Tung styring

Startet av El Pastor, tir 28. feb 2023, kl. 11:31

« forrige - neste »

Ellemelle

Jeg gjorde som beskrevet av fitzox.
Kjøpte både "Kjedespray racing" og en tube med Molybdendisulfidfett på Biltema.
Selv når du tar av hjulet er det trangt, så jeg tok på engangshansker og fylte neven med fett flere ganger og stakk hånden inn i blinde til jeg fant knuten, for så å gni den inn med fettet på alle steder jeg kom til.

Hos meg tok det en dag eller to før jeg merket skikkelig forskjell, men etter det har styringen vært som ny.

Mdah

Sitat fra: Ellemelle på tor 27. nov 2025, kl. 08:05Jeg gjorde som beskrevet av fitzox.
Kjøpte både "Kjedespray racing" og en tube med Molybdendisulfidfett på Biltema.
Selv når du tar av hjulet er det trangt, så jeg tok på engangshansker og fylte neven med fett flere ganger og stakk hånden inn i blinde til jeg fant knuten, for så å gni den inn med fettet på alle steder jeg kom til.

Hos meg tok det en dag eller to før jeg merket skikkelig forskjell, men etter det har styringen vært som ny.

Har dette holdt gjennom vinteren? Har vært relativt kjølig her på østlandet med 10-15 minus over lang tid og fått litt hakkete styring i det siste. Minner veldig om hvordan styringen var før bytte av I-shaft hos tesla høsten 23 hvor ratt må hjelpes litt tilbake til senter ut av rundkjøring mv. Trodde nytt ishaft skulle holde lenger! På 2015 TMS ser man ikke selve leddet fra hjulbuen, men kan kjenne det bak aluplaten. Hvis jeg skal tro på AI er ikke MoS₂ helt egnet på leddet og jeg har forsøkt å spraye på PTFE olje (fra WD-40).Men jeg sprayer jo i blinde og mistenker jeg treffer leddet dårlig. Vurderer også ta fett i hånda og få gnidd det inn, men skulle gjerne hørt om det har holdt ok gjennom langvarig kjølig periode...
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Ellemelle

Jeg har også byttet i-shaft tidligere.

Jeg ville gjort nøyaktig som beskrevet siden det har fungert helt feilfritt i mitt tilfelle.
Altså først spraye med "Kjedespray racing" for så å gni inn med så mye Molybdendisulfidfett fra Biltema som du klarer å få på under disse trange forholdene.

Jeg har også kjørt i temperaturer fra -30 til +15, uten at det har gjort noe utslag.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA