Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Da er straffetoll mot Kina elbiler iverksatt i US  :+1: Fint det tenker jeg. 

Da er det snart  bare Norge igjen som enda ikke har innført Kina elbil toll og det er jo trist. 

EU innfører Kina elbil toll.

Google oversatt noe tekst fra engelsk under

https://www.reuters.com/breakingviews/us-engineers-decisive-split-global-auto-market-2025-01-15/

USAs forbud mot kinesisk bilteknologi signaliserer en avgjørende splittelse i det globale markedet

Av Katrina Hamlin

15. januar 2025 13:00 GMT+1 Oppdatert for 13 timer siden

HONG KONG, 15. januar (Reuters Breakingviews) - En av de siste handlingene til president Joe Bidens administrasjon er å skape en splittelse i det globale bilmarkedet. Tirsdag innførte Washington et forbud, åpner ny fanepå salg og import av tilkoblede biler og relatert teknologi fra Kina.

Bekymringer for datasikkerhet er overbevisende, selv om fordelene for General Motors (GM.N), åpner ny fane, Ford Motor (FN), åpner ny faneog andre om å holde ute både konkurrenter og leverandører forblir diskutable. Det betyr at politikken sannsynligvis vil vare - og kan fange opp andre steder.

Handelsdepartementets tiltak, som gradvis vil fases inn fra og med modellåret 2027, tar sikte på å beskytte amerikanske forsyningskjeder og nasjonal sikkerhet, ifølge en melding fra Det hvite hus tirsdag.

Den økonomiske begrunnelsen er tvilsom. Politikere ønsker å beskytte sittende makthavere fra aggressive utenlandske rivaler. Riktignok er det flere amerikanske pionerer å beskytte i autonom kjøring, sammenlignet med elbiler, der kinesiske merker allerede har en udiskutabel ledelse.

Her er lenken til US faktaark som ble vedtatt. Se bilde også

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2025/01/14/fact-sheet-safeguarding-america-from-national-security-risks-of-connected-vehicle-technology-from-china-and-russia/

ToWalkOrDrive

Tipper de "sikkerhets-issues" er først og fremst blåst opp fordi USA ikke ønsker at Kina skal bli en større stormakt i seg selv, men det går ikke så godt med WTO osv. https://www.ft.com/content/c406ef56-bc43-4cdc-8913-fbaced9b9954

Ser at Kina-elbiler i Norge har doblet seg siste året. Er jo forståelig med alle modellene som har kommet.

Etter at USA nå truer med å gå til militære aksjoner mot NATO for å skaffe seg en del av NATO-eid land (Grønland), og at de i tillegg leker med tanken om å stjele Canada og Panama-kanalen, og at Ukraina-krigen skal bli slutt 21. januar, gjør jo at Kina er den snille onkelen som ikke bor i Amerika, mens USA er den griske jxvelen i Amerika.

Kina er landet med desidert størst økning av fornybar energi-produksjon, mens USA sannsynligvis melder seg ut av Paris-avtalen om 5 dager, og får en kriminell leder som sier at varme fra elektriske ovner gir kløe. Han vil stoppe alle grønne subsidier. Han tror ikke på menneskeskapte klimaendringer. Han har en knekt (Musk) som også vil kutte støtte til elektriske biler i USA.

Hvem bør vi egentlig boikotte etter 20. januar?
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 08:47-----gjør jo at Kina er den snille onkelen som ikke bor i Amerika, mens USA er den griske jxvelen i Amerika.

ToWalk... jeg sier bare WTF  :D no bad feelings assa, du kan ikke mene at XI er the good gay og US the bad gay, no fu...... way, her er du på helt jordet, og tilogmed feil jorde - ferdig snakka..he he

Har du ikke sett bilder der XI nesten står å leier putin inne i palasset? Det der er ikke bra vettø. XI burde i steden dratt putin litt hardt i øret og sagt at Putin versegod hadde å komme seg asap ut av Ukraina og si pent unnskyld til alle i Ukraina.

Du tåler at jeg tuller litt du? Det vet jeg du tåler...

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. januar 2025, klokken 19:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 08:47-----gjør jo at Kina er den snille onkelen som ikke bor i Amerika, mens USA er den griske jxvelen i Amerika.

ToWalk... jeg sier bare WTF  :D no bad feelings assa, du kan ikke mene at XI er the good gay og US the bad gay, no fu...... way, her er du på helt jordet, og tilogmed feil jorde - ferdig snakka..he he

Har du ikke sett bilder der XI nesten står å leier putin inne i palasset? Det der er ikke bra vettø. XI burde i steden dratt putin litt hardt i øret og sagt at Putin versegod hadde å komme seg asap ut av Ukraina og si pent unnskyld til alle i Ukraina.

Kina støtter oljeembargoet av skyggeflåten til Russland.
I alle fall nektes oljetanker å komme til kai i Kina..

Leste dette for et par dager siden og stusset veldig. Er det korrekt så har altså Xi satt foten ned.

Og dersom Kina nå faktisk beveger seg vekk fra Russland og er mer nøytral så vil de trolig omfavnes av EU.

Mye kan skje når Elon og Donald teamer opp..plutselig er det en helt ny politisk situasjon..

https://maritime-executive.com/article/report-china-s-shandong-port-group-to-turn-away-us-sanctioned-oil-tankers

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. januar 2025, klokken 20:08Kina støtter oljeembargoet av skyggeflåten til Russland.

Leste dette for et par dager siden og stusset veldig. Er det korrekt så har altså Xi satt foten ned.
Dette har India også begynt med. Det er vel for å unngå straffereaksjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 20:10
Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. januar 2025, klokken 20:08Kina støtter oljeembargoet av skyggeflåten til Russland.

Dette har India også begynt med. Det er vel for å unngå straffereaksjoner.
Kina er kjent for støtte og si nei med en hånd og si ja med den andre hånda  ;D jeg har ikke trua på de og den mista jeg da de sa nei til laksen vår på grunn av nobel pris utdelingen vår  :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. januar 2025, klokken 19:16

Jeg skrev jo "og at Ukraina-krigen skal bli slutt 21. januar,..." Det har jo Trump lovet... Og da er det jo ikke så ille av Kina å være litt på hils med Pute-gutt. Litt overraskende at Kina og India plutselig ikke vil ha oljen. Kanskje elbil-tollen EU og USA har innført mot Kina har fått Kina til å forstå at vesten ikke bare kommer med tomme trusler, pluss at Trump kan finne på hva som helst.

Vil jo si det er litt Bad Guy når Trump sier han skal ha Grønland, ellers så innføres tollmur mot Danmark. Det er jo veldig Bad Guy. Vi bør ikke være redde for at Trump melder USA ut av Nato. Vi bør sparke han ut av Nato... i hvert fall sende han en kaktus...er jo sånn vi protesterer i Norge.

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 21:48Vil jo si det er litt Bad Guy når Trump sier han skal ha Grønland, ellers så innføres tollmur mot Danmark. Det er jo veldig Bad Guy. Vi bør ikke være redde for at Trump melder USA ut av Nato. Vi bør sparke han ut av Nato... i hvert fall sende han en kaktus...er jo sånn vi protesterer i Norge.

LITT bad guy mhp Trump? Har du ikke fått med deg samtalene Mette Fredriksen hadde med Donald Trump..
Donald kom igjen med trusler om straffetoll og krevde å få Grønland. Det som ble sagt i denne samtalen var ekstrem dynamitt om jeg forstår meg rett på det som har sluppet ut av rykter.
Det var et  hemmelig møte i går i Danmark mellom statsministeren og partilederene der tema ene og alene var Trump og Grønland. Mannen er stormannsgal - han vil ha Grønland som et Trofe!

Jeg mener helt ærlig at EU bør snarest se seg om etter andre samarbeidspartnere - drit i USA.
Nå er russland svakt pga. krigen i Ukraina - det gir oss mulighet til å bygge et nytt NATO uten USA.
Denne Donald nissen vil jo uansett kun være der i 4 år - og om det finnes vett i skallen på folk i USA vli de skjønne at mannen er totalt forvirret og egentlig kun er opptatt av seg selv...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 17. januar 2025, klokken 17:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 21:48Vil jo si det er litt Bad Guy når Trump sier han skal ha Grønland, ellers så innføres tollmur mot Danmark. Det er jo veldig Bad Guy. Vi bør ikke være redde for at Trump melder USA ut av Nato. Vi bør sparke han ut av Nato... i hvert fall sende han en kaktus...er jo sånn vi protesterer i Norge.

LITT bad guy mhp Trump? Har du ikke fått med deg samtalene Mette Fredriksen hadde med Donald Trump..
Donald kom igjen med trusler om straffetoll og krevde å få Grønland. Det som ble sagt i denne samtalen var ekstrem dynamitt om jeg forstår meg rett på det som har sluppet ut av rykter.
Det var et  hemmelig møte i går i Danmark mellom statsministeren og partilederene der tema ene og alene var Trump og Grønland. Mannen er stormannsgal - han vil ha Grønland som et Trofe!

Jeg mener helt ærlig at EU bør snarest se seg om etter andre samarbeidspartnere - drit i USA.
Nå er russland svakt pga. krigen i Ukraina - det gir oss mulighet til å bygge et nytt NATO uten USA.
Denne Donald nissen vil jo uansett kun være der i 4 år - og om det finnes vett i skallen på folk i USA vli de skjønne at mannen er totalt forvirret og egentlig kun er opptatt av seg selv...

Ja, var litt sånnderre "understatement". Men er vel ordinær Trump-forhandlingstaktikk. Han ønsker sikkert egentlig å få bore litt i fjellet for mineraler, og sette ut noen atomvåpen, og så krever han, som en tyrkisk teppeselger, det dobbelte, så han kan si: "la oss møte hverandre på midten"...og blir enige om det Trump egentlig ønsket.

hELgenen

Kina ønsker å styrk WHO etter at USA har gått ut :

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/kina-lover-%C3%A5-st%C3%B8tte-who-etter-at-trump-g%C3%A5r-motsatt-vei/ar-AA1xzuKD?ocid=msedgdhp&pc=NMTS&cvid=4b106894406c4a3baa2e22dd182ef752&ei=8

USA fremstår nå mer og mer som en egoist hvis eneste tanke er å styrke egne interesser.

"Voters "have elected Donald J. Trump as our president, when it comes to foreign policy, on a very clear mission. And that mission is to ensure that our foreign policy is centered on one thing, and that is the advancement of our national interests," he said."

- "Marco Rubio speaks after he is sworn in as Secretary of State"

Jeg tror det må fremstå mye enklere nå enn for 2 dager siden å velge kinesisk.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. januar 2025, klokken 20:09Jeg tror det må fremstå mye enklere nå enn for 2 dager siden å velge kinesisk.
Ikke noe som har endret seg mtp Kina. Styre og stell er akkurat det samme som det har vært.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Boikott My Ass

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. januar 2025, klokken 07:22
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. januar 2025, klokken 20:09Jeg tror det må fremstå mye enklere nå enn for 2 dager siden å velge kinesisk.
Ikke noe som har endret seg mtp Kina. Styre og stell er akkurat det samme som det har vært.

Er det noe som plager deg personlig dette med hvilke styre og stell som er i Kina?

Har du like fokus på Norge sitt styre og stell?
Bmw 530i G30

turfsurf

Sitat fra: Boikott My Ass på onsdag 22. januar 2025, klokken 08:14Er det noe som plager deg personlig dette med hvilke styre og stell som er i Kina?

Har du like fokus på Norge sitt styre og stell?
Jeg bryr meg om det meste som jeg legger penger i eller ellers kommer i kontakt med. Jeg drar f.eks heller ikke på ferie til Dubai. USA er nå heller ikke interessant. Ja, jeg har meninger, og bryr meg om verden jeg lever i.

Jeg er heller ikke imponert over dagens politikere i Norge, men vi har i det minste grunnleggende forskjeller selv om demokratiet ikke er så demokratisk som jeg skulle ønske.

Har du problemer med at jeg kritiserer Kina? Ønsker du å kjøpe Kinabil så må du gjerne gjøre det, jeg har ikke noe problem med at andre gjør forskjellige verdivalg enn meg. I motsetning til deg ser det ut til.

ToWalkOrDrive

Uten at jeg tror det har veldig stor betydning hva nordmenn kjøper, så føler jeg det er positivt å kjøpe europeisk bare for å unngå at det går dritt med Europa, og Kina og USA blir for rike.

Men styresettmessig har en jo sett i mange andre land hva som kan skje når en skal ha et vanlig demokrati hvor det er mange forskjellige folkegrupper, og ekstreme politikere. Gikk ikke veldig bra i Russland. Gikk ikke veldig bra i USA.

Ser Trump benådet sønnen til en "Libertiner". Sønnen hadde satt opp nettside for omsetning av ulovlig narkotika på Dark Web. Hadde vel blitt dømt til ca 40 år fengsel. Ble benådet fordi politiker-moren hadde støttet Trump i valgkampen. I Norge kalles sånt korrupsjon og diktatur.

arthur

Og Donald meldte seg, USA, ut av Paris-avtalen, og er nå et av fire land som står utenfor. De andre tre er; Yemen, Iran og Libya.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA