Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron 50 2020- 390hk

Startet av Svk, torsdag 16. mars 2023, klokken 20:05

« forrige - neste »

Svk

Snuser litt på ny bil. Har sett litt på en 50 idag.er dette noe å satse på? Noe spes en passe på?
I utgangs punktet ser det meste perfekt ut.

Mulig å bruke bluetooth som nøkkel?

Orbit

Du kan bruke Android-telefon (via NFC) til å åpne/starte bilen, gitt den har opsjon Audi connect key (2F1). Den opsjonen krever at bilen allerede har komfortnøkkel. Det er mulig 2F1-opsjonen kan kjøpes i app om bilen "bare" har komfortnøkkel fra fabrikk, men sjekk dette dersom det er viktig for deg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svk

Tenker kjekkt å ha.men ser ut som kun tesla og polestar har dette.kunne tenkt å brukt epleklokka som nøkkel.

Orbit

Ja, det er ingen støtte for epleprodukter som nøkkel hos Audi.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svk

Takk for info, Men har den auto låsing?

Den 50n jeg har sett på har 390hk, men ser de fleste har rett over 300. Går det et skille her en plass`? Andre ting som er forskjellig?

StigV

e-tron 50 har 313hk, finnes ingen forskjeller der.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

Svk

Da må det være feil en plass: EB38392

geear

At den har en motor ratet til 156 hk maks intermittent/peak og en på 234 hk betyr ikke at bilen (invertere/batteripakke/osv) kan yte maks peak på begge motorene samtidig...

Svk

Du har sikkert rett der. Biler med 4x4 og flere motorer står oppgitt med max/peak
Og de med en motor og 2 hjulsdrift så stemmer det.
Men ser flere er oppgitt til 390hk på finn.no

Marzo

Sitat fra: Svk på fredag 17. mars 2023, klokken 19:48
Men ser flere er oppgitt til 390hk på finn.no

Det vil som regel også stå noe tilsvarende dette i annonsene;
SitatMed forbehold om feil i annonsen

Ingen av de er annonsert av merkeforhandler..

Svk

Riktig.er nok for at selgeren plusser sammen max effekten på alle motorene

elektro

Du skal være klar over at bilen har ganske begrenset rekkevidde. Altså, det er nok til 95% av turene til folk flest, for ikke å si 99%. Noen vil likevel bli forferdet over at praktisk rekkevidde om vinteren kan komme ned i 15 mil omtrent, dersom du f.eks. kjører på motorvei med skiboks og det er kaldt. Typisk rekkevidde vinterstid er kanskje 20 mil. På sommeren kan du imidlertid fint klare å kjøre over 30 mil på landeveien. Og alt mellom der.

Jeg sier ikke at dette er et problem. Tvert mot, det er ganske genialt å ikke kjøre rundt med et enormt batteri som man kanskje bruker bare en brøkdel av, unntatt på ferie. Og bilen lader raskt. Om enn ikke like raskt som storebror.

Det krever bare litt omstilling psykisk, for noen. Litt avhengig av hva du er vant til; naturligvis.. (Man lader gjerne ikke til 100% i det daglige heller, eller før alle langturer, og eller kjører bilen heeelt tom.) Dette til side, så tror jeg man kan gjøre et svært godt kjøp og få mye bil for pengene med en e-tron 50.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Svk

Så rekkevidden var litt kort,men allikevel lengre enn Leaf`n som jeg bestilte i oktober.Men den jeg har nå har 420.
Men har funnet ut at det ikke er vits å slippe den ned til 30%. For den er jo ikke fulladet neste morgen når jeg setter den til lading kvelden før. Men på langtur er det jo veldig ok med rekkevidde. Men ser etron lader relativt raskt, så har kanskje ikke så mye å si at batteriet er litt lite og bilen er stor.Hatt elbil siden slutten på januar. Men er allerede på jakt etter ny bil.Forrige bilen som var hybrid hadde jeg i nesten 8år.
Er jo ikke vant til noe. men det jeg savner som jeg ikke har nå er: større bagasjerom(blir litt trangt,ungene krangler),hengerfeste(har ikke mulighet til å låne sviger sin varebil,da den er solgt)

geear

Lademessig er den vel helt på det jevne, peak på ca. 500 km/t, samme som fire år gamle Hyundai Kona og KIA e-Niro for eksempel.

elektro

Sitat fra: geear på tirsdag 21. mars 2023, klokken 10:27
Lademessig er den vel helt på det jevne, peak på ca. 500 km/t, samme som fire år gamle Hyundai Kona og KIA e-Niro for eksempel.

10-80% gikk på 25 minutter i Teslabjørn sin test av Audi e-tron 50 i januar 2020.
Basert på 332 km. WLTP rekkevidde er det 558 km/t i gjennomsnitt.

Samme øvelse tar 54 minutter i hans test av Hyundai Kona 64 kWh, 2020 modell.
Denne har 484 km. WLTP rekkevidde, som gir 376 km/t i gjennomsnitt

KIA e-Niro bruker hos Teslabjørn 49 minutter på å lade fra 10-80%
Med en WLTP rekkevidde på 455 km. blir ladehastigheten 390 km/t i gjennomsnitt.

Bilene er jo for øvrig på forskjellige planeter hva angår kjørekomfort, fremkommelighet osv. Kona er jo også en relativt liten bil, så sammenligningen gir i utgangspunktet ingen mening. Men liker man å kjøre i 5-6 timer i strekk, for så å stoppe i en hel time, er slike biler bra.  ;)

Kan også nevnte at e-tron Charging Service er meget bra, og gir tilgang til over 400.000 ladere i Europa gjennom et eneste RFID kort, eller bilens app. Også AC lading. Med gode priser, spesielt hos IONITY. Nå endrer de tjensten, og koordinerer den med Volkswagen gruppens øvrige merker, men det blir sikkert også bra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA