Kun én av fire er fornøyde - synes lading på langtur tar for lang tid.

Startet av elektro, fredag 24. februar 2023, klokken 22:58

« forrige - neste »

THE

Da jeg gikk over til elektrisk familiebil i 2017 var det kun ett alternativ, både pga. ladetid og ladenettverk, og det var Tesla. Etter drøyt to år med stadig trøbbel med å starte lading, avslutte lading og utallige telefoner til Fortum sin support var det ikke aktuelt å kjøpe en bil der jeg var avhengig av at en av to hurtigladere fungerte, og jeg ville også ha tilgang til et ladenettverk der det bare var å plugge til uten noe mer problemer.

Etter ca. 8 år og nesten 250k km som elbilist, der de fem og et halvt siste årene også har vært med helelektrisk familiebil, så er jeg sikker på at jeg ikke går tilbake til fossil eller hybrid. Det betyr ikke at jeg er fornøyd med alt det innebærer å være elbilist. Ladetid på hurtiglader er nok det jeg er minst fornøyd med, men så har jeg en gammel bil som lader max med ca 145 kW, og der ladekurven avtar ganske raskt når SOC kommer over 50%. Noen av de nye bilene som kommer nå gir mye raskere lading enn min gamle, og samtidig blir det stadig bedre utbygd ladenettverk med 300+ kW ladere. F.eks. Xpeng G9 ser jo ut til å bli en bil der ladetid blir et veldig lite tema, spesielt om det blir bygd ut 480kW ladere i Norge slik som Xpeng bygger i Kina. Nå man kan lade opp mot 200 km rekkevidde på 5 minutter, eller 10-80% på 15 minutter så tror jeg at jeg vil si meg fornøyd med ladetid, til og med om jeg kjører rundt med campingvogn på slep, eller om jeg bare skal gjøre unna 2000 km transportetappe på raskest mulig vis.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Det er interessant å ta en titt på ladevideoen til Bjørn Nyland: Model S Plaid, e-tron GT/Taycan og iX50. State of the art lading går rimelig raskt nå.
Når nye Nio 150 kWh dukker opp blir det også fart. 5-10 min batteribytte.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rollep

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. februar 2023, klokken 13:34
Det er interessant å ta en titt på ladevideoen til Bjørn Nyland: Model S Plaid, e-tron GT/Taycan og iX50. State of the art lading går rimelig raskt nå.
Når nye Nio 150 kWh dukker opp blir det også fart. 5-10 min batteribytte.
Men Nio er vel en kinabil?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. februar 2023, klokken 02:29
For 7 år siden hadde snaut 3 av 4 hytter innlagt strøm. Antakelig høyere andel nå.

Jeg har strøm i hytten...dyr strøm....men jeg kan ikke lade der om vinteren siden den er noen hundre meter fra parkeringsplassen....er mange fjellhytter med det problemet...særlig om vinteren, så må nok se hvor mange hytter som både har parkeringsplass, (vinter)vei og strøm...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Har en kollega som nettopp har kjøpt Skoda 2WD til en stor haug med penger....og Ionity-abonnement....stakkars fyr. Høyt forbruk om vinteren, skal absolutt lade billig på Ionity, og har liten rekkevidde. Han er ikke veldig fornøyd.

Med Model Y LR er jeg sykt fornøyd. Billig bil, 4WD, stor, men likevel usannsynlig lavt forbruk og lang rekkevidde. På Model S fra 2014 var det irriterende tregt, men med Model Y er jeg veldig fornøyd. Enormt med raske Tesla ladere, alltid ledige ladere, ikke noe kort/app - bare å plugge inn så starter den å lade.

En må se på antall kilometer per lademinutt pluss total rekkevidde for å finne en bil en er fornøyd med....lademessig.

hanche

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. februar 2023, klokken 02:29
For 7 år siden hadde snaut 3 av 4 hytter innlagt strøm. Antakelig høyere andel nå.
Selv i Kragerøskjærgården, der jeg og søsteren min har hytte, er det etterhvert mange som har innlagt strøm. Men jeg trenger neppe forklare hvorfor det ikke er så aktuelt å lade bilen der.  ;)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Vaduz

Sitat fra: hanche på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:45
Om man skulle måtte vente litt en gang i blandt så bør vi tåle det for at jorda skal overleve....( kommer sikkert noen som mener at elbil ikke er miljøvennlig)
Selvfølgelig er ikke elbil miljøvennlig! ;) Det er bare om du sammenligner med fossilbil at den fremstår som miljøvennlig. Selv kjører jeg elbil med en solid blanding av god og dårlig samvittighet.

Det er ca like miljøvennlig som å gå, men dersom du virkelig vil være miljøvennlig er det elsparkesykkel eller elsykkel som gjelder:)

elektro

Vi har også fjellhytte med strøm, men med 100-120 meter til parkering vinterstid. Har vurdert en skjøteledning, men.. Ser ærlig talt ikke problemet. Det er 5-6 timers effektiv kjøring dit og vi trenger også å handle mat. Da lader vi. Vi liker også å stoppe og kjøpe boller og en kaffe, så vi stopper minst en gang til oppover og nedover uansett. Da kan vi lade. Nedover må vi også som regel ha en lengre spisepause..

Sommerstid er vi på en øy i nærheten av Lillesand. Der er det heller ikke lademulighet på brygga, men igjen må vi handle mat på vei dit. Alltid. Det tar gjerne minst en halvtime. Stopper vi på Brokelandsheia på vei ned og lader fullt, kommer vi tilbake til Oslo igjen uten noe mer lading. Ladekø er ikke noe problem etter at Mer utvidet og ikke minst Tesla åpnet for alle der. Nå kommer også Ionity.

Det eneste er at bilen må stå med typ 88% SOC mens vi er der nede hvis vi på død og liv skal unngå å lade på vei hjem. Men vi stopper også typisk på Shell Grelland eller Ringdallsskogen på vei ned for en matbit is/og eller kaffe, og Circle K Bamble eller Ringdalsskogen på vei hjem for en burger. (Ja, same procedure.. he he) Det ville vi gjort uansett drivstoff, ponget er at det er plenty med lademuligheter.

Ila. en normal uke hurtiglader vi jo selvfølgelig ikke. Noen ganger går det 1-2 måneder uten. Så jeg forstår ikke hvordan man kan være så misfornøyd - når man veier det opp mot alle fordelene. Jeg synes faktisk det er mer hat å søle med bensinpumper. Ville gladelig betalt 10% ekstra på pumpepris for å slippe det. De gangene jeg f.eks. har gammeldags leiebil.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Parkerer langt fra hytta, på nesten 30 mil bruker jeg typisk godt 70% av batteriet på min YP med 20" og skiboks. Må da kjøre rett på hurtiglader et par kilometer fra destinasjon. Sist fungerte én av tre 200 kW Eviny kombiladere, med 2xCCS og 1xChademo på hver. Med en bil allerede ladende (etter å ha testet alle de fire andre uttakene i flere minutter) ble jeg da stående med maks 100 kW, og skal jeg ha nok til småturer lokalt må jeg ha nærmere 90%. Ladet til 75% eller noe, og hadde en tur på totalt 16 mil (2x8 mil) pluss noen småturer mens jeg var der oppe, ladet på supercharger etter de første åtte milene, tok bare et par min før det kom en Model 3 og plugget inn på samme ladepar som meg, selv om det bare var to biler på hele ladestedet, rett ned på 66 kW. Fant så ut det var AC rett ved der jeg skulle være i tre timer, så kjørte dit, der var det en ubrøytet åpning mellom to busser inn til de to AC-laderne, rygga oppi snøhaugen, fikk plugga i, måtte nok en gang installere enda en app (Kople denne gangen), og fikk etter en del knot med riktig rekkefølge på kabel og bil og fandens oldemor, satt i gang lading. Orka ikke engang bruke tid på å sjekke om noen av appene eller brikkene eller medlemsskapene jeg har kunne brukes på Kople, føltes mer produktivt å bare få driten inn, med mail med kodebekreftelser og kort og BankID og alt det medfølgende. Var vel oppe i 80%, men måtte allikevel lade mer tilbake igjen ved hytta, på varmt batteri, i håp om å slippe unna lading på hjemveien. Et nytt ærend mens vi var der oppe stakk av med 10-15% igjen, så måtte ha et to minutters stopp på vei hjem selv om vi allerede hadde hatt en spisestopp og en blærestopp. De behovene treffer selvfølgelig ikke med ladesteder.

Jeg hadde svært et rungende JA på at lading tar for mye tid, selv med bil som er blant det mest effektive som finnes og som støtter 250 kW (men lader i 9 av 10 tilfeller tregere enn bilen kan i mangel på raske nok ladere).

jlan

Sitat fra: geear på søndag 05. mars 2023, klokken 16:41
ladet på supercharger etter de første åtte milene, tok bare et par min før det kom en Model 3 og plugget inn på samme ladepar som meg, selv om det bare var to biler på hele ladestedet, rett ned på 66 kW.
Har du ikke varseltrekant  :) ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på søndag 05. mars 2023, klokken 16:41
Parkerer langt fra hytta, på nesten 30 mil bruker jeg typisk godt 70% av batteriet på min YP med 20" og skiboks. Må da kjøre rett på hurtiglader et par kilometer fra destinasjon. Sist fungerte én av tre 200 kW Eviny kombiladere, med 2xCCS og 1xChademo på hver. Med en bil allerede ladende (etter å ha testet alle de fire andre uttakene i flere minutter) ble jeg da stående med maks 100 kW, og skal jeg ha nok til småturer lokalt må jeg ha nærmere 90%. Ladet til 75% eller noe, og hadde en tur på totalt 16 mil (2x8 mil) pluss noen småturer mens jeg var der oppe, ladet på supercharger etter de første åtte milene, tok bare et par min før det kom en Model 3 og plugget inn på samme ladepar som meg, selv om det bare var to biler på hele ladestedet, rett ned på 66 kW. Fant så ut det var AC rett ved der jeg skulle være i tre timer, så kjørte dit, der var det en ubrøytet åpning mellom to busser inn til de to AC-laderne, rygga oppi snøhaugen, fikk plugga i, måtte nok en gang installere enda en app (Kople denne gangen), og fikk etter en del knot med riktig rekkefølge på kabel og bil og fandens oldemor, satt i gang lading. Orka ikke engang bruke tid på å sjekke om noen av appene eller brikkene eller medlemsskapene jeg har kunne brukes på Kople, føltes mer produktivt å bare få driten inn, med mail med kodebekreftelser og kort og BankID og alt det medfølgende. Var vel oppe i 80%, men måtte allikevel lade mer tilbake igjen ved hytta, på varmt batteri, i håp om å slippe unna lading på hjemveien. Et nytt ærend mens vi var der oppe stakk av med 10-15% igjen, så måtte ha et to minutters stopp på vei hjem selv om vi allerede hadde hatt en spisestopp og en blærestopp. De behovene treffer selvfølgelig ikke med ladesteder.

Jeg hadde svært et rungende JA på at lading tar for mye tid, selv med bil som er blant det mest effektive som finnes og som støtter 250 kW (men lader i 9 av 10 tilfeller tregere enn bilen kan i mangel på raske nok ladere).

Enig i at enkelte steder - når en f.eks. er på vinterferie, så kan det være for mye venting på lading. Ganske sjokkerende dårlig lademulighetene er i Sirdal / Tonstad-området og østover ja. Disse dagene er jeg veldig glad jeg ikke har f.eks. en gammel Audi e-tron 50...men en Model Y LR med 19", sånn at en stort sett kan karre seg hjem. Dette med Thule-takboks i helgen til og fra fjellhytta:

Rosstopher

To-tre ganger i året kjører jeg til familiens hytte/feriehus som er 60 mil hjemmefra. Hvis jeg stopper én gang underveis og tar med barna på do mens jeg lader så vil jeg ha ladet mer enn jeg trenger før vi er tilbake ved bilen.

Har man en moderne bil og legger en minimal innsats i planlegging så går de aller fleste dagsetappene like fort med elbil som med fossil.

Har man en bil som lader sakte, ikke har mulighet til destinasjonslading, ikke gidder å planlegge og/eller kun reiser til populære steder på populære tider så kan man sikkert ende opp med å bruke lang tid. Men det høres rart ut om det skal gjelde 75%.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

geear

Men for å oppnå akkurat det, så må ungene måtte på dass akkurat der det er en lader som står ledig med en app eller brikke du allerede har registrert, kortet ditt fortsatt er gyldig, den kan gi deg 200 kW+, batteripakken har lav nok SoC til å ta imot det, osv., og du har tilstrekkelig god destinasjonslading til at du kan komme frem omtrent tom. Åja, og at det er sommer og medvind. Ellers går ikke det. Og så ryker regnestykket om du har sykler bak bilen, takboks, eller gud forby en henger som halverer rekkevidden og gir deg behov for omtrent tre 0-80 ladinger på 60 mil, iallfall vinterstid. Sist jeg kjørte langtur med henger på vår Y, kom jeg ikke 20 mil engang.

jlan

Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 20:03
Sist jeg kjørte langtur med henger på vår Y, kom jeg ikke 20 mil engang.
Du må gi ungene mer brus når du kjører med henger !
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 20:03
Men for å oppnå akkurat det, så må ungene måtte på dass akkurat der det er en lader som står ledig med en app eller brikke du allerede har registrert, kortet ditt fortsatt er gyldig, den kan gi deg 200 kW+, batteripakken har lav nok SoC til å ta imot det, osv.,

For å oppnå en sånn tur med kun ett kort ladestopp må de vilkårene være oppfylt på ett av stoppene underveis. Både jeg og barna trenger stopp mer enn én gang per 7 timer, og det blir som regel ladet oftere enn nødvendig, og jeg kommer ofte frem med unødvendig høy SoC.

Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 20:03Og så ryker regnestykket om du har sykler bak bilen, takboks, eller gud forby en henger som halverer rekkevidden og gir deg behov for omtrent tre 0-80 ladinger på 60 mil, iallfall vinterstid. Sist jeg kjørte langtur med henger på vår Y, kom jeg ikke 20 mil engang.

Ja, hvis du kjører med så stor henger at rekkevidden blir under 20 mil tar nok en langtur lengre tid enn med fossilbil. Men det er nok ikke det som er utslagsgivende for at 3/4 syns lading tar for lang tid. Min kjøring med 750kg henger påvirker f.eks. ikke reisetid i nevneverdig grad.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA