Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

hELgenen

Det med at bilene overvåkes og kan i verste fall gjøres ikke funksjonsdyktige ved et trykk på en knapp fra et hovedkontor er skummelt.
Det er også ille å vente på deler i 2 mnd.

Er mange argumenter her for fossilbransjen å ta tak i.

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. oktober 2023, klokken 08:36
Sitat fra: Sutalaus på mandag 16. oktober 2023, klokken 06:58Å støtte Kina ved å kjøpe en kapitalvare til 300 000,- opp til millionen er nå en ting.

Men om en "hever seg over det". Noen som husker når nobelkomiteen sa ett navn og Kina satt Norge i skammekroken i åresvis?

Hvor stabilt er forhandlernettet og deletilgangen?

Hvis Norge, eller noen i Norge gjør noe som fornærmer Kinesiske myndigheter, eller sanksjonene mot Russland og Kina strammes til pga pågående konflikter.

Eller Kina går ett steg for langt ifht Taiwan og "vesten" setter Kina i skammekroken.
----
Så sitter en der med billånet sitt, får ikke tak i den ene delen som sviktet, eller får ikke rettet opp ene buggen som gjør bilen ubrukelig. Forhandler uffer seg, men får ikke gjort noe. Å kvitte seg med gjelda ved å selge er bare å glømme da bruktmarkedet for merket har kollapset totalt.

Greit det er billig, men er det ikke litt å spille Lottobingonord?

Har to kjipe scenarioer:
Bilen havarerer etter 3 år - EU har innført så sterke tollbarrierer at fabrikanten har trukket seg ut av Norge. Firmaet du kjøpte bilen av finnes ikke mer....en ting er deler, men en annen ting er å få ting dekket på reklamasjon/garanti, samt å finne noen som har kunnskap til å reparere....men er gjerne en mulighet å frakte bilen med båt til et land hvor de kan fikse.

Kjøpt NIO med leie-batteri....hva skjer med leien om 3 år om Norge skulle boikotte Kina...mener å ha lest at et europeisk firma eier batteriene, så er gjerne ikke et problem...

Forhandlere har vel fortsatt ansvaret, unntaket er de som har egne som nio.
Så sånn sett så er det tryggere å kjøpe kina bil fra rsa, motorgruppen med mindre de går konk og.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 16. oktober 2023, klokken 09:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 16. oktober 2023, klokken 08:36
Sitat fra: Sutalaus på mandag 16. oktober 2023, klokken 06:58Å støtte Kina ved å kjøpe en kapitalvare til 300 000,- opp til millionen er nå en ting.

Men om en "hever seg over det". Noen som husker når nobelkomiteen sa ett navn og Kina satt Norge i skammekroken i åresvis?

Hvor stabilt er forhandlernettet og deletilgangen?

Hvis Norge, eller noen i Norge gjør noe som fornærmer Kinesiske myndigheter, eller sanksjonene mot Russland og Kina strammes til pga pågående konflikter.

Eller Kina går ett steg for langt ifht Taiwan og "vesten" setter Kina i skammekroken.
----
Så sitter en der med billånet sitt, får ikke tak i den ene delen som sviktet, eller får ikke rettet opp ene buggen som gjør bilen ubrukelig. Forhandler uffer seg, men får ikke gjort noe. Å kvitte seg med gjelda ved å selge er bare å glømme da bruktmarkedet for merket har kollapset totalt.

Greit det er billig, men er det ikke litt å spille Lottobingonord?

Har to kjipe scenarioer:
Bilen havarerer etter 3 år - EU har innført så sterke tollbarrierer at fabrikanten har trukket seg ut av Norge. Firmaet du kjøpte bilen av finnes ikke mer....en ting er deler, men en annen ting er å få ting dekket på reklamasjon/garanti, samt å finne noen som har kunnskap til å reparere....men er gjerne en mulighet å frakte bilen med båt til et land hvor de kan fikse.

Kjøpt NIO med leie-batteri....hva skjer med leien om 3 år om Norge skulle boikotte Kina...mener å ha lest at et europeisk firma eier batteriene, så er gjerne ikke et problem...

Forhandlere har vel fortsatt ansvaret, unntaket er de som har egne som nio.
Så sånn sett så er det tryggere å kjøpe kina bil fra rsa, motorgruppen med mindre de går konk og.

Ja, det har du helt rett i. RSA virker veldig solide, med godt overskudd. Skjønner at de bruker forkortelsen RSA. Juridisk navn er Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap  :o

Xpeng er vel litt som NIO, med heleid datterselskap som selger bilene i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

Jalla

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 16. oktober 2023, klokken 00:31Absolutt enig i at en bør være skeptisk til de data som samles inn av moderne biler, men at de kinesiske skal være verre enn amerikanske, som har tilsvarende lovverk for å få tak i data, det er jeg mer usikker på.
USA er vår på godt og vondt vår nærmeste og største allierte, og Kina er godt på motsatt side.
Med dagens styre har Kina beveget seg til å bli et større og større problem i første omgang for sine naboer, men vi slipper ikke unna her i Norge heller.

automat

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 16. oktober 2023, klokken 00:31Absolutt enig i at en bør være skeptisk til de data som samles inn av moderne biler, men at de kinesiske skal være verre enn amerikanske, som har tilsvarende lovverk for å få tak i data, det er jeg mer usikker på.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act

Pålegger cloud act eller annen lovgiving alle amerikanske selskap å samarbeide med amerikansk etteretning?

Jeg har ikke sett noen advarsel fra PST om dette, slik de har advart mot kinesiske selskap.

Og til forskjell fra Kina, så er USA en av våre viktigste allierte, som vi har et tett sikkerhetssamarbeid med.

Og ja, jeg deler mine data både med Tesla, Google, Apple, Microsoft og Facebook. Bekymringen rundt bruk/misbruk av dette går mye mer på det komersielle enn på det sikkerhetsmessige.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på mandag 16. oktober 2023, klokken 18:30
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 16. oktober 2023, klokken 00:31Absolutt enig i at en bør være skeptisk til de data som samles inn av moderne biler, men at de kinesiske skal være verre enn amerikanske, som har tilsvarende lovverk for å få tak i data, det er jeg mer usikker på.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act

Pålegger cloud act eller annen lovgiving alle amerikanske selskap å samarbeide med amerikansk etteretning?

Jeg har ikke sett noen advarsel fra PST om dette, slik de har advart mot kinesiske selskap.

Og til forskjell fra Kina, så er USA en av våre viktigste allierte, som vi har et tett sikkerhetssamarbeid med.

Og ja, jeg deler mine data både med Tesla, Google, Apple, Microsoft og Facebook. Bekymringen rundt bruk/misbruk av dette går mye mer på det komersielle enn på det sikkerhetsmessige.


Synes det står ganske så klart hva cloud act gir av muligheter :

Sitat"The CLOUD Act primarily amends the Stored Communications Act (SCA) of 1986 to allow federal law enforcement to compel U.S.-based technology companies via warrant or subpoena to provide requested data stored on servers regardless of whether the data are stored in the U.S. or on foreign soil.[1]"

Hva kinesiske selskap har av muligheter vet jeg ingenting om - men de må vel følge denne EU pålagte GDRP

https://gdpr-info.eu/

Jeg har hatt ymse smarte ting i huset som prøver å sende data til ymse servere i EU - men hva som skjer videre med data der vet jeg ikke. Derfor prøver jeg å bruke smart ting som kun kan kommunisere lokalt på Zigbee/Zwave.

Selv om det er mye kult med at bilene blir tilkoblet internet - så er det ikke en utvikling jeg heier på.
Sånn sett kunne man gjerne begynne å selge off-line biler igjen som en opsjon der det man får der og da - er det man har inntil bilen selges. Synes egentlig det går i feil retning om dagen med all denne teknologien man skal dytte inn i bilene slik at man snart i praksis må betale for å starte bilen,skru på lys, skru på setevarme osv..alt som en tjeneste.  Dersom f.eks kinesere begynner å selge dumme biler så kan man egentlig ikke argumentere for noen sikkerhetsrisiko heller. Eller man kan definere krav til at alle biler solgt i EU/USA må utstyres med en plug inn firewall levert fra EU/USA. Enten det ene eller andre vil jo kunne begrense sikkerhetsrisikoene her.



automat

Det er helt klart personvernmessige bekymringer knyttet til amerikanske selskaper og lovgivning.

Fra Kina har man i tillegg stor bekymring knyttet til spionasje/industrispionasje.

Og i den grad kinesisk etteretning bekymrer seg for gdpr, så er det om hvordan de kan omgå dette regelverket.

Det er kinesiske selskap PST advarer mot, ikke amerikanske.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

For egen del ville jeg ha vurdert boikott av Kinabiler for å vise antipati, ikke sympati.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øystein16

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 07:34For egen del ville jeg ha vurdert boikott av Kinabiler for å vise antipati, ikke sympati.
No vart eg lei meg, det er trist at du føler det slik.

BubbaJoFet

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:30
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 07:34For egen del ville jeg ha vurdert boikott av Kinabiler for å vise antipati, ikke sympati.
No vart eg lei meg, det er trist at du føler det slik.
Ja, spesielt når en kjører, i følge signaturen, en «Kinabil» selv. Muligens ironi her, men da forholdsvis edgy.

hELgenen

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 09:19
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:30
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 07:34For egen del ville jeg ha vurdert boikott av Kinabiler for å vise antipati, ikke sympati.
No vart eg lei meg, det er trist at du føler det slik.
Ja, spesielt når en kjører, i følge signaturen, en «Kinabil» selv. Muligens ironi her, men da forholdsvis edgy.

Mulig psykolog kan hjelpe? Selvskading dette?

THE

#386
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 10:04
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 09:19
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 08:30
Sitat fra: arthur på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 07:34For egen del ville jeg ha vurdert boikott av Kinabiler for å vise antipati, ikke sympati.
No vart eg lei meg, det er trist at du føler det slik.
Ja, spesielt når en kjører, i følge signaturen, en «Kinabil» selv. Muligens ironi her, men da forholdsvis edgy.

Mulig psykolog kan hjelpe? Selvskading dette?
Det er jo ikke alltid lett å være prinsippfast... Selv vil jeg ikke ha kinabil, men samtidig er den bilen som frister mest nå  XPeng G9. Resultatet blir jo at jeg beholder min gamle Tesla i stedet, men det hadde vært vanskelig å unngå G9 om jeg absolutt måtte kjøpe ny bil nå. Med mange prinsipper er det ei fare for at man blir god til å svelge kameler etter hvert...

Edit: Ser i Xpeng G9-tråden at nyttelasten er rett og slett latterlig lav på G9, så jeg hadde nok ikke lært meg kamel-svelging ved bilkjøp likevel, og hadde nok heller endt opp med noe så kjedelig som en TMY om jeg skulle kjøpt bil nå, men med farge cherry red og produsert i Tyskland.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

BubbaJoFet

Er jo nesten sånn at en ikke tror det, etter alt snakket om nyttelast på Ioniq5, 2021 Model Y m.fl. skulle en tro at relanseringen av Xpeng hadde tenkt på å øke dette i sin typegodkjenning.

Radial

Xpeng kan da ikke selge inn 370kg nyttelast på en 7-seter?

Går på kornet som 5seter...men Maxus Euniq 6 er jo kanskje enda værre.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

BubbaJoFet

#389
G9 er en 5 seter. Trodde kanskje Xpeng hadde begynt å forstå det europeiske markedet, spesielt med tanke på den fine ladehastigheten, men ser ikke slik ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA