Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Nå som vi ser at Kina blir den fremste på å lage elbiler og batteri til elbiler. Bør vi i Norge boikotte ved å ikke kjøpe Kina elbiler for å vise vår sympati?

Vi hadde jo en tråd her for et års tid siden om noe slikt som "nei takk til kkinabiler... eller noe i den gata...finner ikke den så jeg lager en ny en..

Jeg tar opp tråden nå for det kom frem i dag på nyhetene at Russland og Kina skaper enda sterkere bånd mellom seg og dette er jo ikke bra!

Det er på TV2 nyhetene nå kl 1830 at "selveste" Jens Stoltenberg er veldig kritisk til at Kina så sterkt viser sympati overfor Russland. Videre ble det sagt at Kina og Sør Afrika innledet i går en 10 dagers lang marine øvelse med Russland!

Les nyheten under som er tre timer gammel. Jeg har bare kopiert inn noe tekst derfra under.

https://www.cnbc.com/2023/02/18/natos-stoltenberg-beijing-watching-closely-russia-success-in-ukraine.html

Kopi:

NATO Secretary-General Jens Stoltenberg said Saturday that China is closely watching Russia's success in Ukraine, with the outcome of Europe's war likely to have wide-reaching implications for Beijing's behavior in Asia-Pacific.

"Beijing is watching closely what's going on in Ukraine. And if Putin wins there, of course, that will impact their decisions on how to behave in Asia," Stoltenberg told CNBC's Hadley Gamble.

"What happens in Europe, in Ukraine, matters for Asia, and what happens in Asia matters for Europe," he said at the Munich Security Conference.

hELgenen

Har ikke vært så kritisk til Kina biler tidligere - men synes dette at Kina går inn og hjelper Russland med varer og tjenester og bygger opp en slags allianse er svært skummelt. Hadde Kina forholdt seg nøytralt - så greit nok. Men dette kan nå se ut til å bikke feil vei.
Og vi ser nå også andre - amerikanske forretningsinteresser gjennom Elon Musk og Starlink vil stoppe å levere internet tjenesten Ukraina er avhengig av. Elon er jo dypt inne i Kina og ser nå ut til å støtte Kina og Russland indirekte hvilket gjør at man saktens må begynne å vurdere om det er mer enn bare kinesiske bilprodusenter man burde sende et tydelig signal til.

Electric cars in Norway

#2
SitatElon er jo dypt inne i Kina og ser nå ut til å støtte Kina og Russland indirekte hvilket gjør at man saktens må begynne å vurdere om det er mer enn bare kinesiske bilprodusenter man burde sende et tydelig signal til.

Enig :+1: Men når det gjelder Elon så er jo det et case for seg selv', men jeg liker`n. Jeg tenker mer at det i denne omgang på at de kinesiske bilprodusentene bør få noen signaler, ref den marineøvelsen de er med på med russerne.

Mener Kina skal rulle ut 8 nye merker i Norge ila 2023..men kan hende jeg husker feil...da kan jo "forbrukermakten" brukes... hvis man er uenig i Kina sitt ståsted som parrhest med russerne...


Motorwatt

Så alle utenlandske bilprodusenter med fabrikker i Kina, og som tilfører landet enorme investeringer og kapital, og som sikrer titusener av arbeidsplasser, skal altså holdes utenfor en slik boikott? Og stilles overfor ulike krav og moralstandarder?

Forøvrig er nyhetene om militærøvelsen "gammel". Stod i ABC-nyheter for snart 3 uker siden...

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/01/29/195899709/derfor-gar-sor-afrika-sammen-med-russland-og-kina-i-storstilt-marineovelse
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. februar 2023, klokken 20:21
Så alle utenlandske bilprodusenter med fabrikker i Kina, og som tilfører landet enorme investeringer og kapital, og som sikrer titusener av arbeidsplasser, skal altså holdes utenfor en slik boikott? Og stilles overfor ulike krav og moralstandarder?
Det er jo så godt som umulig å holde seg unna alt som innebærer noe som helst produsert i Kina. Så man får trekke en linje en eller annen plass.

Personlig så er det uaktuelt å kjøpe bil produsert av ett kinesisk basert/eid selskap med bil produsert i Kina. Jeg kjøper heller ikke Tesla produsert i Kina. Eller Polestar. Eller f.eks BMW iX3.

Så er det litt mere gråsone med f.eks Volvo produsert i Sverige eid av Geely. Hvor flyter pengene?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

#6
Sitat fra: turfsurf på søndag 19. februar 2023, klokken 09:41
Det er jo så godt som umulig å holde seg unna alt som innebærer noe som helst produsert i Kina. Så man får trekke en linje en eller annen plass.

Ja, mobiltelefoner, PCer, biler, vaskemaskiner, batterier, varmepumper, etc, etc. Er det egentlig noe i det hele tatt som ikke stort sett produseres i Kina i disse dager?

Jeg tror ikke det vil  ha noen særlig betydning om vi som sluttbrukere forsøker å boykotte Kina, de fleste vil uansett fortsette å kjøpe basert på pris/kvalitet og de vanlige tingene.

Det beste hadde kanskje vært om Europeiske myndigheter lager en tilsvarende løsning med innebygget importvern slik det er i den amerikanske IRA pakken.
https://www.nho.no/tema/energi-miljo-og-klima/artikler/2022/inflation-reduction-act/

Denne IRA pakken imponerer meg stort, det er helt utrolig at Biden & Co klarte å få til dette med det politiske miljøet som er i USA for tiden.
IRA har allerede fått stor betydning for å flytte produksjon fra Østen og Europa til USA, og noe tilsvarende kunne vi kanskje få til i Europa.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. februar 2023, klokken 09:41

Det er jo så godt som umulig å holde seg unna alt som innebærer noe som helst produsert i Kina. Så man får trekke en linje en eller annen plass.

Personlig så er det uaktuelt å kjøpe bil produsert av ett kinesisk basert/eid selskap med bil produsert i Kina. Jeg kjøper heller ikke Tesla produsert i Kina. Eller Polestar. Eller f.eks BMW iX3.

Så er det litt mere gråsone med f.eks Volvo produsert i Sverige eid av Geely. Hvor flyter pengene?

En holdning jeg støtter fullt og helt.

Her er forøvrig diskusjonen trådstarter ikke fant: https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

De fleste argumenter er grundig belyst der. Og dette har ikke blitt noe mindre aktuellt med utviklingen i verden det siste året.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: goggo på søndag 19. februar 2023, klokken 10:16
Denne IRA pakken imponerer meg stort, det er helt utrolig at Biden & Co klarte å få til dette med det politiske miljøet som er i USA for tiden.
IRA har allerede fått stor betydning for å flytte produksjon fra Østen og Europa til USA, og noe tilsvarende kunne vi kanskje få til i Europa.

mvh
Hugo

IRA pakken er ikke noen god nyhet for Europa. Den tvinger europeisk industri til å etablere seg i USA og således eksportere arbeidskraft fra Europa til USA. Nå har man dyttet frem ulike overgangsløsninger for Europeisk industri- men det er null tvil om at f.eks republikanerne ønsker å fjerne alle overgangsløsninger - f.eks dette at biler leaset i USA, men produsert i Europa får unntak.

IRA pakken er svært farlig for europeiske arbeidsplasser på sikt. Sånn sett burde man kanskje også tenke seg godt om når man skal handle varer fra USA.  Amerikansk industri vokser noe ekstremt om dagen - både som følge av IRA pakken, men også pga. konflikten i Ukraina.

jlan

Sitat fra: hELgenen på søndag 19. februar 2023, klokken 10:48
Sånn sett burde man kanskje også tenke seg godt om når man skal handle varer fra USA.
Ja, som en begynnelse kan vi slutte å bruke all software fra Microsoft, Apple, Alphabet og Meta.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Sitat fra: jlan på søndag 19. februar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: hELgenen på søndag 19. februar 2023, klokken 10:48
Sånn sett burde man kanskje også tenke seg godt om når man skal handle varer fra USA.
Ja, som en begynnelse kan vi slutte å bruke all software fra Microsoft, Apple, Alphabet og Meta.

Blir nok vanskelig det der - men kjører det meste på Linux - det er da noe i det minste..
Men at EU vs USA blir en utfordring fremover er vel ingen tvil.

Motorwatt

En boikott av kapitalvarer fra land man ikke er i direkte konflikt med, og som heller ikke har internasjonal støtte, har lite for seg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

goggo

#12
Sitat fra: hELgenen på søndag 19. februar 2023, klokken 10:48
Sitat fra: goggo på søndag 19. februar 2023, klokken 10:16
Denne IRA pakken imponerer meg stort, det er helt utrolig at Biden & Co klarte å få til dette med det politiske miljøet som er i USA for tiden.
IRA har allerede fått stor betydning for å flytte produksjon fra Østen og Europa til USA, og noe tilsvarende kunne vi kanskje få til i Europa.

mvh
Hugo

IRA pakken er ikke noen god nyhet for Europa. Den tvinger europeisk industri til å etablere seg i USA og således eksportere arbeidskraft fra Europa til USA. Nå har man dyttet frem ulike overgangsløsninger for Europeisk industri- men det er null tvil om at f.eks republikanerne ønsker å fjerne alle overgangsløsninger - f.eks dette at biler leaset i USA, men produsert i Europa får unntak.

IRA pakken er svært farlig for europeiske arbeidsplasser på sikt. Sånn sett burde man kanskje også tenke seg godt om når man skal handle varer fra USA.  Amerikansk industri vokser noe ekstremt om dagen - både som følge av IRA pakken, men også pga. konflikten i Ukraina.

Ja, jeg er 100% enig i at IRA pakken alene ikke er bra for Europa, nettopp derfor trenger vi tilsvarende løsninger for Europa for å flytte produksjon fra Østen til Europa og ikke bare til USA.

FREYR er vel det mest kjente eksempelet på at planlagte investeringer flyttes fra Norge til USA på grunn av IRA.
https://ranano.no/freyr-investerer-27-milliarder-norske-kroner-i-batterifabrikk-i-usa/11.11-17:11
https://www.montelnews.com/no/news/1419719/usas-stttepakke-kan-ramme-norske-batteriinvesteringer

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på søndag 19. februar 2023, klokken 10:22
Sitat fra: turfsurf på søndag 19. februar 2023, klokken 09:41

Det er jo så godt som umulig å holde seg unna alt som innebærer noe som helst produsert i Kina. Så man får trekke en linje en eller annen plass.

Personlig så er det uaktuelt å kjøpe bil produsert av ett kinesisk basert/eid selskap med bil produsert i Kina. Jeg kjøper heller ikke Tesla produsert i Kina. Eller Polestar. Eller f.eks BMW iX3.

Så er det litt mere gråsone med f.eks Volvo produsert i Sverige eid av Geely. Hvor flyter pengene?

En holdning jeg støtter fullt og helt.

Her er forøvrig diskusjonen trådstarter ikke fant: https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

De fleste argumenter er grundig belyst der. Og dette har ikke blitt noe mindre aktuellt med utviklingen i verden det siste året.

Takker for lenken  :+1:

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 19. februar 2023, klokken 10:48
IRA pakken er svært farlig for europeiske arbeidsplasser på sikt. Sånn sett burde man kanskje også tenke seg godt om når man skal handle varer fra USA.  Amerikansk industri vokser noe ekstremt om dagen - både som følge av IRA pakken, men også pga. konflikten i Ukraina.
IRA er jo opp med tollmurer og proteksjonisme. Sånn sett begynner USA å ligne på Norge og matvarer.

Skumle tendenser, men jeg ser og behovet i.f.h.t. Kina. Problemet er jo at Europa ikke evner å svare, de vil fremdeles ha frihandel med Kina.

Man ser jo hvordan det går når markedsøkonomi som styrer etter kortsiktig profitt (les: produsere der det er billigst) skal konkurrere med en kommandoøkonomi hvor man kan tenke langsiktig strategisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA