Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakk og levering

Startet av Martins1, fredag 17. februar 2023, klokken 09:43

« forrige - neste »

Martins1

Hei

Første post fra meg. Mulig jeg har postet på feil plass,men.

Vi har en YLR i bestilling. Jeg ba om å få den i løpet av Q3 i år siden jeg vil vente på HW4.0. Vil ha "the latest and greatest" når jeg kjøper helt ny bil så egentlig bare en prinsippsak for min del. Om det er verdt det eller ikke behøver vi ikke å diskutere her.

Og nei, dette skal ikke bli en ny parkeringssensor-debatt da jeg føler at dette temaet er diskutert nok i andre tråder :)

Jeg har to kjappe spørsmål;

Dette temaet er diskutert før, men finner ingen enkle ja/nei svar.
Bør jeg utsette levering? Jeg ser noen mener at denne HW4.0 oppgraderingen vil komme i løpet av sommeren, men da bare på Cybertruck, S og X, og at model Y/3 ikke vil få dette før Q4 eller kanskje som sent som neste år. Hva ville dere ha gjort?

Det er mye snakk om forskjellig lakkbehandling/foliering. Jeg er aktiv i en god del andre fora, maxus, mg, vw, skoda osv. og der snakkes det sjelden om dette. Er virkelig lakken på Tesla, nå i dag, så dårlig et en bør ty til ekstra tiltak? Jeg har bestilt med den blå fargen, forresten. Mulig det er kvalitets forskjell mellom de forskjellige fargene. Kommenter gjerne.

På forhånd takk for svar

k1

1. vent til 1.mars og deres investor day- der forventer man en oppdatering på hw4 om når og hvilke modeller. Da vet man kanskje mer - nå er det ren gjetting fra alle kanter.

2. ja forskjell på fargene; multicoat (rød og hvit), samt de nye quicksilver og cherry red forventes nok tykkere lakk da det er mange lag som legges. Ang folie eller lakkforsegling eller begge deler er det også hyppig diskutert rundt om på forumet. Jeg hadde folie på min forrige men gjør det ikke igjen grunnet kost/nytte. Lakkforsegling har like mye for seg uavhengig av bilmerke vil jeg påstå (mer eller mindre).

snakkesalig

#2
I følge flere andre (gidder ikke lete opp postene, den er i Q1-tråden under bestilling og levering) er det ikke lengre mulig å få utsatt levering.
Om dette skyldes kommende HW4 eller en generell policy-endring vites ikke..

Edit: Men i kjent Tesla-stil er det ikke usannsynlig at det er helt random om man får utsette leveringen eller ikke, avhengig av hvem du er så heldig å få kontakt med.

Vaduz

Du må jo godkjenne at bilen ikke har parkeringssensorer, og jeg tenkte se hvor lenge jeg kan la være å gjøre det, mest fordi jeg faktisk vil ha det og ikke at jeg bryr meg nevneverdig om øvrige HW4 oppdateringer.

Når det gjelder lakk har jeg en solid black model s som skulle være tynn lakk, og den har en del steinsprut skade på panseret, men det sees bare veldig nærme, og jeg ville aldri ha brukt tid eller penger på folie eller keramisk behandling. Om du fremdeles bryr deg når bilen er 4-5 år så gi den en lakk korreksjon og polering til 5k ish hos en detailer/lakkverksted:)
Men her er folk forskjellige, noen har et plastdeksel utenpå mobilen sin vakre krystallskjerm også:)

geear

Dette er mine personlige meninger om de forskjellige løsningene.

Folie: Først og fremst om man vil endre farge på bilen og/eller beskytte for større riper og/eller steinsprut. Vil du kun unngå steinsprut så legger du kanskje transparent folie på panser, frontfanger og bakdører/bakskjermer, vil du unngå riper all over så legger du på hele. Folie gir dårligere finish på bilen enn originallakken, spesielt betydelig dårligere glans kontra klarlakk. Finishen avhenger av foliekvalitet (som igjen henger sammen med pris). Relativt høy pris selv for billig folie (flere titalls tusenlapper). Helfoliering med høykvalitets/spesiell folie kan komme opp i 60-70k. Folie i innsteg kan også være aktuelt, om du vil beskytte dørkarmer/lister osv. I mange tilfeller billigere å la være og se slitasjen an, og heller kjøpe nye deksler/lister i innstegene etter noen år, dersom de blir såpass slitt at man vil freshe opp litt.

Keramisk coating: Først og fremst om man vil ha et ekstra hardt lag over lakken for å beskytte mot mikroriper, og kanskje ønsker et enda høyere glansnivå enn original klarlakk. Mikroriper er sånt 9 av 10 bileiere ikke ser eller bryr seg om. En del keramiske coatinger gir hydrofobisk effekt lenge uten voks (vanner preller av), og hindrer til en viss grad også riper fra vesker og poser, eller gir iallfall et ekstra lag man kan polere opp igjen for å fjerne/glatte ut ripene. Typisk pris fra 5 til 15k.

Det går helt fint å eie en bil, både Tesla og andre merker, uten noen av delene. Har man ekstrem slitasje, dårlig bilhold og kjører hyppig børstevask, så må man regne med at bilen blir litt mer tungsolgt og får dårligere pris, eventuelt at den bør innom en klargjører for en 1-2-3 stegs poleringsjobb og rengjøring før et evt. salg (5-10k), men det går an å rydde opp i mye gammel moro, og det finnes alltid kjøpere som ikke bryr seg om slike detaljer. Altså er dette helt avhengig av interesse.

Martins1

Takk for gode og konstruktive svar.

Da venter jeg i spenning på denne "investor day" og tar en videre avgjørelse etter det.

Når det gjelder lakkforsegling og foliering så tror jeg nok at jeg går inn i nytt bileierskap med litt av samme holdning som tidligere - det er en bruksbil, den skal holdes ren utvendig etter beste evne og på riktig måte. Jeg tror jeg gjør som Vaduz sier; jeg tar heller en spesialbehandling på bilen etter noen år i stedet for å bruke store summer på folie eller lakkforsegling. Og det er sannhet i det du sier etterpå også Vaduz; det skjer noe med eierforholdet etter hvert. Du har nybil i et par tre måneder, du gnikker og gnur, tørker over seter etter langtur med unger i baksetet og parkerer milevis unna andre biler på kjøpesenteret. 2 år senere så er det kun en bil, med et par kantkjørte felger, steinsprut her og der og smeltet smørbukk i baksetene (småbarnspappa), og om den har folie uten microriper i lakken under eller ikke er helt uvesentlig for min del. Men jeg skal prøve å holde bilen unna vaskehallen på bensinstasjonen! Men nå har jeg gjentatte ganger påvist alvorlige tilfeller av "LAT" så her blir det skjerpings.

Når jeg tenker meg om har jeg sånn beskyttelsesfilm på min mobiltelefon. Snakk om dobbeltmoral :o :laugh:

Klykken

Sjekk ut detailersclub.no så får du litt tips og triks til renhold. Du kan gå "all in" og du kan ta deler av det med deg for å bevare finishen lengst mulig. :) Alt skal jo passe inn i dagliglivet også, så man må finne "sin greie". Vaskehall trenger ikke være døden det, såfremt man unngår børstene. Kjemien kan være litt sterk og svekke bl.a. plast på lyktene og gi alkalisk brenning på følsomme steder som lister rundt vindu.

HW4 tviler jeg på at du får spesifisere, men kan håpe på. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

førategangtesla

Jeg har fått helfoliere min MYP med Stek dynoshield, den er så blank som den kan få blitt, ser polert ut hele tiden, når jeg eventuelt fjerner folien om 4-6-8 år til så er lakken gjerne strøken under. Men ja, det koster over 40k å utføre. Her kan man ikke se at bilen har folie, den ser rett og slett polert ut og den er fin å holde ren. Alle folie kanter er lagt bak paneler. Beskytter mot steinsprut og småriper kan jeg varme bort med varmluft pistol, det har jeg allerede hatt brukt for på bakskjermen venstre bak, nå er den strøken igjen.

Jeg vil verken anbefale eller fraråde, det passer for meg og jeg har en trygghet i det. Ppf gir definitivt best beskyttelse.

k1

40k er for meg i overkant mye vs opplakkering etter 5 år. Kjøper av bil tror jeg heller ikke gir 40k mer for en bil uten steinsprutskader vs en med noen små enkle. Hadde selv xpel klar folie på sprutsoner på min forrige, og selv der fikk jeg et par steinsprut som gikk gjennom folien og slo av lakk, men for all del færre enn hvis jeg ikke hadde hatt folie. Ny eier var ikke veldig opptatt av folie eller ikke.

Et siste moment er at ved innbytte hos Tesla ber de deg ta av folien. De vil ikke ha bil med folie inn for videresalg.

Men ja, folie er etter behov. Kjører du ruter med mye fare for steinsprut er det sikkert gull.

geear

Sitat fra: førategangtesla på fredag 17. februar 2023, klokken 14:37
Jeg har fått helfoliere min MYP med Stek dynoshield, den er så blank som den kan få blitt, ser polert ut hele tiden, når jeg eventuelt fjerner folien om 4-6-8 år til så er lakken gjerne strøken under. Men ja, det koster over 40k å utføre. Her kan man ikke se at bilen har folie, den ser rett og slett polert ut og den er fin å holde ren. Alle folie kanter er lagt bak paneler. Beskytter mot steinsprut og småriper kan jeg varme bort med varmluft pistol, det har jeg allerede hatt brukt for på bakskjermen venstre bak, nå er den strøken igjen.

Jeg vil verken anbefale eller fraråde, det passer for meg og jeg har en trygghet i det. Ppf gir definitivt best beskyttelse.
Hadde jeg fått en krone for hver gang jeg hørte at folie ikke er synlig eller har bedre finish enn klarlakk.  :P

Studerte nettopp en Hurracan STO og en i4 M50 som hadde fått høykvalitets folie, uten at jeg husker hvilke typer det var, jobben på i4en kosta over 70k, og begge hadde helt tydelig dårligere finish en med polert klarlakk, de får liksom en sånn "appelsinhud". Vet ikke hvilken type folie det var, men ble iallfall ikke imponert. Mye høyere finish med en skikkelig poleringsjobb og for eksempel Modesta BC-05.

Jeg klarer ikke forsvare kosten på transparent folie. De fleste panelene på bilen vil være helt fine etter fem år, selv uten folie, og de som ikke er det kan gjennomgå en solid poleringsjobb og bli "som nytt". Jeg har sjelden paneler som trenger lakkeringsjobb etter fem år, men skulle det være nødvendig så kommer en fortsatt ut mye lavere på kost enn med folie. I tillegg aksepterer de fleste bruktbilkjøpere at det er noe steinsprut og slitasje, uten at det får stor betydning for prisen.

førategangtesla

Sitat fra: geear på fredag 17. februar 2023, klokken 15:40
Sitat fra: førategangtesla på fredag 17. februar 2023, klokken 14:37
Jeg har fått helfoliere min MYP med Stek dynoshield, den er så blank som den kan få blitt, ser polert ut hele tiden, når jeg eventuelt fjerner folien om 4-6-8 år til så er lakken gjerne strøken under. Men ja, det koster over 40k å utføre. Her kan man ikke se at bilen har folie, den ser rett og slett polert ut og den er fin å holde ren. Alle folie kanter er lagt bak paneler. Beskytter mot steinsprut og småriper kan jeg varme bort med varmluft pistol, det har jeg allerede hatt brukt for på bakskjermen venstre bak, nå er den strøken igjen.

Jeg vil verken anbefale eller fraråde, det passer for meg og jeg har en trygghet i det. Ppf gir definitivt best beskyttelse.
Hadde jeg fått en krone for hver gang jeg hørte at folie ikke er synlig eller har bedre finish enn klarlakk.  :P

Studerte nettopp en Hurracan STO og en i4 M50 som hadde fått høykvalitets folie, uten at jeg husker hvilke typer det var, jobben på i4en kosta over 70k, og begge hadde helt tydelig dårligere finish en med polert klarlakk, de får liksom en sånn "appelsinhud". Vet ikke hvilken type folie det var, men ble iallfall ikke imponert. Mye høyere finish med en skikkelig poleringsjobb og for eksempel Modesta BC-05.

Jeg klarer ikke forsvare kosten på transparent folie. De fleste panelene på bilen vil være helt fine etter fem år, selv uten folie, og de som ikke er det kan gjennomgå en solid poleringsjobb og bli "som nytt". Jeg har sjelden paneler som trenger lakkeringsjobb etter fem år, men skulle det være nødvendig så kommer en fortsatt ut mye lavere på kost enn med folie. I tillegg aksepterer de fleste bruktbilkjøpere at det er noe steinsprut og slitasje, uten at det får stor betydning for prisen.

Ja, det er mye penger å betale over 40k, men for min del så er det verd det, jeg har fått ro i sjela når jeg kjører  :+1: :) er ikke så redd for steinsprut, riper, sur nedbør og slitasje, uv stråling, fugledritt, parkeringsskader til en viss grad, folk som drar seg inntil bilen ved parkering og min bil er skitten osv +++ det gjør at jeg trenger ikke å tenke på polering, voksong/coating osv, bilen er super å holde ren, selv asfalt kan jeg nesten bare spyle av med høytrykk og bilen ser igjen nypolert og fin ut. Jeg har sort bil også og det var min forrige bil også som jeg hadde i 8 år, så jeg vet hvor mye jobb det er å holde sort bil fin. Jeg har definitivt trua på PPF, men det er kanskje ikke noe for alle og det koster, men man får en bil som er veldig lett å holde vedlike og det gir uansett den beste beskyttelsen, så kan det selvfølgelig diskuteres om det er verd å heller lakkere opp bilen om 5 år til, hvis det kun er det økonomiske aspektet man tenker på.

Det er viktig å legge med riktig strekk på folie for å unngå appelsinhud, iallefall redusere det.

Martins1

Folie er nok absolutt smart, men jeg har ingen mening om finish på en bil med kontra uten da jeg er usikker på om jeg i det hele tatt har sett en foliert bil. Jeg tror nok vanlig bilvask og vedlikehold blir veien å gå for min del.

Jeg tror dessuten kona har klikka i vinkel om jeg har gladpack'a bilen til 70k. Om sommeren er det jo trivelig  å vaske bil, spesielt ny bil, men for min del handler det om en god rutine vinters tid.

Har sett litt på Detailers Club og det er jo tydelig at bilvask kan være en hobby.

førategangtesla

Sitat fra: Martins1 på fredag 17. februar 2023, klokken 19:09
Folie er nok absolutt smart, men jeg har ingen mening om finish på en bil med kontra uten da jeg er usikker på om jeg i det hele tatt har sett en foliert bil. Jeg tror nok vanlig bilvask og vedlikehold blir veien å gå for min del.

Jeg tror dessuten kona har klikka i vinkel om jeg har gladpack'a bilen til 70k. Om sommeren er det jo trivelig  å vaske bil, spesielt ny bil, men for min del handler det om en god rutine vinters tid.

Har sett litt på Detailers Club og det er jo tydelig at bilvask kan være en hobby.

Det viktigste er at lakken alltid har en form for beskyttelse, kan være voks, coating eller ppf, da med et godt grunnlag i form av en polert og renset lakk. Skal du ikke ha ppf så er det som er mest slitesterkt og som sitter lengst av voks og coating nemlig coating, her har du beskyttelse 6-12mnd hvis du bruker riktige midler til vask og er skånsom ved hjelp av 2 bøttesystem og mikrofiber hanske ved vask. Coating hjelper ikke særlig mot riper og har ikke effekt på steinsprut, men hjelper mot å hindre vaskeriper ved vask sålenge du er god til å utføre en berøringsfri forvask før du tar berøringsvask. Coating er også god på å hindre etseskader ved eksempelvis fugledritt, uansett en fordel å få vasket det bort raskest mulig.

Akkurat dette med at tesla har dårlig lakk tror jeg du kan ta det rolig med, det har vel helst vært bilene som kommer fra freemont, bilene fra Kina og Berlin har god kvalitet her ettersom jeg har forstått. Min MYP som jeg tok ut i desember er meget fin i lakken.

Dette med HW4 må du nesten vurdere selv. Jeg fikk en 2023 model da uten parkeringssensorer, kjedelig men sånn er det, jeg er en av de uheldige som verken får flere kameraer og jeg har ikke parkeringssensorer men bilen er herlig ellers, jeg håper på en oppdatering snart for å få parkeringshjelp etc. FSD har jeg ikke interesse av uansett og hvem vet hva som skjer av forandringer med tanke på konstruksjonsendringer, nyttelast etc etc, det kan bli bedre eller så kan det bli dårligere, tesla endrer jo stadig vekk. Men hadde jeg hatt mulighet for å endre til HW4 nå så hadde jeg selvfølgelig gjort det, men HW4 er definitivt ikke noe som gjør at jeg kommer til å bytte bil om 1 år og det er heller ikke en deailbreaker for min del.



Martins1

Altså, jeg tror det er viktig for meg å presisere at jeg mest sannsynlig ikke har behov for HW4.0 i det hele tatt. Grunnen at jeg velger å vente er fordi jeg tror det er en smart ting å gjøre akkurat nå.

For meg personlig, i det daglige, så lenge Tesla oppdaterer Tesla Vision (heretter TV) til å bli det de lover så skulle det holde massevis for min del.

Er det slik at biler uten parkeringssensorer og kun TV ikke er plaget med fantombremsing? Virker nesten litt sånn ut i fra det jeg har lest, sett og hørt, eller er det bare nå, i "mellomstadiet" der de ikke har programvare for avstandsmåling at det er slik?

snakkesalig

Om du ikke ser behov for HW4, hvorfor mener du det er smart å vente da? Mange mener prisene er på bunn og kommer til å stige igjen utover våren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA