Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 19. februar 2023, klokken 11:57
Blir nok vanskelig det der - men kjører det meste på Linux - det er da noe i det minste..
De største bidragsyterne til Linux er jo Microsoft, IBM, RedHat osv som jo er amerikanske. Har brukt Linux som OS siden -94, har vært interessant å følge med på utviklingen, og hvem som har bidratt til koden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. februar 2023, klokken 08:08
Sitat fra: hELgenen på søndag 19. februar 2023, klokken 11:57
Blir nok vanskelig det der - men kjører det meste på Linux - det er da noe i det minste..
De største bidragsyterne til Linux er jo Microsoft, IBM, RedHat osv som jo er amerikanske. Har brukt Linux som OS siden -94, har vært interessant å følge med på utviklingen, og hvem som har bidratt til koden.

Men de har ikke tatt betalt - og kildekoden er åpen. Jeg har kjørt Linux siden 1996 - begynte med slackware - så vi har tydeligvis begge en lang historie i Linux verden. Jeg har vært litt av og på gjennom årene og forsøkt det meste - og det os'et som jeg personlig likte aller best var IBM OS/2 Warp. Nå er det forsåvidt mange Linux varianter som støttes av Kina også - f.eks fydeos - så selv der slipper man ikke unna Kina påvirkning.

Verden har blitt svært kompleks og det er ikke så lett å boikotte noen 100%. Og som så ofte før er det jo ikke menneskene i fabrikkene eller den vanlige kvinne og mann i gata man vil ramme, men maktgale mennesker på toppen. 


turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 08:24
Jeg har vært litt av og på gjennom årene og forsøkt det meste - og det os'et som jeg personlig likte aller best var IBM OS/2 Warp.
/skikkelig offtopic
Ja, det var en trist dag når IBM avsluttet satsingen på Warp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. februar 2023, klokken 09:41
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. februar 2023, klokken 20:21
Så alle utenlandske bilprodusenter med fabrikker i Kina, og som tilfører landet enorme investeringer og kapital, og som sikrer titusener av arbeidsplasser, skal altså holdes utenfor en slik boikott? Og stilles overfor ulike krav og moralstandarder?
Det er jo så godt som umulig å holde seg unna alt som innebærer noe som helst produsert i Kina. Så man får trekke en linje en eller annen plass.

Personlig så er det uaktuelt å kjøpe bil produsert av ett kinesisk basert/eid selskap med bil produsert i Kina. Jeg kjøper heller ikke Tesla produsert i Kina. Eller Polestar. Eller f.eks BMW iX3.

Så er det litt mere gråsone med f.eks Volvo produsert i Sverige eid av Geely. Hvor flyter pengene?
Dette støtter jeg fullt ut.

Skulle aldri finne på å kjøpe en kinesisk elbil eller en bilmodell produsert i Kina.

En Volvo produsert i Europa kunne jeg tenke meg å kjøpe, da støtter jeg i det minste europeiske arbeidsplasser.

geear

Det går rykter om at Volvo EX90 for Europa og Asia vil produseres i Kina:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50218.msg1092367#msg1092367,

I så fall er både eiere og bil kinesisk. Får håpe det er feil.

Motorwatt

Volvo's all-electric XC90 successor, the EX90, will go into production in Q4 of this year. The full-sized SUV will be built at Volvo's Charleston, South Carolina plant. Production will also take place in Chengdu, China for Asian and European customers.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sjokomelk

Geely bygger vel allerede alle elektriske Volvo og Polestar i Kina?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på mandag 20. februar 2023, klokken 16:24
Geely bygger vel allerede alle elektriske Volvo og Polestar i Kina?

Det stemmer - men de bygger også fabrikker i USA pga IRA......

Så dette med boikott er ikke så enkelt...

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 16:36
Så dette med boikott er ikke så enkelt...
Det er vel ikke vanskeligere enn å spørre for den aktuelle modellen man lurer på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. februar 2023, klokken 08:45
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 16:36
Så dette med boikott er ikke så enkelt...
Det er vel ikke vanskeligere enn å spørre for den aktuelle modellen man lurer på.

Hvor går grensen?
Er en kinaprodusert Tesla ok?
Hva om batteriene er produsert i Kina?

Er neimen ikke rett frem dette

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:43
Hvor går grensen?
Er en kinaprodusert Tesla ok?
Hva om batteriene er produsert i Kina?

Er neimen ikke rett frem dette
Det blir jo opp til den enkelte å vurdere. Selv kjøper jeg ikke bil produsert i Kina, om selskapet er kinesisk eller ei. Det gjelder Tesla og.

Batteri fra Kina ville jeg og prøvd å unngå, men enkeltkomponenter begynner å bli vanskelig å ha kontroll på. Tror heldigvis ikke LG batteriet er produsert der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

#26
Sitat fra: sjokomelk på mandag 20. februar 2023, klokken 16:24
Geely bygger vel allerede alle elektriske Volvo og Polestar i Kina?
Bare Polestar som bygges i Kina.

Volvos elbiler (XC40 Recharge og C40) produseres i Gent, Belgia.

Volvo bygger dessuten en ny elbilfabrikk i Kosice, Slovakia.

https://www.tu.no/artikler/volvo-bygger-ny-elbilfabrikk-i-europa/520720/

Kristian O

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:55
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:43
Hvor går grensen?
Er en kinaprodusert Tesla ok?
Hva om batteriene er produsert i Kina?

Er neimen ikke rett frem dette
Det blir jo opp til den enkelte å vurdere. Selv kjøper jeg ikke bil produsert i Kina, om selskapet er kinesisk eller ei. Det gjelder Tesla og.

Batteri fra Kina ville jeg og prøvd å unngå, men enkeltkomponenter begynner å bli vanskelig å ha kontroll på. Tror heldigvis ikke LG batteriet er produsert der.
+ 1
Bestilte Y no, og satte som krav at den ikkje skulle komme fra Kina. Fikk beskjed om at leveringstid da kunne bli lang, men det var greit for meg. Levering snart, av tysk bil  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Ketill Jacobsen

Mange her synes å mene at vi skal gå fra den ene grøfta (absolutt frihandel og globalisering) til den andre (toll på utelandske varer og importvern avhengig om vi liker/misliker et land og dagsformen)! Begge deler er etter min mening like galt. Jeg ser ikke at Kina er den store stygge ulven i verden og alene om alt som er vondt. Slik det er nå er det ikke så mye å bry seg om, men det kan bli mye verre (med Kina altså). Så fortsett med frihandel og gjør samtidig tiltak i de enkelte land for å unngå elendighet (beskytte eget marked i noen grad). Særlig lite utviklede land behøver å stenge ute hard konkurranse for å kunne få fart på sin egen industrielle/økonomiske/kulturelle utvikling. Husk at Japan etter andre verdenskrig behøvde krigen i Korea for å komme opp i gir og samtidig lukket sitt egen marked for import. Det samme skjedde med Sør-Korea ca 25 år senere med Vietnam-krigen. Sør-Korea har bare gradvis åpnet sitt eget marked for import. Definisjonen på en internasjonal bilutstilling i Sør-Korea var i mange år at utlendinger fikk komme for å se på koreanske biler!

vinterdekk

Den dagen Kina sender våpen til Russland eller går på land i Taiwan, da får vi håpe at Europa fortsatt kan produsere biler. Og ikke minst reparere bilene som allerede er på veien. Med eksempel i gassimport fra Russland så er det klart at handel med totalitære stater går bra helt til det ikke går bra. Men hjelper boikott, nei tror ikke det. Det må gjøres langsiktige tiltak på EU nivå for å gjøre Europa mindre avhengig av totalitære regimer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA