Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#45
Ja ja... NIO setter ned prisen ..... hvem andre av biler produsert i Kina kommer etter?

https://www.tv2.no/broom/tesla-startet-na-er-priskrigen-i-gang/15531770/

Kopi:

PRISKUTT: Kinesiske Nio setter nå ned prisene på sin elektriske bestselger-SUV ES8 i en begrenset periode.

Tesla startet – nå er priskrigen i gang
Nytt merke setter ned prisen med 50.000 kroner.

Benny Christensen
23. feb 2023 11:03

Tesla tok hele bransjen på sengen, da de dumpet prisene på sin bestselger, Model Y. Rett etter nyttår ble den inntil 120.000 kroner billigere.

Siden har flere andre merker fulgt opp med priskutt og kampanjer på sine modeller, blant andre MG og Ford. Nå gjør det kinesiske elbilmerket Nio det samme.

De varsler priskutt på 50.000 kroner på fjorårets bestselger, den store SUV-en ES8. Den ble en god del dyrere etter avgiftsendringene som ble innført fra nyttår. Det skriver bransjenettstedet Bilnytt.no (krever abonnement).

Lavere pris og gunstig rente
Hittil i år er det registrert 23 Nio i Norge, hvorav bare to er ES8.

Kopi av tabellen i tidligere innlegg under:

Modell   Antall registrerte pr. 11.03.22
BYD   Tang   1284
Maxus   Euniq 5   419
Maxus   Euniq 6   14
MG   ZS   6384
MG   5   1
MG   Marvel R   303
Hongqi   E-HS9   495
Nio   ES8   368
Nio   ET7   Kommer i 2022
Nio   ET5   Kommer trolig i 2023
Nio   EC6   Ukjent
Aiways   U5   Kommer trolig i 2022
Xpeng   G3   626
Xpeng   P5   2, kommer i 2022
Xpeng   P7   154
DFSK   E3   Uklart når den lanseres
Seres   SF5   Sent 2022
Voyah   Free   Kommer i 2022
Geely   Geometry C   Trolig 2022


Daniel_0007

Vel ny es8 har blitt annonsert og ser ut som nio Norge har gjort samme tabben som rsa gruppen og kjøpt inn en Haug med biler som de trodde skulle selge seg sjøl men har tydeligvis ikke det.
Model 3 2019 LR Rwd

Vaduz

Ja enig med siste taler. Noe tollbarrierer må vi nok ha da Kina støtter egen industri og i mange tilfeller subsidierer bilprodusenter og andre produsenter for å kunne stå lenge i priskrig og drive ut konkurrenter for å etablere seg. Kina har gjort ekstremt mye godt for verdensøkonomien i mange år, men nå er det nok litt på tide å sørge for at Europa kan klare seg selv også, og ikke måtte føye seg totalitære stater som Tyskland holdt på å gjøre for Russland.

Electric cars in Norway

SitatNoe tollbarrierer må vi nok ha da Kina støtter egen industri og i mange tilfeller subsidierer bilprodusenter og andre produsenter for å kunne stå lenge i priskrig og drive ut konkurrenter for å etablere seg.

Vaduz  :+1: ja, vi vet det har skjedd innenfor andre markeder. Var det ikke noe slikt med Huawei i nyhetene for noen uker siden, og som norske myndigheter sa ikke kunne få få tildelt kontrakter på viktig infrastruktur. Var det den vannforsyningen som skal legges i tillegg til Maridalsvannet...? Jeg husker ikke. Og det var vel også noe med 5G utbyggingen? Vatr det ikke slik at Huawei og det kinesiske partiet hadde et for nært samarbeid?

Dersom dette med at Kina subsidierer sine egne bilprodusenter (les Kina elbiler) så har vi vel fått et problem her i Europa og Usa for da blir det jo umulig å bygge elbiler like billig som Kina elbiler, tror nå jeg da.... det er jo ikke bærekraftig på sikt at Kina skal bli verdens største og på sikt kansje helt få dominere elbil produksjonen.

Leste et sted at Stallantis som nå skal rpøve å bli enda større i europa og de skal visst trekke både Jeep og noen andre bilmerker de produserer i Kina ut derfra og heller legge produksjonen til andre land.

Årsaken stod vel ikke rett frem i den nyheten, mener jeg å huske, men vi kan vel anta er de tette politiske koplingene mellom Kina og Russland og det som skjer i Ukraina. Den franske presidenten har sagt flere ganger at han ønske mer bilproduksjon lagt til andre land utenom Kina og Russland.

Electric cars in Norway

#49
Nå drar yankeene til Kina-tommeskruen nok en omdreining... denne gang TIT..... (Som en kjent politiker sa det fra Stortingets talerstol se lenke og bilde) he he...og nekter sine ansatte av sikkerhetsmessige hensyn å ha ... på sin jobbmobil..

Spørsmålet mitt er om det er smartere å gi elbilens info.media system tilgang til din mobil sin kontaktliste og anropslogg når alt av remote til bilen styres fra Kina?

Men men sikkert bare jeg som er litt skuddredd  ;D he he

https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/02/28/7989842/vil-banlyse-tiktok-i-usa

https://www.tv2.no/video/nyhetene/her-gaar-det-galt/1839544/

Strøm Tycoon

#50
For de som (ennå) ikke har skjønt det. TikTok blir angrepet fra USA da de er i ferd med å utkonkurrere Google, Facebook og Instagram på annonsemarkedet.

For meg er det det samme om det er TikTok eller Facebook som ikke betaler skatt i Norge.

Strøm Tycoon

Og mens dere er distraherte, så grunnlegger Elon Musk Starshield, den millitære delen av Starlink, som skal kunne gjøre hva enn amerikansk forsvarsindstri ønsker og er villige til å betale for.

Electric cars in Norway

SitatFor meg er det det samme om det er TikTok eller Facebook som ikke betaler skatt i Norge.

Ja, det er ikke vanskelig å si seg enig i det. Men uansett selskap, så lenge de er i Norge så må de betale skatt i Norge. Alt annet synes jeg er lureri.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 06. mars 2023, klokken 07:07
SitatFor meg er det det samme om det er TikTok eller Facebook som ikke betaler skatt i Norge.

Ja, det er ikke vanskelig å si seg enig i det. Men uansett selskap, så lenge de er i Norge så må de betale skatt i Norge. Alt annet synes jeg er lureri.

Ingen av disse betaler noe særlig skatt til Norge. Andelen de betaler er latterlig og beløpene er også ekstremt små sammenlignet med hvilken som helst norsk bedrift.

Jeg bruker ingen av disse selskapene og skulle ønske flere sluttet med det.

Svk


Electric cars in Norway

#55
Ja  :+1: Tiktok er bortkastet tid

geear

Tjah. Dessverre har de gode algoritmer som gjør at både Instaen og TikToken ganske fort blir full av interessante ting, for min del alt mulig rart innenfor gromme fremkomstmidler, og altfor mange fine damer (som gjør det umulig å ikke klikke inn på, og umulig å se på sammen med madammen).  :o

Electric cars in Norway

Jeg så ikke den komme for 10 år siden at vi skulle få en egen "tags" på TV 2 som het "kinabil"  :D

Men slik er det blitt...

https://www.tv2.no/arkiv/kinabil

Strøm Tycoon

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 10. mars 2023, klokken 06:59
Jeg så ikke den komme for 10 år siden at vi skulle få en egen "tags" på TV 2 som het "kinabil"  :D

Men slik er det blitt...

https://www.tv2.no/arkiv/kinabil

Kan ligne på hvordan amerikanerne omtalte biler av japansk opprinnelse som gjorde inntog i det markedet med stor suksess på 70-tallet, bare at vi ikke har egen bilindustri.

Jeg syns det grenser til rasisme, og det kommer trolig til å ende der, vi skal ikke like Kina lenger. Det var bra når vi fikk utnyttet billig arbeidskraft derfra, men nå har noe endret seg.

Electric cars in Norway

#59
SitatJeg syns det grenser til rasisme, og det kommer trolig til å ende der, vi skal ikke like Kina lenger. Det var bra når vi fikk utnyttet billig arbeidskraft derfra, men nå har noe endret seg.

Strøm Tycoon :+1: Ok, jeg ser den...

Men nå har vi altså det vi på godt norsk kaller en geopolitisk krise og hvis Kina går mer aktivt inn og støtter Putin.....ja da kommer jo uansett Kina på den listen vi ikke kan kjøpe varer av....

Men vi er ikke der enda...og godt er det...

Jeg er også redd for om Kina går inn i Taiwan....

Det går jo ikke akkuratt riktig vei i Kina der lederen som nå ble "gjenvalgt" systematisk har fjernet alle sine motstandere de siste årene :-1:...ikke det vi kaller demokrati....og normale stortingsvalgrutiner her i Norge...

Men men men om hundre år er allting glemt....som det heter.... i mellomtiden så er det jo mange andre flotte elbiler fra andre land man kan kjøpe for de som ønsker det.... jeg er usikker på om det å  stoppe å handle med et land,,,om det bidrar til mer demokrati?    men kansje det er først en tøff linje  overfor Kina som må til... og så kan man heller deretter slippe mer opp...? Jeg vet ikke...?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA