Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor ikke nettauksjon?

Startet av Franke, fredag 10. mars 2023, klokken 09:09

« forrige - neste »

Franke

Hei,

Jeg får inntrykk av at "alle" fraråder å handle elbil på nettauksjon. Hva er egentlig problemet? Selges ikke bilene med tilstandsrapport e.l.?

Hvis det er så upopulært å handle der så blir vel prisene dertil lavere. Eller er det nettopp derfor mange biler med skulte feil selges nettopp her?

Vurderer å kjøpe en eldre Tesla S.

geear

Kommer vel helt an på hva du er opptatt av, men en stor andel av bilene som selges på auksjoner er leasingbiler som kanskje har vært i bilpooler hos bedrifter med flere brukere, biler som er tatt i retur av finansselskaper/banker på grunn av mislighold av lån, og biler som har vært i bildelingstjenester, med titalls/hundretalls forskjellige familier og brukere. Ingen som skikkelig tar ansvar for bilene, og de er fulle av riper og småmerker. For en stund siden sjekket jeg seks Jaguar i-Pace som var lagt ut på auksjon, og alle sammen kom fra bildelingstjeneste for privatmarkedet i Oslo, de var relativt dårlig utstyrt og det var en haug med plukk på de.

chargedup

Er to typer auksjoner, de som selges som tvangssalg og de som bare selger bilen sin på auksjon.
Ved at selger selger sin egen bil på auksjon har du samme rettigheter som ved et normalt kjøp av bil. Ved tvangssalg har man ikke like mye rettigheter ved kjøp, da selger ikke kjenner bilen som selges (utover en evt tilstandsrapport). Problemet i begge tilfeller er at man normalt sett ikke verken ser eller prøvekjører bilen, selv om det oppfordres til i annonsen, og da er "vesentlig dårligere stand enn forventet" vanskeligere å definere.

Er ganske mye forhandlere som kjøper på nettauksjon tror jeg. Ofte er det mangler på bilene ved tvangssalg (mangler nøkkel, skrapte felger, små bulker og ufullstendig servicehefte osv) slik at en biloppretter eller bruktbilforhandler kan fikse dette mye billigere enn hvermansen. De bilene jeg har fulgt med på som tvangssalg har kostet rundt finn pris ink min estimerte påkost og da er det absolutt ikke verdt risikoen. Noen biler kan man få billig og andre går til ca markedspris (ink alle gebyrer kjøper må betale i nettauksjonen). Må også huske på at det normalt kan prutes på finn priser, spesielt nå som det er kjøpers marked.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Franke

Så høyere risiko, nesten sikkert mer småskader og ofte ikke billigere.

Takk, da tror jeg auksjons-kupp-idéen min fikk en rask død :-)

turfsurf

Sitat fra: Franke på fredag 10. mars 2023, klokken 21:14
Så høyere risiko, nesten sikkert mer småskader og ofte ikke billigere.

Takk, da tror jeg auksjons-kupp-idéen min fikk en rask død :-)
Jeg kjenner ganske godt til auksjonen.no, som bl.a selger en del innbyttebiler for Tesla. Alle bilene der selges med rapport fra NAF. Ser ikke noen større risiko med å kjøpe bil der enn på finn.no.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Franke på fredag 10. mars 2023, klokken 09:09
Hei,

Jeg får inntrykk av at "alle" fraråder å handle elbil på nettauksjon. Hva er egentlig problemet? Selges ikke bilene med tilstandsrapport e.l.?

Hvis det er så upopulært å handle der så blir vel prisene dertil lavere. Eller er det nettopp derfor mange biler med skulte feil selges nettopp her?

Vurderer å kjøpe en eldre Tesla S.

Nei det er ikke slik at alle fraråder nettauksjon. De som arbeider der er dyktig nok. Poenget er bare at man må vite hva man kjøper før man begynner å by.

Det blir litt lotto.

Selv har jeg handlet flere biler på auksjon så det er ikke salgsformen det er snakk om at mange men er litt for godtroende og tror at alle bilene er så gode som det står i annonsen på auksjonen.

De bil testene som følger med hver bil er for eksempel ganske generisk laget. Så hvis du leser i testen at bilen ikke er prøvekjørt og det er mange rød ekser så er det lov å legge sammen to og to og da skal du få fire.

Det er en grunn til at bilene legges ut mye billigere der enn igjen enn andre steder på Finn nettet som hos privat eller i butikk. Man tar en risk og man kan tape... litt som å spille Lotto...

DanielIversen

Hei,

Når det gjelder å handle elbil på nettauksjon, er det noen viktige ting du bør være oppmerksom på. Selv om det kan være mulig å finne gode tilbud på nettauksjoner, er det også visse risikoer og utfordringer som kan være assosiert med kjøp av brukte biler på denne måten.

En av hovedutfordringene er begrenset tilgang til informasjon om bilens tilstand. Selv om det kan være tilstandsrapporter tilgjengelig for enkelte biler på nettauksjoner, er det ikke alltid at de gir en fullstendig oversikt over bilens tilstand eller potensielle feil. Det kan være skjulte problemer eller mangler som ikke blir avdekket i tilstandsrapporten, og dette kan føre til uforutsette kostnader og reparasjoner i etterkant.

ProsjektX

Selv om en bil er kjøpt på auksjon så har man som regel samme rett til å fremme reklamasjoner mot selger som ellers, hvis det er skjulte feil / mangler. Når det er sagt er det påfallende hvor dyrt biler går på auksjon, ihvertfall auksjonen.no og stadssalg. Jeg vil påstå at i de aller fleste tilfellene vil du kunne gjøre et bedre kjøp på f.eks finn. har fulgt med på en del og noen ganger så er det at en virkelig lurer på hva folk tenker som handler. Kjøper man på auksjon tar man en viss risiko og den må man få betalt for i form av lavere pris ihvertfall.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

largo

Bilauksjon var jo det artigste som fantes i verden. Husker jeg ofte brukte å besøke BCA Autoauksjon (Oslo Bilauksjon) når jeg kjedet meg, eller for den saks skyld Økern (BCA var større). Herregud det var artig, og med en slagferdig auksjonarius var alt mulig. Husker de en gang trillet inn en sliten Opel Kadett, og publikum satt jo slik at de så venstre side av bilen mens auksjonarius satt på høyre side av bilen. Bilen var oppspist av rust rundt hjulbuene på venstre side, slik de ofte ble takket være saltsprut fra motgående trafikk. Auksjonarius var oppgitt over den lave interessen for dette stykket høytysk ingeniørkunst, og stønnet: "Er det noe med denne bilen som jeg ikke ser?"

Jeg kjøpte en del biler på bilauksjon, og man ble vel såpass drevet at man skjønte når det var en god pris og et godt kjøp. En av bilene var kjøpt for en venn, og det var selvfølgelig et tabbekjøp. Der hadde jeg funnet bilen jeg mente var den rette, men de ville heller ha denne som var billigere. Prisen var god, men bilen var dårlig. De andre bilene rangerte fra problemfrie og lønnsomme kjøp til de rene kupp.

Jeg gjorde gode penger på dette - men dette var jo i en tid hvor en feil på en bil stort sett var av mekanisk art, og hvis man kjøpte en japansk bil kunne man anta at det elektriske var i orden. Ergo ingen store kostnader. Man risikerte å få vinterhjul med kast, man måtte ta en real rundvask av bilen og det kunne bli behov for en lakkstift, men jeg holdt meg med bil i 8-10 år praktisk talt uten å oppleve verditap, i tillegg til flere salg. Og jeg skulle gjerne betalt for den herlige spenningen når man var i en budrunde.

Nettauksjon er litt andre boller. For det første er det potensielle markedet større. Mulighetene for å stikke av med et kupp er lavere når hele landet kan følge med enn når du rapper en bil foran nesen på noen dorske og røyksyke oppkjøpere. Så er det jo forskjellige årsaker til at en bil havner på nettauksjon. Dette innebærer at du må gjøre ekstra god hjemmelekse. Mine punkter inneholder blant annet dette:

* EU-kontroller: Har bilen gått gjennom greit? Er de gått over tid? Måtte den tilbake? Dette forteller litt om hvorvidt bilen har blitt tatt vare på.
* Antall eiere: Sjekk med vegvesen.no for å se eierhistorikken. Normalt ønsker man seg færrest mulig eiere.
* Km-stand: Dette jukses det vel mindre med i dag, men man sjekker naturligvis at dette ser normalt ut.
* NAF-test hvis tatt: Her ser du jo til en viss grad om det er feil med bilen som du kan leve med (kantkjørte felger, merker etter handlevogn) eller om det er potensielt kostbare forhold.
* Mitt kontroversielle tilleggspunkt er å aldri vurdere en VAG (VW, Audi, Skoda) dersom prisforlangende overstiger vrakpanten. Og selv da må det være en en-eiers bil med lav km-stand og plettfri vandel.

Hvis man er så knallhard at man sier walk away hvis man ser et eneste rødt pigment på et flagg etter noen av disse sjekkene, så går man glipp av noen gode biler, men man unngår også stort sett samtlige bomkjøp.

Prisen er imidlertid det aller viktigste. Hvis bilen passerer disse testene, så er det jo å sette seg en idé om hva det er greit å betale. Går budrundene tregt, må du spørre deg om det er noe du ikke har sett. Er det mange budgivere som kommer med små økninger vet du i det minste at det er mange som kan tenke seg bilen.

Vel vel. Alt var ikke bedre før, men de late søndagene som ble tilbragt med auksjonarius' resignerte humor på øret får vi dessverre ikke igjen, og det er synd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA