Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron 50 2020- 390hk

Startet av Svk, torsdag 16. mars 2023, klokken 20:05

« forrige - neste »

Svk

Var i kontakt med en forhandler idag, har en ok sport inne. men innbytteprisen på bilen jeg hentet ut i januar var ikke allverden (-100.000)

så må selge den først

geear

Langt innlegg, men ser ikke noe som motsier det jeg skrev, hvis det var det som var poenget?

Bilene er helt irrelevante å sammenligne utover peak ladehastighet, som bare var et svar på at ladehastigheten egentlig ikke er så mye å skryte av, syns fortsatt "helt på det jevne" er helt grei beskrivelse, men hvis det var et poeng så går begge de bilene mye lenger enn e-tron 50 i utgangspunktet, så de trenger bare en kort lading for å gå like langt som e-tron gjør på 170% batteri (100 til 10% og 80 til 0%, etter 10 til 80% lading). Begge trapper ned hastigheten på 58% eller noe, derfor tar de lang tid til 80%, men med lenger rekkevidde er behovet for å lade til 80% mye mindre, så de vil forflytte seg mye raskere enn en e-tron 50 over lange distanser. De er også mer realistiske mot WLTP enn e-tron.

Marzo

e-Tron 50 gir veldig mye bil for pengene.
Det blir en god erstatning for e-Golfen til konemor nå som prisene er i fritt fall.

Hvis folk flest er som oss, så kjører vi 12-15 tusen km i året.
Under 1 mil til jobb og 4 mil til hytta.

Bilen vil sannsynligvis aldri bli hurtigladet akkurat som Golfen ikke har blitt på 5 år.

Svk

Tenker 420 for en pen sport er en god deal.står en fin hos BOS molde

elektro

Sitat fra: geear på tirsdag 21. mars 2023, klokken 15:14
Langt innlegg, men ser ikke noe som motsier det jeg skrev, hvis det var det som var poenget?

Bilene er helt irrelevante å sammenligne utover peak ladehastighet, som bare var et svar på at ladehastigheten egentlig ikke er så mye å skryte av, syns fortsatt "helt på det jevne" er helt grei beskrivelse, men hvis det var et poeng så går begge de bilene mye lenger enn e-tron 50 i utgangspunktet, så de trenger bare en kort lading for å gå like langt som e-tron gjør på 170% batteri (100 til 10% og 80 til 0%, etter 10 til 80% lading). Begge trapper ned hastigheten på 58% eller noe, derfor tar de lang tid til 80%, men med lenger rekkevidde er behovet for å lade til 80% mye mindre, så de vil forflytte seg mye raskere enn en e-tron 50 over lange distanser. De er også mer realistiske mot WLTP enn e-tron.

Poenget var ikke å motsi deg, men å opplyse om fakta. Som er at e-tron 50 lader raskere i gjennomsnitt enn de bilene du nevner i området 10-80%. For ikke å si 0-100%. Da er forskjellen enda større. Peak hastighet er uinteressant. Jeg mener heller ikke det er belegg for å si at Kona og e-Niro er mer realistiske mot WLTP enn e-tron.

For folk flest er det andre ting enn SOC som avgjør hvor de stopper. Som at man har lyst på en kaffe, at noen i bilen må på do eller er sultne, at man uansett skal handle mat til hytteturen ol. I tillegg til hvor det finnes tilgjengelige lynladere, naturligvis. En flatere ladekurve er en stor fordel i praksis.

Hvis du mener at man kun skal lade mellom 10-58%, forsvinner jo mye av fordelen med den lengre rekkevidden. Bortsett fra at man kan kjøre lengre før første stopp, dersom man har mulighet til å starte turen med fullt batteri, har med matpakke og kaffe på thermos og har god blære- og dødsforakt.

I følge abetterrouteplanner bruker e-tron 50 faktisk litt kortere tid enn både e-Niro og Kona fra Oslo til Milano. Det beviser vel bare mitt opprinnelige poeng at selv om e-tron 50 har høyt forbruk, så tar den det til en viss grad igjen på ladehastighet. Så finnes det naturligvis mange biler i dag som kan transportere deg raskere fra A-B enn alle disse. Men jeg tviler på at man får bedre komfort, plass, fremkommelighet og utstyrsnivå for pengene. Hvis man kan leve med begrenset rekkevidde.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

I Teslabjørns 1000 km  challenge, så oppnår han 11:30 med Kona, og 11:55 med E-tron 50. E-tron 55 (Black edition) bruker han 10:55 på ifølge excel-arket hans.

Har selvsagt mye å gjøre med ladestrategi å gjøre her.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336

Nye Kona (2024-versjonen) skal klare 0-80 % på 40 min, mot 54 min på 2019-modellen, så de har visstnok shavet 14 minutter uten å endre topp-effekten, så her må det være jevnere ladekurve som gjør utslaget, at man treffer toppen raskere og holder denne over en lengre periode.

Blir jo interessant å se hvordan den gjør det på både TB sine tester, og hvordan denne klarer seg i NAF sine tester, både sommer og vintertester. Men jeg er skuffet over at Hyundai ikke har gjort enda mere ut av dette, siden de ellers har adressert nesten alle andre punkter på min liste.

Ladefart er største ankepunktet som står igjen, tilhengervekten kunne de økt enda mere synes jeg, og da er det bare NAV igjen av de store tingene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#21
Sitat fra: RJK på onsdag 22. mars 2023, klokken 05:29
I Teslabjørns 1000 km  challenge, så oppnår han 11:30 med Kona, og 11:55 med E-tron 50. E-tron 55 (Black edition) bruker han 10:55 på ifølge excel-arket hans.

Har selvsagt mye å gjøre med ladestrategi å gjøre her.

Disse testene er ganske uinteressante, bortsett fra at det avdekker ev. svakheter ved bilene mht. overoppheting osv. Ellers er det helt opp til Teslabjørn hvor fort han velger å kjøre, og som du nevner at han velger rett ladestrategi, gjør riktige innstillinger i bilen osv. I tillegg er været og trafikken helt avgjørende.

Det han burde gjort var å måle kun ladetid. Da kunne rangert bilene bedre, selv om eksterne faktorer fremdeles ville påvirket resultatet. Da ville man også sett om han beveget seg fortere eller saktere mellom ladestasjonene.

Tur/retur Alna Senter - Helsingborg, i følge Abetterrouteplanner:

Kona 11:35
e-tron 50 11:37
e-Niro 11:42

(112% reference speed, seasonal weather, 8% min SOC)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=6c72996c-f8d7-4d64-b34b-c9bd783ef6af


EDIT: Interessant at du nevner testen av e-tron 55 Black Edition, for e-tron 55 brukte 10:20 så tidlig som september 2019. Når 2022 modellen, som i følge produsenten har lavere forbruk, mer tilgjengelig batteri og nesten identisk ladekurve, bruker 35 minutter mer, viser det bare hvor mye resultatene varierer.

Abetterrouteplanner sier at 2019 modellen med dagens ladenettverk ville brukt 10:16 med 112% reference speed, 18 grader, 1 m/s motvind og min. 3% SOC. Vel og merke dersom man kjører tur/retur Ås-Löddeköpinge, som var den gamle ruta. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=72f823c1-aa10-4128-bec8-bca214cc9721

Sånn går no dagan..  :) Poenget var som sagt bare at selv om e-tron 50 har begrenset rekkevidde, så er den ikke ubrukelig på langtur. Og man får veldig mye bil for pengene, hvis man klarer den mentale barrieren det er for noen å se det lett pessimistiske rekkeviddeanslaget når man ruller ut av garasjen hver morgen, for å kjøre de få milene til kontoret.

Klarer man ikke det, kan man naturligvis kjøre Kona (phun not intended..) eller e-Niro og gå glipp av alt e-tron byr på av komfort og kjøreglede. For ikke å si livsglede. Og man kommer ikke noe fortere frem. Dvs, man slipper kanskje å plugge inn mens man uansett stopper mellom Oslo og Trysil- eller Kvitfjell, og sparer et minutt eller to på det. Men det er ikke sikkert man kommer opp den siste bakken. Det er dette det handler om. Personlig vil jeg ha i pose og sekk, og det koster relativt mye penger.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Marzo

Sitat fra: Svk på tirsdag 21. mars 2023, klokken 16:11
Tenker 420 for en pen sport er en god deal.står en fin hos BOS molde

Den kan man nok lett prute til under 400 også.
Bilen har stått siden nyttår og nærmer seg 100 dager på lager.
Normalt en grense som åpner for gode forhandlinger, men i disse dager tror jeg det er mer fritt vilt.

Stikker du innom Møller så har de også en med sort taktrekk hvis man har lyst på det.
De matcher nok pris/tilbud man har fått fra BOS for å selge en bil.


Electric cars in Norway

Sitat fra: Marzo på onsdag 22. mars 2023, klokken 12:29
Sitat fra: Svk på tirsdag 21. mars 2023, klokken 16:11
Tenker 420 for en pen sport er en god deal.står en fin hos BOS molde

Den kan man nok lett prute til under 400 også.
Bilen har stått siden nyttår og nærmer seg 100 dager på lager.
Normalt en grense som åpner for gode forhandlinger, men i disse dager tror jeg det er mer fritt vilt.

Stikker du innom Møller så har de også en med sort taktrekk hvis man har lyst på det.
De matcher nok pris/tilbud man har fått fra BOS for å selge en bil.
Er flere gode brukte E-tron 50 tilbud på Finn nå i de helt billigste prisnivåer. Det er veldig mye bil for pengene...så fremt man ikke trenger 55 ut fra sitt kjøremønster.

Electric cars in Norway

SitatSånn går no dagan..  :) Poenget var som sagt bare at selv om e-tron 50 har begrenset rekkevidde, så er den ikke ubrukelig på langtur. Og man får veldig mye bil for pengene, hvis man klarer den mentale barrieren det er for noen å se det lett pessimistiske rekkeviddeanslaget når man ruller ut av garasjen hver morgen, for å kjøre de få milene til kontoret.

Dagens beste kommentar  :+1:

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 22. mars 2023, klokken 09:12
Sitat fra: RJK på onsdag 22. mars 2023, klokken 05:29
I Teslabjørns 1000 km  challenge, så oppnår han 11:30 med Kona, og 11:55 med E-tron 50. E-tron 55 (Black edition) bruker han 10:55 på ifølge excel-arket hans.

Har selvsagt mye å gjøre med ladestrategi å gjøre her.

Disse testene er ganske uinteressante, bortsett fra at det avdekker ev. svakheter ved bilene mht. overoppheting osv. Ellers er det helt opp til Teslabjørn hvor fort han velger å kjøre, og som du nevner at han velger rett ladestrategi, gjør riktige innstillinger i bilen osv. I tillegg er været og trafikken helt avgjørende.

Det han burde gjort var å måle kun ladetid. Da kunne rangert bilene bedre, selv om eksterne faktorer fremdeles ville påvirket resultatet. Da ville man også sett om han beveget seg fortere eller saktere mellom ladestasjonene.

Tur/retur Alna Senter - Helsingborg, i følge Abetterrouteplanner:

Kona 11:35
e-tron 50 11:37
e-Niro 11:42

(112% reference speed, seasonal weather, 8% min SOC)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=6c72996c-f8d7-4d64-b34b-c9bd783ef6af


EDIT: Interessant at du nevner testen av e-tron 55 Black Edition, for e-tron 55 brukte 10:20 så tidlig som september 2019. Når 2022 modellen, som i følge produsenten har lavere forbruk, mer tilgjengelig batteri og nesten identisk ladekurve, bruker 35 minutter mer, viser det bare hvor mye resultatene varierer.

Abetterrouteplanner sier at 2019 modellen med dagens ladenettverk ville brukt 10:16 med 112% reference speed, 18 grader, 1 m/s motvind og min. 3% SOC. Vel og merke dersom man kjører tur/retur Ås-Löddeköpinge, som var den gamle ruta. https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=72f823c1-aa10-4128-bec8-bca214cc9721

Sånn går no dagan..  :) Poenget var som sagt bare at selv om e-tron 50 har begrenset rekkevidde, så er den ikke ubrukelig på langtur. Og man får veldig mye bil for pengene, hvis man klarer den mentale barrieren det er for noen å se det lett pessimistiske rekkeviddeanslaget når man ruller ut av garasjen hver morgen, for å kjøre de få milene til kontoret.

Klarer man ikke det, kan man naturligvis kjøre Kona (phun not intended..) eller e-Niro og gå glipp av alt e-tron byr på av komfort og kjøreglede. For ikke å si livsglede. Og man kommer ikke noe fortere frem. Dvs, man slipper kanskje å plugge inn mens man uansett stopper mellom Oslo og Trysil- eller Kvitfjell, og sparer et minutt eller to på det. Men det er ikke sikkert man kommer opp den siste bakken. Det er dette det handler om. Personlig vil jeg ha i pose og sekk, og det koster relativt mye penger.
Må bare si at jeg ikke er bevandret i E-tron-modellene, så valget av Black Edition kom rett og slett av at jeg starta med å finne E-tron 50, og så bladde meg oppover. Og da synes jeg forsåvidt 55-versjonen dukket opp betydelig tidligere enn jeg hadde tenkt/trodd.

Først etter å ha publisert kommentaren, så oppdaget jeg den andre posten. Valgte dog ikke ta med den i korrigering, da det egentlig betød lite for poenget. Men interessant at den nye gjør det langt dårligere enn den eldre. Ville jo forventet det motsatte.

Men det var altså ikke noe bevisst fra min side om å få et farget svar. ville bare få frem at det som på papiret ser fårligst ut, ikke nødvendigvis er det. Og ladefart har jo og med forbruk å gjøre, så det er "km per minutt" som er vesentlig.

Og om man vil fortest mulig frem med den redskapen man har, så er absolutt ladestrategi viktig. Selv om man lader raskt, så er helt klart minutter brukt på lading kontraproduktivt i forhold til å bruke tiden til å kjøre, men på et eller annet tidspunkt må man lade.

Så da kan man velge mellom å planlegge lading slik TB gjør med alle bilene han tester, eller slik jeg foretrekker, kjøre til jeg tilnærmet må lade, men kombinerer det med en spisepause jeg uansett må ha. Det blir litt værre når bilen trenger "drivstoff" før sjåføren gjør det.

Og da kan man jo sånn sett si at min ladestrategi med min Kona, innebærer ingen tapte minutter, utenom de som løper fra jeg helst ville satt meg i bilen for å kjøre videre, og de jeg eventuelt må vente til bilen er ladet nok...

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Radial

Får jo splitter ny bil ,med bedre plass og HF til 450k
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: Radial på søndag 16. april 2023, klokken 09:19Får jo splitter ny bil ,med bedre plass og HF til 450k
Y RWD du tenker på da? I så fall veldig forskjellige biler, så det er smak og behag. Det er veldig mye en 3-4 år gammel e-tron er mye bedre på enn en Y RWD.

Radial

Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 09:28
Sitat fra: Radial på søndag 16. april 2023, klokken 09:19Får jo splitter ny bil ,med bedre plass og HF til 450k
Y RWD du tenker på da? I så fall veldig forskjellige biler, så det er smak og behag. Det er veldig mye en 3-4 år gammel e-tron er mye bedre på enn en Y RWD.

Helt klart mye e-tron er veldig god på, men her var plass & pris eneste trådstarter nevner som krav, og han kjører Leaf.

Så da var de greit å nevne at man får ny bil til denne prisen, med bedre plass og HF😊 Ja, var RWD Y jeg tenkte på.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Marzo

Sitat fra: Radial på søndag 16. april 2023, klokken 10:08Så da var de greit å nevne at man får ny bil til denne prisen, med bedre plass og HF😊 Ja, var RWD Y jeg tenkte på.

Får vel hengerfeste på Audi?
Og luftfjæring.. Y er langt unna samme kjørecomfort.
Så manger vel Y regnsensor og ryggesensorer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA