Tesla model y estimert ladetid

Startet av førategangtesla, søn 19. feb 2023, kl. 22:11

« forrige - neste »

førategangtesla

Jeg lurer litt på om det er flere som har opplevd at estimert ladetid ikke er korrekt? Jeg oppdaterte til 2023.2.10 for en stund siden og muligens kan det ha skjedd etter dette, men det er egentlig ikke noe jeg har fulgt så altfor nøye med på da det har pleid å stemme sånn tålig.

Men siden det er noen timer i natt med billig strøm så vil jeg lade bilen opp til 80%, den står nå på 65%,så altså 15% vil jeg lade, bilen er en 2023 MYP så jeg går utifra ca 0,75kwh per prosent? Altså jeg skal lade bilen opp ca 11kwh. Jeg satte lading i appen til 16A, da står det at den skal lade med 6kwh, dette for å holde meg på riktig trinn med tanke på nettleien, men appen sier at det skal ta 2 timer og 25 minutter å lade opp til 80? Det er 7 grader i garasjen så det er ikke noe problem med kulde, det har heller ikke vært et problem i vinter på de kalde dagene. 2 timer og 25 minutter med 6 kWh vil si ca 15kwh?

Jeg får ikke dette til å stemme helt. Prøvde å sette opp til 25A bare for å se, da lader den med 10kwh og sier 1,5 time gjenværende ladetid.

Kan det hende at bilen ikke liker å bli ladet opp til 80% for ofte? Jeg lader nemlig ganske ofte opp til 80% i hverdagen, selv om jeg er nede i 50-70% på slutten av dagen, jeg liker ha muligheten til å ha litt kjørelengde på bilen i tilfelle jeg skulle trenge det. Men på den andre siden så burde vel batteriet tåle dette? Jeg har ladet opp til 92% ved to anledninger og det var rett før langtur, ellers så pleier jeg å holde meg til 80%.

Motorwatt

Dårlig respons her, men jeg kan iallfall bidra med noe: Bilen skal ikke ha problemer med alltid å lade til 80%. Det er det anbefalte, og stort sett min standard både hjemme og på SuC.

Tesla sier:

Hjemmeladeatferd
Hva er den beste fremgangsmåten for lading av en Tesla hjemme?
Vi anbefaler å koble til hver kveld for å fylle opp batteriet.

Hvor mange prosent skal jeg lade batteriet opp til?
For vanlig bruk anbefaler vi at du holder Teslaen ladet i området for «Daglig» rekkevidde, opp til ca. 90 %. Det er best å vente med å lade opp til 100 % til du forbereder deg på en langtur. Du kan justere hvor fullt batteriet skal lades fra ladeinnstillingsmenyen.

Skal jeg vente til batteriet er helt utladet før lading?
Tesla bruker litiumion-batterier. Disse har ingen minneeffekt, og påfølgende trenger du ikke å lade ut batteriet helt før lading. Vi anbefaler å lade det så ofte som mulig.

Handyman

Jeg har i det siste merket at den estimerer alt for lang ladetid. Mener helt bestemt at den var mer presis tidligere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Takk for svar, det var jo betryggende å høre  :+1:

Jeg ser nå at bilen er ladet opp til 80% og at den har ladet 11kwh, så den biten stemmer iallefall.

Jeg har prøvd litt forskjellige rutiner med å lade, dette er jo vår første elbil. Men dette ved å lade opp til 80 og deretter kjøre 2-3 dager ned til 20-30 for å vente på de aller billigste timene med strøm ble noe styr. Så jeg har funnet ut at det greieste er egentlig å plugge inn når jeg kommer hjem fra jobb og så justerer jeg start-tid på lading utifra når strømmen er billigst på natten.

ronnynilsen

Sitat fra: førategangtesla på man 20. feb 2023, kl. 05:56
Takk for svar, det var jo betryggende å høre  :+1:

Jeg ser nå at bilen er ladet opp til 80% og at den har ladet 11kwh, så den biten stemmer iallefall.

Jeg har prøvd litt forskjellige rutiner med å lade, dette er jo vår første elbil. Men dette ved å lade opp til 80 og deretter kjøre 2-3 dager ned til 20-30 for å vente på de aller billigste timene med strøm ble noe styr. Så jeg har funnet ut at det greieste er egentlig å plugge inn når jeg kommer hjem fra jobb og så justerer jeg start-tid på lading utifra når strømmen er billigst på natten.

Jeg har forenklet det enda mer. Jeg plugger inn bilen, og så starter den den lading 01:30 hver natt. Da treffer jeg stort sett billigste tidspunkt, og det er ikke mye mere å spare ved å automatisere eller bruke tid på å se på dette manuelt.
Tesla model Y LR 2022

Motorwatt

Ja, det er greit å innarbeide rutiner, eller la automatikken overta. Jeg prøver også å ikke komme over det høyeste nivå på kapasitetsleddet, hhv <5 5-10 >10. Da sørger automatikken for å dempe strømstyrken på ladingen slik at det samlete forbruket (hus/bil) holder seg under 5 kWh pr. klokketime (5-10 kWh ved utetemp under -5 grader). Ikke de store beløpene, men litt moro, da. Tesla har API for det meste, og selv bruker jeg Home Assistant med 2 plug-in. Tibber, og Tesla Custom Integration 🙂.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på man 20. feb 2023, kl. 13:02
Ja, det er greit å innarbeide rutiner, eller la automatikken overta. Jeg prøver også å ikke komme over det høyeste nivå på kapasitetsleddet, hhv <5 5-10 >10. Da sørger automatikken for å dempe strømstyrken på ladingen slik at det samlete forbruket (hus/bil) holder seg under 5 kWh pr. klokketime (5-10 kWh ved utetemp under -5 grader). Ikke de store beløpene, men litt moro, da. Tesla har API for det meste, og selv bruker jeg Home Assistant med 2 plug-in. Tibber, og Tesla Custom Integration 🙂.
Akkurat hvordan løsningen for å redusere ladestrømmen mot effekttrinnene vil jeg gjerne vite mer om. Får man det til med TWC gen 3?

Motorwatt

Ladetype/modell har ingen betydning. Teslas API kan styre strømstyrken. Jeg lader maks med 24A, men den reduseres til 5-10A hvis annet forbruk krever mye.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på man 20. feb 2023, kl. 13:34
Ladetype/modell har ingen betydning. Teslas API kan styre strømstyrken. Jeg lader maks med 24A, men den reduseres til 5-10A hvis annet forbruk krever mye.
Takk, da det altså via bilens API og ikke via ladeboksen. Har lenge planlagt å ta i bruk HA, og nå er en viktig motivasjon på plass ;-)

Motorwatt

Anbefales. Dette kan du styre:

Binary sensors - charger connection, charging status, car online, parking brake, car asleep, and door status.
Buttons - horn, flash lights, wake up1, force data update1, trigger HomeLink, and remote start. Note: The HomeLink button is disabled by default as some vehicles don't have this option. Enable via configuration/entities if desired.
Climate - turn HVAC on/off, set target temperature, set preset modes (defrost, keep on, dog mode and camp mode).
Device tracker - car location1, and active route destination.
Cover - Charger door, frunk, trunk, and windows.
Locks - door lock, and charge port latch lock. Note: Set state to heat_cool or off to enable/disable your Tesla's climate system via a scene.
Selects - seat heaters and cabin overheat protection2. Note: Turning on a heated seat will cause the climate to turn on.
Sensors - battery level, charge rate, energy added, charger power, inside/outside temperature, odometer, estimated range, time charge complete, TPMS pressure, active route arrival time and distance to arrival.
Switches - heated steering wheel, charger, sentry mode, polling, and valet mode.1.
Update - software update

turfsurf

Sitat fra: Handyman på man 20. feb 2023, kl. 15:15
Takk, da det altså via bilens API og ikke via ladeboksen. Har lenge planlagt å ta i bruk HA, og nå er en viktig motivasjon på plass ;-)
Du kan og bruke Easee sin integrasjon mot HA. Anbefaler å ta en titt på Node Red sammen med HA. For å få tak i Tesla Custom Integration må du ta i bruk HACS.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA