Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam ved bruk bilens kameraer

Startet av Svk, fredag 17. februar 2023, klokken 08:31

« forrige - neste »

Svk

Er det sånn at brukeraktivert daschcam ikke er lov i europa pga GDPR?
Har en Byd Atto, ser i f.eks australia så kan brukeren aktivere daschcam, via bilen infotainmentsystem. Altså bruke kamera som sitter i front i bilen til daschcam.Men ser ut som dette er fjernet i Europa. Appen er ikke der synlig, men får den frem ved "stemmestyring" men får da opp at denne funksjonen ikke er aktiv. Ligger også ei mappe i filsystemet tiltenkt til lagring av videofiler.

Panduck

Hvordan vil "brukeraktivert dashcam" være forskjellig fra "vanlig dashcam"?

Det er vel ikke ulovlig å bruke dashcam i Europa, så det har vel ikke noe med GDPR å gjøre, vil jeg tro.

Panduck

Men det er vel ett par land i Europa det er ulovlig å bruke, kan være det er grunnen til at det er fjernet.

Svk

litt dumt at de deaktiverer hos alle om det kun er et par land det er ulovlig. Er det noen som har dette i norge? Tesla?

Daniel_0007

Sitat fra: Svk på fredag 17. februar 2023, klokken 14:47
litt dumt at de deaktiverer hos alle om det kun er et par land det er ulovlig. Er det noen som har dette i norge? Tesla?

Tesla og bmw er kun de eneste jeg kommer på som har det innebygget, på citroen kan man få dashcam som ekstra utstyr og men er mer som et eksternt dash kamera.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Sitat fra: Svk på fredag 17. februar 2023, klokken 14:47
litt dumt at de deaktiverer hos alle om det kun er et par land det er ulovlig. Er det noen som har dette i norge? Tesla?
Ja, Tesla har opptak fra fire kameraer (bakover fra sideblink, ser hele sidene på bilen, rett forover og fra ryggekamera), og disse kan ta opp både under kjøring (dashcam) og parkering (sentry mode). De kan også aksesseres fra app på mobiltelefon når bilen står parkert (bilen gir et blink med lysene når noen går inn på de). For oss som er bekymret for parkeringsskader er det helt prima, og ene og alene en grunn til at det er vanskelig å velge noe annet enn Tesla i dag.  ???

DagfinnN

Med fare for å banne i kirken. For en stund siden i en diskusjon om OTA sin verdi sa jeg at vi teslaeirere fikk Dashcam over OTA. Da var det en ID4 eier som nektet for det. Han sa vi hadde kamera fra før og at vi dermed ikke fikk dashcam over OTA.
Så da blir enkle spørsmål dette:
Har ID4 dashcam eller ikke?
Har ID4 kameraer nok til å kunne aktivere dashcam som Tesla har gjort.
Hvis ikke, så er denne ID4 eiers uttalelse klart ned i gruppen "Tesla hets" fra eiere av andre biler.
Til info så er jeg ikke ute etter å ta ID4. Det er mer enkelte ID4 eiere som ikke gjør annet enn å snakke ned Tesla  jeg ....

Har ID4 dashcam i sin skjerm som bruker eksisterende kameraer, så bøyer jeg meg i støvet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

#7
Sitat fra: DagfinnN på fredag 17. februar 2023, klokken 16:25
Med fare for å banne i kirken. For en stund siden i en diskusjon om OTA sin verdi sa jeg at vi teslaeirere fikk Dashcam over OTA. Da var det en ID4 eier som nektet for det. Han sa vi hadde kamera fra før og at vi dermed ikke fikk dashcam over OTA.
Så da blir enkle spørsmål dette:
Har ID4 dashcam eller ikke?
Har ID4 kameraer nok til å kunne aktivere dashcam som Tesla har gjort.
Hvis ikke, så er denne ID4 eiers uttalelse klart ned i gruppen "Tesla hets" fra eiere av andre biler.
Til info så er jeg ikke ute etter å ta ID4. Det er mer enkelte ID4 eiere som ikke gjør annet enn å snakke ned Tesla  jeg ....

Har ID4 dashcam i sin skjerm som bruker eksisterende kameraer, så bøyer jeg meg i støvet.

Banner ikke i kirken, men det fremstår som en merkelig avsporing i jakten på å "ta" en eller annen for en uttalelse i en annen tråd?
Litt malplassert når tråden handler om BYD atto og lovverk/gdpr, ikke OTA og ID4. Postet du egentlig i rett tråd?

Kort fortalt:Ja ID4 har en haug kameraer, nei de støtter ikke dashcam. Jeg har løst det med blackvue 750x 2ch plus. Tok 20 min å installere, og 5 min å fjerne før salg. Svært gode og høyoppløst bilde foran og bak, uten noe merkbart forbruk fra bilens hovedbatteri. Filmene lastes rett opp til sky, og kameraene kan en se fra hvor som helst om det er nett der bilen står. Godt alternativ til innebygget dash.
Når jeg bytter til Ariya om et par måneder flyttes kameraet dit.
Bmwen hadde innebygget dashcam, men monterte blackvue i den også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

#8
Takker for svar.
Det koster altså penger å anskaffe Dashcam for ID-4.
Dermed kan man konkludere med at Tesla sin OTA har verdi.  :+1: :D
Bildene lagres i skyen. Det er flere som har hentet ned ved behov etter å ha kontakte Tesla. Ellers ligger de på minnebrikke.
Dashcam fikk vi gratis.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Svk


Øyvind.h

Sitat fra: DagfinnN på fredag 17. februar 2023, klokken 17:04
Takker for svar.
Det koster altså penger å anskaffe Dashcam for ID-4.
Jepp. Jeg betalte rundt 3000 for mitt, og flytter det fra bil til bil. Men da får en bilder av en helt annen kvalitet enn integrerte løsninger, så det blir ikke helt sammenlignbart.

Sitat fra: DagfinnN på fredag 17. februar 2023, klokken 17:04
Dermed kan man konkludere med at Tesla sin OTA har verdi.  :+1: :D
Ja noen ganger har OTA positiv verdi, andre ganger negativ :) At det er kommet nye gode funksjoner OTA til Tesla er udiskutabelt.

Sitat fra: DagfinnN på fredag 17. februar 2023, klokken 17:04
Bildene lagres i skyen. Det er flere som har hentet ned ved behov etter å ha kontakte Tesla.
Ja vet at noen har lykkes med dette hos Tesla, andre ikke. Med Blackvue lagres alt lokalt og lastes opp til sky. Trenger ikke spørre noen om filene finnes, for de ligger på din egen konto.

Sitat fra: DagfinnN på fredag 17. februar 2023, klokken 17:04
Dashcam fikk vi gratis.
Fin funksjon å få OTA. Litt kjipt at sentry bruker såpass mye strøm at det faktisk blir kostnader ut av det. Ettermonterte kameraer har en brøkdel av forbruket. Men Teslas kameraer dekker sidene bedre, så det blir litt behovsavhengig hva som passer den enkelte best. Noen bruker dashcam unntaksvis og har nytte av bedre dekning rundt bilen. Andre har det på hele tiden.

Sitat fra: Svk på fredag 17. februar 2023, klokken 17:07
Takk for alle svar.Da besiller jeg Tesla Y
Heldigvis billig og relativt enkelt å montere dashcam i de fleste biler, om det er sentralt for kjøp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. februar 2023, klokken 17:34
Heldigvis billig og relativt enkelt å montere dashcam i de fleste biler, om det er sentralt for kjøp.
Finnes det egentlig gode tredjepartsløsninger som dekker rundt bilen like godt som sentry, og samarbeider med bilens alarmsystem?

Har vel mere inntrykk av at disse kameraene er gode ute på veien, men ikke så bra til parkeringsbeskyttelse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Njæ. Har sett noen halvveis-greier på siden, men ingen som dekker dørene like godt som Tesla med sitt kamera i forskjermen som peker bakover.
Tredjeparts-kamera dekker typisk A-stolpen og forover, samt C-stolpe og bakover.
De kan fange opp bevegelse, gyro-bevegelser og lyd, så de får fort med seg hendelser ved siden av bilen. Men ikke dokumentert eksempelvis dører som slås i bilen.
Parkeringsbeskyttelsen varierer mellom merkene. Blackvue bruker omtrent ikke strøm i sin parkeringsmodus, men trigger automatisk ved bevegelse/gyro/lyd og lagrer noe tilbake i tid. Andre tredjeparts-kameraer har lite/ingen parkeringsfunksjonalitet, så jeg har valgt et kamera som er bra på nettopp det :)
De parkeringsskadene jeg har hatt er filmet eller ville blitt filmet med tredjeparts løsning. En kamerat sin Model S ble rygget på. Det ble også fanget opp av hans Blackvue kamera. Sjelden noen kommer rett fra siden for deretter å forsvinne rett fra siden igjen uten å fanges opp verken foran eller bak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svk

Er nok ikke bare kamera som får meg til å bytte bil. Er vel inv plass og hengerfeste som er største argument.

hELgenen

Sitat fra: Svk på fredag 17. februar 2023, klokken 18:04
Er nok ikke bare kamera som får meg til å bytte bil. Er vel inv plass og hengerfeste som er største argument.

Pass på st du får med hengerfeste.
Har vært noen uten også om jeg ikke husker feil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA