Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer/spørsmål rundt Ariya som du ønsker å dele?

Startet av El-inor, søndag 12. mars 2023, klokken 09:41

« forrige - neste »

Nasseliten

Takker. Ikke verre enn det nei. Det fungerte bra altså? Tror ikke jeg tør rote ned det selv. Risikerer vel å få en karamell så jeg hører med BNH om de kan ordne det kjapt og billig :)

El-inor

Sitat fra: Nasseliten på mandag 17. april 2023, klokken 20:04Takker. Ikke verre enn det nei. Det fungerte bra altså? Tror ikke jeg tør rote ned det selv. Risikerer vel å få en karamell så jeg hører med BNH om de kan ordne det kjapt og billig :)

Jeg tør heller ikke prøve meg selv, men sjekker med forhandler.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

eivindb

Hvor mange kofferter av hhv. kabinkoffert og typisk stor koffert er det plass til i bagasjerom på e4orce?
Audi Q4 50 Quattro - Solgt
Skoda Enyaq 85x L&K - Solgt
VW ID7 Tourer

daktari

Sitat fra: eivindb på tirsdag 02. mai 2023, klokken 00:17Hvor mange kofferter av hhv. kabinkoffert og typisk stor koffert er det plass til i bagasjerom på e4orce?
Utfra banankasse-testen kanskje 1 stor 100L og to kabin?

https://youtu.be/kJBd4FgPnDU
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

El-inor

#34
Takk for avklarende video, daktari.

Mange ID.4-tilhengere hevder at de har valgt ID.4 blant annet på grunn av den dramatisk større lastekapasiteten sammenlignet med Ariya 4x4. Så vidt jeg kunne registrere i videoen, så skiller det kun 1 banankasse i VW-en sin favør både med oppslått og nedslått bakseterygg.

Jeg er glad i bananer jeg også, men den forskjellen lever jeg veldig godt med når jeg isteden får en bil med større batterikapasitet, lenger rekkevidde, mer omfattende utstyrsliste, lavere støynivå, høyere fjerdingskomfort, høyere sittestilling for fører og passasjer, og et langt mer avansert firehjulstrekk-system.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

syklisten

Sitat fra: El-inor på onsdag 03. mai 2023, klokken 10:53Mange ID.4-tilhengere hevder at de har valgt ID.4 blant annet på grunn av den dramatisk større lastekapasiteten sammenlignet med Ariya 4x4. Så vidt jeg kunne registrere i videoen, så skiller det kun 1 banankasse i VW-en sin favør både med oppslått og nedslått bakseterygg.

Tror du ikke det er nyttelast VW-eier mener her?
ID4 GTX har nyttelast på 539kg, mens Ariya e4orce Evolve har 358kg. Begge disse i følge en oversikt hos NAF.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Øyvind.h

Nyttelast er jeg ikke så opphengt i. Det går helt fint i 99,9% av bruken for oss med to små barn og ville fungert fint med Ariya også.
Det er bagasjeplass i liter som var i klar favør ID4 for vår del.
540 liter vs 415 eller noe sånt.

Bjørns video av Ariya er 2wd versjonen hvor en kan fjerne deler av gulvet. Da får du litt mer plass enn 4wd versjonen, men fortsatt ganske stor disfavør Ariya (468 vs 540?).
Med 4wd Ariya som jeg kjøpte kan du ikke fjerne gulvet på den måten, og bagasjeplassen ble for snau. Men begge bilene er gode og komfortable :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

El-inor

Takk for korreksjonen Øyvind.h! Enig i at tillatt nyttelast har null praktisk interesse. Bra at du, som også har erfaring med begge modellene, ikke har innvendinger mot de andre fordelene med Ariya som jeg fremhever.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Ikke nødvendigvis enig i alle punktene, men det er ikke så nøye for min del. Det viktigste er at en selv er forøyd, ikke hva alle andre synes :) Alle har sine preferanser.
Akkurat nå vurderer jeg om jeg skal ta ut en ny ID4 om en måneds tid nesten fullspekket med utstyr. Men den ender på 590 så jeg er litt usikker. Kan avbestille  kostnadsfritt heldigvis, men det frister å bytte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Nå er det sånn at ID.5 GTX også klarer 9 bokser vs Ariya 2wd sine 8. Hva skal vi gjette på 4wd?
Åpenbart mye luft rundt dem i ID.4 også.

https://youtu.be/oFGocWNlLLk
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

T.V.E

Hei.
Eg kjøpte ny Ariya E-4orce toppmodellen 87kwt. 4WD  01.09.23
Hatt mykje tull med EV systemfeil.
No i haust når bilen var ca eit år viser 100% lading kun ca 366 km ved ca 5-6 grader ute.
Er dette normalt? Det er tap av ca 170 km rekkevidde. 5-6 grader er no ikkje så kaldt?
Kva erfaringar har de andre?

RJK

Sitat fra: T.V.E på tirsdag 17. desember 2024, klokken 09:53Hei.
Eg kjøpte ny Ariya E-4orce toppmodellen 87kwt. 4WD  01.09.23
Hatt mykje tull med EV systemfeil.
No i haust når bilen var ca eit år viser 100% lading kun ca 366 km ved ca 5-6 grader ute.
Er dette normalt? Det er tap av ca 170 km rekkevidde. 5-6 grader er no ikkje så kaldt?
Kva erfaringar har de andre?
Som alltid når man snakker om "guess-ometerets" antatte rekkevidde-anslag, så kommer det helt an på hvilken kjøring du har hatt, og spesielt i det siste.

Mye småkjøring med stadig oppvarming av kupé, batteri og annet, for så å la bilen stå seg kald før neste korte kjøretur, vil gjøre at anslaget går ned, drastisk.

Det beste er å lade opp 100 %, og så ta seg en langtur der man i stor grad holder seg på veier med 90 km/t eller lavere, og ser hvor langt man kommer. Altså kun en oppvarming, og resten av kjøreturen er det kun vedlikeholdskjøring på AC-anlegget.

Da vil du se at forbruket synker, og bilen skjønner at den nok rekker lengre enn først antatt. Og når du så lader den opp igjen etter den turen, vil du fort se et godt bedre resultat. Riktignok fremdeles endel lavere enn forbruket du hadde i sommer, da det var varmt i været, og nesten all energi gikk til fremdrift!

På en slik bil med så stort batteri, så vil man miste mye mindre rekkevidde etter WLTP-tallene, ved langkjøring enn ved mye småkjøring. Da bør man stortsett klare minst 2/3-deler av sommerrekkevidden, eller nærmere 3/4-deler eller endog 4/5-deler når vær og temperatur tilsier tørre veier og plussgrader, selv om det er i det lavere skiktet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: T.V.E på tirsdag 17. desember 2024, klokken 09:53Hei.
Eg kjøpte ny Ariya E-4orce toppmodellen 87kwt. 4WD  01.09.23
Hatt mykje tull med EV systemfeil.
No i haust når bilen var ca eit år viser 100% lading kun ca 366 km ved ca 5-6 grader ute.
Er dette normalt? Det er tap av ca 170 km rekkevidde. 5-6 grader er no ikkje så kaldt?
Kva erfaringar har de andre?
Dette virker litt merkelig. Du sier du har hatt mye tull med EV systemfeil. Men du har ikke hatt noe tull med selve hovedbatteriet?
170 på gjettometeret er veldig lite på den bilen. Har du bedt Nissan (bruk de der du kjøpte bilen og det er vel trolig enten på BNH eller Mobile? ) sjekke li-ion-batteriet? Du har jo garanti på bilen og batteriet. Og hvis det er noe feil med enten BMS eller cellene så bør du få Nissan til sjekke opp dette asap.

https://www.nissan.no/eierskap/nissan-instruksjonsboker/instruksjonsboker/iom/ariya/0fe0/e0/2024/ladenivmler-for-li-ion-batteriet-1.shtml

Ja det har vært noen EV systemfeil på de bilene også i utlandet ser jeg på forums

Avstemning om EV-systemfeil/problem
https://www.ariyaforums.com/threads/ev-system-error-issue-poll.1258

Platinum+ EV-systemfeil
https://www.ariyaforums.com/threads/platinum-ev-system-failure.1359/

MNA

Sitat fra: T.V.E på tirsdag 17. desember 2024, klokken 09:53Hei.
Eg kjøpte ny Ariya E-4orce toppmodellen 87kwt. 4WD  01.09.23
Hatt mykje tull med EV systemfeil.
No i haust når bilen var ca eit år viser 100% lading kun ca 366 km ved ca 5-6 grader ute.
Er dette normalt? Det er tap av ca 170 km rekkevidde. 5-6 grader er no ikkje så kaldt?
Kva erfaringar har de andre?

Hei,

Jeg får rundt 400km siste ukene på østlandet, kjører en del på E6, blir fort kun 350km rekkevide hvis jeg kjører 110 km/t. Jeg har ikke hatt noen feil. Fikk 550km i sommer.


RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. desember 2024, klokken 18:37
Sitat fra: T.V.E på tirsdag 17. desember 2024, klokken 09:53Hei.
Eg kjøpte ny Ariya E-4orce toppmodellen 87kwt. 4WD  01.09.23
Hatt mykje tull med EV systemfeil.
No i haust når bilen var ca eit år viser 100% lading kun ca 366 km ved ca 5-6 grader ute.
Er dette normalt? Det er tap av ca 170 km rekkevidde. 5-6 grader er no ikkje så kaldt?
Kva erfaringar har de andre?
Dette virker litt merkelig. Du sier du har hatt mye tull med EV systemfeil. Men du har ikke hatt noe tull med selve hovedbatteriet?

170 på gjettometeret er veldig lite på den bilen.


SNIP
Må lese bedre!  ;)

 Han skrev at han fikk 366 km (uthevet i sitatet), så et tap på 170 km (også uthevet).

Som jeg skrev, er det basert på mye småkjøring, så er ikke dette noe rart i det hele tatt, men mer som forventet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA