Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig kjøp..eller ikke?

Startet av Pierce, mandag 20. februar 2023, klokken 17:02

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Pierce på tirsdag 21. februar 2023, klokken 10:00
Sett et pr videoer av Tesla Bjørn hvor det "klages" på setene på Tesla 3 - blir varmt/fuktig/svetter.
Noen som har slike erfaringer? Selv har jeg veldig nesten aldri opplevd det på de biler jeg har kjørt frem til nå.
Kommer jo veldig an på hvilket klima du kjører i, om du kjøler ned bilen før du starter turen osv. Men er uansett ikke til å komma fra at de syntetiske setene er ganske tette, og fort kan oppleves litt "klamme" i motsetning til stoffseter og alkantara. Ikke super plagsomt IMO, men ikke optimalt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sett et pr videoer av Tesla Bjørn hvor det "klages" på setene på Tesla 3 - blir varmt/fuktig/svetter.
Noen som har slike erfaringer? Selv har jeg veldig nesten aldri opplevd det på de biler jeg har kjørt frem til nå.
Kjører minst en gang i måneden 30 - 50 mil. Jeg har ikke merket noe klam fuktighet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Pierce

En anne ting, sikkert også en vanesak. har jo alltids kjørt biler hvor speedometeret er rett foran øynene
På Tesla vises vel hastigheten i et lite hjørne på skjermen som vel betyr mer øyebruk til høyre enn rett frem og ned.

Pierce

Hva er egentlig forskjellen på SR og SR+ på facelift versjonen?
Har ikke kunne sett noen forskjeller, men mulig jeg ikke har sett godt nok...

Syklist

Det er vel bare SR+ og senere RWD som er solgt i Norge. Mulig den siste også kalles SR i noen annonser.  Forskjellene er vel at nyere biler har 60kwh batteri, mens det tidligere var 55 og før det 52.

Når det gjelder kunstskinnsetene, opplever jeg de som mindre svettdrivende enn f.eks skinnseter i en Volvo V50 som jeg hadde for noen år siden.  Men det finnes nok både stoffseter og ventilerte skinnseter som er bedre. Som nevnt allerede, det er uproblematisk på langtur. Angående speedometer, det er heller ikke langt fra synsfeltet. En prøvekjøring vil gi svar på mye av dette.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

OlaM

Sitat fra: Pierce på tirsdag 21. februar 2023, klokken 13:54
En anne ting, sikkert også en vanesak. har jo alltids kjørt biler hvor speedometeret er rett foran øynene
På Tesla vises vel hastigheten i et lite hjørne på skjermen som vel betyr mer øyebruk til høyre enn rett frem og ned.

Akkurat det er ingen praktisk forskjell synes jeg. Tenk deg en sirkel rundt punktet du vanligvis har festet blikket på. Radiusen er like lang ut til sirkelens omkrets uansett om du ser rett ned eller på skrå ned. Og så er rattet aldri i veien heller.

edit: når det er sagt skulle jeg gjerne hatt en god HUD. Det og en vanlig vindusviskerspak med vanlig sensor, det hadde hjulpet mye.  :D
'21 3LR

Handyman

For 99,9 prosent av Teslaeiere er dette ikke noe de tenker over etter å ha kjørt bilen noen mil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Moas

Enig, etter å ha kjørt tesla 1 år så synes jeg dette er en dårligere løsning enn tradisjonell plassering. HUD kan jeg fint leve.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

jlan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 21. februar 2023, klokken 23:50
For 99,9 prosent av Teslaeiere er dette ikke noe de tenker over etter å ha kjørt bilen noen mil.
Det går helt greit ja. En skal jo uansett holde øye med høyre veikant. Men jeg hadde gjerne sett at innstilt hastighet  var plassert nærmere aktuell hastighet, slik det var før. Autostyring og autofart symbolene burde også stått nærmere sammen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Daniel_0007

Jess om sommeren når det er glovarmt så skjer det, kommer helt ann hvor svett man blir.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Jeg var redd at mangelen på instrumentpanel skulle plage meg, men det tok seriøst bare minutter før jeg ikke tenkte over det lenger, og i dag er det først og fremst det at hastigheten er så sykt synlig for ALLE passasjerer som er mest plagsomt ("PAPPA, du har TRE tall!!"). Som sjåfør er det absolutt ikke plagsomt å ha speedometeret der. Plages litt av at fjernlys og aktivert AP har samme farge (blå) og er i samme område, når det ligger i sidesynet er det irriterende at det kan forveksles.

Hideyowife

Etter 1,5 år i Model 3 SR+ 2021 og ca 35000km kan jeg si at vi angrer ikke ett sekund. Solide biler med lite feil. Det som er viktig å huske er at Model 3 og Model Y er verdens tryggeste biler å sitte i hvis uhellet er ute å man kolliderer også.

RWD bilene har batterier som kan fullades og gir 400km + rekkevidde sommer og rundt 300km + på vinter. Vår bil med 50kwh pakke har vært nede i 22 mil rekkevidde på de kaldeste dagene med -15 grader.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

geear

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 16. mars 2023, klokken 07:58
Etter 1,5 år i Model 3 SR+ 2021 og ca 35000km kan jeg si at vi angrer ikke ett sekund. Solide biler med lite feil. Det som er viktig å huske er at Model 3 og Model Y er verdens tryggeste biler å sitte i hvis uhellet er ute å man kolliderer også.
Forutsatt tilsvarende størrelse, så er de helt klart høyt oppe på sikkerhet, men mest masse "vinner" alltid, dessverre.

Thomas Parsli

Strålende fornøyd med vår Model 3 (2022 modell LR), men den har hatt følgende problemer

1) Høyre forsete lot seg ikke justere (helt død), etter et par uker.
Forsøkt fikset på mobil service, endte opp på verksted.

2) Elektrisk lukking av bakluke sviktet.
Byttet mye deler på to mobil service, men nå virker ikke varmen i bakruten.

Dette er altså den "stabile" kina-versjonen  :o
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA