbilbarna i kveld. Skulle hente datteren min i Sjetnemarka i Trondheim, det er 49 km fra Skatval. Hadde et håp om å klare tur-retur uten hurtiglading, startet jo med fullt batteri og forvarmet bil. Kjørte uten varme til Trondheim, men fordi dattera mi er litt negativ til elbilens begrensninger gav jeg opp og ombestemte meg og kjørte på med litt varme 3 km før jeg kom fram. Hadde varme på tilbaketuren, men like før Helltunnellen (litt over halvveis hjem) så øynet jeg muligheten at dette kanskje kunne gå likevel hvis jeg slo av varmen. Jeg presenterte alternativene for henne: enten å bade i varme men å måtte hurtiglade på Værnes en stund, eller å slå av varmen å prøve å rekke hjem på resten. Hun klaget over elbilens begrensninger men hadde lyst å komme hjem fort så hun valgte å fryse litt. Vi rakk akkurat hjem, og jeg så skilpadda for første gang.

Synes det er et dillemma av og til det der: vil jo at barna skal like elbilen, og da bruker man mer strøm for at de skal ha det behagelig og ikke mislike bilen, samtidig som man noen ganger kommer opp i litt upraktiske situasjoner nettopp pga. det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA