Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt - eller ei!

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

bcx238h

Nå var det endelig tid til å få bilen ut på veien igjen!
Måtte skru fast de to mutterne til 12V batteriholderen.

Her de gamle bolter til hovedbatteriet og to av de nye.

Ettertrekke alle bolter og fikse gjengen til noen få av dem.

Som for eksempel her ved siden av den bolten, som jeg måtte kutte med MultiDremel.

Tidens tann...eller bare oksydering  ::)  ;)

Alle skruer og deler av understellet ble penslet over med bitumen.

Så kom lokket foran kabelinnføringen på plass igjen. Én bolt knekte dessverre under demonteringen.

Også her en runde med bitumen.

Tid til å senke bilen... fra trinn 2 til trinn 1

Så den ene sida...

...og den andre.

På med panseret.

Og...ut av hallen!!!  8)  ;D  :D  ;)  :)

Ble noen kilometer med testkjøring!

Det er naturligvis denne følelsen hele tida ... i begynnelsen i hvert fall .. at man spør seg "Når stopper han...når stopper han...vær så snill...bare kjør, kjør, kjør!" Og det gjorde han.

En kollega døpte bilen min "Tyttebær". Så nå heter bilen "Paulchen Tyttebær"! Perfekt kombinasjon av to språk.  ;)  :laugh:

bcx238h

Home sweet home!
Hjem kjære hjem!

:)

Ryddet bilen innvendig i dag.
Nå kan jeg fortsette med de andre prosjekter igjen...

Warlock

It ..... is ..... ALIVE!!

Gratulerer, ser ut som du har gjort en jobb som vil holde bilen fungerende lenge...
*bank i bordet*

Marsto

Gratulerer med suverent utført kjempejobb. Herlig å se så mye fint utstyr tilgjengelig for jobben. Denne blir nok gående lenge å Hammerfest etter dette. 👍
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Hiver meg på gratulasjonene. Det hjelper på arbeidslysten for oss alle her at det fortsatt er et lite miljø som kan dele tips og erfaringer.  :+1:

Og så er jo Think'en spesiell, på flere områder. Tror de fleste av oss har gitt den lille moroklumpen et navn. Hva kommer Paulchen fra? :-)
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: worry på mandag 16. oktober 2023, klokken 06:57Og så er jo Think'en spesiell, på flere områder. Tror de fleste av oss har gitt den lille moroklumpen et navn. Hva kommer Paulchen fra? :-)

Familien til kona mi hadde en gammel venn som kjørte rundt med en liten rød Fiat i sin tid. Han het Paul. Jeg ble også kjent med ham en liten stund før han døde. Han var en artig type og det så morsomt ut å se han i den lille blikkboksen. Så derfor valgte jeg hans navn med den ekstra stavelsen som på tysk står for en liten, søt versjon av det opprinnelige navnet - Paul+chen.  :D

bcx238h

Jeg synes at Think/Enerdel/Ford har gjort "alt" riktig når det gjelder lithium batteriet.

Når jeg tenker på at batteriene skal være enklere å skifte i både elektroniske duppedingser og elbiler f.o.m. 2025, så finnes det vel ikke en bedre batteripakke en den som sitter i Think utgaven med lithium batteriet.

Batteripakken til de fleste andre elbiler er limt, sveist, støpt osv. Det er jo håpløst! Har sett nok videoer på Youtube som viser demontering av slike pakker. Et mareritt! Våre biler må jo kunne rulle i "all evighet", siden man kan lese ut verdien til hver celle og man kan skifte defekte når som helst.  :) 

worry

Da er Paulchen et bra navn ja! Men Tyttebær er det nok flere som vil forstå. :)

Ser at du løftet batteriboksene med plastlokkene på plass. Da er jo min bekymring for kortslutning ikke noe å bry seg om. Selv har jeg løftet uten lokkene. Det var veldig kjekt å kunne løfte med en hånd, for det er flere steder at ledninger ligger i veien og kan huke seg fast eller klemmes.

Når det gjelder Enerdel og batterikonseptet, så er jeg veldig enig med deg. Ulempen med den løsningen sier seg litt selv; den er veldig dyr og arbeidskrevende. Ørten skruer og muttere.
Jeg har ikke fått med meg den regelen du viser til. Det vil være positivt for oss som liker å fikle selv.  :+1:
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: worry på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 12:41Jeg har ikke fått med meg den regelen du viser til. Det vil være positivt for oss som liker å fikle selv.  :+1:

Det et nytt EU-direktiv som man kan lese om her på engelsk.

Her også en annen side som viser i en tabell, hvilke forpliktelser produsenter vil ha etter 2025, 2026... (siden kan oversettes med hjelp av Google translate eller noe lignende)

Produsenter av elektroniske duppedingser kan vel unngå utskiftbarhet av oppladbare batterier, hvis den elektroniske enheten er klassifisert som vann- og støvtett (IP68...). Det er jeg spent på!

Traksjonsbatterier som i elbiler vil få eget sertifikat med QR-kode på selve batterikassa en plass for å få all nødvendig informasjon om batteriets oppbygging/kjemi og lignende. Mot slutten av tiåret skal det vel også være forbudt å bruke visse sjeldne materialer i batteriet. Batteriet skal være enklere å resirkulere - helst 100% naturligvis.

Det blir spennende å se!

bcx238h

Sitat fra: worry på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 12:41Ser at du løftet batteriboksene med plastlokkene på plass. Da er jo min bekymring for kortslutning ikke noe å bry seg om. Selv har jeg løftet uten lokkene. Det var veldig kjekt å kunne løfte med en hånd, for det er flere steder at ledninger ligger i veien og kan huke seg fast eller klemmes.

De aluminiumsvinkler var sannelig en velsignelse!  :)

På innsida har jeg brukt en sveisetrådsløyfe gjennom de ytterste hullene i vinkelen. Den var tryggere i mine øyne enn å bare ha sveisetråden gjennom de "nøkkelhullene" i modulkassa.

På yttersida brukte jeg bare fingrene mine under vinkelen for å løfte. Det fungerte kjempebra.
Jeg kom aldri i nærheten av spenningsførende punkter. Men hadde uansett hansker og øyevern på.  8)  ;)

bcx238h

Sitat fra: worry på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 12:41Når det gjelder Enerdel og batterikonseptet, så er jeg veldig enig med deg. Ulempen med den løsningen sier seg litt selv; den er veldig dyr og arbeidskrevende. Ørten skruer og muttere.

Når man ser på de lithium-celler som brukes av forskjellige batteri-/bilprodusenter, så synes jeg at det er merkelig at de går fortsatt for runde celler slike som 18650, 2170, 4680, 4695 osv.
Plassering av runde celler betyr alltid plasstap mellom dem.

Det er jo grunnen hvorfor man har gått bort fra runde kobberledere i viklingene i statoren til en elektromotor. Selv Tesla har jo gått over til såkalte "hairpin" motorer, der statoren er fylt med hårnållignende kobberbøyler som ligger tett innpå hverandre. Dermed har du ingen luft mellom dem og kobberets fyllingsgrad ble økt med opptil 30%. Mer kobber, mer strøm, sterkere magnetfelt!

Selv cellene i ZEBRA-batteriet er firkantet. Og Lithium celler i EnerDel batteriet er store, flate og firkantet.
Dermed taper man ikke plass pga. innelukket luft.

I vanlige blybatterier består cellene også av blyplater, tynne eller tykke avhengig av formålet. Men overflaten er jo det viktigste for å gi elektronene plass til å gå i aksjon.

I de nyere, runde Lithium-celler har produsentene klart å ha anoden og katoden viklet opp og å ha hele overflaten til katoden og anoden tilgjengelig ved å føre ut faner i toppen og bunnen som så legges sammen. Ganske stilig løsning, men fortsatt rund...ikke firkantet. Vet ikke hvorfor?!

Det brukes jo ikke en gang mellomrommet som kanal til kjøling/oppvarming.

Ja vel...ja vel...hvem vet... ;)
Jeg er fornøyd med Enerdel sin løsning!  :D

Warlock

Ja, tor nok teknologien også går fremover her, ikke bare på plassbesparelse pga mer tilgjengelig formfaktore i forhold til hva man får plass til, men også energitettheten på cellene har kommet seg mye siste 20år. Forhåpentligvis blir det lett å få tak i enkeltpakker om man **bank bank** må bytte ut enkelte av de fremtiden...

bcx238h

Hei folkens!

Tenkte å høre litt om noen her i gruppa har lyst å kjøpe Think-en min?
Legen krever et mer aktivt liv av meg... spasering, sykling, svømming... så dvs. at "Paulchen Tyttebær" vil nok ikke brukes særlig mer lenger.  :-\

Den fungerer veldig bra etter alt det arbeidet som jeg har utført og beskrevet her i forumet.

Den er ikke strøken:

• Original varmekolbe er ut av drift - oppdaget etter kjøpet
  • Sentrallås har nok kabelbrudd i sjåførdøra - oppdaget etter kjøpet
  • Høyttalerutgang har nok kabelbrudd i passasjerdøra - oppdaget etter kjøpet
  • Den røde ABS-plasten har falmet
  • Taket/Himlingen henger litt - oppdaget etter kjøpet - men er helt i orden ellers
  • Bryteren til spjeldet kan ikke vris helt til frontrutesymbolet - aldri undersøkt nærmere - oppdaget etter kjøpet
  • Oppvarmet frontrute fungerer ikke rett i midten av frontruta - oppdaget etter kjøpet - men ellers fungerer resten

På den andre sida fungerer den kjempebra teknisk sett!

• Ladekabel med både 10/16A instilling med original "THINK"-plugg
  • Den har splitter nye sommerdekk
  • Piggdekkene hadde jeg nok bare brukt resten av denne sesongen
  • Hjullager høyre bak er skiftet
  • Bremsevaier høyre bak er skiftet
  • Bærebroa høyre framme er skiftet
  • Batteriet er i veldig god stand - inkl. RLEC, MLEC osv.
  • Bremsevæske er byttet
  • Kupéfilter er byttet
  • Det kan følge med "Nicometer" - Større skjerm med Duinomite
  • Jeg har original PCAN-adapter fra Tyskland som kan kjøpes i tilfellet bilen selges
  • Jeg har en reserve batterimodul som kan selges også om ønskelig

Kanskje er det noen der ute som har interesse... jeg er ikke nødt til å selge den akkurat nå.
Men jeg må nok bevege meg litt mer... ;D

worry

Neeeii! Det kan du ikke gjøre. Vi trenger din kunnskap og ditt engasjement her.  :D
Think lithium

Warlock

Lenge leve Paulchen Tyttebær!

Hva med å installere fjernstyring, så kan bilen kjøre først og du løpe etter? Det er vel win win win vel?

:+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA