Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Defekt...

Startet av dejavu, tirsdag 14. mars 2023, klokken 21:50

« forrige - neste »

dejavu

Heisann..

En bagatell som defekt blinklyskamera har etterlatt meg uten autopilot og  tilhørende herligheter i 6 uker nå. Tesla sier delen ikke er ventet inn før et godt stykke inn i mai. Da har jeg vært uten vesentlige funksjoner i 4 mnd. De sier det er en garantireparasjon. Men jeg ønsker ikke vente.

Er det kurant å bestille ny del selv,og la et annet verksted montere det? Og da selvsagt ta kostnaden selv.

Som en digresjon må jeg si jeg er litt bekymret over utleveringstakten av nye biler. Bare i dag er 500 stk nye Y sendt ut på veiene. Håper de klarer å følge opp servicebehovet til den sterkt økende Teslaflåten! 

Mod.3,2021,AWD,HF

jlan

Det ser nå ut til å være en rimelig enkel jobb å gjøre selv (youtube). Det er vel bare å bytte, og så sette tilbake det originale hvis det ikke løser problemet. Det eneste er at klipsene som holder det lett kan knekke sies det.

Kanskje er det bare kontaktfeil?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

dejavu

Ja,jobben er kurant.  Men trenger det egen IP-adresse?Må det konfigureres av Tesla?
Mod.3,2021,AWD,HF

Mondeo

Sitat fra: dejavu på onsdag 15. mars 2023, klokken 08:15
Ja,jobben er kurant.  Men trenger det egen IP-adresse?Må det konfigureres av Tesla?

Er ganske mange som bytter til nyere kamera for å få fikset "glare" problemet på de eldre variantene og virker ikke som det må konfigureres noe nei.
Må kjøre kamerakalibreringen på nytt bare.

jlan

Sitat fra: Mondeo på søndag 19. mars 2023, klokken 07:36
Er ganske mange som bytter til nyere kamera for å få fikset "glare" problemet på de eldre variantene og virker ikke som det må konfigureres noe nei.
Må kjøre kamerakalibreringen på nytt bare.

https://www.youtube.com/watch?v=_BUPsjguqdY
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

dejavu

Tesla advarer mot å bytte selv. De sier det kan bli  kostbart, om delen som byttes fører til feil andre steder i bilen. De sier også at de ikke monterer brukte deler, i biler under garanti.

Jeg regner med de sier dette for å gardere seg,og som et tips til kunden om å vente på service.

Har ellers merket meg at folk monterer mye rart i bilene sine. En av dem er disse "sxy buttons", som virkelig krever inngrep i bilens konstruksjon. Gad vite hvor god sak en uheldig bilfører vil ha mot Tesla, om noe går galt der ,som  Tesla kan knytte til at man har tuklet med bilens ledningenett.

På TOCN står det dessuten å lese at garanti bortfaller, om  man gjør modifiseringer i bilens elektrisk system. 

Jeg er ikke i tvil om at et brukt kamera vil  få autopilot opp og gå igjen, men jeg tar ikke sjangsen. Har ventet i 2,5 mnd, ennå 6-8 uker igjen til stipulert levering. Helt utrolig, når man tenker over hvor mange biler Tesla sender ut på markedet hver eneste dag. De klarer ikke levere et enkelt kamera!!
Mod.3,2021,AWD,HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA