Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt :-)

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

Marsto

Sitat fra: bcx238h på lørdag 25. mars 2023, klokken 12:03Hei og hå!

Fikk endelig tid etter jobben i går for å leke litt med bilen min.

For det første kan jeg si at den går heeelt fint - høyst sannsynlig fordi jeg har hatt 12V batteriet på lading dag og natt.  :D

Veldig interessant. Jeg har også hatt lader tilkoblet i 2 uker konstant når bilen er parkert. Den har startet hver eneste dag uten noen feil etter det. I dag lørdag parkerer den til mandag uten lader for å se hva som skjer.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: Warlock på lørdag 25. mars 2023, klokken 13:10... men har lagt merke til at det har kommet en del 1U stereo-enheter som har en skjerm som kommer ut istedet for å ha et CD-drev nå, så det kunne fort vært en løsning for min del :)


Kanskje skulle jeg vurdere også sånn en radio.
Jeg kastet ut BILTEMA-DAB-radioen som en eller annen evneløs person installerte. Spesielt DAB-antenna var feilmontert. Den kobber-fanen som skal ha kontakt med karosseriet hadde null kontakt med en hvilken som helst metalldel. Antenna var klistret rett på vinduet. Talentløst!

bcx238h

Sitat fra: Marsto på lørdag 25. mars 2023, klokken 16:12Veldig interessant. Jeg har også hatt lader tilkoblet i 2 uker konstant når bilen er parkert. Den har startet hver eneste dag uten noen feil etter det. I dag lørdag parkerer den til mandag uten lader for å se hva som skjer.


Jeg har faktisk akkurat nå samme eksperimentet på gang.  ;D
Bilen står ikke på tomten men lenger oppe i gata, siden veien er jo revet opp og det brøytes så dårlig.
Må ellers rygge opp hele gata (13-14% stigning). Tror nok det er snart tid for nye piggdekk.

Warlock

Sitat fra: bcx238h på lørdag 25. mars 2023, klokken 16:12
Sitat fra: Warlock på lørdag 25. mars 2023, klokken 13:10... men har lagt merke til at det har kommet en del 1U stereo-enheter som har en skjerm som kommer ut istedet for å ha et CD-drev nå, så det kunne fort vært en løsning for min del :)


Kanskje skulle jeg vurdere også sånn en radio.
Jeg kastet ut BILTEMA-DAB-radioen som en eller annen evneløs person installerte. Spesielt DAB-antenna var feilmontert. Den kobber-fanen som skal ha kontakt med karosseriet hadde null kontakt med en hvilken som helst metalldel. Antenna var klistret rett på vinduet. Talentløst!

Ja, på Thinken satte jeg bare på en overgang/filter fra gammel antenne til dab, og det funker sånn passe (har noen sjeldne utfall mellom høye bygg i sentrum) på fosilbilen byttet jeg antennefoten til ny dab-antenne del og det funker veldig bra, ikke opplevd utfall. så slapp jeg stygg klistrelapp i et vindu.

bcx238h

God morgen!

Dette synet møtte meg da jeg skulle på jobb i morges:  :o



Etter noen minutter kosting, var jeg på veien. Ingen problem!

Skal se om jeg får litt tid igjen etter undervisningen for å "leke" med CAN-meldinger.  :D

bcx238h

Veien til jobben gikk uten problemer, som sagt.

På veien tilbake derimot stoppet Think-en to ganger.

Jeg hadde bare tilkoblet "Nicometer"-et, men det viste ingen feil - det ligger jo faktisk 23 forskjellige feilmeldinger inne, men ingen av de poppet opp på skjermen.

Her er bildet (av CHAS) da feilen oppstod enda to ganger etter at jeg prøvekjørte i nabolaget:



Hver gang startet bilen uten problemer igjen.

Her er bildet da jeg hadde slått av bilen etter feilen:



Og her er bildet etter at jeg startet bilen igjen:



Eneste forskjellen jeg så med det sammen var "BMI FLAG 1 - low Byte".
Her er utennom Bit 4 (bmi_sys_reg_brake_ena) og Bit 5 (bmi_sys_discharge_ena) Bit 0 (bmi_init_success) aktiviert.

Det virker nesten som om BMS-en bare "restartet". Hvorfor? 12V spenning som "ramler"? Den ligger faktisk "bare" på 11,76V etter avbruddet. Men jeg hadde ladet batteriet fram til fredags formiddag og så stod den fram til dagen i dag. Turen til jobben gikk greit. Som sagt, tilbake to ganger stopp. Og så to ganger stopp mens jeg stod mellom to testrunder i nabolaget.
Tar batteriet ikke lenger imot lading, kanskje?
Burde nok bytte 12V batteriet for å utelukke denne feilkilden.

Ellers har jeg fått PCAN-kabelen i dag. Må bare hente den på Posten.

---

Forresten, hvordan "logger" man i CHAS? Enten har jeg ikke lest nøye brukerveiledningen, eller jeg finner ikke noe om denne "Trace" funksjonen.

bcx238h

Her er forresten en kort video av en litt forandret "Nicometer":


Jobber fortsatt litt med animasjonen i begynnelsen. Dessverre er BASIC ikke det kjappeste programmeringsspråket. Derfor må man har litt tålmodighet ved noen mer omfattende animasjoner.
Men jeg har allerede noen løsninger for å gasse på litt.  :D

Dessuten har jeg laget to egne "Font" eller "skrifttyper" som har spesialtegn som de innebygde Font 1 og 2 ikke har. Fram til nå inneholder de tegnet "°" som jeg setter foran "C" i forbindelse med temperaturvisninger. Og så en pil opp og en ned som skal "antyde" maks og min verdier. Og som gjennomsnittsverdi har jeg laget en "ø" som henger litt mer "i lufta". Kommer sikkert flere etterhvert. Kanskje "Emojis eller Smileys".  ;D

Har begynt med flytskjemaet til "Nicometer"-et. Har kommet til side 4. Spennende!
Har også ryddet i koden og fjernet ikke brukte "under-rutiner" og andre "lik".
Vil også unngå å ha samme informasjonen flere ganger på skjermen.

Det er jo forskjellige bilder du kan få opp:
- Standby skjermbildet
- Drive skjermbildet
- Lade skjermbildet
- Diagnose skjermbildet

Og de tre første sider har forskjellige "moduler" å vise:
- Batteri info
- Drive info
- Warnings/Errors
- Charge Info
- Mains Info

Diagnose skjermbildet må jeg overarbeidet "kraftig" for å ha klartekst til hver verdi som ramses opp.

Det med klartekst gjelder også en del andre verdivisninger.

Dessuten holder jeg på å "fiske" andre ting fra den der "ThinkCity_modified6" databank-filen.
Mange andre interessante "verdier" og "statuser" å hente.

Marsto

Hohoy. Nå er vi på professor Warlocks felt men det eneste jeg kan si er at logging kan gjøres med Savvycan og pcan adapteret. Jeg har ikke hørt at Chas har logge funksjon. Når bilen stoppet hvilke varsel lamper kom opp da?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: Marsto på mandag 27. mars 2023, klokken 21:25Når bilen stoppet hvilke varsel lamper kom opp da?

Det er bare PowerLimit lampa som blinker og ellers er det sånn om noen har slått av tenninga.  :-\

Marsto

Akkurat. Det samme skjedde hos meg bortsett fra at power limit begynner å blinke før oppstart. Aldri under kjøring. Det er lett å høre at kontaktorene ikke slår inn som de skal, så kommer power limit blinkende. Hos deg virker det som feilen plutselig dukker opp under kjøring og forsvinner ved ny start. Mitt inntrykk er ihvertfall om det kun dukker opp power limit, går mistanken til 12V anlegget.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Hvis du har tenkt å prøve Savvycan programmet og pcan adapteret har du et eksempel her på hva som ble logget feil hos meg. Legger ved ei PDF fil med uthevet gult de feilkodene som ble oversatt til leselig tekst.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

bcx238h

Sitat fra: Marsto på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:23Hvis du har tenkt å prøve Savvycan programmet og pcan adapteret har du et eksempel her på hva som ble logget feil hos meg. Legger ved ei PDF fil med uthevet gult de feilkodene som ble oversatt til leselig tekst.

Tusen takk!

Skal prøve! Den 32-Bit versjonen av SavvyCAN fungerer i hvert fall!  :)

I dag var det litt verre.
Satt meg i bilen. Startet den. Etter noen sekunder stopper den.
(Hadde ikke tid og lyst til å koble opp PC-en)  :(

Startet bilen igjen. Fikk kjørt til jobben uten problemer.



Akkurat da jeg kom til parkeringsplassen - PowerLimit - ruller ut.
Det så ut som at rett før viste "Nicometer" at laveste cellespenning var utenfor grensen til gjennomsnittet (0,07V)



Og så tuller Think-en fælt.
Ladetilstanden går bananas.
Fra litt over 60% og ned til omtrent 0%.







Gleder meg til å (forhåpentligvis) komme meg hjem.  ::)  :(

Har naturligvis IKKE hentet PCAN kabelen på Posten, pga. risikoen for å stoppe plutselig opp "midt i byen".  :o

Marsto

Gjorde en kjapp sammenligning på Chas med min bil som ikke har noen feilmeldinger akkurat nå. Markerte forskjeller som ser vesentlige ut på ditt bilde av Chas etter at du fikk start på den. Tenker alle felt som har Tp i seg betyr temp. Kanskje ikke så viktige å fokusere på. Jeg tenker når du får mulighet, koble til pcan adapter å kjør Commtool 3.08. Slett alle feilmeldinger og lad bilen til 100%. Ta en ny Chas med bilen startet så kan vi sammenligne bildene med så like biler som mulig. Mitt bilde viser bilen full ladet og startet.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Heisann

Ser du er godt i gang med mye spennende her, inklusive feilsøkingen. Ser ikke noe som uthever seg markant i CHAS, og som du skriver er plutselig status for BMI bare "bmi_init_success". Så ja, helt enig at det virker som om Batteriet har resatt seg, men da burde det også lukke kontaktorene igjen for det får jo "Key_On" signalet vil jeg tro.

Jeg tror ikke en så "liten" spenningsdifferanse som 0.07V under kjøring bør utløse nedstengning av bilen, men kan jo være noe droppet mye lavere et kort øyeblikk og sensorene ikke helt fikk med seg hva som skjedde. Uansett tror jeg det er en god plan du har med å i det minste gå over koplingene fra batteriet (spesielt har folk hatt problemer med jordingen fra 12V batteriet til gods tidligere)


De CAN-meldingene du nok her er mest interessert i, uavhengig hvordan du henter de ut er:

0x610 for generelle feil på batteriet (Contactor Codes og Highest Error Reason)
0x721 for "Aktive feil"
0x722 for "Latched feil"
0x723 for "Historiske feil"


Ellers kan vel 0x302 og 0x310 ha noe info om feil fra PCU.


Ellers er det jo den 41 feilkoden i CHAS, men ser da ut til at bilen kan kjøre med den feilen en stund uten å bry seg?
Jeg har heller ikke testet "traceing" i CHAS, og ser for meg det kan bli mye data å bla gjennom om man logger hele tiden og feilen oppstår en gang i uka.
Feil som kommer og går er uansett ikke lett...

Marsto

Jeg må komme med en korrigering. Ved å koble på Think Techsenter idag så gikk jeg gjennom menyen og fant faktisk feilkoder som er tilstede i PCU. De omhandler motoren og ser ganske alvorlige ut. Disse var ikke slettbare med bilen startet men kunne slettes med kun tenning på. Bilen var fullt kjørbar med feilkodene tilstede.
Nå skal bilen være feilfri så får vi se om det holder seg slik.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA