Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stoppet i kontroll med tilhenger

Startet av AbsoluttFredrik, mandag 27. februar 2023, klokken 20:13

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 13. mars 2023, klokken 20:18
Jeg opplever det slik at en må ha BE lappen for å ha lov å vurdere hengeren sin aktuelle vekt...

...uten jeg helt ser logikken i om det er lettere å se om en henger med 2t tillatt totalvekt (ttv) veier 500kg slik den er lastet, vs en 750kg ttv henger med last...om den veier over eller under 750kg...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Nettopp, slik regelverket er utformet i dag gir det bare ikke mening. Men jeg kan ikke huske at vurdering av vekt på øyemål var noen del av BE-opplæringen min iallfall.

Det ville vært mye tryggere at jeg kjørte rundt i min Model Y på B-lappen, med 750 kg på min solide boggihenger, enn 750kg på en liten enakslet fillehenger. Og det er ingen sikkerhetsfunksjon som gjør at jeg vet at jeg ikke har overlastet en liten fillehenger eller om jeg har lastet boggihengeren min verken til mer enn 750kg eller 2 tonn for den skyld, selv med BE.

Nå har både samboeren min og jeg BE, så det er ikke et problem for oss, men jeg syns fortsatt reglene er tullete. Dessverre får vi ikke fikset det via elbilforum.no, og det er ikke et stort nok problem for meg til at jeg gidder å engasjere meg politisk.  :P

jlan

I dag fikk jeg nedregistrert hengeren min fra totalvekt 1000kg til 980kg hos SVV. For å "B-tilpasse" den til en bil med totalvekt 2518kg. Det måtte treffes et vedtak om ombygging, med et langt byråkratisk brev. Men det var helt uproblematisk, tok en halvtimes tid og kostet en tusenlapp. Det ble ikke gjort teknisk kontroll, og heller ikke veiing av hengeren, bare visuell kontroll av VIN og merking på koblingen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på onsdag 11. oktober 2023, klokken 11:50I dag fikk jeg nedregistrert hengeren min fra totalvekt 1000kg til 980kg hos SVV. For å "B-tilpasse" den til en bil med totalvekt 2518kg. Det måtte treffes et vedtak om ombygging, med et langt byråkratisk brev. Men det var helt uproblematisk, tok en halvtimes tid og kostet en tusenlapp. Det ble ikke gjort teknisk kontroll, og heller ikke veiing av hengeren, bare visuell kontroll av VIN og merking på koblingen.

He he!!  ;D
Synes det viser hvor utdatert og feil den regelen er. Er jo flott at en kan løse det så enkelt, men samtidig veldig bortkastet samfunnsøkonomisk at dette må gjøres hver gang en skifter bil til en mer solid bil med noen kilo mer totalvekt.

Total vogntogsvekt synes jeg burde blitt satt som 4000 kg på klasse B...bare for å ta hensyn til at bilene nå til dags er mye bedre enn da regelen med 3500kg ble laget:
- lavere tyngdepunkt på elbiler
- bedre bremser på biler
- bedre og større hjul på biler
- bedre motor på biler (elmotor)
- bedre stabiliseringssystemer på biler (ESG, anti-sleng-på-henger-system)

Ser at regjeringen tenker på å bytte ut samferdselsministeren til høsten. Kanskje det blir Raymond Johansen. Tipper han er litt mer "Hoksrud-type" og mer praktisk anlagt med tanke på dette enn dagens samferdselsminister. Nygård har jo levd hele livet som politiker / HR-mann, mens Raymond Johansen har jobbet som rørlegger, så kan har nok hatt en del involveringer med tilhengere...
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. oktober 2023, klokken 12:21Total vogntogsvekt synes jeg burde blitt satt som 4000 kg på klasse B...bare for å ta hensyn til at bilene nå til dags er mye bedre enn da regelen med 3500kg ble laget
Det er diskutert endel rundt dette lenger oppe i denne tråden. Det er jo EU regler å ta hensyn til. Det blir fort mye rot med særnorske regler. Men det er en norsk unntaksregel for elektriske varebiler, som tillater inntil 4250 kg med B førerkort, med visse begrensninger. Den regelen kunne kanskje vært utvidet til å gjelde elbil med tilhenger.
https://www.yrkesbil.no/elektrisk/videreforer-forerkort-unntak-for-elektriske-varebiler-inntil-425-tonn/165736

Klykken

Har nettopp kjøpt meg henger med 750kg (u/brems) for å slippe dette balet. Det optimale ville vært 1300kg m/brems, men da må jeg i tillegg ta ei oppkjøring.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på torsdag 12. oktober 2023, klokken 08:41Har nettopp kjøpt meg henger med 750kg (u/brems) for å slippe dette balet. Det optimale ville vært 1300kg m/brems, men da må jeg i tillegg ta ei oppkjøring.
Med kun B er man ikke begrenset av 750kg. Man kan trekke en tyngre hengere med svært mange biler. Mange er ikke klar over det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Sitat fra: Handyman på torsdag 12. oktober 2023, klokken 08:51
Sitat fra: Klykken på torsdag 12. oktober 2023, klokken 08:41Har nettopp kjøpt meg henger med 750kg (u/brems) for å slippe dette balet. Det optimale ville vært 1300kg m/brems, men da må jeg i tillegg ta ei oppkjøring.
Med kun B er man ikke begrenset av 750kg. Man kan trekke en tyngre hengere med svært mange biler. Mange er ikke klar over det.
Ja, klar over det. Men med 1300kg måttet jeg ha evt registrert ned.  Til vår Y mener jeg det er rundt 1100kg totallast som er grensa før man bikker 3500kg vogntogvekt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

jlan

Sitat fra: Handyman på torsdag 12. oktober 2023, klokken 08:51Med kun B er man ikke begrenset av 750kg. Man kan trekke en tyngre hengere med svært mange biler. Mange er ikke klar over det.
Ja, for Model Y har totalvekt gått litt opp og ned, men nå ligger den rundt 2500kg, så i området 1000 kg for henger med B. Men uten brems er det vel begrenset til 750 kg.

Det opereres nå med "teknisk totalvekt" og "F.2" totalvekt. Det kan derfor være gunstig å kjøpe en tilhenger med høyest mulig teknisk totalvekt, og så få den nedregistrert etter "F.2" regelen. Da kan den senere registeres opp igjen til opprinnelig uten dokumentasjon fra produsent. Her er nye data for min henger som jeg nevnte over:
SitatVekter

Teknisk tillatt totalvekt 1000
F.2 - Tillatt totalvekt 980
G - Egenvekt u/ fører (faktisk egenvekt for kjøretøyet) 310
Typegodkjenningens minimum egenvekt 310
Nyttelast for kjøretøyet 670
Akselgruppe 1: Tillatt last for akselgruppe 1000
Akselgruppe 1, Aksel 1: Egenvekt for aksel 295
Akselgruppe 1, Aksel 1: Tillatt last for aksel 1000
Egenvekt tilhengerkobling 15
Tillatt koblingslast 75

ToWalkOrDrive

Jeg har og henger med totalvekt på 750kg, og når egenvekten er under 200kg så er det 550 kg til nytte. Vil selvfølgelig variere fra person til person, men dette har holdt i massevis for min del, selv om jeg aldri har veid noe jeg har hatt med. Er sjeldent jeg har med mer enn 6 vaskemaskiners vekt...

Eneste ulempen er at den ikke er 2,43 lang i lasteplanet, som de som tar mer vekt ofte er. Litt plagsomt med 1,93m langt lasteplan, men den kostet bare 5000,- brukt, så kan ikke klage. Skal en frakte mye oppussingsgreier vil jeg sterkt anbefale 2,43...
Tysse er for øvrig gode greier! Er veldig imponert over hva den har tålt.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Kjøpte Respo ettellerannet på kampanje til 15000kr - med tipp (løs). Denne har 2,65m langt og 1,25m bredt plan. Perfekt til å frakte snøscooter med, som var ett av kriteriene her. Merker meg at det er gjennomgående shitty kvalitet på karmer, bunn og slikt, så antar at den ikke er av den mest robuste sorten. :P
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: Klykken på torsdag 12. oktober 2023, klokken 09:46
Sitat fra: Handyman på torsdag 12. oktober 2023, klokken 08:51
Ja, klar over det. Men med 1300kg måttet jeg ha evt registrert ned.  Til vår Y mener jeg det er rundt 1100kg totallast som er grensa før man bikker 3500kg vogntogvekt.
Bare for å presisere for andre lesere.

Husk at hengerens totalvekten er det som begrenser hva DU kan kjøre med bare B eller B96, bilens egenvekt begrenser dette med differansen som er mellom denne og 3500 kg.

Hva du i praksis kan kjøre, begrenses av hva bilen kan trekke, men da snakker man faktisk vekt, og ikke totalvekt.

Alternativ til å nedregistrere hengerens vekt, er altså, i dette tilfellet, å ta kurs til B96 for å få dette beregnet fra 4250 kg istedet for 3500 kg.

Så kan man selvsagt vurdere å gå hele veien med å ta oppkjøringen til E, og da er det i praksis bilens egenvekt og vogntogvekt, og dermed bilens tilhengerkapasitet som er begrensningen.

Forutsatt selvsagt at man ikke kommer ut for en "monsterhenger" med tillatt totalvekt over 3500 kg. Og for de som har "gammel" BE fra før de siste innstramningene, så har de åpning for større tillatt totalvekt, men begrenset til aktuell vekt på 3500 kg.

Det blir da uansett litt teoretisk, da ingen biler utenom F1 Lightning kan dra så tunge tilhengere, foreløpig. Dog, den er begrenset til 750 kg henger med B, og 3492 med BE.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Sitat fra: RJK på torsdag 12. oktober 2023, klokken 14:30Alternativ til å nedregistrere hengerens vekt, er altså, i dette tilfellet, å ta kurs til B96 for å få dette beregnet fra 4250 kg istedet for 3500 kg.
Sant? B96 er en enklere vei til mål for de fleste, men skaper jo potensielt "enda mer forvirring". For min del var det ikke aktuelt å blåse 6-10.000kr på lappen for henger i tillegg til hengeren, da behovet er litt for snevert til at det kan forsvares.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: Klykken på torsdag 12. oktober 2023, klokken 14:54
Sitat fra: RJK på torsdag 12. oktober 2023, klokken 14:30Alternativ til å nedregistrere hengerens vekt, er altså, i dette tilfellet, å ta kurs til B96 for å få dette beregnet fra 4250 kg istedet for 3500 kg.
Sant? B96 er en enklere vei til mål for de fleste, men skaper jo potensielt "enda mer forvirring". For min del var det ikke aktuelt å blåse 6-10.000kr på lappen for henger i tillegg til hengeren, da behovet er litt for snevert til at det kan forsvares.
Vet ikke om jeg vil si det er mer forvirrende. Husk at det er i bunn og grunn samme regler for B og B96, bortsett fra at man nå regner fra 4250 kg istedet for fra 3500 kg. ;)

Kostnad for BE er absolutt en showstopper for mange, og spesielt det å måtte ta seg fri på dagtid for å gjennomføre, så blir litt lettere om man finner de som tilbyr dette som kveld eller helgekurs.

Og så sparer man jo noen tusenlapper ved å slippe leie av bil og henger samt kostnaden for selve oppkjøringen, ved å "stoppe" etter endt kurs uten prøven, som man selvsagt kan ta i ettertid om behovene endres.

Uansett, om det er verdt det eller ikke, må man selv vurdere. Kanskje klarer man seg veldig greit med å bare nedklassifisere hengeren man har eller kjøper seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Klykken på torsdag 12. oktober 2023, klokken 14:12Kjøpte Respo ettellerannet på kampanje til 15000kr - med tipp (løs). Denne har 2,65m langt og 1,25m bredt plan. Perfekt til å frakte snøscooter med, som var ett av kriteriene her. Merker meg at det er gjennomgående shitty kvalitet på karmer, bunn og slikt, så antar at den ikke er av den mest robuste sorten. :P
Jøss, har også Respo (en del større - til to lange scootere), og den oppleves veldig solid, stive karmer osv., mye bedre enn for eksempel Gaupen sine hengere til privatmarkedet, og milevis bedre enn alle jallamerkene fra Obs bygg og lignende.

Klykken

De har sikkert forskjellige typer hengere til privat og proff. Synes ikke den jeg kjøpte virker særlig solid, men så har jeg kun erfaring med Gaupen-hengere ellers. De virker mer solide etter min mening. Tiden vil vise! :)

Denne er det jeg kjøpte: https://hastadklev.no/produkt/respo-tilhenger-rs2775t/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA