Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3 kr per KWh i borettslag, rimelig?

Startet av bil, mandag 13. mars 2023, klokken 19:13

« forrige - neste »

bil

Hei, vi vurderer å kjøpe oss elbil om dagen og prøver å finne ut om dette vil
lønne seg. 

I borettlaget vi bor i må vi kjøpe en Easee Charge ladeboks for ca 14 000,
og siden anlegget er "Easee-Ready" kan vi installere boksen selv uten ekstra
kostnad. Helt topp!

Det som får meg til å stusse derimot er at vi har en fast ladepris på kr 3 pr.
KWh.

Etter å ha etterspurt mer informasjon fra borettslaget har jeg fått høre at
lade-anlegget ble kjøpt inn fra Flowe i 2020, og at denne kostnaden ble fordelt på
samtlige andelshavere uavhengig av om de hadde elbil eller ikke. Jeg vet ikke
om det er noen bindingstid inne i bildet. Det er ca 30 parkeringsplasser, hvorav
det per i dag er ca. 6 ladebokser installert.

Prisen på 3 kroner har visstnok vært fast helt siden anlegget ble kjøpt inn, og
inkluderer strømmen man bruker, samt administrasjongebyr fra Flowe for
fakturering. Borettslaget legger ut for strømregningen som belastes en felles
kurs, og deretter får de tilbakebetalt dette fra Flowe etter de har fakturert
brukerne.

Det at ladeprisen ble satt til en fastpris på kroner 3 i 2020, når strømmen var
bortimot gratis gjør at jeg reagerer enda mer.

Flowe sier ingenting om priser på sine nettsider, men påpeker under FAQ
seksjonen deres at den som eier anlegget kan sette en valgfri pris.

Elaway, som nettopp har kjøpt opp Flowe sier på sine sider at de tar 59 kroner
måneden for faktureringsjobben, og spotpris + nettleie for strømmen. De
påpeker også at borettslag i de aller fleste situasjoner vil få strømstøtte. 

Det jeg lurer på er:

  • Høres dette ut som en rimelig pris?
  • Er administrasjonsgebyret fra Flowe såpass høyt det kan forklare prisen?
  • Kan Flowe ha prakket på styret i borettslaget en dyr avtale?
  • Kan det være at borettslaget har lagt på en avanse?

På forhånd tusen takk for eventuelle svar og innspill.

Taben

#1
Hei. Jeg bor i ett borettslag/ sameie hvor vi selv eier parkeringsplass (er). De som har bestilt ladeboks på sine plasser, blir fakturert månedlig fra SmartCharge. Denne gir 22.2 kW. Vi betaler abbonement pris på kr 26,63/måned og lading koster kr 1.70/kWh. Alt er oversiktlig på min SmartCharge app.   

3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Daniel_0007

Der jeg bor er prisen 2.50 per kwt, hver har sin egen plass og lader man har betalt for, så 3kr er nok innafor men du kan evt sjekke ut års regneskapet, i utgangspunktet skal de ikke tjene på det eller så tar flowe litt mye for faktura jobben spesielt når det er bare 6 idag, syns noen i styret kunne gjort det men tipper ingen vil.
Hos meg er det litt over 100 plasser og kanskje 30-40 har el lader.
Model 3 2019 LR Rwd

TB

3 kr pr kWh som kost for strøm er noe høyt.

Enkelte steder har anlegget blitt nedbetalt via strømprisen. Virker ikke være tilfellet her

I løpet av 2022 var faktisk strømpris her jeg bor, område 1, inkludert nettleie, fratrukket strøm støtte bare enn gang over 2 kr.

Om målere er organisert slik at ingen strøm støtte blir gitt kan det være riktig med 3 kr pr kWh.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

For vår del er/ble situasjon som følger:

Nødvendig oppgradering av infrastruktur, fremfør av ny kabel til garasjene, ble fordelt etter sameiebrøken. Den enkelte beboer bekoster innstalasjon av easee charge (rundt 14.000), men det var/er valgfritt å gjøre det, eller ikke.

Man vurderte først å overlate fakturering til et selskap som ville ta 15% gebyr på prisen på kraften og at den enkelte betalte etter sitt forbruk og hva markedet måtte være.

Sameiets regnskapsfører (beboer) tilbød seg så å gjøre jobben slik at vi betaler for eget forbruk til den pris sameiet må betale. Sameiet får strømstøtte. I praksis betyr vel det at vi betaler rundt 1,50 for tiden. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vollis47

Jeg synes nok 3 kr/kWt er i meste laget. Hos oss i Kristiansand beregner vi pris hver måned basert på fellesområdets totalkostnad og totale forbruk. Siste året har det gitt priser stort sett mellom 1,50 og 2,50.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Pirat

Betalte 1,60 kr/kwh her i snitt i fjor. Synes 3 kr hørtes mye ut.

TB

#7
Her er priser siste 14 måneder for område NO1, inkludert fastledd / nettleie, men minus strømstøtte.

Januar 2022    1,29
Februar    1,48
Mars    1,56
April    1,70
Mai    1,80
Juni    1,66
Juli    1,85
August    2,34
September    1,97
Oktober    1,71
November    1,66
Desember    1,87
Januar 2023    1,53
Februar    1,70
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Interresant å se en slik oppstilling, ikke minst med tanke på at strømmen er dyrest når den ellers burde være billigst, og omvendt. Sier vel noe om hvor vanskelig det faktisk er å spå, spesielt om fremtiden uansett hvor mye ekspert man måtte være, eller hører på?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Lars C. Krogenæs

Et boligfellesskap kan ikke ta høyere pris på strømmen, enn at den dekker de faktiske kostnadene til strøm og drift.
"Nedbetaling" av felles del av anlegget skal ikke gjøres over strømforbruket, men tas sammen med resten av boligfellesskapets kostnader til f.eks lekeplass, måking, forsikring etc.

Dette går frem av forarbeidene til lovene. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wisd0m

Så kommer det an på hva som er satt opp på strøm og drift. Man kan aldri regne med å komme ned på et kostandsnivå tilsvarende enebolig i et sameie/borettslag.

Ser f.eks. at Elvia tar 100 kroner per 5 kW. Altså blir effektkostnaden 20 kr/kW. Er det satt av 3 kW per bil må dett tas inn en plass

F.eks.
Effektavgift: 20kr/kW*3kW = 60 kroner/plass
Drift og avregning av anlegg = 80 kroner/plass
Kostnad eget internett = 300 kr / 6 plasser = 50 kroner/plass

Totalt så er det fort nærmere 200 kroner som skal dekkes inn via strømprisen. Strengt talt burde dette vært lagt inn som en fastavgift istedenfor, men det gjør nok de færreste. 3 kroner per kWh er kanskje litt høyt, men avhengig av faktiske forhold kan det nok være ganske nærme det man må betale. Den faktiske kostnaden ligger nok uansett i området 2-3 kroner per kWh.


TB

Prisene jeg postet i svar #7 er regnet ut på denne måten:
Summen på strømregningen fra strømleverandør.
Summen på faktura fra nettselskapet, Elvia, inkludert effektavgift, fratrukket strømstøtte.

Eksempel for februar 2022, 22 224 kr /   13 076 kWh = 1,70 kr / kWh

Vi har 43 ladestasjoner idag, fordelt på to målere. Den ene måler avregnes på samme måten som private husstander, fastledd 25-50 KW, 856 kr og 14 - 19 øre pr kWh.

Den andre måler har effektledd som for vinter 75 kr/kW/mnd energiledd á 6 øre/kWh.

Summen av fastledd og effektledd på de to målere blir 2559 + 3781 = 6340 + mva = 7925 / 13 076 kWh = 0,60 kr pr kWh
Deler en summen på 43 blir det 184 kr pr plass.

Det er enklere å fordele det på strømmkostnaden, og når en har en større forbruk utgjør det ikke så mye pr kWh.
Ved få plasser vil kost pr kWh øke en del.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bil

Hei igjen, tusen takk for alle svar.

Ser det er litt delte meninger, men føler i hvert fall at svarene tilsier at det er verdt å grave litt videre i dette før man eventuelt slår seg til ro med prisen.

Det blir også spennende å se hva som skjer mtp situasjonen rundt Easy Charge om dagen. Blir det salgstopp i Norge også, risikerer vi vel å måtte lade på bensinstasjon i overskuelig fremtid uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA