Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk - EcoContact6 eller Bridgestone

Startet av ggranvik, onsdag 15. februar 2023, klokken 12:37

« forrige - neste »

ggranvik

Prøvde å søke litt i forumet, men fant ikke noen nyere tråder om emnet. Jeg trenger nye sommerdekk til en i3 120ah 2019-modell med "sportspakke" - d.v.s. at den ble levert med 20 tommers hjul, 155/60 foran og 175/55 bak.

Originaldekkene er Bridgestone Ecopia EP500, men med de litt ukurante dimensjonene på i3 så er det vel bare ett alternativ om man skal ha kvalitetsdekk: Continental EcoContact6. Tre sommere på Bridgestone-dekkene er vel kanskje det man kan forlange, men synes egentlig de var nokså slitte allerede etter den andre. EcoContact6 ble imidlertid slaktet i NAF's sommerdekktest 2022. De hadde lav rullemotstand og høy komfort, men falt i gjennom på grep og bremsegenskaper på våt veibane - noe alle de andre "lav-rullemotstand-dekkene" vel også gjorde...

Noen som har anbefalinger / erfaringer / meninger vedrørende valg mellom disse to dekkene?

Orbit

Det besvarer ikke spørsmålet ditt, men det er også et tredje alternativ i disse dimensjonene med Michelin e-Primacy, innenfor hva jeg vil kalle kvalitetsdekk. Men de har også samme svakheter som EcoContact6 på vått. Merk at NAF testet en mer normal 205-dimensjon, så f.eks. vannplaning er ikke nødvendigvis 100% overførbart til smalere i3-dekk.

(Jeg har også selv EP500 på sommer og 36000 km på disse så langt. Jeg regner med å bytte dem etter kommende sesong og har derfor begynt å sjekke alternativer)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ggranvik

Sitat fra: Orbit på onsdag 15. februar 2023, klokken 13:09
... med Michelin e-Primacy, innenfor hva jeg vil kalle kvalitetsdekk. Men de har også samme svakheter som EcoContact6 på vått. Merk at NAF testet en mer normal 205-dimensjon, så f.eks. vannplaning er ikke nødvendigvis 100% overførbart til smalere i3-dekk.

Ja, det var vel ett av de andre "eco"-dekkene som ble testet, og kom på plassen rett under EcoContact...

Sitat fra: Orbit på onsdag 15. februar 2023, klokken 13:09
(Jeg har også selv EP500 på sommer og 36000 km på disse så langt. Jeg regner med å bytte dem etter kommende sesong og har derfor begynt å sjekke alternativer)

Spørs om jeg likegodt skal kjøpe de samme igjen. Dekkonline.no har disse - ikke spesielt billige, og man må betale for omlegging. De har en ordning hvor man bestiller dekkene levert til et av verkstedene de samarbeider med, og da jeg sjekket ett av disse skulle de ha ikke mindre enn 1600 kroner for omlegging(!). Men likevel et par tusen kroner mindre totalt enn hva Bilia i Drammen tilbød (glemte å spørre hvilket merke det var, men de selger visst stort sett Conti og Nokian).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA