Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig kjøp..eller ikke?

Startet av Pierce, mandag 20. februar 2023, klokken 17:02

« forrige - neste »

Pierce

Vurderer i dag flere ulike merker (elbil newbie). Ser det feks nå ligger flere Tesla 3 2022 modeller på finn på mellom 400.000 og 420.000.
Har inntil nå vært litt skeptiker av Tesla, og kan tenkes jeg blir mindre med tiden....
Uten å ha klart å se det på alle, men vil alle ha varmepumpe og vinterpakke inkludert?
Antar disse er godt kjøp?


Jeg antar RWD holder i massevis her på Østlandet? Lite fjellturer. Dog kan det av og til være dårlig måket og isskrapte veier fra huset og opp et pr bakker før hovedveien kommer.

Feil/mangler/problemer/utfordringer som det leses om har sikkert også andre merker vil jeg tro.

Vil anta det blir en vanesak med at "alt" gjøres på skjerm/app.

Kriper

Kommentar til:
Vil anta det blir en vanesak med at "alt" gjøres på skjerm/app.

Glemte man noe her?
Hvor er trafikk sikkerheten?
Kan ikke forstå at disse bilene er godkjent i det hele tatt...
Vanlige funksjoner må ligge lett tilgjengelig på rattet, skal ikke være nødvendig å se til siden, trykke på en skjerm og miste fokus fra trafikken.

Kriper

DagfinnN

#2
Tviler på at siste taler har erfaring med Tesla.
Det er intet man må fikle med på skjermen under kjøring. Alt som er vesentlig er tilgjengelig fra ratt, som vindusvisker knapp, dimme/langlys, radio styrke osv.
I tillegg er det meget god stemmestyring.
Du må høre på Tesla-eiere her, ikke andre forståsegpåere.
Det er nå over 100.000 teslaer i Norge. Har ikke sett noe statistikk på at disse er overrepresentert i ulykker. Ser her bort fra grisekjøring fra de få som absolutt må bruke kreftene i bilen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OlaM

Alle fra 2022 vil ha varmepumpe ja. Det var ikke noen "vinterpakke" som tilvalg, alle har også ha setevarme og rattvarme. Dvs rattvarme begynte å komme fra midten av 2021 tror jeg. Men det er ikke alle fra 2022 som har parkeringssensorer. Hvis den er registrert før oktober så har den det, husker ikke helt akkurat når de sluttet.

RWD skal holde ja, men husk at de har endel mindre batteri. Dermed skal du langt ned i pris sammenlignet med LR AWD. Skal sies at firhjulstrekken er veldig veldig bra. Det er nesten juks på vinterføre. Hvis den er godt innenfor budsjett så kan jeg varmt anbefale det, spesielt når du får ekstra rekkevidde på kjøpet. RWD er uansett ekstremt effektiv og det er null problem å kjøre Europa på kryss og tvers.

Du trenger ikke trykke særlig mye på skjermen mens du kjører. Men vindusviskerknappen på enden av blinklyshendelen gir bare et visk, evt væskesprut, og automatikken er ikke så bra, så jeg har dessverre vært nødt til å trykke endel på skjermen for det i det siste. Håper en oppdatering gjør dette litt bedre.

En annen ting du må trykke på skjermen for er klima, men klimaanlegget er ganske bra og trenger lite finjustering underveis. Nå har det nylig kommet en oppdatering der du kan sette viftehastighet på høy, medium eller lav mens resten er på auto. Veldig kjekt med "høy" når man er på langtur eller det er på nippet til dugging.

Kontrollene på rattet er blant de beste som finnes. Ikke sånn irriterende touch-knapper, men solide rullehjul der du kjenner hva du gjør uten å måtte se på. Spesielt det å justere cruisekontroll-farten synes jeg er blant de beste, milevis foran de krøkkete opplegget til VW.

Det er pluss og minus med alt, ingen er helt perfekte. Få noen prøveturer hos forhandlere, de trenger ikke vite at du shopper på Finn.  :angel:
'21 3LR

Syklist

Enig med det som er nevnt her. RWD har allerede meget bra framdrift, så dersom du ikke er mye på langtur og ikke har spesielt behov for 4-hjulstrekk, er den bra. Vindusvisker/spylerknappen på blinklyshendelen er viktig newbie informasjon, bruker den i kombinasjon med automatikk for å unngå peking på skjermen. 

Stemmestyring funker bra for mange ting, så en kan redusere skjermbruk mye i forhold til andre biler.  (Legger inn Autostyring når jeg skal rote i menyene til Spotify eller navigere.)

Kvalitet tror jeg ikke er noe man skal bekymre seg for.   Ulemper med Model 3 er fast/sportslig fjæring og endel dekkstøy. Men kjøregenskapene er deretter, og på god vei er bilen komfortabel nok.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Moas

#5
Jeg har hatt min 2022 rwd i ett år og den har knapt hatt noen feil. Faktisk er jeg imponert over bl.a. mobilt verkstedløsning som har gjør det svært enkelt å fikse småfeil uten å ta fri fra jobben.

Allikevel, min kommer til å bli solgt fortere enn jeg trodde.

For meg er akilleshælen at i min sitteposisjon har jeg for stor blindsone rundt a-stolpe og speil på passasjersiden.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Syklist

Merkelig, føler ikke at utsikt og blindsone rundt A-stolpene er et problem. En må vel tilbake til biler fra 70 eller 80-tallet med tynne A-stolper for å unngå slike blindsoner.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Pierce

Takk for tilbakemeldinger så langt.
Et hypotetisk spørsmål kanskje... Like bra etter feks 10. år ved vanlig vedlikehold, vask mm? Reklamasjoner/garantier?
Noen som har erfart noen ulemper med panoramatak mtp feks varme og mye sol?

Pierce


I tillegg er det meget god stemmestyring.

Ja hvordan er stemmestyring? Har vel litt dels dårlig erfaring fra nåværende bil, men det er stort sett Google som er brukt der da

OlaM

Sitat fra: Pierce på mandag 20. februar 2023, klokken 20:50
Takk for tilbakemeldinger så langt.
Et hypotetisk spørsmål kanskje... Like bra etter feks 10. år ved vanlig vedlikehold, vask mm? Reklamasjoner/garantier?
Noen som har erfart noen ulemper med panoramatak mtp feks varme og mye sol?

Ja, det er litt kaldt om vinteren og litt varmt om sommeren. Bonusvarme i påsken kanskje?  :) Og så er det ikke så bra utsikt heller, nettopp fordi det er såpass mørkt tonet. Jeg kjøpte sånne rammer med netting til solbeskyttelse på Ali Express, et par hundringser. Ikke sikkert det egentlig er nødvendig, men greit at det ikke koster spesielt mye å korrigere hvis du plages av det.

Stemmestyringen fungerer bra, men jeg bruker få kommandoer. Burde kanskje bruke det mer.
'21 3LR

DagfinnN

#10
Sitat fra: Pierce på mandag 20. februar 2023, klokken 20:54

I tillegg er det meget god stemmestyring.

Ja hvordan er stemmestyring? Har vel litt dels dårlig erfaring fra nåværende bil, men det er stort sett Google som er brukt der da
Den er rimelig bra som:
Defroster bak på/av
Vis meny Reiser
Vindusvisker opp/ned (hastighet)
Jeg er varm/kald (justerer temp en/to grader)
Jeg fryser på rumpa (slår på setevarme.)
Hold kjeft (demper radio/media)
Osv osv, må bare prøve seg litt fram.

Og som noen sier:
Dersom jeg skal bytte radiokanal, fingre med spotify eller annet, slår jeg på autostyringen. Dette er på alle biler og fungerer helt fint til dette behovet.
Autopilot og full selvkjøring kommer kanskje en gang...
Du kan tilpasse knapper/snarveier på skjermen. F.eks har jeg rattvarme framme, kan si "rattvarme på" eller trykke på skjermen der jeg vet ikonet er.
Poenget mitt er:
Ikke hør på Tesla-haterne eller skeptikerne som ikke har Tesla selv.
Hør på Tesla eiere, mange er kritisk mot Tesla men eierene vet hva det handler om.
Jeg har også ting jeg vil kritisere Tesla for, som FSD lovnader, tvungen vindusviskere på auto når man kjører med cruise controll osv.
Men ingen bil er perfekt
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Kim-

Sitat fra: Pierce på mandag 20. februar 2023, klokken 20:54

I tillegg er det meget god stemmestyring.

Ja hvordan er stemmestyring? Har vel litt dels dårlig erfaring fra nåværende bil, men det er stort sett Google som er brukt der da

Spill av rock'n roll fiskeboll og den spilles av fra Spotify.
Send sms til kona. På vei hjem nå
Juster speil. Bare å scrolle opp ned på hjulet. Trykk inn for å bytte speil.
Får du sms svarer du direkte med stemmestyring og får lest opp meldingen.

Syns stemmestyringen fungerer bra
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Pierce

Hvordan er regenereringen på bilen - fungerer bra?
Jeg kommer nok til å teste selv, men hvordan er det å sitte i en slik bil vs en crossover/suv? Sitter du mye lavere? Utsikten ser like bra ut.

OlaM

Sitat fra: Pierce på tirsdag 21. februar 2023, klokken 08:46
Hvordan er regenereringen på bilen - fungerer bra?
Jeg kommer nok til å teste selv, men hvordan er det å sitte i en slik bil vs en crossover/suv? Sitter du mye lavere? Utsikten ser like bra ut.

Du sitter merkbart lavere, men utsikten er jo ca lik til noe som er på litt avstand. Ok sikt rundt bilen synes jeg.

Regenerering er veldig bra. Kjører i praksis en-pedals. Den funker også fint på glatten, antispinn-logikken slipper opp regenerering hvis den merker at bilen sklir.

Var forresten nettopp på fjellet, når bilen var gjennomkald og jeg skulle kjøre nedover så hadde jeg ikke regenerering, og det blir jo ikke noe varmeutvikling i batteriet når man bare triller heller. Noen biler som VW varmer opp batteriet av seg selv slik at du skal få regen, men dette er ikke valgfritt så det stjeler mye rekkevidde på småkjøring. Andre biler igjen har ingen aktiv batterivarming og måtte bremset i alle bakkene.

Det jeg gjorde denne gangen var å legge inn en superlader som destinasjon, da begynte batterivarmingen og jeg fikk raskt plenty tilgjengelig regen. Det er litt lite intuitivt og noe som kanskje folk flest ikke hadde fått med seg. Men jeg setter pris på at bilen ikke varmer batteriet unødig og at jeg kan skru den på hvis jeg vil.
'21 3LR

Pierce

Sett et pr videoer av Tesla Bjørn hvor det "klages" på setene på Tesla 3 - blir varmt/fuktig/svetter.
Noen som har slike erfaringer? Selv har jeg veldig nesten aldri opplevd det på de biler jeg har kjørt frem til nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA