Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt - eller ei!

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Worry :+1:  hadde jeg bestemt så skulle du fått statlig 100% finansiert støtte for ditt arbeid. Du bringer den norske el bil historien/kulturen videre. 

Synd det er så vanskelig å holde på med dette.

bcx238h

Jeg er nok heldig med jobben min.  ;)

Her er det mye tid jeg kan bruke til å oppfriske egen kunnskap, utvide egen kunnskap og bruke Think-teknikken i undervisningen får å gi videre kunnskap. Så sånn sett får jeg betalt litt av staten.  :laugh:

Forresten...jeg tok ut de andre modulkasser ut av underdelen i går.

Her står dem nu:



Og her kommer bilder av underdelen. Delvis større angrep i hjørnene enn jeg forventet.  :(
Det vannet man ser er ikke noe jeg har sølt. Det var der, selv om batteriet har stått så lenge på et varmt verksted med åpen lokk!







De andre to bilder er fra den bakre kante.  :o  Ser jo verre ut enn framme!





Så her blir det litt vasking og pussing og maling/lakkering.

For gøy noen bilder av komponenter som sitter i midten mellom modulene.

Her et bilde av hovedsikringene - 175A suuuuperraske smeltesikringer.
Har noen, noen gang klart å sprenge dem?  ???

Ved siden av (til venstre) ser man også en av de to strømtrafoer som "oversetter" det magnetiske feltet rundt hovedlederen - som endrer seg avhengig av strømstyrken - til et mindre analog signal. I industrien hadde det nok vært et 0-20mA eller 4-20mA signal. Ikke peiling, hva som brukes her. Har ikke undersøkt det nærmere.



Og så hjelpekontaktorer, eller "secondary contactors" ifølge ENERDEL.
De som kobler sammen de to halvdeler av batteriet.



Naturligvis også et bilde av hovedkontaktorene.



Når det gjelder å løfte ut modulkassene, så kan jeg si fra at den verste kassa var til modulene 6 og 5.



Der "PLUSS" tegnet er skrevet på av meg er jo sånn en svart vinklet feste som dere kan se på de kassene som står lenger framme. Når det gjelder kassa til 6 og 5 så sitter den nesten under den andre strømtrafoen. Når man vil løfte kassa så henger den festen fort fast i den plast forkledningen rundt strømtrafoen. Irriterende når du bare har noen få millimeter å bevege deg på. Kassene kan jo hverken flyttes fram eller tilbake pga. de små støttevegger i bunnen. Så man må først løfte kassen opp 2cm eller noe sånt, før man kanskje får muligheten til å flytte kassen vekk fra strømtrafoen.

Derfor anbefaler jeg å ta den kassa ut til slutt. Var redd å skade strømtrafoen.  ::)

---

Når det gjelder RLEC-problematikken fikk jeg loddet ut transistorer i går kveld.
Men én av de to som så verst ut - brune merker på kretskortet - har skadet overflaten.
Jeg finner ingen mulighet å feste loddetinn på en restbit kobberbane.  :'(
Det er riktignok målepunkter ved siden av alle komponenter (små kobberhull), men selv det målepunktet er borte vekk.  ::)   >:(  Æsj! Og jeg finner ikke punktet/komponenten transistorens "Basis" får strømmen fra.

... ... ...  >:(

Det gikk så bra å fjerne de gamle ødelagte transistorene. Alle komponentene rundt omkring har overlevd loddingen.  ;D  Målte "tusen ganger" mellom hver kontakt med loddespissen.

Dessverre har ingen meldt seg så langt på min forespørsel om et nytt RLEC-kort.  :'(

Jeg kan jo likevel lodde videre og sette inn kortet for å se om jeg "bare" har en feil igjen.  ;)
Men men...særlig oppmuntrende er det heller ikke.

---

Når det gjelder håndtering av et "nytt" kort, beskrives det i det vedlagte dokumentet på side 49 og 50.
Dessverre er dette dokumentet en dårlig kopi/skann av et originalt dokument. HVIS noen av dere har en bedre versjon - vær så snill - last den opp!  ;)

Spesielt side 15 og 16 skulle jeg gjerne hatt myyyye mer detaljert, dvs. høyre oppløsning.
På side 15 vises den styrekabelen som går til batterikassa. Det er den firkanten med runde hjørner litt til venstre og opp fra ENERDEL logoen.

Heldigvis finnes et bedre bilde på side 28.
Det er nemlig nettopp HER man må koble seg til for å sende det rette telegrammet til RLEC kortet.
På side 31 finner man en fin liten boks som ENERDEL må ha laget til dette formålet.
Den har alle de 14 kontaktpunktene som også den styrekabel har.
Og prikkene ved siden av 1, 3, 5, 8, 9 og 11 viser, hva man må koble til for å få kontakt.

Som man ser så trenger man bare 12V+ til 11 (12V+ fra batteriet), 9 (12V signal at høyspenningspluggen(e) er på plass) og 3 (12V signal tenning på). Minus fra batteriet kobles ganske enkelt til kontaktpunkt 1.
CAN low -5- og CAN high -8- har man jo på PCAN adapteren.
FERDIG!

På side 50, som sagt, beskrives det at man skal ta det "nakne" kortet uten å koble til noen som helst flatkabel - hverken den gråe som går til MLEC (master kortet) eller den oransje som går til battericellene.

Og så skal man koble til CAN-bus via den fireleder-kontakten som brukes mellom kortene på hvert lokk.
På det neste bildet ser man den på venstre sida - gul, grønn, rød, svart.



Det må være CAN high, CAN low og to ganger signal ground.

Meeeen...det som jeg ikke kan se/forstå, hvorfor jeg i det hele tatt trenger det som ble beskrevet på side 28 og 30? Når RLEC-kortet skal ikke kobles til noe som helst, så må jeg likevel få 12V + og - til det.
Vanligivs ville det komme via den gråe flatkabel fra masterkortet, men den skal jeg jo ikke koble til.  ::)
Altså må jeg bare vite, hvilke to punkter i den gråe flatkabelen som er 12V + og minus. Men det kan jeg ikke se i det hele tatt på side 15, takket den dårlige oppløsningen. Ja ja...da er det nok bare å måle seg fram.

Håper bare inderlig at noen melder seg og er villig til å selge et RLEC til meg.  :-\

Warlock

Synd med den grilla banen, ellers hadde det nok vert lettere å komme i mål...

Jeg gjorde en god del oppmålinger på MLEC-kortet til Marsto, og noterte ned en god del om baner og chipper på det, men husker ikke om jeg målte sekundærkontaktens spenningsverdier. Likevel bør det ikke være for vanskelig å finne jordings-planet i alle fall.
(Og ja, jeg slet med samme dokument som deg)

Kontakten på side 15/28 har jeg målinger av (har tenkt å legge det inn i elbilwiki, men den har jo vert nede siden jeg målte opp alt dette), men må nok skuffe deg, den går bare til MLEC-kortet og det er en sekunder uavhengig bus som går videre på ribbonkablene til RLEC. MLEC har mange forskjellige can-busser og benytter to av de i Thinkene våre. Den videreformidler/oversetter/tolker kommunikasjon mellom bilens CAN-bus og slavemodulene (RLEC) sin interne CAN-bus.

likevel, det er også andre som har gjort større fremskritt på å innhente info om batteriet, har du sett resursene her? https://www.metricmind.com/audi/21-rlec.htm
(jeg har brukt noen timer der for å forstå mer.)
På ett av bildene av "test jig" (resurs 3) ser du hvilke kabler han benytter til 12V og CAN i 4pin-pluggen.

EDIT: På ditt siste bilde av 4pin kontakten der de to i midten CAN H/L, og de ytterste på hver side strøm til kortet. Gul for jord, og sort for +12V i følge jig-bildet, men alle følelser sier det burde vært motsatt, så ta en ekstra sjekk...

worry

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 07. april 2023, klokken 09:15Worry :+1:  hadde jeg bestemt så skulle du fått statlig 100% finansiert støtte for ditt arbeid. Du bringer den norske el bil historien/kulturen videre.

Synd det er så vanskelig å holde på med dette.
Oj, det var voldsomt. :-)
Men tusen takk. Hyggelig å høre. Egentlig gjør jeg dette fordi det er gøy. Og ja, det er ekstra gøy fordi det er en ganske stor del av norsk bilhistorie. Vi har jo ikke så mye å skryte av der.

Ja, det er synd at det skal være så vanskelig. Norske myndigheter på kjøretøysiden må være verdens vanskeligste. Vi pøser ut penger i statsstøtte til importert av utenlandsk kunnskap, men å gjøre noe for å få til norske initiativ er ikke viktig. Prøv å få registrert en ombygd eller nybygd elbil. grrr
Think lithium

Warlock

Jeg fikk ikke helt pinouten din for transistorene til å stemme, SOT23 har vel som regel Base på pin 1, men sikkert bare jeg som misforsto noe.



Uansett, nå er det såpass mye symmetri og gjentakelse for alle sensorene på RLEC-kotene at kanskje det kan utnyttes til å finne ut hvor den ødelagte banen går? Vil tro at en nærliggende transistor har nøyaktig samme oppbygging av sin "modul" og at den ødelagte banen går til en nærliggende buffer-motstand eller noe? Mulig det i alle fall er verdt å reverse-engineere litt der? Om du finner ut hvor en virkende transistors tilsvarende fot går er det vel bare å tjuvkople seg likedan...

BTW, temperatursensorene dine er sikkert 100k NTC thermistorer
(Det er i alle fall det som matcher best ut fra ett målepunkt ;) )

bcx238h

Sitat fra: Warlock på fredag 07. april 2023, klokken 15:02likevel, det er også andre som har gjort større fremskritt på å innhente info om batteriet, har du sett resursene her? https://www.metricmind.com/audi/21-rlec.htm
(jeg har brukt noen timer der for å forstå mer.)
På ett av bildene av "test jig" (resurs 3) ser du hvilke kabler han benytter til 12V og CAN i 4pin-pluggen.

EDIT: På ditt siste bilde av 4pin kontakten der de to i midten CAN H/L, og de ytterste på hver side strøm til kortet. Gul for jord, og sort for +12V i følge jig-bildet, men alle følelser sier det burde vært motsatt, så ta en ekstra sjekk...

Han sin side kjenner jeg faktisk til. Han gjorde det samme som jeg gjorde ... eller omvendt?  ;D
I hvert fall gjorde jeg det samme intuitivt (og som lært) - unntatt all den lodding med LED osv., det gjorde jeg bare med hjelp av målinger.

Men jeg skal nok prøve å rigge opp mitt kort med batterimodulen og prøver å få liv i det med 12V og CAN high and low og PCAN adapteret. På det bildet ser man, som du skrev, at han bruker 12V+ på den nedre pinnen og 0V på den øverste. Og så er CAN-bus i midten. Så det er jo "piece of cake" å få til. Spesielt når man har PCAN-adapteren.  :laugh:



Siden vi har jo såpass mye informasjon om kortene og t.o.m. telegrammene og verdiene som masterkortet "forventer" å få, har jeg begynt å leke med tanken å bruke et Duinomite Mega kort som erstatning. Den har flere analoge innganger som jeg kunne programmere for å lese ut celleverdier. Og jeg ville nok droppe 13 temperaturmålere for det første, og bare bruke én. Naturligvis er celletemperaturen viktig for lading osv. men det kan man sikkert kompensere.
Eneste utfordringen er å få til cellebalanseringen, men man kan koble til mye "rart" til en Duinomite. Så det er nok bare å "lodde noe sammen".  ;)

Men det skal jeg ikke begynne med nå. Håper fortsatt på en snill person som har et kort å donere.  :-\

bcx238h

Sitat fra: Warlock på fredag 07. april 2023, klokken 16:00BTW, temperatursensorene dine er sikkert 100k NTC thermistorer
(Det er i alle fall det som matcher best ut fra ett målepunkt ;) )

Det stemmer nok ifølge min observasjon og han Victor, eller hva han heter.


Warlock

Sitat fra: bcx238h på fredag 07. april 2023, klokken 16:20Siden vi har jo såpass mye informasjon om kortene og t.o.m. telegrammene og verdiene som masterkortet "forventer" å få, har jeg begynt å leke med tanken å bruke et Duinomite Mega kort som erstatning. Den har flere analoge innganger som jeg kunne programmere for å lese ut celleverdier. Og jeg ville nok droppe 13 temperaturmålere for det første, og bare bruke én. Naturligvis er celletemperaturen viktig for lading osv. men det kan man sikkert kompensere.
Eneste utfordringen er å få til cellebalanseringen, men man kan koble til mye "rart" til en Duinomite. Så det er nok bare å "lodde noe sammen".  ;)

Men det skal jeg ikke begynne med nå. Håper fortsatt på en snill person som har et kort å donere.  :-\

Ja, man får håpen man får tak i et RLEC kort.
Om man derimot skal lage selv, hva med å benytte seg av en Teensy 3.5 eller 3.6? den har 23 analoge innganger (flere om man bruker padene på 3.5), de har flere CAN Rx/Tx (men man må sette på en CAN-driver (noen få kroner hos Aliexpress)). Man bruker Arduino-bibliotekene, og lett å laste opp endre firmware over USB. Den er bitteliten og man kan lage et breakout-board med samme formfaktor som originale RLECene...




Jeg endte opp med å bruke en Teensy3.2 på styringselektronikken for å få en Opel Ampera varmekolbe til å virke i Thinken vår (var LIN-bus der, men det er bare driver-chipen sm er forskjellig) https://elbilforum.no/index.php?topic=44470.0
(og ja, jeg har mye dokumentasjonsarbeid, og koderydding/opensourceing å gjøre :) )

bcx238h

Sitat fra: Warlock på fredag 07. april 2023, klokken 16:00Jeg fikk ikke helt pinouten din for transistorene til å stemme, SOT23 har vel som regel Base på pin 1, men sikkert bare jeg som misforsto noe.
...

??? får det ikke helt til å stemme overens... ???
Mine målinger ville nok si at det er PNP transistorer "reversed" - som finnes dessverre.

I følge han "Victor" er det PNP-transistorer ...



Men det er faktisk noen få komponenter som ser ut som transistorer, men er faktisk to parallelle dioder, det er DER man ser "Victor" sin hånd med de tre testpinner, det har jeg målt selv. Heldigvis er bittesmå symboler ved siden av noen komponenter.  ;)

bcx238h

Sitat fra: Warlock på fredag 07. april 2023, klokken 17:48Ja, man får håpen man får tak i et RLEC kort.
Om man derimot skal lage selv, hva med å benytte seg av en Teensy 3.5 eller 3.6? den har 23 analoge innganger (flere om man bruker padene på 3.5), de har flere CAN Rx/Tx (men man må sette på en CAN-driver (noen få kroner hos Aliexpress)). Man bruker Arduino-bibliotekene, og lett å laste opp endre firmware over USB. Den er bitteliten og man kan lage et breakout-board med samme formfaktor som originale RLECene...


Det virker veeeeldig fristende!  ;D

Fant ut på PJRC-siden at de anbefaler å bruke den nyere versjonen 4.0 eller 4.1.
De har en lav pris også og jeg så at en CAN-chip koster ikke så mye heller, slik du nevner.

Arduino-programmering ville også gå an.  :D  Synes at det trengs litt mer "tekst" under programmeringen, men men...

Nå klør det i fingrene...  :laugh:

Warlock

Ja, det er vel Tensy 4.1 som er blitt tingen nå, har vel blant annet med chip-mangel/produksjon og ytelse å gjøre. Jeg så bare fordelen med å ha 24+ innganger (12 tempsensore og 12 celler å måle) men når jeg tenker meg om må man nok switche inn og ut cellene for måling uansett, litt vanskelig å måle nøyaktig hver celle kontinuerlig og parallelt om de er i serie og med ett jordingspunkt i kortet uansett, spenningen må deles i så fall godt ned pr steg, og regnes mot hverandre i software. Litt usikker på hvordan det gjøres i RLECene, kanskje noe round-robbin basert innkopling og sjekking? (Skal lese igjennom Victor sin side en gang til :) )
Uansett, med Teensy 4.1 har man i alle fall nok analoge innganger til å ha alle temperatursensore samtidig, og nok dgitale utporter til å styre all celle "bleeding", så får man finne på noe lurt for spenningsmåling :)


Om du begir deg inn på dette skal du få alt jeg har av kode jeg brukte til varmekolbekontrolleren! Det er funksjoner for CAN-meldinger og oppsett der i alle fall, og det er funksjoner for måling av spenning og NTC thermistor temperaturer og slikt også (10k thermistor). Bør ikke være mye magi for å endre brett fra 3.2 til 4.1, forutenom noen omdefineringer av pinner og slikt. Jeg brukte forøvrig EagleCAD for å lage tilkoplingskortene, og fikk de produsert hos PCBWay og/eller OSHPark. Har nok en boks liggende med diverse varianter av prototyper og tester, men det tror jeg er mer for egen kuriositet...

worry

Morsomt å sitte her i påskefjellet og følge diskusjonen deres. Har jo god tid disse dagene. Jeg skjønner svært lite av hva dere driver med nå, men det gjør det jo ennå mer interessant.

Stå på gutta. Det er spennende å være Think-eier akkurat nå. :-)

Bare litt om å holde batterikassa tørr. Jeg ser noen legger silicagel-poser i midttunnelen før de setter på lokket. Det er effektivt for å ta litt fuktighet. Men det hjelper ikke i lengden, om det skulle begynne å lekke vann inn igjen.
På et par batterier har jeg boret et ca 20mm (eller 16, husker ikke helt) hull i kassa midt på bakveggen. Videre et motsvarende hull i veggen mot bagasjerommet. Så kan man legge en beholder med tørkemiddel i rommet under bagasjegulvet, koblet til batteriet med en slange. Jeg fant ikke silicagel til fornuftig pris, så jeg kjøpte silica kattesand i stedet. Silicagel hadde vært bedre, for da kan man se på fargen om den er brukt opp.
Think lithium

Marsto

Hei karer. Henger meg på worry og følger med på det dere driver med. Skyhøyt over mitt kunnskapsnivå men forstår såpass at dere har tanker om å gjøre et forsøk på å lage et RLEC kort av et helt annet kretskort. Hvis dere klarer det må det bli en Nobels pris på dere, ja. Dette har vel ingen forsøkt før så det er bare å melde seg inn heiaklubben å håpe dette er mulig. :+1: 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

bcx238h

Hei og hå!

Skjønner faktisk ikke, hvorfor ingen har prøvd og lykktes med det før?  ::)
Det er jo masse kunnskap og kompetanse her.  ;)

Men jeg har nå bestilt et Teensy 4.1 mikrokontrollerkort pluss CAN-grensesnitt.
For å unngå problemer med de der maaange analoge innganger (12 spenningsmålinger, 12 temperaturmålinger) har jeg også bestilt noen Multiplexer. De har 16 kanaler hver.

Jeg kan altså bruke bare ÉN analog inngang til temperaturmålinger og ÉN til spenningsmålinger. Ved å endre fire utgangssignaler på Teensy kortet (2^4=16) kan jeg svitsje mellom de 16 kanaler.

Dvs. jeg kan lese inn alle celler i løpet av noen 100 nanosekunder. Selv om det blir 1-2ms er det mer enn nok. RLEC telegrammer sendes/mottas uansett bare alle 100ms ifølge dokumentasjonen.

Det som er vel en utfordring i følge noen brukere av Teensy kortene er nøyaktigheten når man bruker 5V forsyningen. Siden den brukes også til kommunikasjon og andre funksjoner, kan denne spenningen være nokså "forstyrret". Spesielt når man skal måle temperaturen med hjelp av de 100kOhm NTCs som sitter på flatkabelen rundt cellene, kan det føre til 1-4% avvik. Derfor anbefaler flere en liten kondensator for å stabilisere spenningen.

En annen utfordring er oppvarmingen av de der NTCs når målestrømmwn går gjennom. Det forfalsker også resultatet. Men når man bruker en Multiplexer, vil man faktisk slå av og på hvert temperaturmålepunkt på tur og orden. Det vil sørge for at målestrømmen ikke har så stor innvirkning.

Hvor mye vekt man skal legge på det i begynnelsen, vil jeg ikke bedømme. Tror nok at vi nærmer oss først sakte men sikkert en fungerende løsning og så begynner optimeringen.

Det var en i Facebook gruppa som skrev at jeg skal bytte ut hele BMS med et nytt. Personlig syns jeg at det er galskap. Hvorfor skal jeg kaste ut bortimot 20.000NOK for et BMS for 96 celler når jeg heller kan ta vare på det eksisterende?  >:(  ???  ::)

Må man oppfinne kruttet på nytt om og om igjen? Tvilsomt!
Ble litt småirritert!  ;)

Har begynt med å tegne opp en prosjektplan.
Skal først bygge alt opp på et koblingsbrett og så ta et skritt om gangen.

Først de enkle utfordringer - lese inn analogverdier via Multiplexer.
Deretter lagre verdier i variabler.
Sortere dem, siden Masterkortet vil ikke vite "alt".
Putte dem inn i CAN telegrammer.
Sende dem til Masterkortet.

Og så sjekke at vi kan ta imot telegrammer fra Masterkortet.

Det som blir mer interessant er å få cellene til å balanseres. I seg selv er det ikke en vanskelig prosess.
Men han "Victor" skrev i forbindelse med testene sine at det er vel også temperaturavhengig.
Vi har heldigvis også dokumentasjon om litiumcellene våre og hva de liker og ikke liker - når det gjelder temperaturen.

Siden det hele vil ta litt tid, har jeg avregistrert Think-en i dag.  :'(  Men den står trygt på skolen. Perfekt miljø for å skru og virkelig jobbe i en "Think-tank".  ;D

Da får jeg tid til å pusse og male understellet osv. i mellomtida.
Metallet må jo beskyttes mot enda mer rustangrep.

Marsto

Hammerfest har sin egen Think Tank nå og hvis du får med elever på skolen i problemløsningene har du en lokal heiagjeng. Det har stor betydning for slutt resultatet, samt virkelig god erfaringsoverføring til neste generasjon. Da er det vel bare å si at heiagjengen håper den røde Thinken i Hammerfest er på veien igjen snart.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA