Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BaaS og fremtidig salg av bil

Startet av torerik, mandag 02. oktober 2023, klokken 20:35

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 21:14Da deaktiveres batteriet i henhold til avtale. Om NIO skal ha tilbake batteriet så må de gå rettens vei. Samme som hvis du eier dekkene og felgene på din eks bil, kan du ikke ta de av bilen hennes uten videre. Ei heller kan du ta deg inn i leiligheten hennes for å hente CD samling din.

Forstår ikke helt scenario, skulle NIO kommet med en bilberger og transportert bilen til en batteribytte stasjon, fjernet batteriet og så levert den tilbake i oppkjørselen din? Fordi du skylder 4 tusen?

Slike handlinger er dekket av straffeloven, så ja, det er juridisk avklart.
Var jo en annen sak der kunde skyldte nesten 30 K på utestående innbetalinger på leasing/kjøp, og Møller ville ha hastevedtak for å få konfiskert bilen, uten at kunden fikk vite om vedtaket og årsak til konfiskeringen.

De fikk ikke medhold, tvert i mot så fikk de noe som må kunne kalles en skyllebøtte fra retten/dommeren for oppførselen sin.

https://www.motor.no/aktuelt/familiefar-skylder-27000-kr-moller-ville-ta-bilen/233734

"Volkswagen Møller Bilfinans gikk til tingretten for å ta bilen fra en familiefar som skylder 27.000 kroner. Tingretten mener beløpet er altfor lite til at de skal få medhold."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 21:14Da deaktiveres batteriet i henhold til avtale. Om NIO skal ha tilbake batteriet så må de gå rettens vei. Samme som hvis du eier dekkene og felgene på din eks bil, kan du ikke ta de av bilen hennes uten videre. Ei heller kan du ta deg inn i leiligheten hennes for å hente CD samling din.

Forstår ikke helt scenario, skulle NIO kommet med en bilberger og transportert bilen til en batteribytte stasjon, fjernet batteriet og så levert den tilbake i oppkjørselen din? Fordi du skylder 4 tusen?

Slike handlinger er dekket av straffeloven, så ja, det er juridisk avklart.

Ser du unnlater å svare på spørsmålet så jeg stiller det så direkte som jeg klarer: er det juridisk avklart at Nio under ingen omstendigheter kan få tilbake batteriet de eier? Er det avklart at det er helt umulig at en Nio noen gang ender opp uten batteri? Det er ikke snakk om at de tar bilen i nattens mulm og mørke eller at de gjør det med en gang man skylder 4000.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

SolEL

Nye brukere vil få 2 gratis batteribyttegebyr inkludert hver måned. Etter det jeg husker blir gebyret deretter 100 kr. per bytte. Men man må betale for strømmen på batteriet uansett.

pros:
Evig batteri garanti
Får være med på batterienes videre tekniske utvikling, M3P (LFP forsterket med magnesium),
hybride LFP og sodium. Sodium solid state, som kommer i Kina i disse dager.
Dette blir en revolusjon. Ingen vet hvor lang levetid sodium batteriene har. Bra da med Baas.
Pris i dag er dyrt men kan gå ned i pris med billigere teknologi som nevnt over, og att flere elbil produsenter blir med på laget. To til nå, Geely.


SolEL

Hadde ikke mer enn sagt det som kom nyheten (eller ryktet i hvert fall) om att Nio kommer med LFP batterier. Håper på billigere mnd. avgifter med disse. Det er CATL som skal levere dem. :+1:
Størrelse Kwh vet jeg ikke.

https://www.youtube.com/watch?v=QHU0GxIlJqE
https://www.youtube.com/watch?v=bpUv_Xj1dU8&t=661s

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA