Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Drive unit på garanti røyk. Klagerett?

Startet av Zyzz, onsdag 15. mars 2023, klokken 17:03

« forrige - neste »

Zyzz

Hei, har akkurat rundet 1 år med min 2014 p85+ model s. Kjøpt 12 mars 22 ( garanti på bilen utløp samme dag den ble solgt). I forrige eiers eie ble det både byttet batteri og DU på garanti. Dette ble gjort rundt juni/juli 2021 på Teslas regning. Drivenheten som er i bilen er en T revisjon (refurbished) motor og har kjørt rundt 35.000 fra da den har blitt byttet. Jeg lurer på om jeg har rett til å klage på Tesla? Man forventer at en motor skal vare lengere enn det? Jeg har ikke herjet med bilen heller, og har kjørt som en bestefar med bilen...
Bilen er kjøpt av privatperson
ovoxo

Zyzz

ovoxo

Muffinman

I utgangspunktet har man ikke reklamasjonsrett på ny driveunit med mindre første bytte skjedde som reklamasjon innen 5 år som er den absolutte reklamasjonsfristen. Her er det gjort på garanti utenfor reklamasjonsfristen, så du er nok prisgitt hva Tesla godtar her. Det har jo vært en sak nylig om en som opplevde at et batteri byttet like før garantien gikk ut røk etter kort tid. Her nektet Tesla, men snudde etter at saken kom i media. Men mener tiden fra garantiutløp til batteriet røk var lengre i det tilfellet enn i ditt.

Jeg ville nå tatt en prat med dem og forklart saken. Da får du sikkert avklart om DU`en virkelig har røket eller om det faktisk er noe som kan rettes med små tiltak. Uansett tror jeg ikke de vil være bekjent med å montere defekte deler på garantien.

arthur

Du kan ha reklamasjonsrett overfor selges av bilen, dog avhengig av hva som står i kontrakten og hva som er avtalt og/eller gjort kjent i dialog med selger.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Muffinman

Mellom private er det kjøpsloven som regulerer handelen. Om det mot formodning skulle foreligge grunnlag for reklamasjon mot forrige eier er den relative fristen svært kort, sammenlignet med fristen i forbrukerkjøpsloven. Den er ikke tydelig spesifisert, men mest sannsynlig snakker vi dager heller enn uker etter at feilen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamerer man for sent tapes kravet i alle tilfeller. I tillegg er det et viktig poeng at det ikke bare er hva selger oppgir og hva som er satt i avtalen/kontrakten som teller - men at kjøper også har en undersøkelsesplikt.

I praksis er det nok vanskelig å komme noen vei med sånt.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

alda

Sitat fra: arthur på fredag 17. mars 2023, klokken 12:05
HVor i loven finner man denne undersøkelsesplikten?

https://baatadvokaten.no/den-besvaerlige-undersokelsesplikten/

Etter kjøpsloven § 20 kan kjøper ikke gjøre gjeldende mangler han kjente til eller burde ha oppdaget ved kjøpet. Dette illustrerer at kjøper har en undersøkelsesplikt. Dersom kjøperen ønsker å påberope seg reklamasjon fore mangler, er dette betinget av at det gjelder mangler du ikke med rimelighet burde ha oppdaget ved undersøkelse.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

arthur

Nei, det betyr at man f.eks trygt kan kjøpe en bil fra et annet sted av landet enn man bor og kunne stole på selgers representasjon av bilens tilstand, få denne tilsendt uten noen gang ha sett den og ha fulle rettigheter mht reklamasjon! Leste du linken?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

alda

Sitat fra: arthur på fredag 17. mars 2023, klokken 18:05
Nei, det betyr at man f.eks trygt kan kjøpe en bil fra et annet sted av landet enn man bor og kunne stole på selgers representasjon av bilens tilstand, få denne tilsendt uten noen gang ha sett den og ha fulle rettigheter mht reklamasjon! Leste du linken?

Jag hänvisar till lagen - tror den trumfar din link
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

arthur

Hvordan mener du man med rimelighet kunne ha oppdaget den aktuelle feilen det her dreier seg om ved en eventuell besiktning?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

alda

Sitat fra: arthur på lørdag 18. mars 2023, klokken 00:26
Hvordan mener du man med rimelighet kunne ha oppdaget den aktuelle feilen det her dreier seg om ved en eventuell besiktning?
Felet har ju oppstått efter ett år, finns inte en chans att köparen ska kunna reklamera på detta mot säljare av bilen, jag kan inte förstå hur man kan argumentera för det - noll logik.

Säljare av bilen kan ju inte stå inne för kvaliteten av DU'n som Tesla har satt in, eller?

Iofs. ett sidospår ift. till det med undersökningsplikt, det har ju ingenting med detta att göra.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

arthur

Jeg har selv nettopp levert tilbake en bil fra 2016 som jeg kjøpte brukt av en forhandler (Mobile) i 2019 med henvisning til rettigheter etter loven. Tok fem måneders "diskusjon", men var verdt det, og bilen står nå hos dem i påvvente av deler som skal komme i juni! Har ikke brukt advokat, kun mine rettigheter etter loven og argumentert på basis av denne.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kaiat

Nå vet ikke jeg om trådstarter har kjøpt bilen hos forhandler eller privat, og i så fall om en skal bruke forbrukerskjøpsloven eller kjøpsloven. Men på Teslas hjemmesider leser jeg følgende:

SitatBegrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk
Reparasjon eller erstatning av Tesla-merkede deler kjøpt direkte fra Tesla, over disk, på nettet eller kjøpt og installert av Tesla-service eller et Tesla-karosseriverksted, kan være dekket under Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk.

Denne begrensede garantien dekker nødvendig reparasjon eller erstatning for å utbedre 'feilfunksjoner' som har oppstått under normal bruk (Tesla bestemmer om 'feilfunksjonene' har oppstått under normal bruk eller ikke).

'Feilfunksjon' betyr fullstendig feilfunksjon eller manglende evne av en dekket del til å utføre funksjoner den ble designet for. Dette på grunn av defekter i materialer eller utførelse av delen produsert eller levert av Tesla, som oppstår ved normal bruk. Feilfunksjon inkluderer ikke gradvis tap av driftsytelse på grunn av normal slitasje.

Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk starter fra kjøpsdato for delen(e), og dekningen forlenges i tolv måneder eller 20 000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Spesifikke delkategorier har unike garantidekningsperioder:

Karosseriplater: begrenset levetid
Drivenhet*: 4 år eller 80.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.
Kjøretøyets hovedbatteri*: 4 år eller 80.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
Wall Connectors: 4 år
Berøringsskjerm og mediekontrollenhet: 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
*Eksklusiv Tesla Roadster, som har en garanti på 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

Gå gjennom Teslas Retningslinjer for begrenset garanti for deler, karosseri og lakk for detaljer.

Det ser altså ut til at Tesla gir en 4 års garanti på drivenheten når denne er byttet om jeg ikke tar feil? I så fall er det jo bare for trådstarter å oppsøke sitt nærmeste servicesenter.

Zyzz

Hei, takker for alle innspill. Hadde bilen inn hos Tesla i går og de fastslår at det er feil med DU og at den må byttes. De sier også at de ikke dekker den og det er noe jeg må selv stå for. Det ble også målt om det var riktig nivå olje i DU og alt annet var i orden...
Fikk ikke høre hvorfor drivenheten hadde feilet, men bare at den hadde feilet...

Burde jeg gå etter Tesla på denne eller har jeg ingen krav på det?

Det som svir mest er at jeg virkelig tok vare på bilen som en baby med god vask og vedlikehold, minst mulig stress/belastning på bilen, batteri, drivenheten også failer den helt ut av det blå... etter 1,8år og 35.000km..
ovoxo

geear

Sitat fra: kaiat på lørdag 18. mars 2023, klokken 12:31
Nå vet ikke jeg om trådstarter har kjøpt bilen hos forhandler eller privat, og i så fall om en skal bruke forbrukerskjøpsloven eller kjøpsloven. Men på Teslas hjemmesider leser jeg følgende:

SitatBegrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk
Reparasjon eller erstatning av Tesla-merkede deler kjøpt direkte fra Tesla, over disk, på nettet eller kjøpt og installert av Tesla-service eller et Tesla-karosseriverksted, kan være dekket under Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk.

Denne begrensede garantien dekker nødvendig reparasjon eller erstatning for å utbedre 'feilfunksjoner' som har oppstått under normal bruk (Tesla bestemmer om 'feilfunksjonene' har oppstått under normal bruk eller ikke).

'Feilfunksjon' betyr fullstendig feilfunksjon eller manglende evne av en dekket del til å utføre funksjoner den ble designet for. Dette på grunn av defekter i materialer eller utførelse av delen produsert eller levert av Tesla, som oppstår ved normal bruk. Feilfunksjon inkluderer ikke gradvis tap av driftsytelse på grunn av normal slitasje.

Teslas Begrenset garanti på reparasjon av deler, karosseri og lakk starter fra kjøpsdato for delen(e), og dekningen forlenges i tolv måneder eller 20 000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Spesifikke delkategorier har unike garantidekningsperioder:

Karosseriplater: begrenset levetid
Drivenhet*: 4 år eller 80.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.
Kjøretøyets hovedbatteri*: 4 år eller 80.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
Wall Connectors: 4 år
Berøringsskjerm og mediekontrollenhet: 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først
*Eksklusiv Tesla Roadster, som har en garanti på 2 år eller 40.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

Gå gjennom Teslas Retningslinjer for begrenset garanti for deler, karosseri og lakk for detaljer.

Det ser altså ut til at Tesla gir en 4 års garanti på drivenheten når denne er byttet om jeg ikke tar feil? I så fall er det jo bare for trådstarter å oppsøke sitt nærmeste servicesenter.
De gir jo ikke fire års NY garanti på noe de selv har skiftet på sin egen garanti. Hadde den vært skiftet på reklamasjonsretten til Forbrukerkjøpsloven kan det være noe annet. Garantien til Tesla, utover FKL (fem år) gir ingen plikt om at de gir ny garanti. Hadde forrige bytte derimot vært betalt for...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA