Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nok en leaf park brems tråd

Startet av m0rbid, onsdag 15. mars 2023, klokken 14:51

« forrige - neste »

m0rbid

Hei, jeg, som mange andre har også fått dette berømte parkbrems problemet. Har lurket litt rundt på forumet og lett etter løsninger. Fikk mitt lokale verksted til å skru ut parkbrems motor, tok den med hjem, åpnet opp, og som så mange andre så oppdaget jeg at nylon gearet var stuck på akslingen. Fikk av hjulet og bort opp slik at hjulet roterer fritt på akslingen. Satt sammen skiten og testa med tolv volt på kontakten. Motoren drar begge bremsewirene fint ut og inn på arbeidsbenken,
Tok motoren tilbake til verksted for montering og nullstilling. Verksted monterte fikk satt på parkbrems men fikk ikke til å løse ut parkbrems med bryter i midtkonsollen, den gav feilmelding når de prøvde å løse ut parkbrems. Noen forslag på hva som kan være greia her?

Stian

kaiat

Det er en nullstillingsprosedyre i følge servicemanualen, kanskje det kan være noe der? Men da trenger du visstnok Nissans diagnosesystem.

Alternativt har problemet med nylongearet lagd en følgefeil på noe annet, men jeg kjenner ikke så godt til innmaten på dette systemet (har fotbrekk-versjonen av Leaf selv). Som et eksempel - på en bil av annet merke der jeg reparerte parkingsbremsmodulen, hadde det at bremsevaierene satt fast ført til at et relé var brent. Den gangen måtte jeg forøvrig resette feilkoder to-tre ganger før jeg fikk det til å virke etter reparasjonen.

Link til servicemanual: https://carmanuals2.com/brand/nissan/leaf-2012-372

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA